Additionally, paste this code immediately after the opening tag: België is een gevaarlijk land - Pagina 14 - Forum Wereldfietser

België is een gevaarlijk land

380 berichten
Niet in België, maar deze weg was hier de enige optie:
E4.jpg
E4 -Zweden
Het verschil met de foto was dat alle banen vol waren waarbij grote, extra lange Zweedse vrachtwagens heel hard heel close voorbij kwamen. Voor zover ik me herinner de enige keer dat ik bang was op mijn fiets: geplet onder een auto of uitgesmeerd over de vangrail. Het strookje rechts zal zo'n 30 cm breed zijn. Pas na drie angstigste kilometers konden we eraf.
arnob schreef:
zo 23 dec, 2018 16:55
Niet in België, maar deze weg was hier de enige optie:
E4.jpg
Dat is uiteraard nóg erger dan de weg in de Ardennen. Op de getoonde weg in de Ardennen kon je nog in de berm vluchten, hier is zelfs dat niet mogelijk.

Ik ken overigens nog twee leuke auto-dingen uit het verleden in België:
* Op de N78 in Lanklaar in Belgisch Limburg stond vroeger een verkeerslicht terwijl het oude snelheidregime er nog was. Toen kon je met de auto dus legaal met 120 km/u door het groen, maar als het rood werd moest je dus vanaf 120 km/u op de rem. Je moest dus wel wat lef hebben als automobilist.
* Op de weg van Tongeren richting Maastricht had je nog lang drie rijstroken: één in oostelijke richting, één in westelijke richting en een voor de inhalers .... in beide richtingen.
slugbait schreef:
zo 23 dec, 2018 16:18
bdr schreef:
zo 23 dec, 2018 14:47
slugbait schreef:
zo 23 dec, 2018 14:41
Maar die beruchte moordstrookjes in België zou ik als fietser gewoon negeren. Vooral als je geacht wordt om tegen de richting van het verkeer in te fietsen.
Hoe kan je die negeren? Op de baan fietsen tussen vrachtwagens die 70km/u rijden?

Tegen de richting fietsen vind ik over het algemeen veiliger dan met de richting mee op drukke wegen, ik zie het verkeer liever aankomen...
Inderdaad, door iets meer naar het midden van de weg te fietsen. Dat dwingt automobilisten om je over de andere weghelft in te halen. Dan krijg je vaak ook wat meer ruimte. Alhoewel dit in landen met rustige automobilisten (zoals Duitsland) wat minder lef vergt dan in België.

Maar hoe meer je je zelf wegdrukt in een "hoekje", hoe minder ruimte je in het algemeen krijgt.
Precies, dus ruim een meter uit de berm gaan fietsen, autoverschrikker uitklappen, en heel goed op je spiegeltje (een aanbevelenswaardig accessoire) letten. Misschien helpt een achterlicht met een knipper-stand ook nog wat.
Of het genoeg helpt op die 2x2-baans wegen (of die 1x2-baans met tweemaal 90 km/u) dat weet ik niet, ik probeer zulke wegen echt maximaal te vermijden. <Je mag in België bijv fietsen op de N5 ten zuiden van Charleroi, gewoon fietsen -- of je ooit aankomt is de vraag. Het is een internationale sluiproute voor vrachtverkeer, en een weg waar het overige verkeer vaak 110 of meer rijdt, er rijden overigens soms ook tractoren (tot vrij kort geleden waren er ook nog vele gelijkvloerse kruisingen en links-afstroken) -- of te wel: zelfs met de auto geen echt veilige weg.

Grote vrachtwagens die kort achter je gaan rijden en en dan klaxonerend je van de weg proberen te blazen zijn wel heel indrukwekkend.
Ooit, op een in etappes opgebroken weg (in Auvergne) had ik zo'n hijger in mijn nek ... hij vond dat ik opzij moest, het losse puin in, hij meende recht op een paar honderd meter tijdwinst te hebben (en mij daarbij in het stof te mogen zetten).
Met wat jeugdige overmoed kneep ik toen in mijn remmen, heb daarna mijn fiets dwars voor hem neergezet en ik ben gaan vragen wat er aan de hand was was ... zoiets is heel erg goed ... je Frans wordt dan ineens extra overtuigend, adrenaline schijnt niet per se de beste beslissingen te genereren, het helpt mij wel om op allerlei woorden te komen, woorden die ik gewoonlijk eerst moet opzoeken om dan een "ah-erlebnis" te hebben.

Als je het eenmaal weet, en weet dat het werkt, is het iets geweldigs ... als jouw machtige arm het wil dan stopt (in zulke gevallen) de grootste vrachtauto of bus.

BSM
arnob schreef:
zo 23 dec, 2018 16:55
Niet in België, maar deze weg was hier de enige optie:

E4.jpg

Het verschil met de foto was dat alle banen vol waren waarbij grote, extra lange Zweedse vrachtwagens heel hard heel close voorbij kwamen. Voor zover ik me herinner de enige keer dat ik bang was op mijn fiets: geplet onder een auto of uitgesmeerd over de vangrail. Het strookje rechts zal zo'n 30 cm breed zijn. Pas na drie angstigste kilometers konden we eraf.
Je kan natuurlijk ook even wachten tot er een oplettende vrachtauto aankomt en dan breeduit gaan fietsen ... dan heb je een kreukelzone achter je ... maar het zijn dan wel ± 10 ongemakkelijke minuten.

BSM
Even hiervoor en iets verderop is de E4 vierbaans, dan helpt breed rijden niet echt....
Leon schreef:
zo 23 dec, 2018 17:13
...
Ik ken overigens nog twee leuke auto-dingen uit het verleden in België:
* Op de N78 in Lanklaar in Belgisch Limburg stond vroeger een verkeerslicht terwijl het oude snelheidregime er nog was. Toen kon je met de auto dus legaal met 120 km/u door het groen, maar als het rood werd moest je dus vanaf 120 km/u op de rem. Je moest dus wel wat lef hebben als automobilist.
* Op de weg van Tongeren richting Maastricht had je nog lang drie rijstroken: één in oostelijke richting, één in westelijke richting en een voor de inhalers .... in beide richtingen.
De N5 ten zuiden van Charleroi is nog steeds zoals die N78. Misschien is tegenwoordig 110 km/u niet meer legaal, het is wel gebruikelijk en dan nog rijden sommigen nog harder. En er zijn ook nog enkele stoplichten, en dus soms ook oude tractoren die slechts 20 km/u rijden (fietsers zie je niet vaak).

En ... we hadden in Nederland ook een berucht stuk driebaans weg. Tussen Amersfoort en Soesterberg.
Onderdeel van "De Wegh der Weegen".
Ik heb deze weg ook nog driebaans meegemaakt. Doodeng, met ook nog eens links-afslaand verkeer.
Vrij kort nadat ik er een auto-ongeluk zag waarbij een motorfiets midden achterop een auto was geklapt, en daarbij tot voorbij de achterbank was gekomen werd de weg veranderd in twee brede banen.

Groeten BSM
Nu het definitief herfst, koud en nat lijkt te zijn geworden kunnen we vooral online genieten van de omgeving.
In Belgisch Limburg is de plaatselijke krant begonnen met inventariseren van gevaarlijke fietspunten.
Nu is het knooppuntennetwerk voor het grootste deel wél fijn om te fietsen, maar zodra je daar buiten komt en op de plaatsen komt waar Belgen op een doordeweekse dag zelf naar school of werk moeten fietsen is het andere koek.
Lees, huiver en als je plaatselijke ervaringen hebt: doe mee. Stemmen op aangedragen punten kan ook.
Ik heb er een paar aangedragen; maar meer was niet bepaald moeilijk geweest.
www.hbvl.be/fietsgevaar
De krant heeft inmiddels een eerste keuze gemaakt. Omdat i geen abonne ben kan ik het hele artikel niet lezen, maar ik kan wel deze foto's embedden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Leon schreef:
za 10 okt, 2020 20:30
De krant heeft inmiddels een eerste keuze gemaakt. Omdat i geen abonne ben kan ik het hele artikel niet lezen, maar ik kan wel deze foto's embedden:

Afbeelding
Dit lijkt wel de N747 in de buurt van Hechtel-Eksel. Fijne baan met leuke bochten om met de auto te rijden maar voor fietsers inderdaad niet te doen.
Enkele jaren geleden reed ik de 1000 km van Kom op tegen Kanker, toevallig in een groep waarin ook toenmalig bevoegd Vlaams minister Ben Weyts en enkele van zijn medewerkers reden.
De conversatie ging al snel over de armzalige toestand van de fietspaden in Vlaanderen.
Mijn indruk was dat men enigszins moedeloos tegen de bierkaai strijdt van overheidswege.
Ik kaartte enkele zeer gevaarlijke situaties aan, en de reactie was: "Je hebt gelijk, we weten dat, maar ja, nou, misschien moeten fietser daar beter gewoon niet komen."
johnny-vs schreef:
ma 03 nov, 2014 14:51
op de kleine landbouwweggetjes mag je hier ook 70 km per uur , en nee elkaar kruisen kan niet want er kunnen geen 2 autos naast elkaar , er moet er dan eentje heel dicht tegen de kant of op het veld rijden anders kunnen ze mekaar niet passeren...op al die landbouwwegen heb je dan ook nog elke 100 m een bocht.....kan je het je voorstellen daar met de fiets te rijden....? levensgevaarlijke situaties heb ik hier al gezien.....ze rijden je gewoon van je sokken zonder pardon.....

in het voorjaar zat ik op een terras hier fritten te eten stopt er een nederlands echtpaar met fiets , en flink beladen....ik kon me niet bedwingen en sprak ze aan, na wat gezellig keuvelen bleek dat ze via die landelijke wegen verder wilde , ik heb ze aangeraden gewoon op de grote baan te blijven omdat binnendoor erg gevaarlijk is, of ze dat gedaan hebben weet ik niet .....
Hier heb ik toch mijn bedenkingen bij. Ik (Belg) fiets best veel op landelijke wegen en het verkeer dat je daar tegenkomt is laag héél laag. En tegenwoordig gaan de weinige auto's netjes op de kant wachten tot je veilig kan passeren. Enkel de boeren tijdens het seizoen , die zijn erg.
Christ D. schreef:
ma 02 nov, 2020 09:18
johnny-vs schreef:
ma 03 nov, 2014 14:51
..., ik heb ze aangeraden gewoon op de grote baan te blijven
Hier heb ik toch mijn bedenkingen bij. Ik (Belg) fiets best veel op landelijke wegen en het verkeer dat je daar tegenkomt is laag héél laag.
Je reageert op iets uit 2014. johnny-vs heeft als 3 1/2 jaar niet op dit forum geschreven. Hopelijk is hij niet één van de vele slachtoffers die in België langs de grote baan worden weggemaaid.
arnob schreef:
zo 23 dec, 2018 16:55
Niet in België, maar deze weg was hier de enige optie:

E4.jpg

Het verschil met de foto was dat alle banen vol waren waarbij grote, extra lange Zweedse vrachtwagens heel hard heel close voorbij kwamen. Voor zover ik me herinner de enige keer dat ik bang was op mijn fiets: geplet onder een auto of uitgesmeerd over de vangrail. Het strookje rechts zal zo'n 30 cm breed zijn. Pas na drie angstigste kilometers konden we eraf.
Ik ken die dergelijke wegen in Zweden. Zou ik ook maar niet doen en zoek de lokale wegen maar op. Wat ik wel veel erger vind: de smalle en drukke tweebaansweg van Castelfiorentino naar Brusciana in Italië. De fietsbanden enkele centimeters van de berm, terwijl de vrachtwagens ook op enkele centimeters links van me voorbij raasden. Of het nog niet genoeg was, was m'n gehoortoestel defect. Alleen vertrouwd op het achteruitkijkspiegeltje op m'n bril.... Zonder kleerscheuren linksaf de SS-67 op, die veel rustiger was.
Slechte fietspad.jpg
Slechte fietspad in Lessines (Lessen), Henegouwen - foto Streetview.
Dan maar op de rijbaan gefietst.
20220723_103828.jpg
In Tournai (Doornik), Henegouwen.

Doe er wat aan!
Maar ze kunnen trots zijn hun benzine is lekker goedkoop.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 05 aug, 2022 00:24
Doe er wat aan!
Als je een knap tweedehands fietsje koopt met Big Apple of Big Ben banden dan doe je er zeker wat aan en lach je er om.
WimB schreef:
vr 05 aug, 2022 10:15
Maar ze kunnen trots zijn hun benzine is lekker goedkoop.
Klopt, ik heb in Brussel € 1,79 voor euro loodvrij gezien
Even buiten Ninove zag ik midden op de weg een rioolput, waarvan het gietijzeren deksel een paar meter ernaast los lag. Tien minuten later zag ik een wielerpeloton eraan komen....
Martin E. van Doornik schreef:
vr 05 aug, 2022 11:09
Even buiten Ninove zag ik midden op de weg een rioolput, waarvan het gietijzeren deksel een paar meter ernaast los lag. Tien minuten later zag ik een wielerpeloton eraan komen....
In die 10 minuten tijd dat je erbij stond en ernaar keek had je dat deksel ook zelf even terug kunnen leggen, al dan niet met behulp van andere passanten :roll:
Martin E. van Doornik schreef:
vr 05 aug, 2022 11:09
Even buiten Ninove zag ik midden op de weg een rioolput, waarvan het gietijzeren deksel een paar meter ernaast los lag. Tien minuten later zag ik een wielerpeloton eraan komen....
En toen?

Bovendien - en dat weten we hier allemaal - leer je de weg te "lezen".
Plekken in de schaduw, plekken waar oliedruppels van auto's vallen, strepen op de weg, waarschuwingsborden en zo is er een hele trits signalen die een beetje Wereldfietser op waarde weet te schatten om daarmee onnodige problemen te vermijden.