Additionally, paste this code immediately after the opening tag: België is een gevaarlijk land - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

België is een gevaarlijk land

380 berichten
Dank je voor dit inzicht in de Nederlandse jachtwetgeving. Maar gelukkig wordt het hier minder gedaan dan in bijvoorbeeld Belgie en Frankrijk. Jagen is hier gewoon not done. In Malta is het afschieten van vogeltjes een ware volkssport en dan niet eens voor het vlees. Vreselijk fietsland Malta dus en ook vanwege het verkeer daar. Ik nomineer Malta als gevaarlijkste fietsland.
Rutger schreef:Er zijn wat dingen beter in Nederland dan in Belgie. Jagen is hier echt "not done". Volgens mij is jagen in Nederland officieel verboden. Het eten van wild roept al heel veel tegenwerping op van iedereen.
Beetje off topic, ik ben vegetariër maar als ik vlees zou eten, dan veel liever vlees van wild dan van ons industrieel gekweekt vleesvee. Anderzijds zie ik vaak in onze bossen dat het 'wild' bijgevoederd wordt. Dat lijkt dan weer op het kweken van wild om dan vervolgens wildbeheer als excuus in te roepen om te kunnen/mogen jagen.
Ik ben het met TS eens,Ik reis geregeld van Nederland naar Portugal v.v. en nergens in West-Europa zijn de wegen zo slecht als in België, gigantische gaten in de wegen en de bebording is een ramp (leve de navigatie) bij omleidingen ben je helemaal aan de goden overgeleverd. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat je een omleidingsroute volgt en dan in je spiegel je bestemming ziet staan. Hoe zuidelijker je komt, hoe groter de kans is trouwens dat ze stevig getafeld (lees gedronken) hebben als ze weer de weg op gaan 's middags
slechte fietspaden en dergelijke kunnen we melden.

http://www.meldpuntfietspaden.be/
Gaat dat hier nu over honden, jagers en andere vliegende projectielen? Kapotte straten? Clowns die uit struiken springen? Of gewoon over verkeersveiligheid?

Fietsend in stedelijk gebied heb ik nog niet veel verschil qua verkeersveiligheid gemerkt (België/ Nederland). Imho: stad = drukte = ogen op uw gat hebben

(ps: net eerste ongeval ooit gehad, auto in éénrichtingstraat niet kunnen ontwijken en gebroken kuit, scheen en enkel. Eens in de val valt vallen niet te vermijden.)
cabonga schreef:slechte fietspaden en dergelijke kunnen we melden.

http://www.meldpuntfietspaden.be/
"Het is vooral bedoeld om een abnormale toestand te melden, die een echt gevaar inhoudt voor de fietsers en die een dringende tussenkomst van de wegbeheerder vereist. Het meldpunt is NIET bedoeld om algemene klachten te formuleren (bv. 'fietspaden ontbreken' of 'auto's rijden te snel'). "
Spijtig genoeg beschouwd de overheid de meeste slechts fietspaden niets als 'abnormale toestand' die 'dringende tussenkomst vereist'. Het standaard antwoord als men toevallig niet reeds plannen heeft voor de aanpak van een fietspad zal dus zijn dat men zich bewust is van het probleem maar er met bezig is, het budget ontbreekt, de situatie in onderzoek is, ...

Dat is overigens geen reden om problemen (ook slechte fietspaden) niet te melden, hoe meer meldingen hoe beter.
Door het absurd lage aantal van geen 2000 meldingen per jaar krijgt de overheid bijna het signaal dat er helemaal geen groot probleem is. Als elke Vlaamse fietsers één probleem per jaar zou melden (en elke fietsers die meer dan 100 km per jaar fiets kent echt wel meer dan één probleem), dan zou dat meldpunt overspoeld moeten worden met honderdduizenden meldingen per jaar.

Renaat
Vorig jaar heb ik door Luik (Liège) gefietst. De weg N671 (langs de Maas richting centrum) heeft op bepaalde delen geen ventweg, en daarmee makkelijker te fietsen, naast zich en dat was wel een beetje eng met het drukke autoverkeer dat langs je raasde.... Luik heeft echt veel te weinig fietspaden. Twee maanden geleden fietste ik tweemaal dwars door de Ierse hoofdstad Dublin en daar is het veel beter. Er komen daar nog steeds rood-geasfalteerde fietspaden bij. Maar wel lang wachten bij de rode stoplichten!
Rutger schreef:Dank je voor dit inzicht in de Nederlandse jachtwetgeving. Maar gelukkig wordt het hier minder gedaan dan in bijvoorbeeld Belgie en Frankrijk. Jagen is hier gewoon not done.
Vergis je er niet in, maar er zijn ruim 28.000 mensen met een jachtvergunning binnen Nederland. Dat komt neer op ca. 1 op de 500 volwassen Nederlanders met een jachtvergunning. En gezien deze vergunningen slechts één jaar geldig zijn, is dit toch een redelijk aantal mensen welk zich actief op één of andere wijze met de jacht bezig houdt.

Plezierjacht is hier enkel minder vaak voorkomend, gezien het verbod op jacht op groot wild. Het blijft beperkt tot klein wild zoals bijvoorbeeld hazen en bepaalde vogelsoorten binnen het seizoen. Daarnaast is er gedurende het gehele jaar een vrijstelling op een aantal dieren zoals konijnen, vossen, en enkele andere.

Kijk bijv. ook eens op: http://www.jachtforum.nl/
Rutger schreef:Het eten van wild roept al heel veel tegenwerping op van iedereen.
Ik zeg dan altijd dat ik wild in principe het ultieme biologische uitloopvlees vind; mits er geen te lagen aantallen dieren zijn uiteraard. Maar om zelf overhoop geschoten te worden door een overijverige jager is wat anders. Ik vermoed dat ik te taai ben als vlees en te vies smaak als soep, eko of niet eko.
stef.l schreef: Plezierjacht is hier enkel minder vaak voorkomend, gezien het verbod op jacht op groot wild. Het blijft beperkt tot klein wild zoals bijvoorbeeld hazen en bepaalde vogelsoorten binnen het seizoen.
Ja, daarom gaan ze bv graag naar Zweden: leuk een weekendje op elanden knallen.

Zijn vaak 50'ers, hebben meestal alleen nog maar een eland op een plaatje gezien en lopen met veel adrenaline en opgehitst door hormonen door het bos. Ze schieten op alles wat beweegt ..
Gelukkig zijn ze vaak uitgedost in de vreemdste camouflagepakken zodat je ze al op grote afstand herkent.
Heb vaak zin om terug te knallen maarja dat mag weer niet ..

Maar er gebeuren daardoor veel ongelukken, de elandjacht was hier ook maar net een uur begonnen en toen was er al een dode. Ook zorgen ze voor aangeschoten wild wat de weg op rent of ergens langzaam van de pijn ligt te sterven.
Een aangeschoten eland of wild zwijn wat op je afkomt is trouwens ook geen pretje ..
Rutger schreef:
Dank je voor dit inzicht in de Nederlandse jachtwetgeving. Maar gelukkig wordt het hier minder gedaan dan in bijvoorbeeld Belgie en Frankrijk. Jagen is hier gewoon not done. In Malta is het afschieten van vogeltjes een ware volkssport en dan niet eens voor het vlees. Vreselijk fietsland Malta dus en ook vanwege het verkeer daar. Ik nomineer Malta als gevaarlijkste fietsland.
Rutger kent Nederland waarschijnlijk alleen van de grote (rand)stad. Op het platteland wordt genoeg gejaagd hoor. En hoezo "not done"? Maar grappig zo'n onderwerp in een draad over de gevaren van het fietsen in België
El ciclista boig schreef:
Rutger schreef:
Dank je voor dit inzicht in de Nederlandse jachtwetgeving. Maar gelukkig wordt het hier minder gedaan dan in bijvoorbeeld Belgie en Frankrijk. Jagen is hier gewoon not done. In Malta is het afschieten van vogeltjes een ware volkssport en dan niet eens voor het vlees. Vreselijk fietsland Malta dus en ook vanwege het verkeer daar. Ik nomineer Malta als gevaarlijkste fietsland.
Rutger kent Nederland waarschijnlijk alleen van de grote (rand)stad. Op het platteland wordt genoeg gejaagd hoor. En hoezo "not done"? Maar grappig zo'n onderwerp in een draad over de gevaren van het fietsen in België
Tja, Okkenbroek zal niet bij iedere randstedeling bekend zijn. In het Kroondomein schiet pwa wel een hageltje af op iets wat dan het haasje is. Door de weeks vaak goed te horen en soms kom je het gezelschap ook tegen in een fourwheeldrive met aa kenteken.
Nou, afgelopen zomer heb ik de Vlaanderen fietsroute langs LF-routes gefietst. Geen enkel probleem waar dan ook ondervonden. Bij kruisingen in grote en kleinere steden werd mij nagenoeg overal vrij baan gegeven. En honden? Nauwelijks. Bij onze zuiderburen heb ik me volkomen op mijn gemak gevoeld. :wink:
Ik sluit me hier bij aan...maar het kan natuurlijk zijjn dat het is omdat ik altijd met een vakantiegevoel rondrij in Belgie, en dus gevaarlijke dingen pas opmerk als ze de tanden in mij zouden zetten oid.
De suggestie wordt hier gewekt dat ik nooit buiten de Randstad kom. Ten eerste ik woon in Zeist 100 meter van het bos en dat is geen Randstad! Ten tweede wordt er in twijfel gebracht of ik Nederland wel ken. Met uit zondering van Okkenbroek misschien heb ik in Nederland tienduizenden kms gefietst en daar ook talloze reportages over geschreven. Ook heb ik vele kilometers gefietst in Belgie, Frankrijk, Malta, V.S., Bosnie, Australié en nog 35 andere landen. Ik heb zelfs ook een tijdje in Belgie gewoond. Inderdaad samengevat om naar het onderwerp terug te keren is de bewegwijzering voor automobilisten slecht, maar daar gaat het ook niet om als je de fietsknooppunten kan volgen. Het jagen maakt Belgie niet tot een gevaarlijk land. Kijk eens na hoe de meeste fietsslachtoffers vallen. Ook om de staat van de wegen aan te geven als slecht. Hoeveel slachtoffers vallen er door een slecht wegdek. Zijn er mensen bijvoorbeeld waarbij hun wiel kwam klem te zitten tussen twee kasseien en daardoor over de kop vliegen? En relateer het aantal ongelukken aan het aantal inwoners. Ik vind Belgie een fijn fietsland (zowel Vlaanderen als Wallonië) met een paar zaken die wel verbeterd kunnen worden. Persoonlijk vind ik het zeer onaangenaam als je over een fietsstrook op een doorgaande weg soms tegen het verkeer moet in fietsen. Dan zie ik als het ware de auto's op me af komen. Vooral vervelend als er nog tegenliggend fietsverkeer is.
Ik zou me er niet te druk om maken, Rutger. Waar je ook woont of hebt gefietst. Het topic was bij iedereen al ver naar onderen gezakt, vermoed ik :lol: .

Ik nomineer het Haagsche Bos als levensbedreigend. Ik hoorde er vanmorgen een uil én er kwam een verdwaalde labrador plots uit de struiken rennen.

Is niet goed voor je hart, zo in het donker!
Gevaarlijk is nog zacht uitgedrukt, lijkt me. Dodelijk is meer op z'n plaats. Ga maar na: Belgische bonbons, Belgische biertjes, Vlaamse frieten, Luikse wafels en noem maar op. Je moet wel levensmoe zijn om naar België te gaan. Het is er allemaal veel te lekker :wink:
Ik zou me om het gevaar op de fiets niet zo druk maken, laat staan het risico door een verdwaalde kogel geraakt te worden...

Dirk
iceman schreef:Gevaarlijk is nog zacht uitgedrukt, lijkt me. Dodelijk is meer op z'n plaats. Ga maar na: Belgische bonbons, Belgische biertjes, Vlaamse frieten, Luikse wafels en noem maar op. Je moet wel levensmoe zijn om naar België te gaan. Het is er allemaal veel te lekker :wink:
Ik zou me om het gevaar op de fiets niet zo druk maken, laat staan het risico door een verdwaalde kogel geraakt te worden...

Dirk
Ik denk dat ik vanavond ga kiezen tussen kogelbiefstuk of hertenbiefstuk. :D :D
iceman schreef:Gevaarlijk is nog zacht uitgedrukt, lijkt me. Dodelijk is meer op z'n plaats. Ga maar na: Belgische bonbons, Belgische biertjes, Vlaamse frieten, Luikse wafels en noem maar op. Je moet wel levensmoe zijn om naar België te gaan. Het is er allemaal veel te lekker :wink:
Ik zou me om het gevaar op de fiets niet zo druk maken, laat staan het risico door een verdwaalde kogel geraakt te worden...

Dirk
Afgelopen eind augustus heb ik in een kleine buurtsuper in Laragh (Ierland) een doosje Luikse wafels aangeschaft, die was nog diezelfde avond in de jeugdherberg al op, voordat ik naar bed ging! Verdraaid heerlijk bij een kopje thee, terwijl ik ansichtkaarten invulde. Nog in 2010 heerlijke „Antwerpse Handjes" bij een bakker aan de Hoogstraat aldaar gekocht. België is een smulland!
Hieronder twee filmpjes die ik in 2013 heb gemaakt:

https://www.youtube.com/watch?v=yZZZ0Ct0MUg

https://www.youtube.com/watch?v=ay5UWln30lU
https://www.youtube.com/watch?v=vc5dKqoFtKk
Zo iets dus ook?
Erik Heijn