Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsers zitten vaker bij de dokter - Forum Wereldfietser

Fietsers zitten vaker bij de dokter

De mannelijke helft dan kennelijk.

http://www.nu.nl/gezondheid/3823528/vee ... anker.html
Als ik het goed begrijp krijg je prostaatkanker als je vaker bij de dokter zit? :-)
Fietsende man heeft meer kans op prostaatkanker http://www.telegraaf.nl/gezondheid/2283 ... ker__.html
En de rest staat vaker bij de dokter? Hmmm...
Leuk dit soort onderzoeken. Maar in hoeverre maakt het bijvoorbeeld uit of je op een een smal racezadeltje fietst, of juist een wat breder zadel? En geldt dit ook nog als je veel ligfietst?
Prostaatkanker?? Bier helpt!
Minimum consumptie is wel circa 17 biertjes per dag.
En aan het eind van het artikel staat dat tomatensaus ook als medicijn werkt, dus 17 bier, pizza en dan eh .. weer verder fietsen? :wink:

http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=427
Ik ben al 45 jaar wereldfietser en dan nog fiets ik dagelijks 20 km naar mijn werk. Ik gebruik al tientallen jaren een Brooks zadel. Fietsen oorzaak van prostaatkanker? Flauwekul en ik drink nooit een druppel bier. Smaakt vies.
Ik heb inmiddels een vlucht geboekt voor fietsen eind augustus: onder de palmbomen en links verkeer. Jeugdherbergen ook gereserveerd. Daar kijk ik naar uit!
jpost0760 schreef:Leuk dit soort onderzoeken. Maar in hoeverre maakt het bijvoorbeeld uit of je op een een smal racezadeltje fietst, of juist een wat breder zadel? En geldt dit ook nog als je veel ligfietst?
Inderdaad, en zo lust ik er nog wel een paar.

"Mannen van middelbare leeftijd die meer dan 9 uur per week op de fiets zitten, lopen een groter risico op de ontwikkeling van prostaatkanker. [...] We hebben het echt over enthousiaste fietsers, niet over mensen die van en naar hun werk fietsen.'' En wat als je met tegenzin meer dan 9 uur per week fietst? En als je weliswaar vijf dagen per week een uurtje heen en een uurtje terug fietst, maar het is van en naar je werk, ben je dan beschermd?

En dan het bericht op nu.nl.
Kop: 'Veel fietsen vergroot kans op prostaatkanker'.
Lopende tekst: Het gevonden statistische verband - bij 2.000 mannen boven de 50 jaar - betekent echter niet direct dat fietsen prostaatkanker veroorzaakt.

Waaruit maar weer blijkt dat je berichten in de algemene media niet moet verwarren met de onderzoeken zelf. Er wordt vaak buitengewoon slordig geschreven over wetenschappelijk onderzoek; hier een uit zijn verband gerukte conclusie, daar een pakkend citaatje van de onderzoeker en klaar. En dan ga ik er voor het gemak nog maar vanuit dat het onderzoek zelf wel deugdelijk is...

Carl
Nog geen 50
Nog geen fietser
Al 2 jaar niet bij de dokter geweest
Blij en gezond, en ik schijn af en toe even op de fiets te zitten.

Heerlijk dat openbaar spam waar mens uren over kunnen praten ipv iets nuttigs doen!!!
Meest waarschijnlijke verklaring: mannelijke fietsers merken eerder problemen op met prostraat dan niet-fietsers. Correlatie is weer eens verward met causatie.
Het is al lang bekend feit. Marketing zelf heeft een full-cut zadels gebracht, fabricanten ging naar verschilende richtingen. Bijv.SQlab ging met een low nose profile. Selle SMP – full-cut design plus een special ontwerpen nose
Uiteindelijk wij zijn back to the basics
- goede zithouding
- regelmatig positie wisselen
Alles zorgt voor een goede doorbloeding en drukverminderen.
En vooral, blijven fietsen!! :wink: :D
Als je het dan toch hebt over woon-werk fietsen en bij verkeersdrukte in het algemeen, lijkt het me ook aannemelijk dat je dan een groter risico hebt op keel- en longkanker. Je doet namelijk een inspanning, dieper inademen waardoor kleine stofdeeltjes dieper in de longer komen te zitten met alle gevolgen van dien ... Zou dat uit een onderzoek komen, geloof ik het meteen. Ik probeer al omwegen te maken en rustige wegen op te zoeken om op mijn werk te geraken, maar ik wil niet weten wat ik op zo'n ritje allemaal inhaleer.

Prostaatkanker, zou me niets verbazen met een smal zadeltje. Ook met een normaal zadel zit je met het hele gewicht op een klein punt dat hoe dan ook druk zet op de prostaat. Impotentie (al dan niet tijdelijk) is ook een veel voorkomend probleem dat niet te weerleggen valt.
Volgens mij is de titel die Marko aan dit onderwerp heeft gegeven niet juist. Pas op click bait! ;-)
"Het is goed mogelijk dat mannen die veel fietsen bewust bezig zijn met hun gezondheid en daardoor eerder een diagnose krijgen", legt onderzoeker Mark Hamer uit. Fietsers brengen gemiddeld namelijk vaker een bezoek aan de huisarts. Toch kunnen de onderzoekers ook niet uitsluiten dat de kanker wordt veroorzaakt door een verhoogde druk op de prostaat.
Ik pleit voor een herhaling van het onderzoek bij 2000 Nederlandse en Deense mannen die toevallig op de fiets naar hun werk gaan omdat dat wel een handig vervoersmiddel is. Wellicht ook een controlegroep van mannen die wel 9 uur per week sporten, maar daarbij geen extra druk op de prostaat hebben. En mannen die gewoon vaak naar de dokter gaan, voor de volledigheid.
Maar wat moet je uiteindelijk met dit soort non-informatie? Wat vaker de auto pakken? Het is ook ooit wetenschappelijk onderzocht of mannen een wc-rol anders ophangen dan vrouwen....
Afbeelding
Ben nu net thuis uit het Martini-ziekenhuis, weer hartproblemen gehad. Maar mijn fiets laat ik nooit in de steek!
Martin E. van Doornik schreef:Ik ben al 45 jaar wereldfietser en dan nog fiets ik dagelijks 20 km naar mijn werk. Ik gebruik al tientallen jaren een Brooks zadel. Fietsen oorzaak van prostaatkanker?
Dat bewijst natuurlijk allemaal niets, niet in de ene, noch in de andere richting. (Er zijn mensen die zonder noemenswaardige gezondheidsproblemen 90 worden en elke dag een pakje sigaretten roken.)

Natuurlijk is zo'n mediabericht weer een slechte weergave van een onderzoek, waarbij het nog maar de vraag is of het achterliggende onderzoek wel juist is uitgevoerd en men bij de conclusies inderdaad geen (al dan niet statistisch relevante) correlatie verwart met causaliteit.

Overigens is het wel zo dat o.a. bij de productie van leer vaak heel veel rotzooi gebruikt wordt dat nog jaren in dat leer aanwezig blijft. Leer is dus lang niet altijd een gezond natuurproduct zoals velen denken.
Wat de productieomstandigheden zijn van het leer van o.a. Brookszadels weet ik niet, maar ik ga er ook niet zomaar vanuit dat het leer gifstoffenvrij is.

Renaat
Leren zadels werden toch niet in dat 'onderzoek' mee genomen? Dan lust ik er nog wel een paar.....wat dacht je van prostaatkanker door chemisch gewassen spijkerbroeken....