Additionally, paste this code immediately after the opening tag: OV-prijsindex wereldwijd uitgerekend - Forum Wereldfietser

OV-prijsindex wereldwijd uitgerekend

De organisatie Goeuro heeft een boel rekenwerk gedaan:
http://www.goeuro.nl/transport-prijs-index

Trein (€/100 km)
NL 16,-
B 15,-
D 9,09
F 7,79

Bus
NL 21,33 (Duurste busland ter wereld)
B 11,67
F 7,14
D 3,80

Vliegtuig: alleen binnenlandse vluchten zijn bekeken. Voor NL en B lijkt me dit niet echt interessant.
Voor de rest zie de link. Flink scrollen.
Ik zal niet ontkennein dat OV in Nederland relatief duur is maar wat kanttekeningen zijn hier wel op hun plaats.

Gaat dit bijvoorbeeld wel over openbaar (bus)vervoer, of over partijen die bv langeafstandsverbindingen tussen steden aanbieden? In de (veel te summiere) uitleg gaat het enkel over "bedrijven die stadsverbindingen aanbieden". Kijk je in de reisplanner naar een route van bv. Amsterdam naar Eindhoven en zoek je onder bus, dan kom je geen OV tegen maar de "AirExpressBus". Van Amsterdam naar Weesp wordt geen busverbinding gevonden.

En ja, die markt van particuliere stedenverbindingen is in Nederland vanwege het goede OV-netwerk praktisch niet bestaand, nogal wiedes dat de busprijzen dan hoog zullen zijn. In landen als Spanje is dat fundamenteel anders, daar is volop markt voor langeafstandsverbindingen per bus doordat het railnetwerk veel minder fijnmazig is en plaatsen verder uit elkaar liggen, en dat doet veel voor de prijs-per-100km.

Ook voor treinverbindingen heeft dat voor de prijs per 100km natuurlijk gevolgen wanneer je zoveel stations en wissels moet onderhouden, in plaats van een aantal enkelspoorslijnen van 500 km met onderweg 8 basic perronnetjes zonder voorzieningen.
Gewoon even een voorbeeld om duidelijk te maken dat 16 euro per 100 km wat mij betreft niet klopt. Als ik een enkele reis wil maken van Driebergen-Zeist naar Groningen betaal ik € 14,20. Ja ik weet dat is met kortingskaart, maar ik reis vaak genoeg met de trein om die er uit te halen. Maar goed zeg dat ik € 2,50 daar bij komt als ik 40 keer per jaar met de trein reis. Dus dat wordt € 16,70 aan kosten voor deze rit die langer is dan 200 km. Reeel bedrag per 100 km is dus circa € 8.
Ik heb ook een voorbeeld.
Als ik van Sittard naar Weert wil dan kost dat met chipkaart € 8,80. Sittard en Weert liggen 30 km uit elkaar. Dat is dus €29,00 per 100 km.
De laatste twee reacties hierboven bewijzen voldoende dat dit een onzinnig onderzoek is.
Zonder meer informatie zegt het toch weinig. Maar hoe de bedragen tot stand zijn gekomen?
Om een voorbeeld te geven. Als je de volle pot betaald voor een lange treinrit in België, dan kost dat best veel. Maar iedereen die meer dan 10 keer per jaar een lange treinrit maakt kan een RailPass kopen en betaald dan minder dan 8 euro, zelf als men het hele land doorkruist.

Ook stelt men: "Aanmerking: Investeringen in de infrastructuur en kwaliteit van de services zijn belangrijke factoren die de kosten van het vervoer bepalen."

Dat klopt - vanuit het oogpunt van de consument - niet. De belangrijkste factor is in veel gevallen (zeker trein en bus, maar zelf het vliegtuig) de grote van de overheidssubsidie.

Om van een 'ultimate price index' te spreken vind ik toch wel erg overdreven.

Renaat
Revanho schreef:Ook stelt men: "Aanmerking: Investeringen in de infrastructuur en kwaliteit van de services zijn belangrijke factoren die de kosten van het vervoer bepalen."

Dat klopt - vanuit het oogpunt van de consument - niet. De belangrijkste factor is in veel gevallen (zeker trein en bus, maar zelf het vliegtuig) de grootte van de overheidssubsidie.
Dat klopt juist wél, vanuit welke hoek je het ook bekijkt. De kosten, niet het bedrag wat de consument betaalt voor zijn/haar vervoersbewijs, zijn inderdaad grotendeels afhankelijk van de gewenste veiligheid en het gewenste comfort (er zijn nog meer argumenten/factoren (zie o.a. piramide van Maslow), maar de genoemde zijn de meest bepalende). Een EC- of EP-lid heeft achter de schermen eens gezegd dat zij op z'n zachtst gezegd niet blij zijn met de vrijgave van de markt in Groot-Brittannië. De combinatie van kwaliteit en kosten zijn daar wellicht juist niet optimaal...

De overheidssubsidie komt natuurlijk indirect vanuit dezelfde burgers als die gebruik kunnen maken van de diensten. Dat wordt dan centraal bepaald door een overheid (landelijk en regionaal) welke door 'de burger' is gekozen bij de verkiezingen. In het verlengde hiervan kun je stellen dat bij de door de overheid gecontroleerde diensten, de prijs van het vervoer linksom of rechtsom tóch betaald moet worden. Hetzij direct (via de bovengenoemde prijzen waar iemand aan gerekend heeft die van tevoren wist dat hij/zij het tóch nooit goed doet :wink: ), hetzij indirect (via subsidies, welke vanuit belastinggeld worden bekostigd).
peter de rijk schreef:De laatste twee reacties hierboven bewijzen voldoende dat dit een onzinnig onderzoek is.
Óf dat het om gemiddelden gaat, natuurlijk. :wink:

Carl
Robertjan schreef:
Revanho schreef:Ook stelt men: "Aanmerking: Investeringen in de infrastructuur en kwaliteit van de services zijn belangrijke factoren die de kosten van het vervoer bepalen."

Dat klopt - vanuit het oogpunt van de consument - niet. De belangrijkste factor is in veel gevallen (zeker trein en bus, maar zelf het vliegtuig) de grootte van de overheidssubsidie.
Dat klopt juist wél, vanuit welke hoek je het ook bekijkt.
Ik zal het anders formuleren. Op zich klopt het inderdaad. Maar als men het over een prijsindex (voor de consument) heeft en dan als 'aanmerking' begint over de kostprijs van infrastructuur en service en over hoe dat hogere kosten gerelateerd zouden zijn aan betere service, dan is dat erg vreemd. De relatie met het onderwerp (namelijk de consumentenprijs) ontbreekt immers (of wordt onvoldoende verduidelijkt).
Carl schreef:
peter de rijk schreef:De laatste twee reacties hierboven bewijzen voldoende dat dit een onzinnig onderzoek is.
Óf dat het om gemiddelden gaat, natuurlijk. :wink:
Dat zijn gegevens die zo'n onderzoeksbureau zeker niet zomaar in handen krijgen. Van de NMBS (Belgische spoorwegen) weet ik zeker dat die niet zomaar zo'n gegevens zullen vrijgeven. De berekening die eventueel wel mogelijk is voor die landen waar maar één maatschappij of enkele bedrijven voor een bepaalde modi instaan, is een berekening aan de hand van de totaal afgelegde voertuigkilometers (in een land en met die modus) en de totale inkomsten die een maatschappij haalt van de kaartjesverkoop.

Renaat
In Belgie koop je toch een dagpasje voor de lijn en dat kost je 5 euro, kan je een hele dag rijden zo ver en zo lang je wil toch...

voor de trein koop je een railpass, 75 euro geldig voor 10 ritten ongeacht hoe ver...
beetje vreemde berekening vind ik hoor ....
Revanho schreef:Dat zijn gegevens die zo'n onderzoeksbureau zeker niet zomaar in handen krijgen. Van de NMBS (Belgische spoorwegen) weet ik zeker dat die niet zomaar zo'n gegevens zullen vrijgeven.
De gegevens kunnen ook gegenereerd zijn a.d.h.v. publiek inzichtelijke data:

Prijs kaartje over x aantal trajecten. Reisafstand over x aantal trajecten (rechte lijn of gecorrigeerd). En middelen maar.

Ik zie het zo snel niet terug in ieder geval op die site. Maar indien het op deze manier gedaan is, dan is het enige wat nodig is per land de mogelijkheid om prijzen voor kaartjes op te vragen. Iets wat bijv. kan via het internet, maar vaak ook telefonisch of lokaal.

Sowieso is Nederland gemiddeld gezien vrij duur qua OV indien het per km bekeken wordt. Maar daar tegenover staat echter ook dat Nederland vrij klein met veel stopmomenten is. Een trein welk met 300 km per uur door het land heen vliegt heeft dit niet, en zal per 100 km mogelijk goedkoper zijn. Maar geldt dit ook nog voor de reisduur?

Berlijn - Amsterdam duurde ca. 6.5 uur. En met een vrij laat gekocht kaartje kostte dit zo'n 150 Eur. Voor Rotterdam - Amsterdam betaal ik voor de 40 minuten durende reis ik meen 10.80, iig rond de 11 Eur. In dat geval betaal ik per minuut trein voor de grotendeels duitse verbinding ca. 38 eurocent. Terwijl ik bij de NS ca. 28 eurocent per minuut betaal.

In dat opzicht is de NS per km mogelijk nog steeds duurder, maar voor de tijd gezeten in de trein is de NS echter voordeliger. Ik betwijfel dan ook dat ze het heel veel goedkoper kunnen maken. Ook zij hebben tenslotte toch de nodige kosten te dekken.

En in de praktijk is het allemaal niet heel veel geld wat wij voor een treinkaartje neerleggen. Het lijkt misschien duur als je het per km bekijkt, maar vergis je niet dat in veel buurlanden de afgelegde afstanden een stuk groter zijn en daarmee de kaartjes vaak alsnog duurder uitvallen.
stef.l schreef: Prijs kaartje over x aantal trajecten. Reisafstand over x aantal trajecten (rechte lijn of gecorrigeerd). En middelen maar.
Maar dat is het nu net. Het is perfect mogelijk om te weten te komen wat de prijs voor een kaartje is. Ook de verschillende tariefmogelijkheden zijn te achterhalen. Maar om te weten wat de consument nu gemiddeld betaald, dien je ook te weten hoeveel mensen van welke tariefmogelijkheden gebruik maken. (In België: hoeveel mensen rijden er met wat voor abonnement, hoeveel met een RailPas, hoeveel met een GoPass, hoeveel met een ...) En dat zijn gegevens die men echt niet zomaar kan achterhalen. Ik vraag me zelf af of de NMBS daar zelf van op de hoogte is, want op niet internationale treinen heb ik nog nooit in België iemand weten registreren van wat voor vervoersbewijs ik gebruik maakte.

Renaat
stef.l schreef:Sowieso is Nederland gemiddeld gezien vrij duur qua OV indien het per km bekeken wordt. Maar daar tegenover staat echter ook dat Nederland vrij klein met veel stopmomenten is.
Stomme tussenstations! In Nederland meot elke trein zonodig elk kwartier stoppen. Ik zou er wel wat voor over hebben als ze dat niet deden.
stef.l schreef:In dat opzicht is de NS per km mogelijk nog steeds duurder, maar voor de tijd gezeten in de trein is de NS echter voordeliger.
Ja leuk, heel LANG in de trein zitten tot het ding eindelijk na alle omwegen, stopmomenten en vertragingen eens aankomt en je er uit mag. Ik zou er wat voor over hebben als het sneller ging.
Natuurlijk is de trein in Nederland volgens het voorbeeld duurder dan in onze buurlanden. Leve Belgie waar je voor een habbekrats onbeperkt kan reizen door het ganse land. Maar 17 euro per 100 km is echt niet zo. Gegevens zijn gemakkelijk van internet www.ns.nl te plukken. En bij de NS geldt ook hoe langer je traject is hoe gunstiger de prijs per km daarna.
Ave Gone schreef:
stef.l schreef:Sowieso is Nederland gemiddeld gezien vrij duur qua OV indien het per km bekeken wordt. Maar daar tegenover staat echter ook dat Nederland vrij klein met veel stopmomenten is.
Stomme tussenstations! In Nederland meot elke trein zonodig elk kwartier stoppen. Ik zou er wel wat voor over hebben als ze dat niet deden.
stef.l schreef:In dat opzicht is de NS per km mogelijk nog steeds duurder, maar voor de tijd gezeten in de trein is de NS echter voordeliger.
Ja leuk, heel LANG in de trein zitten tot het ding eindelijk na alle omwegen, stopmomenten en vertragingen eens aankomt en je er uit mag. Ik zou er wat voor over hebben als het sneller ging.
Maar wat wil je dan? Een trein die een uur lang met 300km/uur voortraast zonder te stoppen? Dan zit je in Belgie of Duitsland (wat ook leuk kan zijn). Nederland heeft nu eenmaal veel dorpen en kleinere steden waar de inwoners ook graag met de trein willen kunnen, dus zijn er stoptreinen. Als je sneller wilt van de ene grote stad naar de andere, dan pak je de intercity. En gezien de hoeveelheid treinen op ons toch vrij kleine spoornetwerk vind ik het nog niet zo beroerd gaan. Binnen ongeveer een uur ben ik van Ede in Amsterdam of Den Haag. Ik vind het concept eigenlijk best goed werken, alhoewel het nu wel erg duur wordt om met de trein te reizen.

Dirk
Daarom gaan wij toch ook fietsen :D :D :D :D :D :D
iceman schreef:Maar wat wil je dan? Een trein die een uur lang met 300km/uur voortraast zonder te stoppen?
Ja graag! Ik woon in Maastricht. Naar het noorden gaat nog wel. Maar naar het westen, naar het oosten en naar het zuiden met de trein? Nou nee.
Ave Gone schreef:
iceman schreef:Maar wat wil je dan? Een trein die een uur lang met 300km/uur voortraast zonder te stoppen?
Ja graag! Ik woon in Maastricht. Naar het noorden gaat nog wel. Maar naar het westen, naar het oosten en naar het zuiden met de trein? Nou nee.
Maar dat heeft dan meer te maken met de ligging van Maastricht als met de NS. Veel verder naar het zuiden en westen gaan de Nederlandse treinen nu eenmaal niet. En naar het oosten is het Veolia als ik me niet vergis.

Dirk
iceman schreef:
Ave Gone schreef:
iceman schreef:Maar wat wil je dan? Een trein die een uur lang met 300km/uur voortraast zonder te stoppen?
Ja graag! Ik woon in Maastricht. Naar het noorden gaat nog wel. Maar naar het westen, naar het oosten en naar het zuiden met de trein? Nou nee.
Maar dat heeft dan meer te maken met de ligging van Maastricht als met de NS. Veel verder naar het zuiden en westen gaan de Nederlandse treinen nu eenmaal niet. En naar het oosten is het Veolia als ik me niet vergis.
Dirk
Grappig, weel zo'n Hollander die denkt dat de wereld ophoudt aan de grens. Hoezo denk je dat ik niet over 'de grens' zou willen?. We leven in een vrij Europa. Met de auto en met de fiets raken we hier dagelijls over de grens. We hebben er familie, vrienden, we werken er, we gaan er boodchappen doen. Maar de trein? Dat is een probleem. Nooit is er iemand in geslaagd om goede afspraken te maken. Daarom gaan we hier lekker met de auto. Tanken in België, waar de LPG €0,50 per liter kost.
Voor Noorwegen bijvoorbeeld is het ook lastig te berekenen. Van Trondheim naar Bodo is ruim 500km. De volle prijs is 1000 kronen (ongeveer 112 euro). Er zijn echter vroegboekprijzen (die je zelfs de dag van te voren nog kan krijgen) van 290 kronen (zo'n 35 euro). Dat is nogal een verschil en daarbij ligt de prijs uberhaupt veel lager dan de genoemde prijs in het onderzoek. Het zal dus erg afhankelijk zijn van het traject en tijd. In Nederland werken we met een vaste prijs (even de 40% kortingskaart buiten beschouwing gelaten) maar in vele landen wisselt de prijs afhankelijk van bezetting van de trein en moment van boeken. Zo'n onderzoek is naar mijn idee dus nooit helemaal juist uit te voeren