Additionally, paste this code immediately after the opening tag: België is een gevaarlijk land - Pagina 16 - Forum Wereldfietser

België is een gevaarlijk land

380 berichten
Heel in het algemeen zou je kunnen zeggen dat den mensch verwoede pogingen doet om onbemand rijden als veilig of realistisch gekwalificeerd te krijgen terwijl de praktijk steeds maar weer het tegendeel bewijst.
Ach, het probleem is vooral alles in de omgeving wat niet zelfrijdend is. Zolang je dat op een autosnelweg doet is daar nog wel aardig rekening mee te houden, maar de gemiddelde binnenstad of zelfs een simpele buitenwijk is toch een stuk lastiger.

Maar toch heeft naar mijn mening de deels 'zelfrijdende' auto van tegenwoordig ook op die snelwegen nog steeds teveel last van bijvoorbeeld de schaduw van stiekem overstekende viaducten of een over het wegdek waaiende plastic zak...
Tijd om te gaan fietsen in het buitenland...
Ik mag toch aannemen dat de Vlaamse Fietsersbond op zijn achterste poten gaat staan nu men lijkt te overwegen aangekondigd geen boetes te gaan uitdelen, o.a. voor handheld bellen achter het stuur.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12/12 ... itieactie/

"De politievakbonden roepen agenten op om van 15 december tot 15 januari waar mogelijk geen boete uit te schrijven voor verkeersovertredingen.
...
Overtredingen zoals gsm'en achter het stuur, de gordel niet dragen of fietsen zonder verkeerslicht, kunnen dus een maand lang onbestraft blijven."
Leon schreef:
ma 12 dec, 2022 16:26
... fietsen zonder verkeerslicht ...
Eindelijk, nu kan je eindelijk zonder kans op een boete dat gigantische ding thuislaten :D
Maar die actie van de politie vind ik best gevaarlijk, dan gaan de verkeershufters er lekker op los met alle gevolgen vandien. Goed voor "Idioten op de weg" op RTL7.
Leon schreef:
ma 12 dec, 2022 16:26

"De politievakbonden roepen agenten op om van 15 december tot 15 januari waar mogelijk geen boete uit te schrijven voor verkeersovertredingen.
...
Overtredingen zoals gsm'en achter het stuur, de gordel niet dragen of fietsen zonder verkeerslicht, kunnen dus een maand lang onbestraft blijven."
Je laat achterwege dat de bonden die oproep doen als drukmiddel aan de politiek omdat de federale regering zich volgens hen niet aan de afspraken heeft gehouden over loonsopslag en de eindeloopbaanregeling van agenten. Men had ook kunnen besluiten om uit de hand gelopen voetbal agressie niet te beteugelen (winterstop helaas).

Men maakt een statement.
joukon schreef:
di 13 dec, 2022 10:29
Je laat achterwege dat
Ik laat wel meer achterwege. Ik wil hier niet in een politieke discussie geraken die niets met fietsers te maken heeft; dat is een ander onderwerp dan waar ik op wijs. Ik wil alleen fietsers informeren zodat die kunnen overwegen wat ze moeten doen in die tijd: gewoon doorfietsen, voorzichtiger fietsen, niet fietsen, bepaalde momenten en plaatsen mijden? Het is gewoon handig om te weten dat er bepaalde dingen spelen. Als automobilisten zich nog minder dan nu iets gaan aantrekken van de regel dat je niet mag smartphonen achter het stuur vind ik dat zorgelijk.
Leon schreef:
di 13 dec, 2022 11:05
Als automobilisten zich nog minder dan nu iets gaan aantrekken van de regel dat je niet mag smartphonen achter het stuur vind ik dat zorgelijk.
en als fietsers dat gaan doen ook.
Alle verkeersdeelnemers? ;)
Jurr schreef:
di 13 dec, 2022 15:21
Alle verkeersdeelnemers? ;)
'Mensen' ? Komt wel dichtbij zo.
Vandaag zijn de nieuwe verkeersongevallencijfers in België bekend geworden.
Die zijn niet goed voor fietsers en voetgangers. Meer fietsdoden dan ooit. 8% meer doden in het verkeer dan vorig jaar.
De media schrijven er veel over:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/21 ... eter-vias/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/22 ... egenwerke/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/22 ... s-peeters/
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230222_93531373
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230222_92284602

Maar er is ook goed nieuws. Een belangrijke fietsbrug over "de noord-zuid", een extreem drukke autoverbinding, wordt in gebruik genomen: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230222_95375821
en de bouw van een 530 meter lange drijvende (!) fietsbrug over een meer bij Maasmechelen kan van start: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230219_95938365
Leon schreef:
wo 22 feb, 2023 16:58

Maar er is ook goed nieuws. Een belangrijke fietsbrug over "de noord-zuid", een extreem drukke autoverbinding, wordt in gebruik genomen: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230222_95375821
Dat werd tijd. De situatie daar was krankzinnig gevaarlijk.
De situatie in België verandert wel. Dit jaar komen er in Vlaanderen 239 trajectcontroles voor autorijders bij, tot een totaal van 542. Bron: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230315_95212443
Overzicht waar ze zijn: https://wegenenverkeer.be/controles/sne ... tcontroles
In Wallonië gaat men van 30 naar 60.
Dat is allemaal goed nieuws voor fietsers, want hard rijdende auto's zijn een grote oorzaak van ongevallen in het algemeen, ook met fietsers.

In Nederland zijn er stukken minder trajectcontroles, iets van maar eenderde, gerelateerd aan het aantal inwoners (bron), en ik ben bang dat er na vandaag eerder worden weggehaald dan dat er bij komen, maar hopelijk is dat mijn pessimisme van deze dag.
Leon schreef:
wo 15 mar, 2023 17:36

Dat is allemaal goed nieuws voor fietsers, want hard rijdende auto's zijn een grote oorzaak van ongevallen in het algemeen, ook met fietsers.
Mensen die veelvuldig op een snelheidsmeter turen om echt precies die maximumsnelheid te rijden in plaats van af&toe 5 kmh eronder en dan weer 5kmh erboven? Al die momenten kijken ze even niet op de weg. Niet ieder koekblikje heeft cruise control, en niet iedere automobilist een vaste rechtervoet.

Ik weet niet zozeer of het allemaal goed nieuws is. Liever meer handhaving op nevenactiviteiten tijdens verkeersdeelname, waarvan ik van mening ben dat die veel gevaarlijker zijn dan een lichte afwijking in de snelheid.
Jurr schreef:
wo 15 mar, 2023 17:45

Mensen die veelvuldig op een snelheidsmeter turen om echt precies die maximumsnelheid te rijden in plaats van af&toe 5 kmh eronder en dan weer 5kmh erboven? Al die momenten kijken ze even niet op de weg.
Het interessante aan trajectcontroles is dat je niet heel de tijd naar de meter hoeft te kijken.
Je mag alleen niet consistent boven de maximumsnelheid gaan.
derdekeer schreef:
wo 15 mar, 2023 17:52

Het interessante aan trajectcontroles is dat je niet heel de tijd naar de meter hoeft te kijken.
Je mag alleen niet consistent boven de maximumsnelheid gaan.
Dat is de theorie, in de praktijk kom ik veel angstvallig snelheidsmeterturende automobilisten tegen in zo'n trajectcontrole, die zich nog minder dan normaal bewust zijn wat er om hun heen gebeurt. Dat is op een autosnelweg vaak nog niet zo heel erg omdat iedereen daar dezelfde kant op rijdt, maar op een provinciale weg waar ook tegemoet komend verkeer en (zeker buiten Nederland...) zelfs af&toe fietsers rijden vind ik dat idee minder feestelijk, zeker wanneer ik zelf 1 van die fietsers ben.

Zelf heb ik in de auto meestal een GPS meting van de gemiddelde snelheid meelopen middels een bekend appje die dat automatisch voor me doet bij elke trajectcontrole, naast waarschuwen voor andere afwijkingen in de verkeerssituatie. Maar dat heeft lang niet iedereen in gebruik.
Jurr schreef:
wo 15 mar, 2023 17:45
Ik weet niet zozeer of het allemaal goed nieuws is. Liever meer handhaving op nevenactiviteiten tijdens verkeersdeelname, waarvan ik van mening ben dat die veel gevaarlijker zijn dan een lichte afwijking in de snelheid.
Als je de links leest dan lees je dan ook dat men niet handhaaft op lichte afwijkingen.
Leon schreef:
wo 15 mar, 2023 17:36
en ik ben bang dat er na vandaag eerder worden weggehaald dan dat er bij komen, maar hopelijk is dat mijn pessimisme van deze dag.
Dat denk ik ook. Ik zou niet weten hoe er een meerderheid zou moeten komen voor het afschaffen van trajectcontroles.
Jurr schreef:
wo 15 mar, 2023 17:59

Dat is de theorie, in de praktijk kom ik veel angstvallig snelheidsmeterturende automobilisten tegen in zo'n trajectcontrole
Als je dat argument consequent toepast, kom je tot de conclusie dat elke controle van de maximumsnelheid gevaarlijk is. En als je die conclusie een beetje oprekt, kom je tot de tweede conclusie dat maximumsnelheden geen zin hebben - zonder controle zijn ze in het beste geval adviserend: "Hier zou u beter niet sneller dan 50 km/u rijden, beste automobilist. Maar doe niet te veel uw best, we controleren toch niet, dat zou u tot gevaarlijk rijgedrag kunnen aanzetten."

(Maar misschien is het probleem dat veel automobilisten een maximumsnelheid inderdaad als een advies beschouwen: "Hier rijdt u best 50 km/u." Als je dat dan probeert te doen, moet je heel erg opletten dat je niet sneller gaat. "Verdomd, ik zie dat ik net 52 km/u gereden heb, dus dan moet ik nu ... even tellen ... een stukje ... 48 km/u rijden!")