Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Freeloaders - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Freeloaders

Rutger schreef:Het is eigenlijk een heel simpel voorbeeld. Stel je fietst in Ghana. Je hebt dorst en overal lopen er verkopers van waterzakjes tegen een paar centen. Moet je die dan ook gratis krijgen?
Graag jouw antwoord hierop Jerome.
Mijn hemel wat een verschrikkelijk topic is dit aan het worden. Jullie kénnen elkaar toch niet eens?
Jérôme schreef:Rutger, heel zwak dit, je begon zo sterk aan dit topic, inmiddels heb ik jou vragen beantwoord maar weiger je jouw eigen woorden te verklaren...

Sterker nog, nu kom je me weer iets vragen..

Zou je niet eens fatsoenlijk mijn vraag willen beantwoorden?

Btw dat jij het fijn vind dat anderen mij ook als profiteur oid zien zegt wat over jou
Jou ideeën en idealen zouden totaal los moeten staan van wat anderen denken.
Of je bent een volger, maar dan wel een volger die een leider aanvalt, heel dom eigenlijk dus!
Niet erg sterk om jezelf als leider neer te zetten en een ander als volger. Dit soort "leiders" wekt bij mij wantrouwen op...

Ik zou zelf het woord "profiteur" niet willen gebruiken en heb een zekere bewondering voor jouw lef om op deze manier op de bonnefooi te willen reizen, maar het is rechtsom of linksom toch profiteren van anderen als je zelf niet betaalt voor je reis, maar gebruik maakt van de vrijgevigheid en gastvrijheid van andere mensen die het materieel een stuk minder hebben dan jij/ons.
Rutger schreef:Het is eigenlijk een heel simpel voorbeeld. Stel je fietst in Ghana. Je hebt dorst en overal lopen er verkopers van waterzakjes tegen een paar centen. Moet je die dan ook gratis krijgen?
Jij leest blijkbaar ergens dat Jerome vindt dat mensen hem moeten helpen. Maar dat is helemaal niet het geval. Hij denkt zonder dikke portemonnaie de wereld rond te kunnen reizen. Een cruciaal verschil. Niemand is verplicht om te helpen. Geen waterverkoper in Ghana die wordt gedwongen gratis water weg te geven. Opmerkingen als "misbruik maken" en "parasitair gedrag" vind ik dan ook echt misplaatst en voorbarig.

Ik denk dat de wereld meer last heeft van chagrijnen die elke vorm van altruïsme de grond in stampen dan van mensen die zonder een vlieg kwaad te doen het avontuur opzoeken.

Hoe denkt men hier eigenlijk over liften? Is dat ook parasitair gedrag? Misbruik maken? Beschamend? Echt, ik snap de hele discussie niet. Wie geen lifters mee wil nemen, neemt geen lifters mee, zo simpel is het toch. Toch zijn er veel mensen die wél lifters meenemen. Uit eigen vrije wil, op eigen kosten. Net zoals bij mijn eerdere vraag over couchsurfing en warmshowers, ben ik benieuwd hoe de beroepsmopperaars hier dat verklaren. Ik zal alvast een tipje van de sluier lichten: er zijn mensen die het oprecht leuk vinden. Als Jérôme zich op hen richt, is er toch helemaal niks aan de hand? Nou dan.
Riny Visser schreef:Niet erg sterk om jezelf als leider neer te zetten en een ander als volger.
En dat verbaast mij tegelijkertijd ook steeds meer. Anders gezegd: ik zou iemand die zo reageert op kritiek, niet als lifter in mijn auto willen hebben.
Travelmaster schreef:Mijn hemel wat een verschrikkelijk topic is dit aan het worden.
+1 :?
Rutger schreef:Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Hahahahahaha

@michael wat is er precies zo vreselijk? Kan je dat misschien uitleggen?
Anders schreef:
Rutger schreef:Het is eigenlijk een heel simpel voorbeeld. Stel je fietst in Ghana. Je hebt dorst en overal lopen er verkopers van waterzakjes tegen een paar centen. Moet je die dan ook gratis krijgen?
Hoe denkt men hier eigenlijk over liften? Is dat ook parasitair gedrag? Misbruik maken? Beschamend? Echt, ik snap de hele discussie niet. Wie geen lifters mee wil nemen, neemt geen lifters mee, zo simpel is het toch. Toch zijn er veel mensen die wél lifters meenemen. Uit eigen vrije wil, op eigen kosten. Net zoals bij mijn eerdere vraag over couchsurfing en warmshowers, ben ik benieuwd hoe de beroepsmopperaars hier dat verklaren. Ik zal alvast een tipje van de sluier lichten: er zijn mensen die het oprecht leuk vinden. Als Jérôme zich op hen richt, is er toch helemaal niks aan de hand? Nou dan.
Liften doe je als je geen geld hebt om de reis te kunnen betalen of je ergens bent waar geen openbaar vervoer is: ik heb het zelf ook wel gedaan tijdens wandelvakanties in de bergen, als de te lopen afstand tegen viel, de vermoeidheid toesloeg en er een weg in de buurt was. In zo'n geval profiteer je van iemand die over een auto beschikt in een situatie waarin je zelf geen vervoer hebt. Dat is iets anders dan gebruik maken van de gastvrijheid en vrijgevigheid van mensen die armer zijn dan jij. Verder vroeg Jerome een mening, die wordt hier dus door verschillende mensen gegeven.

En als je je op een Bijbeltekst beroept waarin wordt gesteld dat geven beter is dan ontvangen, lok je vanzelf reacties uit als je aangeeft vooral te willen ontvangen...
Ja volger leider is een bewust overdreven reactie op rutger zijn idee dat zn gevoel klopt als anderen dezelfde angsten voelen!!

Dan nu nog eens duidelijk voor iedereen:

Ik ga fietsen en niemand tekort doen onderweg!
Wat kan daar nou mis mee zijn?
Ik krijg het gevoel dat al deze reactie's ontstaan uit onvrede over iets!
Volgens jullie zijn het dus mijn plannen die jullie zon akelig gevoel geeft...

Ik denk echter dat jullie bij jezelf ten rade moeten gaan!
Ondanks dat ik denk dat geld het geluk van mensen kapot maakt ga ik jullie toch ook niet bekritiseren?
[quote als je aangeeft vooral te willen ontvangen...[/quote]

Riny waar staat dat?
Riny Visser schreef:Liften doe je als je geen geld hebt om de reis te kunnen betalen of je ergens bent waar geen openbaar vervoer is
Of als je het gewoon een leuke, spannende en goedkope manier van reizen vindt. En de meeste mensen die lifters meenemen, denken er net zo over is mijn ervaring. Gek maar waar: sommige zaken zijn geen probleem voor mensen die er geen probleem mee hebben.
Jérôme schreef:@ hansvanderveeke. Pardon, mensen misbruiken? Waar haal je dat vandaan?
Er zijn in het algemeen 'voorzieningen'. Laten we hulp en gastvrijheid ook een 'voorziening' noemen. Er zijn mensen die die voorzieningen nodig hebben. Die maken er *ge*bruik van. Er zijn ook mensen die die voorzieningen niet nodig hebben, maar er toch gebruik van maken. In *mijn * definitie is *mis*bruik dan een beter woord ervoor.

Zo is er een waterverkoper in Ghana. Die biedt zakjes water aan voor een paar cent. Daarvan moet een gezin leven. Er komt iemand uit een rijker werelddeel. Die heeft daar een huis ter waarde van een bedrag waar de waterverkoper en zijn gehele familie hun hele leven van kan eten. Toch verwacht hij dat hij dan zijn water gratis krijgt. In mijn definitie is dat dan misbruik.

Je bent een jonge vent die fit genoeg is om de wereld rond te fietsen. Waarom dan niet af en toe wat werken zodat je niet hoeft te teren op de zak van andere mensen. Er zijn hier legio wereldfietsers die dat ook doen en zelfvoorzienend zijn. Overigens heeft deze discussie niets met wereldfietsen te maken. Je hoeft er ook niet voor in arme landen geweest te zijn. Het heeft allemaal te maken met normen en waarden.

Overigens is het zo dat als je hier morgen op de stoep staat, ik je gewoon gastvrij ontvang. Waarom? Omdat ik van de buitenkant niet kan zien of je een *ge*bruiker bent of een *mis*bruiker. En ik wil nu eenmaal niet dat de *ge*bruikers lijden onder de *mis*bruikers.
Vanuit een economisch oogpunt is het goed als er toeristengeld bij de kleine man in de derde wereld terechtkomt.
Op het moment dat je daar rondreist "zonder te betalen" zal de kleine man in de derde wereld goederen (deels geimporteerd) aan jou besteden, waardoor er netto geld terug naar het westen stroomt.
Vandaar dat ik (relatief) graag mijn geld uitgeef in armere landen.

Daarnaast wil ik niet gaan concurreren met de lokale zwerver. Ik met al mijn mogelijkheden (NL identiteit) om eenvoudig geld te verdienen.


Desalniettemin vind ik het wel avontuurlijk en en zeker een interessant plan. Ik wens je er veel plezier mee en als je aanbelt zou je welkom zijn hoor, daar niet van.
Er is niks mis met geld, zolang het een middel is en geen doel op zich. Dat laatste is het kernprobleem van de huidige wereldeconomie. De onvrede, zoals jij het noemt, komt volgens mij vooral voort uit het idee dat reizen een luxe is die wij als rijke westerlingen (met spaargeld, verzekeringen, een huis etc.) ons kunnen veroorloven. Het voelt, in ieder geval voor mij, niet goed om op reis te gaan en te leven van de gunsten van anderen. Met een Westers inkomen rondreizen in landen met vooroorlogse prijzen is al een vorm van profiteren. Hooguit doe je in zekere zin iets terug als je gebruik maakt van kleinschalige lokale voorzieningen, zodat de plaatselijke bevolking een aardige boterham aan jou verdient in ruil voor een goedkoop verblijf.
Jérôme schreef:[quote als je aangeeft vooral te willen ontvangen...
Riny waar staat dat?[/quote]

Jerôme, dat staat misschien niet letterlijk in jouw tekst, maar blijkt wel uit jouw verhaal.
Assumption is the mother of all... anyway, jullie snappen wel wat ik bedoel.
@anders I LIKE YOU

@hansvanderweeke BIG RESPECT VOOR JOU (duidelijk verhaal en helemaal mee eens)

@ rinie en de rest, misschien heb ik mijn verhaal niet goed verwoord waardoor je zelf dan "moet" gaan invullen....

Ik zou liever sterven van honger dan anderen tekort doen!
Er wacht namelijk iemand ergens op mij die ik nog heel trots wil maken voor we herenigd worden :cry:

Voor waterboy en anderen boertjes zal ik dan een paar centen meenemen!
Maar waterboy blijft waterboy no matter what if he needs me i'll be there for him...
Ik heb genoeg mensen naar de k..... Zien gaan terwijl ik ze geld gaf!
Jullie hoeven geen angst te hebben dat ik westerlingen of wereldfietsers een slechte naam geef! IK wil juist toenadering!
Jerome schreef: Voor waterboy en anderen boertjes zal ik dan een paar centen meenemen!
Maar waterboy blijft waterboy no matter what if he needs me i'll be there for him...
Fijn! En daarmee wens ik je een goede reis.
Vergeet mijn tip niet: Af en toe wat terug doen (lees: werken) voor de dingen die je krijgt geeft je een stuk meer onafhankelijkheid.
HansvanderVeeke schreef:
Jérôme schreef:@ hansvanderveeke. Pardon, mensen misbruiken? Waar haal je dat vandaan?
Er zijn in het algemeen 'voorzieningen'. Laten we hulp en gastvrijheid ook een 'voorziening' noemen. Er zijn mensen die die voorzieningen nodig hebben. Die maken er *ge*bruik van. Er zijn ook mensen die die voorzieningen niet nodig hebben, maar er toch gebruik van maken. In *mijn * definitie is *mis*bruik dan een beter woord ervoor.

Zo is er een waterverkoper in Ghana. Die biedt zakjes water aan voor een paar cent. Daarvan moet een gezin leven. Er komt iemand uit een rijker werelddeel. Die heeft daar een huis ter waarde van een bedrag waar de waterverkoper en zijn gehele familie hun hele leven van kan eten. Toch verwacht hij dat hij dan zijn water gratis krijgt. In mijn definitie is dat dan misbruik.

Je bent een jonge vent die fit genoeg is om de wereld rond te fietsen. Waarom dan niet af en toe wat werken zodat je niet hoeft te teren op de zak van andere mensen. Er zijn hier legio wereldfietsers die dat ook doen en zelfvoorzienend zijn. Overigens heeft deze discussie niets met wereldfietsen te maken. Je hoeft er ook niet voor in arme landen geweest te zijn. Het heeft allemaal te maken met normen en waarden.

Overigens is het zo dat als je hier morgen op de stoep staat, ik je gewoon gastvrij ontvang. Waarom? Omdat ik van de buitenkant niet kan zien of je een *ge*bruiker bent of een *mis*bruiker. En ik wil nu eenmaal niet dat de *ge*bruikers lijden onder de *mis*bruikers.
Met deze heldere conclusie / opvatting van Hans waarmee ik het totaal mee eens ben, wil ik vragen aan de moderator om dit topic af te sluiten.

Als laatste nog even over geld. Als geld niet belangrijk is waarom vraag je Jerome dan of er mensen je willen sponsoren? Geld is overigens een ruillmiddel. Fijne fietsreizen toegewenst allemaal en wees gewoon lief tegen over elkaar.
Jerôme, ik respecteer jouw zin voor avontuur en ben overtuigd van jouw goede bedoelingen. Ik geef alleen mijn mening. En die is dat je als "rijke" westerling hoe dan ook toerist bent als je in streken gaat reizen waar de meeste mensen veel armer zijn dan jij en dan voelt het voor mij niet goed om op kosten van de lokale bevolking te leven. Dat voelt voor mij persoonlijk niet goed. Het is niet meer dan mijn mening.
Ik wil Jerome nog eenmaal de kans geven om een laatste commentaar te geven.
Ook omdat Rutger (de TS) hem een vraag stelt.

Daarna zal ik het topic sluiten.