Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bescherming gebit tijdens fietsen (overwegingen na ongeval) - Forum Wereldfietser

Bescherming gebit tijdens fietsen (overwegingen na ongeval)

Gisteren ben ik onderuit gegaan met mijn fiets. Handen/kin open, en schade aan mijn gebit; losse/gebrokken tanden/kiezen.

Litteken in gezicht vind ik niet zo ramp, schade aan gebit wel, ook vanwege de financiële gevolgen.

Hoe dan ook, ik ben hier behoorlijk van geschrokken. Ik dacht altijd dat wanneer ik zou vallen, dat ik zo zou vallen dat ik niet vol op mijn gezicht ging. Hoe naïef. :oops: Nu droeg ik geen helm, maar ik denk dat dat ook weinig zin gehad zou hebben omdat ik niet op mijn schelde gevallen ben. Ik denk dat een gebitsbeschermer zoals je ook draagt tijdens boksen, wel geholpen zou hebben.

Zijn hier meer mensen die zo'n gebitsbeschermer dragen tijdens het fietsen, of is dit overdreven?
als je je er zekerder bij voelt, dan moet je het gewoon doen.

probleem is wel, en dat heb je zelf ook al aangegeven, een ongeluk loopt altijd anders dan je verwacht...hoeveel maatregelen neem je tegen welke risico's en waar leg je de grens. en wat is de impact van de verschillende soorten letsels..


dat je een vinger breekt door het niet dragen van handschoenen is lastig, maar hersenletsel door het niet dragen van een helm is vele malen ingrijpender.
Otis schreef: Zijn hier meer mensen die zo'n gebitsbeschermer dragen tijdens het fietsen, of is dit overdreven?
Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me wat overdreven. Dan zou je ook een veiligheidsbril op moeten zetten om je ogen te beschermen, een neusbeschermer om te voorkomen dat je neusbot je hersens perforeert etc. Nog afgezien van het feit dat ik zo'n gebitsbeschermer al niet erg lekker vond zitten op bokstraining, laat staan uren op de fiets. Je hebt gewoon heel erg pech gehad. Beterschap!
nobbiomatic schreef:als je je er zekerder bij voelt, dan moet je het gewoon doen.
dat je een vinger breekt door het niet dragen van handschoenen is lastig, maar hersenletsel door het niet dragen van een helm is vele malen ingrijpender.
Het lijkt me sterk dat een handschoen kan voorkomen dat je vinger breekt. Je kunt je voet ook breken met een schoen aan. Maar misschien vergis ik me.

Dirk
nobbiomatic schreef:dat je een vinger breekt door het niet dragen van handschoenen is lastig, maar hersenletsel door het niet dragen van een helm is vele malen ingrijpender.
Je moet toch vrij stevige handschoenen dragen wil je voorkomen geen breuk van een vinger op te lopen. Sowieso zijn over het algemeen genomen de handwortel beentjes of spaakbeen danwel ellepijp eerder een risico bij het val van fiets dan vingers. Mensen neigen vaak met uitgestrekte armen de val te willen breken. Of zodra meer zijwaarts wordt gevallen dan is het opperarmbeen of sleutelbeen al gauw aan de beurt qua breuk. Of eventuele schouder problemen.

Het is haast onvoorkomelijk om dat soort letsel te voorkomen, buiten preventie om. Dat wil zeggen, fietsen beheersen, gevaar inschatten en eventueel werken aan val techniek.

Weke delen letsel kan uiteraard wel worden beperkt door het dragen van handschoenen.

Voor wat betreft gebitsbescherming te dragen tijdens het fietsen. Ik zou het afraden. Tijdens het boksen ben je niet alleen. Tijdens het fietsen als je ten val komt mogelijk wel. Stel je raakt in een verminderd bewustzijn of buiten bewustzijn, dan is het laatste wat je wilt een object in de mond welk mogelijk de luchtweg kan blokkeren. Ook al heeft het mogelijk je tanden beschermd.

Indien je off-road rijdt, en de val niet voortgekomen is uit een reguliere fietstocht maar binnen het kader van bijv. MTB trails heeft plaats gevonden, overweeg dan een helm met chinguard en eventueel goggles te dragen. Afhankelijk van hoe ruw je het terrein opzoekt.
of je wel of geen vinger breekt met of zonder handschoen is in mijn voorbeeld niet echt van belang, het was alleen ter illustratie.
Ik had in in ieder geval graag handschoenen gedragen. Mijn vinger zijn bovenop helemaal open geschaafd, dat hadden handschoenen grotendeels voorkomen denk ik.
Ben 5 weken terug over de kop gegaan. Geheel buiten mijn schuld daar er een bouwkeet op een kruispunt stond en er opeens een fietser achter vandaan kwam. Ongeluk in klein hoekje. Grote buil op hoofd - op rug en schouder terecht gekomen. Op schouder na nu alles weer ok. Mijn les - nog defensiever rijden. Bit komt me over de top over. Besef wel dat ik veel geluk heb gehad vloog echt door de lucht en kwam met klap op asfalt terecht. Bij mij acceptatie en weer opstarten heb al wat gefietst. Heb wel helm maar vind dat minder prettig. Succes met het herstel.
Je kunt je niet tegen alle mogelijke situaties optimaal beveiligen. Ik heb wel eens begrepen dat een valtraining zoals judoka's die krijgen enorm veel kan schelen. Een val op het gezicht zou dan bijna niet meer voor kunnen komen. Als dat klopt, is het eigenlijk heel raar dat dit niet in het standaardprogramma van het basisonderwijs zit.

Wij fietsen zeer veel met kinderen en het is een automatisme geworden om altijd vooruit te denken en alert te zijn op mogelijke gevaren en redenen waarbij je geneigd bent om meer risico's te nemen zoals haast. Dat krijgen ze al heel jong mee en vinden we veel belangrijker dan beschermmiddelen.
blokdoorn schreef:Ik heb wel eens begrepen dat een valtraining zoals judoka's die krijgen enorm veel kan schelen. Een val op het gezicht zou dan bijna niet meer voor kunnen komen. Als dat klopt, is het eigenlijk heel raar dat dit niet in het standaardprogramma van het basisonderwijs zit.
+1
Ik heb van 6 tot 10 jaar op judo gezeten en aan de reflexen heb ik wel wat te danken. Ik vermoed niet dat het op volwassen leeftijd mogelijk is ze zo goed te ontwikkelen. Wat de reflexen inhouden kom neer op het beschermen van het hoofd en het verspreiden van de klap over de zijkant van je lichaam. Vlees en botten kunnen veel hebben en anders meestal wel weer opgelapt worden.
Tja, advies kan ik niet geven.
Afgelopen zomer ben ik in Ardennen met een racefiets gevallen. Resultaat gebroken sleutelbeen.
Ik draag helm maar geen handschoenen. Mijne val was goed gecontroleerd en gelukkig de snelheid was niet hoog - Ietje onder 50.
Ik zocht de plek van mijn lichthalm on klappen te vangen.
Met handen lukte niet, dan moet ik koprollen, dan ontdek ik dat de helm vangt de klappen heel goed
Moraal van dit vergal. Draag altijd beschermmiddelen. Handschoenen en helm. Dokter zegt dat meeste patiënte met gebroken sleutelbeen hebben ook hersenletsel
Als ik de handschoen had zou ik zelfs geen gebroken sleutelbeen hebben.

++ voor de CE en TUV gerectificeerde helm
blokdoorn schreef:Je kunt je niet tegen alle mogelijke situaties optimaal beveiligen. Ik heb wel eens begrepen dat een valtraining zoals judoka's die krijgen enorm veel kan schelen. Een val op het gezicht zou dan bijna niet meer voor kunnen komen.
Ik ben goed bekend met valtechnieken. Ik had ook altijd gedacht dat ik wanneer ik een keer tot vallen gebracht zou worden, dat ik zou door rollen of in ieder geval zou voorkomen dat ik face first op het asfalt zou belanden. Maar blijkbaar gaat het vallen zo snel, dat mijn reflex daar niet toereikend voor is. :cry:
Ook hier ervaring met fietsongeval. In week 1 van onze zomervakantie dit jaar te Triest(!) valt mijn vrouw en breekt haar arm. Tot op vandaag zijn wij dit aan het evalueren. Was het te voorkomen, had het anders kunnen lopen. Wat anders te doen in de toekomst.
Accepteren dat het anders is gelopen dan we hadden gehoopt(gaat ons moeilijk af) en hopen dat we spoedig weer getweeën kunnen fietsen.
Achteraf stellen wij vast dat het domme pech is; Materiaal was goed, helm zat op het hoofd.
Een gebitsbeschermer: dan maar met de auto op vakantie, die hebben mooie kooiconstructies :shock:
Je hebt niet veel geluk met het fietsen, vorige ronde je fiets gescheurd en nu je gebit naar de ratsmodee. Filosoferend had een helm je wel geholpen, je was dan een paar seconden later vertrokken omdat je eerst je helm had moeten opzetten was je op een ander moment op de verkeerde plek geweest. Moraal van het verhaal; je kunt je wel overal tegen beschermen maar je moet toch ook normaal kunnen leven en hoe groot is nou de kans dat je ooit weer met je gebit op de grond komt ? Maar wellicht voel je je veiliger met bitje en dan moet je het zeker in doen.
Otis wat een pech, ben wel benieuwd of dit nu op de Koga met scheur is gebeurd of op je nieuwe fiets. Beterschap.
Anja
Het klinkt alsof je over het stuur geduikeld bent. Wanneer je op die manier valt heb je de neiging het stuur te lang vast te blijven houden, het is immers je enige houvast en je moet voor je gevoel die remmen ingeknepen houden. Tegen de tijd dat je loslaat ligt je al bijna met je gezicht op de grond en valt er niks meer op te vangen. Is mij laatst ook gebeurd met mtb'en, baf, plat op m'n gezicht en daarna pas de judorol (vlak langs een boomstronk). Droeg ik braaf een helm was het nog niet goed. :twisted: Afijn, een mens kan zich niet overal tegen beschermen. Een goede valtechniek aanleren kan inderdaad helpen want het gaat er om de juiste reflexen in je systeem te krijgen en de verkeerde er uit.
Een reflex afleren: moeilijk en mogelijk wordt de schade hierdoor groter. Judoën is meebewegen, doorrollen is een te leren techniek. Bij mijn werk wordt(tav reactie op agressie) juist gestart vanaf de reflex. Erkennen dat je op je eigen manier reageert.
Hoever wil je gaan met beschermende materialen? Als je het tot het extreme wilt doorvoeren zou ik gaan voor een leren motorpak inclusief integraalhelm en laarzen....zit je dan nog lekker / gelukkig op je fiets? Ik heb ervaring, want een kromme neus en een kromme vinger door een duikeling over het fietsstuur, alweer 30 jaar geleden. Plastic tas in het voorwiel....gelukkig niet mijn racefiets maar de fiets van mijn moeder....
dijken63 schreef:Otis wat een pech, ben wel benieuwd of dit nu op de Koga met scheur is gebeurd of op je nieuwe fiets. Beterschap.
Anja
Dank je. Het was op een andere fiets die ik even tijdelijk geleend had omdat fiets ivm onderhoud niet beschikbaar was.
Abacus schreef:Het klinkt alsof je over het stuur geduikeld bent. Wanneer je op die manier valt heb je de neiging het stuur te lang vast te blijven houden, het is immers je enige houvast en je moet voor je gevoel die remmen ingeknepen houden. Tegen de tijd dat je loslaat ligt je al bijna met je gezicht op de grond en valt er niks meer op te vangen. .
Ja, dat zou kunnen. Ik kan het me niet supergoed meer herinneren (hersenschudding), maar ik remde en toe ging er onderuit. Stuur is links en rechts beschadigd, dus ik vermoed dat stuur een kwartslag gedraaid is, en toen naar de grond.
Zoekende naar een fietshelm kwam ook een airbag voor fietsers tegen, de Hovding.

Dit ding is echter nog al duur. En ik vrees dat het vrij warm aan voelt. Iemand hier ervaringen met het fietsen met zo'n ding?