Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ned: 3 20:25 de rekenmaker. Alles over de fiets - Forum Wereldfietser

Ned: 3 20:25 de rekenmaker. Alles over de fiets

Vanavond Nederland 3 om 20:25 een mooie en leerzame documentaire over de fiets.

Omschrijving:

Nederland is het fietsland bij uitstek: in totaal rijden er ongeveer 18 miljoen fietsen rond. Jaarlijks worden er rond de 1 miljoen fietsen verkocht. De prijs varieert sterk per merk, mogelijkheden en materialen. Zo zijn er oma fietsen verkrijgbaar voor 400 euro maar ze staan ook in de winkel voor minder dan de helft. het team van de rekenkamer kocht een exemplaar voor 250 euro en haalde die fiets volledig uit elkaar om achter de prijs en de herkomst van de onderdelen te komen. Al snel blijkt dat die onderdelen meer kilometers hebben afgelegd dan de fiets ooit zelf zal maken

Mario
Dank je. Leuke tip. Ga ik zeker even naar kijken.
Vreemd... ik wilde het opnemen en de digitale TV-gids en de website zeggen allebei dat het vanavond over lantaarnpalen gaat. Waar had je de info vandaan? Misschien is het uitzendschema veranderd of zoiets. Ik heb het in ieder geval opgenomen, voor de zekerheid want ik wil het zeker wel zien.
SanneB schreef:Vreemd... ik wilde het opnemen en de digitale TV-gids en de website zeggen allebei dat het vanavond over lantaarnpalen gaat. Waar had je de info vandaan? Misschien is het uitzendschema veranderd of zoiets. Ik heb het in ieder geval opgenomen, voor de zekerheid want ik wil het zeker wel zien.
Hier http://www.tvgids.nl/programma/16238298/De_Rekenkamer/ staat dat het over de fiets gaat vanavond, maar zo wie zo is de Rekenkamer een leuk programma om naar te kijken :wink:
Ik vind eigenlijk dat fietsen van 250 euro verboden zouden moeten worden. Dat zijn fietsen die heel erg prettig zijn voor de heb en waar je zelden tot nooit op fietst. Dan en slechts dan heb je er iets aan. Als je ze wel dagelijks gebruikt, dan kom je er al rap achter dat goedkoop duurkoop is. En dat je alsnog een fiets van 1000 euro moet aanschaffen voor dagelijks fietsplezier. Het kost wel veel geld, grondstoffen en energie om ze te fabriceren en het is binnen no-time kapot als je ze dagelijks gebruikt. Over millieu verspilling gesproken,.....
De app 'horizon tv' van UPC geeft wel aan dat het over de fiets gaat.
Gelijk maar even opnomen via die app. best heel handig ! :D

Dank voor de tip ! :)
bergbeklimmer schreef:Ik vind eigenlijk dat fietsen van 250 euro verboden zouden moeten worden. Dat zijn fietsen die heel erg prettig zijn voor de heb en waar je zelden tot nooit op fietst. Dan en slechts dan heb je er iets aan. Als je ze wel dagelijks gebruikt, dan kom je er al rap achter dat goedkoop duurkoop is. En dat je alsnog een fiets van 1000 euro moet aanschaffen voor dagelijks fietsplezier. Het kost wel veel geld, grondstoffen en energie om ze te fabriceren en het is binnen no-time kapot als je ze dagelijks gebruikt. Over millieu verspilling gesproken,.....
Ik ben het niet eens met je redenering. Mijn Holland Bike van 120 euro fietst prima. En is gelukkig nooit gejat op station. Mijn fiets van meer dan 1000 euro zou ik nooit parkeren op het station. Je hebt nu eenmaal diverse fietsen voor alle gebruiken. Dagelijks dilemma.
bergbeklimmer schreef:Ik vind eigenlijk dat fietsen van 250 euro verboden zouden moeten worden. Dat zijn fietsen die heel erg prettig zijn voor de heb en waar je zelden tot nooit op fietst. Dan en slechts dan heb je er iets aan. Als je ze wel dagelijks gebruikt, dan kom je er al rap achter dat goedkoop duurkoop is. En dat je alsnog een fiets van 1000 euro moet aanschaffen voor dagelijks fietsplezier. Het kost wel veel geld, grondstoffen en energie om ze te fabriceren en het is binnen no-time kapot als je ze dagelijks gebruikt. Over millieu verspilling gesproken,.....
Ik denk dat dit sterk afhankelijk is van waar je woont. Maar een fiets met een waarde van 1000 euro zul je alhier in Rotterdam niet lang tot je eigen bezit mogen rekenen, zonder al te paranoïde je fiets te stallen. Even vlug ergens neerzetten terwijl je een avondje gaat stappen zal er bijv. niet in zitten. De kans dat bij terugkeer je fiets weg is, is reëel.

Ook heb je voor de kleine afstanden welk je hier zult fietsen voor bijv. woon-werkverkeer al snel niet meer nodig dan een goedkoop barrel. Dus is het het ook niet waard het risico te nemen, een dure verzekering af te moeten sluiten en gegarandeerd je fiets gestolen te zien worden.

Binnen de andere grote steden (Den Haag, Amsterdam en Utrecht) kan ik me niet voorstellen dat het heel veel anders zal zijn. Woon je kleiner, dan wordt het inderdaad al snel een ander verhaal. Zo waar ik opgegroeid ben, was het op slot zetten van de fiets geen noodzaak. Vergat je het, stond de fiets er toch nog gewoon. Terwijl hier kun je een fiets aan een paal verkeersbord ketenen, gaat het slot niet door? Dan wordt het bord er wel af geschroefd en fiets eroverheen getild indien rustig genoeg.
bergbeklimmer schreef:Ik vind eigenlijk dat fietsen van 250 euro verboden zouden moeten worden.
Liever niet. Als stadsfiets wil ik een goedkope (< € 200,=) omafiets met een lekkere comfortabele lage instap. Ik maak er nog een kratje op voor mijn boodschappen en klaar is Kees.
Na een jaar of 3, 4 soms 5 is er zoveel versleten dat het tijd is voor een nieuwe. Soms is 'ie voor die tijd gestolen, zoals mijn laatste.

Gerd
GerdC schreef: Liever niet. Als stadsfiets wil ik een goedkope (< € 200,=) omafiets met een lekkere comfortabele lage instap. Ik maak er nog een kratje op voor mijn boodschappen en klaar is Kees.
Na een jaar of 3, 4 soms 5 is er zoveel versleten dat het tijd is voor een nieuwe. Soms is 'ie voor die tijd gestolen, zoals mijn laatste.
Ik pleit ook niet voor een echt verbod op 'goedkope fietsen', maar ik wordt ook niet bepaald gelukkig van al die 'wegwerpspullen'. En een fiets die bij gewoon gebruik na 3-5 jaar aan vervanging toe is beschouw ik toch als een wegwerpproduct.

Minimumkwaliteitsnormen voor bepaalde onderdelen en een uitbreiding van de garantieregeling lijkt me wel terecht. Dan gaat de grootste rommel er automatisch uit.

Of je voor een bepaald bedrag een degelijke fiets hebt is overigens ook sterk afhankelijk van de uitrusting van de fiets. Een mountainbike van 250 euro met voorvering, achtervering, 27 versnellingen, ... is gegarandeerd rommel. Een eenvoudige singelspeedfiets met een terugtraprem en zonder enige snufjes moet nog wel in een aanvaardbare kwaliteit (geen goede kwaliteit!) te vinden zijn voor een bedrag in die richting.

Renaat
bergbeklimmer schreef:Ik vind eigenlijk dat fietsen van 250 euro verboden zouden moeten worden. ,.....
Ik vind dat fiets boven 1000 euro moet verboden zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=NF4MIEkIBZs

Er ie geen enkele reden waarom een fiets is even duur als een auto of motor.
- Hi quality materials - no
- Hi precisision - no
- complexity - no
- hype - yes
- image - yes
Dat youtube filmpje is natuurlijk te hopeloos voor woorden. Daarin zit iemand in een tergend traag tempo met een vervelend nasale stem een punt te maken dat een fiets geen 10000 euro hoeft te kosten. Zo'n fiets waar een foute Amerikaanse drugsverslaafde zijn tour de france overwinningen mee bij elkaar foetelde. Alsof we dat nog niet wisten. Nee, natuurlijk is het niet nodig cq onzinning om meer dan 5000 euro aan een fiets uit te geven.

Maar is zo'n fiets van 5000 euro dan zijn geld waard? JA want:
- Hi quality materials - yes (veel carbon, titanium)
- Hi precisision - yes (11 speed maak je niet zomaar)
- complexity - yes (aero frame, windtunnels, ultra licht en toch stijf)
- hype - yes
- image - yes
Zou je er een moeten kopen?
Dat hangt van je budget en wensenlijstje af. Als vakantiefietser zijn die dingen wat onbruikbaar. Als wannabee wielrenner met een passie voor modern materiaal en een dikke portemonnaie, misschien wel.

Ik ben gewoon geen fan van goedkope rommel fietsen; ik ben ook geen fan van goedkoop gereedschap. Het gaat snel stuk en er zit wel veel energie en materiaal in verwerkt. Het is zonde van die grondstoffen om zo te worden gebruikt. Een deugdelijke fiets die een tijd meekan en waar veel mee gefietst kan worden kost 1000 euro. Of meer als je wat luxer, lichter spul wilt.
Ik wilde hem nog even bij uitzending gemist kijken, maar daar gaat het over lantarenpalen. Was dat ook de uitzending op tv?
HansvanderVeeke schreef:Ik wilde hem nog even bij uitzending gemist kijken, maar daar gaat het over lantarenpalen. Was dat ook de uitzending op tv?
Yip :wink:
Het lijkt of het voor 8 mei geprogrammeerd staat, zie http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/se ... 08-05-2014

Dat wordt dan een echt dagje van de fiets....die dag wordt ook de winnaar van de Fietsstadverkiezing bekend
http://fietsstad.fietsersbond.nl/
Revanho schreef: En een fiets die bij gewoon gebruik na 3-5 jaar aan vervanging toe is beschouw ik toch als een wegwerpproduct.
Natuurlijk niet wegwerp, maar recycling.

Bovendien: alles is relatief. Een beetje wereldfietser-fiets kost tegenwoordig al gauw € 3000,=. Dat is dus 15 maal de prijs van mijn wegwerp-stadsfiets. Mijn stadsfiets gaat gemiddeld 4 jaar mee. Hoeveel wereldfietser-fietsers rijden al (4x15=) 60 jaar op hun wereldfietser-fiets?

Gerd
GerdC schreef: Bovendien: alles is relatief. Een beetje wereldfietser-fiets kost tegenwoordig al gauw € 3000,=. Dat is dus 15 maal de prijs van mijn wegwerp-stadsfiets. Mijn stadsfiets gaat gemiddeld 4 jaar mee. Hoeveel wereldfietser-fietsers rijden al (4x15=) 60 jaar op hun wereldfietser-fiets?
Ik bekijk zulke zaken dan ook bewust niet vanuit een zuiver economisch perspectief (een economie waarin er zelden sprake is van internalisering van alle kosten). Vanuit economisch perspectief kan goedkoop soms 'een goede koop' zijn, maar ik bekijk zulke zaken ook vanuit een ecologisch perspectief. En vanuit dat oogpunt zouden fietsen gemaakt moeten worden om minstens 10 jaar (maar liefst nog veel langer) mee te gaan.

Renaat
bergbeklimmer schreef:Ik vind eigenlijk dat fietsen van 250 euro verboden zouden moeten worden. Dat zijn fietsen die heel erg prettig zijn voor de heb en waar je zelden tot nooit op fietst. Dan en slechts dan heb je er iets aan. Als je ze wel dagelijks gebruikt, dan kom je er al rap achter dat goedkoop duurkoop is. En dat je alsnog een fiets van 1000 euro moet aanschaffen voor dagelijks fietsplezier. Het kost wel veel geld, grondstoffen en energie om ze te fabriceren en het is binnen no-time kapot als je ze dagelijks gebruikt. Over millieu verspilling gesproken,.....
(Het is wel off topic maar laat ik het toch maar niet hebben over goedkope lantaarnpalen) :wink:

Bergbeklimmer: Je woont in Utrecht en zal je ook wel door de stad verplaatsen. Wat voor voertuig gebruik jij daarvoor?

Sommige goedkope fietsen krijgen problemen en gaan maar 3-5 jaar mee als je de fietsenboer gehoorzaamt. Maar veel andere ook niet. Dan denk ik aan mijn stadsfietsen van ca 150 Euro, met één versnelling, die ik tot nu toe heb/had. Als je je niet laat bedonderen zijn reparaties daarvoor praktisch altijd minder dan 100 euro, meestal veel minder, en hoef je zo'n fiets praktisch nooit af te schrijven. Helaas wordt iedere fiets in mijn woonplaats vroeg of laat gestolen.
bergbeklimmer schreef:Maar is zo'n fiets van 5000 euro dan zijn geld waard? JA want:
- Hi quality materials - yes (veel carbon, titanium)
- Hi precisision - yes (11 speed maak je niet zomaar)
Ik ben gewoon geen fan van goedkope rommel fietsen.... het gaat snel stuk..
Met "veel carbon" beperk je je toch wel tot een categorie fietsen die je met fluwelen handschoentjes moet behandelen, anders worden het heel snel dure rommel fietsen die stuk zijn voor je het weet. 11 speed is ook niet bedacht omwille van de duurzaamheid. Een kritische blik, op het persoonlijke gebruik/plannen afgestemd, is in iedere prijsklasse aan te bevelen.

Hans
javb2812 schreef:Bergbeklimmer: Je woont in Utrecht en zal je ook wel door de stad verplaatsen. Wat voor voertuig gebruik jij daarvoor?
Een 12 jaar oude crosshybride die destijds 900 euro kostte en het nu nog steeds goed doet. Of de bus, of de motor.

en over:
GerdC schreef:Bovendien: alles is relatief. Een beetje wereldfietser-fiets kost tegenwoordig al gauw € 3000,=. Dat is dus 15 maal de prijs van mijn wegwerp-stadsfiets. Mijn stadsfiets gaat gemiddeld 4 jaar mee. Hoeveel wereldfietser-fietsers rijden al (4x15=) 60 jaar op hun wereldfietser-fiets?

Gerd
Mijn vakantiefiets kostte zo'n 1500 euro. Genoeg om een goede fiets te kopen, zonder verdere luxe of ultra licht spul. Gewoon degelijk en betrouwbaar. Een stadsfiets gaat dan gemiddeld 4 jaar mee maar hoeveel kilometers zijn dat? Waarschijnlijk fiets ik op mijn racefiets binnnen een half jaar meer kilometers dan dat stadfietsje in 4 jaar. En die racefiets gaat 8 jaar mee. Hoezo relatief?
bergbeklimmer schreef:Dat youtube filmpje is natuurlijk te hopeloos voor woorden. Daarin zit iemand in een tergend traag tempo met een vervelend nasale stem een punt te maken dat een fiets geen 10000 euro hoeft te kosten. Zo'n fiets waar een foute Amerikaanse drugsverslaafde zijn tour de france overwinningen mee bij elkaar foetelde. Alsof we dat nog niet wisten. Nee, natuurlijk is het niet nodig cq onzinning om meer dan 5000 euro aan een fiets uit te geven.

Maar is zo'n fiets van 5000 euro dan zijn geld waard? JA want:
- Hi quality materials - yes (veel carbon, titanium)
- Hi precisision - yes (11 speed maak je niet zomaar)
- complexity - yes (aero frame, windtunnels, ultra licht en toch stijf)
- hype - yes
- image - yes
Zou je er een moeten kopen?
Dat hangt van je budget en wensenlijstje af. Als vakantiefietser zijn die dingen wat onbruikbaar. Als wannabee wielrenner met een passie voor modern materiaal en een dikke portemonnaie, misschien wel.

Ik ben gewoon geen fan van goedkope rommel fietsen; ik ben ook geen fan van goedkoop gereedschap. Het gaat snel stuk en er zit wel veel energie en materiaal in verwerkt. Het is zonde van die grondstoffen om zo te worden gebruikt. Een deugdelijke fiets die een tijd meekan en waar veel mee gefietst kan worden kost 1000 euro. Of meer als je wat luxer, lichter spul wilt.
- Hoi, Het is wel off topic maar ik ben niet eens.
- hi quality - Ik denk dat je mix met hi price met hi quality. Bijv. de oude opa gazelle fiets voor 100 Euro in marktplaats heeft high quality gemakt van Reynolds "531" of CroMoly 4130. Carbon frames zijn 95% made in China. Ze zijn een goede voorbeeld van low kwaliteit.
- Hi precisision – sorry maar ik begrijp niet. Wat is zo nauwkeurig in een 11speed DI2 versnelling. Vergelijk dit met nauwkeurigheid van een auto diesel injection systeem- 3000 bars, dosering nauwkeurigheid – 2pl – pico liters.
- complexity - (aero frame, windtunnels, ultra licht en toch stijf) – wat denk je dat een auto is niet aerodynamisch en niet getest in wind tunnel. Weet je dat als een fiets zo aerodinamish is als een auto, zou je me gemak 60…80km/h rijden.
Persoonlijk heb ik
1. racefiets – Giant TCR – een mooi en kool ding. Ik laat hem zien aan mij vrienden.
2. Hibride – Giant Cosmo RS tweedehands voor 60Euro. Wel nieuwe wielen,banden en zadel. Het is een Taiwanees, chinees romel – gebruik ik bij mooie weer.
3. Renoveert 20 jaar oude Batavus,ketingkast, 8speed Internal gear hub – voor alle dagen, winter zomer regen sneeuw. 2x33km woon werkverkeer – 7…8,000km/jaar. Dit een high quality, high precisision fiets.