Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Budget voor nieuwe fiets. - Forum Wereldfietser

Budget voor nieuwe fiets.

Ik lees hier nu al een tijdje op dit forum en heb eindelijk plannen om volgend jaar een aantal dagen op vakantie te gaan met de fiets.
Ik heb heel wat fietservaring met woon- werkverkeer en tot een aantal jaren geleden zondagsritten met de koersfiets.
Ik wil nu eens werk maken van het aankopen van een degelijke fiets die ik zowel voor woon- werk als de zondags- en vakantieritten wil gebruiken.
Mijn budget is +/- 2300 euro.
Ik ben al gaan kijken naar een Koga world traveller 29 alsook ben ik al wat aan het experimenteren geweest met het samenstellen van een Signature op de site. Het lijkt misschien dat ik een voorkeur voor Koga heb maar dat is niet zo, het is zowat het enige merk dat ik tot nu ken....of denk te kennen in het segment " vakantiefietsen".
Graag had ik wat tips van de ervaren vakantiefietsers onder jullie. Met datgene dat jullie nu weten wat zouden jullie aanvangen met boven vernoemd budget...en wat zeker niet.
Bedankt voor jullie hulp.
Ik ben in mei weer begonnen met "echt" te fietsen na een winterslaap van 23 jaar.
Ik heb ook de Signature-site van Koga ingevuld….en deze fiets 2e hands gekocht voor de helft van het geld :idea:
Ook ik gebruik mijn fiets voor zowel woon/werkverkeer als als vakantiefiets. Voor woon/werkverkeer wil ik (met name in de wintermaanden) geen derailleur en voor de vakantie wil ik voldoende versnellingen. Zodoende kwam ik bij een Rohloffnaaf met 14 versnellingen uit, een Koga Signature met Rohloff vond ik veel te duur, vandaar dat ik bij een Jan Janssen Rohnin uitkwam, over deze fiets ben ik zeer tevreden. Als er bij mij in de buurt een dealer van VSF Fahrradmanufaktur had gezeten, had ik deze zeker ook overwogen/
merken om naar te kijken:
santos, vsf, surly, salsa, avaghorn,
belangrijker:

kijk hier naar:
http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... iets_kopen

hoeveel km ?per dag woon werk
hoe wil je zitten?
waar wil je fietsen?

2300 is genoeg om te kijken naar een rohloff, erg fijn op lange termijn.

succes
Ik vind dat, tenzij je een Rohloff naaf wil, een hoog budget voor een fiets. In de zin van, volgens mij kan je met minder net zo tevreden zijn.

In Vlaams Brabant heb je fietsen Koen en Fietslab in Leuven of Maison du Velo in Brussel. Surly is niet altijd even vlot te krijgen, VSF is alleszins makkelijk te vinden. Kijk je wat verder dan is Avaghon wel een merk om op het lijstje te zetten. (Rotterdam) of je kan ook eens horen bij de Belgische reisfietsenmaker Vlerick (de pinte in gent). Schijnt een wat speciale man te zijn, maar als het werkt dan werkt het...

Blijf je in de hogere prijsklasse bekijk dan zeker ook eens Tout Terrain, Patria, Snel, Van Herwerden, idworx en Santos.

Als je nauwkeurig je voorwaarden beschrijft dan zijn hier zeker mensen die je exact naar het juiste model kunnen loodsen.
Probeer eerst te bedenken wat voor soort fiets je wilt hebben, en daarna pas welk merk eventueel in aanmerking komt. Ik snap dat het moeilijk is, want je weet waarschijnlijk nog niet wat voor vakantieritten je leuk zult vinden. Ik zou in elk geval een fiets willen waar relatief brede banden op passen, zodat onverharde paden en slecht wegdek geen probleem vormen (ik vind 50 mm op 26 inch ideaal). Voor woon werk verkeer wil je spatborden, en een naafdynamo voor de verlichting. Een Rohloff naaf is ideaal voor de combinatie van vakantie en woon werk gebruik. Tel dat op, en je budget is al niet eens ruim meer. Belangrijke andere beslissingen zijn de wielmaat (26 inch of 28 inch) en of je een racestuur wilt of niet. Tot slot moet je nadenken over de vraag of je wel voortassen nodig hebt (ik niet). Dat spaart de kosten van een voordrager uit.
Wim
Bedankt al voor de vele reacties. Voor zo ver ik kan zal ik proberen te antwoorden op de vragen die me naar de juiste fiets zullen loodsen.

Mijn woon/werk afstand is dagelijks rond de 40 km. In het weekend zitten er ritjes tussen van (60 km -100 km)
De fiets die ik zoek is een Trekkingfiets, geen racestuur, eigenlijk het model zeg maar zoals de World Traveller.
Een voordrager hoeft er niet van in het begin op maar hij moet er wel op kunnen indien nodig.
Wat de 26" of de 28" wielen betreft daar moet ik me nog in verdiepen wat de voor- en nadelen zijn.
Wat de fietsvakantie betreft wil ik me in eerste instantie beperken tot de BeNeLux, daarmee krijg ik wel enkele jaren mee vol.
De links naar waar verwezen wordt (waarvoor dank) had ik reeds gelezen.
Dit weekend plan ik een bezoekje bij Cadans, http://www.cadans.eu , daar kan ik meer info verkrijgen over de Santos en de VSF en nog een aantal merken.
De Rohloff naaf is geen must tenzij me dit echt aangeraden wordt. Ik wil kwaliteit maar hoef geen overkill.
Avaghon Series met Rohloff zou ik zeker ook bekijken. Te koop bij bike4travel in Rotterdam. Voor een vakantiefiets is een Rohloff naaf zeker niet nodig. Mar als j emet die fiets ook door wind en wind naar je werk wilt geeft een ROhloff naaf toch wel minder onderhoud. Een ketting is goed genoeg - wat mij betreft is een riem overbodig en duur. En om het nog ingewikkelder te maken: ik vind een racestuur veel comfortabeler.
Ik zou persoonlijk geen Koga nemen als die niet ouder is dan 10 jaar.
Kijk ook even hier - wereldberoemd in Duitsland maar in Nederland vrijwel onbekend:
http://www.gudereit.nl/gudereit-fietsen ... aanbieding
Ik zou met zo'n budget nog heel even de kat uit de boom kijken en dan serieus een VSF met Pinion gaan overwegen.
Marko schreef:Ik zou persoonlijk geen Koga nemen als die niet ouder is dan 10 jaar.
Jaren zeggen niets. In deze vereniging zijn best wat mensen wier fiets ik niet zou willen ondanks dat ze er maar één reis mee gemaakt hebben ...... over de onverharde wgen van Zuid-Amerika, van 15.000 km :shock:
Een ex-schoonmoeder van mijn was ooit trots dat ze na drie jaar al 700 km op haar nieuwe fiets had gefietst. Zulke fietsen kun je na 10 jaar heus wel kopen :D
Voor 40 km per dag, is betrouwbaarheid idd wat je zoekt. Mijn ervaring als niet autoeigenaar is dat er nog heel wat kilometers bijkomen in de praktijk om naar de sportclub te rijden, even brood te halen, ... Ik kom op 150 à 200 km per week met woonwerk van 16 km per werkdag. Dus reken maar dat je richting 250 km -300 km per week zit of 15200 per jaar. Dat wil zeggen dat alles aan zijn levensduur gaat geraken binnen overzichtelijke tijd:
- een rohloff naaf elke 7 jaar
- een alfine naaf elke 2 jaar? (gokje op basis van wat ervaringen op het net)
- derailleur: nieuwe ketting en cassette 3 keer per jaar, meest gebruikte voorblad elk jaar vervangen.

Dus eerste werk, behalve kader uitkiezen is eens met de drie systemen rijden en je voorkeur leren kennen. Rohloffnaaf is het betrouwbaarste, maar biedt enkel een draaischakelaar die je aanstaat of niet, Alfine naven bestaan ook met trigger shifters, voor derailleurs zijn de schakel mogelijkheden "eindeloos".

Voor 40 km per dag zou ik overigens voor iets licht en wendbaar gaan, of een WT29 daaronder valt weet ik niet (en moet je eigenlijk zelf bepalen). Maar bandenkeuze gaat veel verschil maken! (genoeg leesvoer op het forum)
Ave Gone schreef:
Marko schreef:Ik zou persoonlijk geen Koga nemen als die niet ouder is dan 10 jaar.
Jaren zeggen niets. In deze vereniging zijn best wat mensen wier fiets ik niet zou willen ondanks dat ze er maar één reis mee gemaakt hebben ...... over de onverharde wgen van Zuid-Amerika, van 15.000 km :shock:
Een ex-schoonmoeder van mijn was ooit trots dat ze na drie jaar al 700 km op haar nieuwe fiets had gefietst. Zulke fietsen kun je na 10 jaar heus wel kopen :D
Ik denk dat je Marko verkeerd interpreteert: hij wil alléén Koga's als ze ouder zijn dan tien jaar, als ik het goed begrijp. Hij heeft klaarblijkelijk geen vertrouwen in de jongere modellen. Naar het waarom kunnen we slechts gissen.
Omdat nieuwe Koga's gewoon Batavussen met kapsones zijn.
Marko schreef:Omdat nieuwe Koga's gewoon Batavussen met kapsones zijn.
Een mogelijk ietwat gechargeerde, edoch verhelderende toelichting. Waarvoor dank :lol: .
Travelmaster schreef:
Ave Gone schreef:
Marko schreef:Ik zou persoonlijk geen Koga nemen als die niet ouder is dan 10 jaar.
Jaren zeggen niets. In deze vereniging zijn best wat mensen wier fiets ik niet zou willen ondanks dat ze er maar één reis mee gemaakt hebben ...... over de onverharde wgen van Zuid-Amerika, van 15.000 km :shock:
Een ex-schoonmoeder van mijn was ooit trots dat ze na drie jaar al 700 km op haar nieuwe fiets had gefietst. Zulke fietsen kun je na 10 jaar heus wel kopen :D
Ik denk dat je Marko verkeerd interpreteert: hij wil alléén Koga's als ze ouder zijn dan tien jaar, als ik het goed begrijp. Hij heeft klaarblijkelijk geen vertrouwen in de jongere modellen. Naar het waarom kunnen we slechts gissen.
O, oops, op die fiets. Die schoonmoederkoga's zijn inderdaad vaak heel fijne tweedehandsjes.
Ik leer hier weer heel veel bij op korte tijd. Heel wat merken die genoemd worden waarvan ik het bestaan niet eens ken.
Ik dacht dat Koga een fiets was die hoog aangeschreven stond bij de vakantiefietsers maar het lijkt erop dat die tijd voorbij is.
Gelukkig is er niets van "moeten" en heb ik voldoende tijd om te testen/proberen.
Alien schreef:Ik zou met zo'n budget nog heel even de kat uit de boom kijken en dan serieus een VSF met Pinion gaan overwegen.
Deze is helemaal nieuw voor mij...ga ik zeker eens bekijken.
trikke schreef:Ik leer hier weer heel veel bij op korte tijd. Heel wat merken die genoemd worden waarvan ik het bestaan niet eens ken.
Ik dacht dat Koga een fiets was die hoog aangeschreven stond bij de vakantiefietsers maar het lijkt erop dat die tijd voorbij is.
Gelukkig is er niets van "moeten" en heb ik voldoende tijd om te testen/proberen.
Dat probleem zie je ook met auto's, heel veel mensen zijn graag negatief over een vooraanstaand merk en komen met de meest bizarre verhalen om hun gelijk te halen. (zal wel jaloezie zijn) Zie je helaas ook met fietsen. De truc is altijd om de onzin argumenten te onderscheiden van de serieuze opmerkingen. Succes.