Additionally, paste this code immediately after the opening tag: steel is real! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

steel is real!

Vaak wordt als voordeel van staal ook genoemd het eventueel kunnen repareren van het frame onderweg, dit itt alu of andere materialen.
Ik vraag me echter af of dergelijke dunwandige stalen buizen wel te lassen zijn, ongv breuk.

Wat het gewicht betreft moet de aandacht mijns inziens vooral uitgaan naar de bagage. Als ik zie wat veel vakantiefietsers aan tassen meesjouwen vraag ik me af of het hele huisraad mee gaat. Zelf heb ik twee Ortlieb achtertassen mee die amper halfvol zitten, verder een medium stuurtas en een tentje. Daar kan ik in principe eindeloos mee weg zonder oncomfortabel onder weg te zijn. Maar goed, dit is off-topic.
Georg schreef:Vaak wordt als voordeel van staal ook genoemd het eventueel kunnen repareren van het frame onderweg, dit itt alu of andere materialen.
Ik vraag me echter af of dergelijke dunwandige stalen buizen wel te lassen zijn, ongv breuk.
De eigenlijke vraag is wat de keunsten van de beste lasser zijn die je kunt vinden. In uiterste nood braad een boer met een electrisch lasapparaat ze zaak wel aan elkaar en kun je verder. Hoe lang dat goed gaat en of de fiets dan later nog echt te repareren is, is de vraag. Als je geluk hebt kom je een heel goede lasser tegen en fiets je nog jaren met die fiets. Daar kun je echter niet op rekenen.
steel is ilusion
Het lijkt wel of er emotionele redenen zijn om aluminium af te wijzen en per se een stalen frame te willen.

Is het niet zo dat aluminium het optimale materiaal is als het gaat om de factoren sterkte, gewicht, duurzaamheid en kosten? Liever facts dan illusions.
Jan Eleveld schreef:
steel is ilusion
Het lijkt wel of er emotionele redenen zijn om aluminium af te wijzen en per se een stalen frame te willen.
Dat is wel zo. Ik heb gewoon liever een stalen frame omdat ik dat mooier vindt en van het imago houdt. En fietsen is toch plezieriger met een fiets waar je je prettig bij voelt.
Is het niet zo dat aluminium het optimale materiaal is als het gaat om de factoren sterkte, gewicht, duurzaamheid en kosten?
Dat hangt vooral van het specifieke frame af. Eigenlijk geven deze framematerialen geen reden om een fiets a priori af te wijzen.
allu of staal is beide goed, ik denk dat de degelijkheid meer afhangt van wie het gebouwd heeft en hoe.....
Dat klopt, maar er zijn wel belangrijke verschillen. Alu heeft een lager soortelijk gewicht (1/3 van staal) maar de treksterkte is ook al gauw een derde, dus moet je er drie keer zoveel van gebruiken. Dan is de winst al weer weg, of in de praktijk bijna weg. Alu kan niet goed buigen (je kunt er geen veren van maken) dus je moet het extra materiaal gebruiken om de buisdiameter te vergroten zodat de buis super stijf is (buisdiameter is wat een fiets stijf maakt, niet het materiaal). Daarom zijn alu frames stijver. Dat is voor een zwaar beladen fiets nog niet zo gek, maar al te stijf is niet fijn, en ook niet snel (een frame moet een beetje meebewegen met je trap cadans). Hoe stijf je je fiets wilt hebben is daarmee een kwestie van smaak en rijstijl. Stoempers hebben misschien meer aan alu, terwijl soepel en vloeiend rijdende fietsers eerder gecharmeerd zullen zijn van staal. En staal is hiermee ook een klein beetje comfortabeler.
Voor wat betreft degelijkheid zijn ontwerp en fabricage belangrijker dan het materiaal. Er zijn echter twee verschillen: als alu de geest geeft gaat dat heel snel (catastrofaal), bij staal gaat het veelal flink langzamer. Bij alu heb je bovendien zelfs als je voorzichtig bent bij oudere frames het probleem van een flinke kans op uitlubberende schroefdraad bij drageroogjes etc. Alu is gewoon erg zacht, en m5 boutjes zijn dan wel erg klein.
Wim
als alu de geest geeft gaat dat heel snel (catastrofaal), bij staal gaat het veelal flink langzamer
Het parallelle draadje over de gescheurde stalen Koga geeft een ander beeld...
Ik weet niet of dit topic al voorbij is gekomen?: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... &view=next


En die breuk van die koga is nogal a-typisch qua lokalisatie.
Lijkt me eerder een fabricagefout.
Jan Eleveld schreef:
als alu de geest geeft gaat dat heel snel (catastrofaal), bij staal gaat het veelal flink langzamer
Het parallelle draadje over de gescheurde stalen Koga geeft een ander beeld...
Hoezo? Er is uit die draad op geen enkele manier te concluderen dat er plots een breuk is opgetreden. Het kan zijn dat er al lang sprake is van een scheur.
bovendien gebruikt Wim het woordje 'veelal', wat er op wijst dat er natuurlijk uitzonderingen op de regel kunnen zijn. Dat zegt echter niets over het waarheidsgehalte van die regel.

Renaat
Mijn opmerking over de manier waarop staal en alu breken is niet zomaar zelf bedacht, maar kun je in ieder leerboek nazoeken. Of dat een belangrijke overweging moet zijn mag je zelf beslissen. Een goed ontworpen en gebouwd alu frame gaat heus niet snel kapot. Zelf zou ik me geen zorgen maken. Waar ik me wel wat zorgen over maak is dat de berichten over gebroken of gescheurde frames van vakantiefietsen vrijwel steeds over Koga's gaan (al heeft Marten op zijn site ook Giant voorbeelden). Maar misschien is dat wel omdat er zoveel meer Koga's verkocht worden.
Wim
dat is me idd ook al opgevallen , ma ja langs de andere kant, deze fietsen worden dan ook het meeste verkocht ....dus of het zo specifiek koga frames zijn die kapot gaan weet ik niet, want idd van giant heb ik ook al rare dingen gehoord...
Ik dacht dat wereldfietsers kiezen een stalen frame want je kant overal in de wereld lassen. Nu begrijp ik dat zelf in NL paar mensen kunnen dat doen.
Heb ik iets verkeerd begrepen?

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=23399
miro schreef:Ik dacht dat wereldfietsers kiezen een stalen frame want je kant overal in de wereld lassen. Nu begrijp ik dat zelf in NL paar mensen kunnen dat doen.
Heb ik iets verkeerd begrepen?
Ja. Je kunt het overal in de wereld laten lassen. Menige boer heeft wel een electrisch lasapparaat waarmee je de zaak aan elkaar bakt zodat je weer verder kunt. Hopelijk vergeet hij niet eerst de trapas eruit te halen....

Mooi lassen zodat het weer zo goed als nieuw wordt is andere koek.
voorbeelden genoeg op internet... met de zoekwoorden: "welding frame bicycle africa".

http://www.africa-cycling-tour.de/tour/tour-03.htm#Top

http://www.cse.lehigh.edu/~edk/ghana/pix11.html

http://gatorinmozambique.blogspot.be/20 ... s-end.html

die laatste zou de herstelling wel uitvoeren :)
de eerste is een Fahradmanufaktur.
Mooi lassen zodat het weer zo goed als nieuw wordt is andere koek.
Piet
Ave Gone schreef:
miro schreef:Ik dacht dat wereldfietsers kiezen een stalen frame want je kant overal in de wereld lassen. Nu begrijp ik dat zelf in NL paar mensen kunnen dat doen.
Heb ik iets verkeerd begrepen?
Ja. Je kunt het overal in de wereld laten lassen. Menige boer heeft wel een electrisch lasapparaat waarmee je de zaak aan elkaar bakt zodat je weer verder kunt. Hopelijk vergeet hij niet eerst de trapas eruit te halen....

Mooi lassen zodat het weer zo goed als nieuw wordt is andere koek.
de kans dat je iemand vind die jou frame kan herstellen in verre landen is veel groter als je een stalen frame hebt , verder het idee alleen al dat een allu frame (al gebeurt het heel zelden) zomaar kan breken vind ik toch wel beangstigend, een stalen frame breekt niet "plots" he.....
de foto's die hier even geleden gepost werden van die giant trekking die zomaar doorbrak hmmm heb het maar voor he .....