Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Knipperende verlichting op fiets. Wat is toegestaan? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Knipperende verlichting op fiets. Wat is toegestaan?

Wat mij opvalt, dat er behoolijk velle fietsverlichting is deze geeft zoveel licht dat ik geen idee hebt wat je te gemoed gaat komen.
Bij ons in de polder rij ik met de auto wel eens in het donker. Lange rechte wegen die niet al te breed zijn en nauwelijks straat verlichting. Kilometers voor je zie je links op de weg een fel licht. Wat moet dat wezen een auto met een kapotte lamp een brommer? Je wordt toch afgeleid. Zou knipperend licht alleen voor fietsers gelden weet ik dat er een kilometer voor me links op de weg een fietser rijd. :lol:

Heb ik het mis? Rij je met een stevige snelheid op dit soort wegen wordt je dan niet tureluurs je zal toch ook op de kuilen en gaten moeten letten.
ankeric schreef: Een volgende stap is om in uitzonderlijke situaties dit licht te laten knipperen of om er een knipperlicht bij te zetten.
Hier zo'n situatie.
Waar ik woon zijn 80km landwegen, heuvels/bergen, donker bos, automobilisten die geen fietsers gewend zijn, er is geen wegverlichting en er zijn geen fietspaden. Ook zijn er veel ongelukken door vermoeide automobilisten want lange afstanden rijden is hier normaal. In het donker krijg je dan snel 'staargedrag', vooral als er bijna geen tegenliggers zijn en als men dan ook nog door vermoeidheid trager reageert of gaat zwalken over de weg moet je dus als fietser erg opvallen.

Een knipperend/dansend licht in combinatie met een vaste lamp vangt hier dus ook eerder de aandacht dan alleen een vaste/stilstaande lamp. Het trekt je eerder uit het gestaar (das mijn ervaring, als fietser en automobilist).

Ik heb dus zelf een knipperend en een vast achterlicht plus nog eentje op de achterkant van m'n hoofd (drie stuks dus).
Een lampje op 't hoofd is ook veilig bij afstappen en fiets duwen (bergje op, gladheid etc).
Een knipperend licht is niet zichtbaarder. Het is opvallender. En het spaart batterijen.
Heb ik gezien op 28 augustus j.l. op de zeer steile weg R115 (the Old Military Road) in Ierland. Kijk maar op https://www.google.nl/maps/@53.227876,- ... aXwYqA!2e0
Het was al avond en het begon donker te worden. In de tegengestelde richting kwam ik veel wielrenners tegen, die met hoge snelheid naar Dublin aan het afdalen waren. Kennelijk zijn het mannen, die na hun werk thuis waren gekomen en na een avondmaaltijd nog even sportief de berg op gingen fietsen en daarna heerlijk snel afdalen om hun hoofden leeg te maken. Een hoogteverschil van meer dan 450 meter. Daar is de Cauberg in het Zuid-Limburgse Valkenburg een kinderglijbaan bij vergeleken.
Bijna iedereen had een knipperende led-voorlamp ingeschakeld. Het valt van een behoorlijke afstand al op. Misschien een probleem in het drukke Nederland, daar kennelijk niet. Als ik hier in het donker fiets en er een tegemoet komende auto met groot licht zie, zet ik m'n voorlamp wel eventjes in de knipperstand, om die duidelijk te maken dat zijn lichten gedimd moeten worden. Dan mijn voorlamp weer op vol aan. Ik moet tenslotte ook goed kunnen zien of er geen ongewenste voorwerpen op het wegdek liggen?
TS, begint met de vraagstelling of knipperende verlichting is toegestaan op de fiets. maar geeft in zijn vraagstelling aan dat ie graag gezien wil worden. Dan moet je dus niet alleen aandacht hebben voor je verlichting, maar ook voor je zichtbaarheid dmv reflectiematerialen..

om te illustreren...

Met de auto rijd ik regelmatig hier over een smalle kronkelige/bochtige dijk (gouderak voor de kenners) er is veel industrie bebouwing , en ook veel verkeer...fietsers, auto's en zwaar vrachtverkeer. En iedereen heeft haast.

Gisteren rond 18 uur reed ik daar weer, in het donker, met veel regen, en drukte.
heb daar drie fietsers ingehaald..fietser 1 met een ouderwets matig fietsachterlicht, zichtbaarheid nada, herkenbaarheid als fietser..nul.
fietser 2 had een fietsachterlicht met drie leds op een rij, zichtbaarheid was goed, maar zag hem pas op het laatste moment omdat de fietser uit het zicht werd gehouden door een auto voor mij..

fietser 3 had ook een fietsachterlicht met 3 leds op een rij, een reflekterende fietstas (ortlieb idee), en een reflekterend regenpak, en dito trappers.

Door het fietspak was hij voor mij al zichtbaar, terwijl er toch een auto voor me reed, ik herkende hem als fietser (door de reflecterende trappende beweging) en hij was gewoon goed zichtbaar door zijn achterlicht, en de reflecterende tassen.

maw, voor je zichtbaarheid ben je niet alleen aangewezen op je fietsverlichting...
nobbiomatic schreef: maw, voor je zichtbaarheid ben je niet alleen aangewezen op je fietsverlichting...
Van m'n vrouw heb ik spaakreflectoren gekregen, die zij bij de Aldi heeft gekocht. Ik heb deze verdeeld over twee fietsen, alleen het achterwiel van m'n gele Giant nog niet. Maar het resultaat mag er best wezen! De spaakreflectoren wegen haast niets. Onderstaande foto heb ik vandaag genomen, terug van m'n werk. Op de achtergrond het kerktorentje van Saaxumhuizen.

Afbeelding
Het verschil tussen voor en achterwiel is overduidelijk...
nobbiomatic schreef:Het verschil tussen voor en achterwiel is overduidelijk...
Is maar tijdelijk, ik kom gewoon spaakreflectoren tekort.... Ik ga nog eens bij Aldi proberen.
Aangezien het gaat om "wat is toegestaan" nog dit: in de Belgische wegcode staat het volgende vermeld over reflectoren: "De fietsen moeten altijd een zijdelingse signalisatie voeren bestaande uit :
ofwel een witte retro-reflecterende strook in de vorm van een doorlopende cirkel langs elke kant van de band van het voor- en achterwiel.
ofwel, op elk wiel ten minste twee gele of oranje reflectoren met dubbel front, vast bevestigd aan de spaken en symmetrisch aangebracht.
ofwel de combinatie van de twee voornoemde types.
" (art 82.1.1.4)
M.a.w. strikt genomen zijn de witte spaakreflectoren niet toegelaten, als ik het goed begrijp. In de praktijk vormt het geen probleem. Sterker nog: bij een verlichtingsactie van van de politie in Gent enkele jaren geleden deelde die zelf witte spaakreflectoren uit.
Hoe het in Nederland zit, weet ik niet.
Die witte reflectorbuisjes die je om je spaken schuift zijn in Duitsland toegestaan en daarmee ook hier. Wel moet je ze dan op elke spaak hebben. Ik heb ze ook op een fiets, en ze zijn zeker effectief. Maar wat zijn ze lelijk: je fiets ziet er ineens uit als een kinderfiets. En ik verlies er nog wel eens eentje.
Om nog een sterug t ekomen op knipperlampjes. In Nederland heeft de Tweede Kamer een tijdje terug bedacht dat het er niet meer toe doet wat voor verlichting je op je fiets hebt, en het resultaat is er naar. Ik sta er bij ons thuis op dat er ookop de kinderfietsen overal degelijke Duitse stijl verlichting zit. Die prut lampjes zijn niet aleen onbetrouwbaar, maar ze stralen meestal ook te weinig naar opzij. Alle wetenschappeljk onderzoek heeft aangetoond dat knipperlampjes gevaarlijk zijn omdat automobilistemmisschien zien dat er iets is, maar niet zien wat. Bovendien is er wat onderzoek dat suggereert dat automobilisten gefixeerd raken op knipperlampjes, en er dus juist op af sturen. Het beste achterlicht is mijns inziens de Philips Saferide Lumiring, maar de B&M Linelight modellen vind ik ook erg goed. Allebei het liefst op een dynamo.
Wim schreef:Die witte reflectorbuisjes die je om je spaken schuift zijn in Duitsland toegestaan en daarmee ook hier.
:?: Kun je dat eens toelichten, Wim?

Groeten,

Carl
Zo werkt de meeste europese regelgeving. Of het hier echt zo is weet ik niet, maar de politie heeft verlichting toch bijna helemaal opgegeven nadat de Tweede Kamer ze onderuit heeft gehaald.
Witte reflectoren om de spaken zijn in Nederland toegestaan. De Regeling voertuigen is een vertaling van een EG verdrag.

Artikel 5.9.51 Regeling voertuigen
Lid 2 c. witte of gele retroreflectoren aan de wielen.

Artikel 5.9.54 Regeling voertuigen
Lid 3. De witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten de omtrek van het wiel volgen en op of zo dicht mogelijk bij de velg zijn aangebracht, zodanig dat zij aan beide zijkanten van het voertuig zichtbaar zijn.

Artikel 5.9.65 Regeling voertuigen
Fietsen mogen niet zijn voorzien van meer retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.9.51, 5.9.52, 5.9.57 en 5.9.57a is voorgeschreven of toegestaan.

Bron: wetten.overheid.nl

Piet.
CapoJan schreef:Aangezien het gaat om "wat is toegestaan" nog dit: in de Belgische wegcode staat het volgende vermeld over reflectoren: "De fietsen moeten altijd een zijdelingse signalisatie voeren bestaande uit :
ofwel een witte retro-reflecterende strook in de vorm van een doorlopende cirkel langs elke kant van de band van het voor- en achterwiel.
ofwel, op elk wiel ten minste twee gele of oranje reflectoren met dubbel front, vast bevestigd aan de spaken en symmetrisch aangebracht.
ofwel de combinatie van de twee voornoemde types.
" (art 82.1.1.4)
M.a.w. strikt genomen zijn de witte spaakreflectoren niet toegelaten, als ik het goed begrijp.
Ik lees de Belgische wegcode toch anders. Er staat hier enkel wat er verplicht is ('moeten'), maar er staat nergens de bijkomende verlichting of reflectoren verboden zijn.

Dat er meer mensen denken dat dat toch verboden is komt volgens mij omdat er voor wat betreft de uitrusting van wagens (en vrachtwagens, bussen, ...) wel uitdrukkelijk wordt aangegeven dat enkel de verlichting mag gevoerd worden die uitdrukkelijk verplicht of toegestaan is. Dat deze regels niet bestaat voor fietsers wijst er volgens mij net op dat er dus geen verbod is op extra verlichting of reflectie.

Renaat
@Piet: Een betere verwijzing zou zijn: Regeling Voertuigen. :wink:
Mede door dit topic toch ook maar een reflecterend hesje aangetrokken voor de wintermaanden. Dat, in combinatie met een Sigma Powerled voorop en een felle 2-led achterlamp, en een reflecterend vlak op de Ortliebtas en reflectiestrips op de zijkant van de banden (af en toe even schoonmaken), zorgt er hopelijk voor dat ik goed gezien wordt.

Met name in Den Haag lijkt het me van belang. Op de rest van de route rij ik op gescheiden fietspaden, best wel luxe!
Wim schreef:Zo werkt de meeste europese regelgeving. Of het hier echt zo is weet ik niet, maar de politie heeft verlichting toch bijna helemaal opgegeven nadat de Tweede Kamer ze onderuit heeft gehaald.
Ik denk dat ik je niet goed begrijp, Wim. Nu lijkt het voor mij net of je met zekerheid stelt dat spaakreflectoren zoals Martin laat zien in Nederland toegestaan zijn omdat ze dat in Duitsland ook zijn, en dat je vervolgens denkt dat het zo is omdat het meestal zo werkt, maar het niet zeker weet.

Ik had altijd begrepen dat alleen circulaire reflectoren, zoals bv. de reflectiestrips op banden, zijn toegestaan. Wat mij betreft kun je Artikel 5.9.54 op twee manieren lezen:
"Lid 3. De witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten de omtrek van het wiel volgen en op of zo dicht mogelijk bij de velg zijn aangebracht, zodanig dat zij aan beide zijkanten van het voertuig zichtbaar zijn." (Dank je, PietV.) Martins spaakreflectoren volgen niet de omtrek van het wiel, maar staan er haaks op. Maar je kunt inderdaad ook zeggen dat ze met zijn allen bij elkaar wél de omtrek van het wiel volgen... Hetzelfde zou je kunnen zeggen van de gele spaakreflectoren in Martins wiel, als er daar meer van waren, zeg zes of acht per wiel ipv. twee. De wet- en regelgever houdt het lekker spannend. :wink:

Overigens kan ik niemand ongelijk geven die met niet toegestane reflectie lekker zichtbaar rondrijdt.

Groeten,

Carl
Travelmaster schreef:Mede door dit topic toch ook maar een reflecterend hesje aangetrokken voor de wintermaanden.
Hulde!
Afbeelding
(Het is geel, het is lelijk, het past nergens bij, maar het kan u het leven redden)
:P :P
Jammer genoeg kloppen de tekst en de omstandigheden niet met elkaar. Het enige wat namelijk in die donkerte opvalt zijn verlichting en retro-reflectie. Niet de fluo-gele kleur. Maar de Fransen kunnen natuurlijk niet zo goed Engels, dus die hebben niet dezelfde wetenschappelijke onderzoeken als ik gelezen over zichtbaarheid in het verkeer (waar wereldwijd overigens niet eens zoveel onderzoeken naar zijn gedaan, althans niet gepubliceerd...).
Al zouden ze het zwart maken, dan nog valt het net zo op. Namelijk door de reflectie. De fluo-gele kleur is alleen handig in schemering met een donkere achtergrond. Fluo-oranje valt in meer omstandigheden op (met enige daglicht, niet bij nacht want dan valt geen enkele kleur op).