Additionally, paste this code immediately after the opening tag: België is een gevaarlijk land - Pagina 15 - Forum Wereldfietser

België is een gevaarlijk land

380 berichten
Heb ook geprobeerd maar dat ding was loederzwaar en er reden ook vrachtwagens. Verder niemand te zien. Maar hopen dat de mensen in de voorste wagens voor de wielrenners dit hadden opgemerkt.
Leon schreef:
za 20 mei, 2017 12:16
Ik heb wat research gedaan naar het ongeval in Kasterlee.
https://goo.gl/maps/BNYxX6uceKN2
is gebeurd, in noordelijke richting.
Je ziet hier dus twee rijstroken die naar het zuiden gaan en maar liefst vier die naar het noorden gaan, waarvan twee uitvoegstroken en een miniem stukje middenberm om te schuilen tijdens de oversteek. Ik denk dat je met zo'n weginrichting wel degelijk met een juridisch verwijtend oog richting bestuurlijk en politiek verantwoordelijken mag kijken.
Ergens in 2017/2018 is hier een oversteekplaats met stoplichten aangelegd. Goed verbeterd dus al moest er eerst een kalf verdrinken.
Leon schreef:
wo 12 aug, 2015 20:20
Ook de noordhelling van de Halembaye is berucht. Een bochtige helling, Waalse chauffeurs en je kunt geen kant op. Hier is wielrenner Laurens ten Dam laatst aangereden. https://goo.gl/maps/148FX
De wegkanten zijn er inmiddels zo slecht dat het nauwelijks mogelijk is om rechts te houden. Het is dus de auto's de weg blokkeren, door gaten en kuilen bonken of op de rem en naast de weg wachten.
Commentaar 7 jaar later:

"het asfalt is echter aan de zijkanten behoorlijk slecht waardoor je op veel plaatsen eigenlijk een meter vanaf de kant wilt rijden. Dat laatste is alleen niet zo verstandig vanwege het overige verkeer i.c.m. de relatief smalle weg. Buiten het weekend (dan is er geen vrachtverkeer) zeker niet aan te raden of je moet het slechte asfalt goed aankunnen en zo rechts mogelijk blijven fietsen."

Er is nog niet veel verbeterd.
Groningen is ook gevaarlijk.


Afbeelding

Doe der wat aan!
Integendeel. Die muur ziet er uit alsof je er dwars doorheen fietst zonder ernstige verwondingen op te lopen.
Is België als land gevaarlijk of zijn de belgen gevaarlijk, ik werd vandaag bijna door een belg in een camper aangereden, die sukkel had haast op een doodlopend pad, achteraf had ik hem de les moeten lezen.
Arme sukkel, haast hebben op vakantie, waar gaat het leven nu om, domme domme belg
Dus op basis van n=1 schrijf je "domme, domme belg"? Dat vind ik best wel dom 🤭 Slecht rijdende camperchauffeurs heb je in allerlei nationaliteiten.
Sorry Willem. Nee ik schrijf dat een belg op vakantie die haast heeft een domme belg is!
Gisteravond is een jongen van 19 verongelukt op een oversteekplek waar ik ook regelmatig kom.
Bron: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220811_96025046
***verdomme ***verdomme!
Dat raakt me toch elke keer weer. Voor mijn gevoel is het 'een van ons'. Het kan iedereen op dit forum overkomen. Triest.
Die oversteek had er namelijk helemaal niet hoeven zijn. Als ze maar een grijpstuiver meer hadden uitgegeven dan wat de auto- en scheeps-infrastructuur daar al kostte. Voorheen ging ik zelf namelijk via een klein geitenpaadje aan de westkant van de brug. Als ze daar ook een oprit hadden gelegd was dit nooit gebeurd, want dan had geen fietser nog die weg hoeven oversteken.
Er was wel geld voor een oversteekplaats met toeters en bellen, waarbij de weg verbreed werd. Een waarbij er een verlichtingspaal en een bord staat tussen de fietser en de aankomende auto's zodat je elkaar niet goed kunt zien...
Hoe lang nog maken ze dit soort dingen?

Meer: https://www.hln.be/zutendaal/politie-ca ... ~ad20a38b/?

Afbeelding
De aanrijding gebeurde aan de fietsoversteekplaats op de Bilzerweg (N730) waar de snelheid beperkt is tot 70 km/u.
Alsof 70 km/u niet snel is :shock:
Inderdaad * verdomme, verdomme*
Ik zie eerlijk gezegd niet wat er mis is. Lange rechte weg met goed uitzicht beide kanten op of de auto moet echt met dik 100+ over de brug gevlogen zijn. En dan ook nog een (wel wat smalle) middenberm waar evt. gewacht kan worden.

En een optie is om via de sluisstraat te rijden zo te zien. Dan kom je bij de rotonde uit.
Laten we met z'n allen zoveel mogelijk van bewust zijn hoe alert we moeten blijven bij dit soort verkeerssituaties. Want iedereen komt ze overal wel eens ergens tegen. Misschien was het specifiek hier te voorkomen, maar op tal van andere weer plekken niet.
Fedor schreef:
vr 12 aug, 2022 17:49
Ik zie eerlijk gezegd niet wat er mis is. Lange rechte weg met goed uitzicht beide kanten
In mijn ervaring als actief lid van de Fietsersbond weet ik dat dat soms juist het probleem kan zijn. Dat blijkt soms zelfs uit ongevalscijfers.

Via de sluisstraat is 2 km extra om nul meter af te leggen. Daarvan een hele kilometer langs een rotweg. Dat is wel een heel grote knieval voor het autoverkeer. Het is 2022, niet 1962.
Fedor schreef:
vr 12 aug, 2022 17:49
Ik zie eerlijk gezegd niet wat er mis is. Lange rechte weg met goed uitzicht beide kanten op of de auto moet echt met dik 100+ over de brug gevlogen zijn.
Niet mis? :roll: Kijk eens goed naar de brug op de foto. Het wegdek is daar ter plaatse wat bol. Vóór de brug zie je de andere kant niet eens en met 70 km/u raakt men daar aan de andere kant te snel geconfronteerd met de oversteekplaats. Baoem!
Die brug is veel groter dan je denkt Martin. Er is plenty tijd om vanaf de brug vooruit te kijken.
Op de (Vlaamse) tv-limburg was er een item over dit ongeval.
Blijkbaar is aan de andere kant van de brug een gelijkaardige (?) oversteekplaats. Daar is kort na dit ongeval ook een ongeval gebeurt. Een auto stopt voor een overstekende fietser, de auto daarachter doet hetzelfde maar de auto daar weer achter ramt de boel.
Ik was maar met een half oog aan het kijken, maar het leek me nogal duidelijk dat de oversteekplaatsen daar niet goed aangelegd zijn.
Er zit iets levensgevaarlijks in de manier waarop in België de wegen en de aanduidingen zijn aangelegd. Van de week (per auto) teruggekeerd uit Zuid Europa, door Belgie, en het is in mijn ervaring veruit het gevaarlijkste stuk van de reis.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 12 aug, 2022 18:26
Niet mis? :roll: Kijk eens goed naar de brug op de foto. Het wegdek is daar ter plaatse wat bol. Vóór de brug zie je de andere kant niet eens en met 70 km/u raakt men daar aan de andere kant te snel geconfronteerd met de oversteekplaats. Baoem!
Vanaf de brug tot de oversteekplaats is 210 meter. Hoe lang doe je er over om over te steken? 5 seconden? Dan moet een auto meer dan 130 km/h rijden om niet op tijd te worden opgemerkt.

Kijk, het kan altijd veiliger maar je kan niet alles afvangen.
200 m verderop heb je een kruising met verkeerslichten, waar fietsers over kunnen steken.
Als men het fietspad van de gevaarlijke oversteek tot aan de kruising in twee richtingen had uitgevoerd, dan was deze hele oversteek niet nodig geweest.
En, nu ben ik geen wegenbouwer, maar IMHO was dit ook nog goedkoper geweest.
België is weer wat veiliger.
Een proefproject in Hasselt met een zelfrijdend busje, zonder chauffeur, is stopgezet omdat het "gevaarlijke situaties opleverde en waarbij de begeleider moest ingrijpen."
Pikant detail is dat het busje niet op de rijbaan reed, maar op fietspaden, waar het fysiek niet soms nauwelijks paste, wat in het filmpje in het artikel goed te zien is. Op het eind van het filmpje zie je het busje zelfs spookrijden, maar dat valt de journalist die het artikel schreef kennelijk niet genoeg op om te vermelden.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20221103_93514430

In een artikel van een paar uur later komt daar nog bij:
"De zelfrijdende shuttle in Hasselt wordt met onmiddelijke ingang afgeschaft nadat hij in een haag belandde na een uitwijkmanoeuvre. Sinds de start van het proefproject twee weken geleden waren er al meerdere voorvallen warbij het busje niet reageerde zoals verwacht. "
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20221103_94724585

Het meest verbazingwekkende vind ik dat fietsers niet massaal 112 gebeld hebben dat ze een busje op het fietspad zagen rijden - want dat mag niet - en dan nog voor een groot deel op de verkeerde weghelft, wat al helemaal niet mag. Ik ben daar laatst namelijk geweest: er was geen enkele aankondiging, dus ik had dat ding zomaar tegen kunnen komen terwijl het op me af kwam.