Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Partner, pillen, conditie en zadelpijn - Forum Wereldfietser

Partner, pillen, conditie en zadelpijn

Het laatste half jaar heb ik door omstandigheden amper kunnen fietsen, hooguit even het dorp in voor enkele boodschappen. Vanwege deze drukte schoot ook de sportschool erbij in. En dan wordt plotseling een fanatieke fietser een fietstochtje in de schoot geworpen. Ik kan (mag) met mijn vrouw mee die voor haar werk naar Zuid-Duitsland moet. Jippiejajee!! Mijn fiets, nou ja fiets, mijn KOGA op zondag achterop onze “Ferrari” en richting Duitsland. Nu fietste ik een dikke week voor dit gebeuren even naar mijn kapster, ach het was maar 34 km heen en terug waarna ik ‘s avonds heerlijk languit voor tv het Nederlands elftal van Spanje zag winnen met 1:5. Bij het vijfde doelpunt wilde ik vanuit mijn luie stoel even met mijn vuvuzela een vreugdedans houden. Bij die ene enigszins normale beweging schoot mij een vreselijke kramp tegelijk in beide bovenbenen. Een onmenselijke kramp. Mijn vrouw, totaal niet geïnteresseerd in voetbal, komt geschrokken vanuit haar werkkamer aanrennen vanwege mijn enorme schreeuw van pijn, zij duikt het medicijnkastje in en verstrekt mij vervolgens vlug twee kauw-magnesium tabletten. In eerste instantie helpen deze pillen weinig. Gelukkig is na een paar minuten deze ondraaglijke kramp verdwenen. Bij aankomst in ons hotel en met dit voorval in gedachten besluit ik vanaf Germersheim de Rhein-Rad-Weg terug naar Nederland te nemen. Maandagmorgen lekker op tijd vertrekken en genieten van mijn eerste meerdaagse tocht dit jaar. Geleerd van het pijnlijke kramp voorval en toch wel enigszins angstig tijdens mijn fietstocht opnieuw kramp te krijgen heb ik een potje met magnesium pillen in mijn stuurtas. Op weg naar Nederland slik ik verdeeld over de dag 3-4 stuks van deze pillen per dag. Na dagen gemiddeld 100 km per dag stevig te hebben getrapt kom ik aan in Nederland zonder enige kramp te hebben ervaren, maar wel met een mega zadelpijn. Mijn kont is rauw en doet pijn. Op deze wijze begint de lol te fietsen op een geweldige fiets te verminderen. Gelukkig heb ik óók vaseline in mijn stuurtas. Al zoekende tracht ik de juiste pijnplaats te bereiken en in te smeren. Het helpt enigszins, in wezen onvoldoende. Op advies van mijn lieftallige echtgenote gebruik ik ter voorkoming van rode billetjes nu Sudocrem.

Moraal: men kan bijna niet zonder een lieftallige partner en ga goed voorbereid met voldoende conditie op reis.

Veel plezier.

Frits
En stop voor het rode licht.
Travelmaster schreef:En stop voor het rode licht.
:) :) In dit topic mag je alles met een korreltje schrijven toch.
Ventie schreef:[...] kauw-magnesium tabletten. In eerste instantie helpen deze pillen weinig. [...] Op weg naar Nederland slik ik verdeeld over de dag 3-4 stuks van deze pillen per dag.
Moraal: men kan bijna niet zonder een lieftallige partner en ga goed voorbereid met voldoende conditie op reis.
Goede tip, want dan kun je je de magnesiumtabletten besparen. Ik krijg de wetenschappelijke literatuur niet onder ogen, maar uit wat daarvan doorsijpelt in de sportbladen voor het grote publiek blijkt dat tegenwoordig gedacht wordt dat kramp niets met mineralentekorten te maken heeft. Je eerste idee, ze helpen weinig, zou dus weleens helemaal kunnen kloppen. Kramp zou simpelweg ontstaan door vermoeiing van de spier en de enige remedie is dan dus of de spier minder inspannen of zorgen dat die beter tegen inspanning bestand is. Het laatste doe je door training, het eerste misschien wel door 100 km te verspreiden over een hele dag ipv. 34 km naar de kapper te sprinten. ;)

Nu nog uitzoeken of er een verhelpbare oorzaak is van je zadelpijn, zodat je niet meer de gevolgen hoeft te bestrijden met zalf. En dan binnenkort volop genieten van je volgende tocht!

Groeten,

Carl
Na een langere tocht doe ik altijd wat rek- en strekoefeningen om kramp (o.a. in kuiten) en spierpijn te voorkomen.
Uit eigen ervaringen weet ik hoe pijnlijk kramp kan zijn. Ik heb zelf last van als ik een paar weken niet gefietst heb en plotseling flink in de trappers gaat staan om 30 of 40 km te rijden. Ik ben recentelijk nog op Sumatra gaan fietsen en al op de eerste dag geforceerd moeten fietsen. Na +/- 30 km kreeg ik hevige kramp. De volgende dag nergens last meer gehad. M.a.w. na een lange tijd niet gefietst te hebben de eerste dag rustig gaan fietsen zodat je spieren aan de beweging kan wennen, maar dat is reeds eerder vermeld.
Kreeg in de eerste avond van mijn fietsvakantie ook zeer pijnlijke kramp in mijn benen, uiteindeijk kwam ik er achter dat ik niet voldoende gedronken had, de rest van de vakantie nergens meer last van gehad.
Ik gebruikte wel afterdrink als ik klaar was met fietsen, ook neem ik sportdrank Isostar halve hoeveelheid voor onderweg.
Ik heb dit voorjaar een magnesiumpoeder van (ik geloof) Isostar geprobeerd. Staafjes poeder, qua grote ongeveer zoals 3 in 1 oploskoffie sticks. Het smaakt vrij neutraal, je merkt dat er iets in het water zit, maar het smaakt nergens echt uitgesproken naar.
Het beviel op zich wel, en de eerste twee dagen geen kramp gehad, daarna er toch mee opgehouden en overgeschakeld op de normale Isostar tabletten, maar dan 1 tablet in een bidon, ipv twee zoals de verpakking zegt, want dat vind ik veel te sterk, valt niet lekker in de maag. En toen ook geen kramp, maar op de derde dag ben je natuurlijk al wat ingefietst. Dus dat zegt misschien weinig.