Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-bike..... - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

e-bike.....

bert sitters schreef:Wat is er tegen een e-bike.

Zie: http://www.telegraaf.nl/reiskrant/beste ... zie__.html
voila kijk eens aan se....hoe mooi is dat!!
Volgens mij valt het nogal mee met al die e-bike beperkingen die Jan Eleveld noemt. In 2009 reden wij zo'n beetje gelijk op met een man die op zijn e-bike naar Santiago reed. Het leek een alleszins haalbare onderneming. En op een e-bike kun je met gemak heel Duitsland doorkruisen langs de rivieren. Overal zijn inmiddels oplaadvoorzieningen. Wat is het probleem dan?
Even een topic geralateerd zijstapje.... :lol:
Een snelle elektrische fiets..
das niet verantwoord.....80 km per uur op een fietsje zonder enige bescherming ....ni normaal...
In the June 2013 edition of Bicycle Traveler magazine I published an interview with Gijs Stevers who cycled from Norway to South Africa on a Gazelle Fuente Plus Innergy e-bike.

Before the trip Gijs customized his bike with a stronger back wheel and front fork so that it could carry his 50 kg. of gear.

He had a great trip and said that it was only in Sudan and Ethiopia where he had problems finding enough electricity. But then he also notes, “Luckily an e-bike also functions as a normal bicycle!”

Subscribers can download the interview at: http://www.bicycletraveler.nl from the magazine archive. Bicycle Traveler is a non-commercial, free magazine and it costs nothing to subscribe.

To read more about Gijs’s trip check out: http://www.capetocape2012.com
Als je de accu van een pedelec zou kunnen opladen in de afdaling (dynamo) zou dat de actieradius ook vergroten, neem ik aan? Trajecten die voor veel mensen onbegaanbaar zijn op de fiets, gaan tot de mogelijkheden behoren, zoals hooggebergte mét volle bepakking. Ik vind het een zeer interesante ontwikkeling, de elektrische 'snorfiets' (hoog vermogen/snelheid) met trappers.

http://www.vogelvrijefietser.nl/nieuws/ ... t-fietsers
fietsert schreef:Als je de accu van een pedelec zou kunnen opladen in de afdaling (dynamo) zou dat de actieradius ook vergroten, neem ik aan?
Verwaarloosbaar.
fietsert schreef:Ik vind het een zeer interesante ontwikkeling, de elektrische 'snorfiets' (hoog vermogen/snelheid) met trappers.
En wanneer is een fiets nog een fiets. Volstaat het dat je je voeten moet laten rondgaan om het ding in gang te houden, ook als slechts een fractie van de geleverde energie nog van de mens komt en de vermogens (en bijhorende snelheden) 'onmenselijk' zijn?
Is een bromfiets met trappers hetzelfde als een fiets met een motor?
lol, ik word blijkbaar zelf geciteerd in het artikel. Het zou wel fijn zijn als ze daarbij door zouden hebben dat ik een man ben.

Renaat
Revanho schreef: lol, ik word blijkbaar zelf geciteerd in het artikel. Het zou wel fijn zijn als ze daarbij door zouden hebben dat ik een man ben.
Beetje suf van de Fietsersbond auteur Michiel Slütter om klakkeloos te citeren en dingen aan te nemen dan.
fietsert schreef: Beetje suf van de Fietsersbond auteur Michiel Slütter om klakkeloos te citeren en dingen aan te nemen dan.
Klopt. Ik had trouwens ook liever gehad dat men mij over de inhoud had geciteerd. Nu heeft men er bewust over het geheel nogal een verhaal van gemaakt van sterke voor- en tegenstanders.

Renaat
Dat hele artikel is een aaneenschakeling van citaten en reacties, zonder overduidelijke conclusies, maar daarom niet minder vermakelijk. Wat mij opvalt is dat de racefietsers bijna niet worden aangehaald. Ook wel eens fijn.

Ik doe dagelijks 18 km enkele reis woon-werk op mijn Santos. Vanmorgen had ik wat minder zin om door te trappen dus werd ik geregeld ingehaald. Door e-bikes, die inderdaad zo'n 25 gaan. Veelal te dikke scholieren (maar misschien zouden die anders helemaal niet fietsen, dus dit is al pure winst) of de wat oudere medemens. Ik vraag mij altijd af "hoe ver zouden zij nou moeten"?

Een aantal keer per week word ik voorbij gezoefd, door wat sportievere pedelecs. Ik denk dat dat van die dingen zijn die 40 kunnen. Mooie fietsen, breed fietspad dus geen bezwaar, eigenaren (man en vrouw, man altijd voorop) altijd een (duits leger)helmpje op en een scherpe vouw in de broek. Stijlvol:).
Een pedelec is naar mijn mening een verkapte brommer of elektrische derny en in feite geen fiets meer. Volgens mij zouden fabrikanten moeten streven naar lichte batterijen met een langere levensduur en groot bereik en lichte motoren met een bescheiden vermogen: bijv. 100 watt of misschien wel minder. Dan blijft het echt fietsen met hulp van technisch vernuft.

Zwaardere ondersteuning heeft volgens mij vooral nut voor gehandicapten die noodgedwongen op een zware driewieler (al dan niet in de vorm van een ligfiets) rijden en door zwakke spieren niet of nauwelijks zonder ondersteuning kunnen fietsen. Rijden op een elektrisch ondersteunde fiets is beter voor de spieren en de algehele gezondheid dan een scootmobiel, brommobiel of auto.
multiwgb schreef:E-bike heeft niets met fietsen te maken. Prima ontwikkeling als je dagelijks van A naar B moet. Of wegens gezondheid reden niet meer in staat bent een bepaald vermogen te leveren.
Veel oude mensen die de laatste jaren nauwelijks gefietst hebben kopen zo'n ding en denken dat ze nu wel kunnen fietsen. Gezien de statistieken lukt dat niet helemaal. :wink:

Wat mischien een voordeel zou kunnen zijn, als ik naar mezelf kijk. Je zou nu zonder te zweten met een iets hogere snelhied naar je bestemming kunnen fietsen. Uuunhhh, nog meer fietsen in mijn schuurtje?
Deelnemen aan het verkeer vergt zelfinzicht: het probleem bij sommige ouderen op e-bikes is dat ze niet of nauwelijks hun voertuig beheersen en in sommige gevallen niet in de gaten hebben hoe hard ze rijden. Dat zie je ook wel eens bij oudere automobilisten: niet harder dan amper 80 op de snelweg rijden, de kluts kwijtraken in hectische verkeerssituaties etc. Gebrek aan zelfinzicht is overigens geen monopolie van oudere weggebruikers. Wat dacht je van jongeren die zonder helm op zwaar opgevoerde snorscooters rondscheuren of de automobilisten die te "stoer" zijn om richting aan te geven, scholieren die met zijn drieën naast elkaar rijden, ongeveer achterstevoren op hun fiets zitten en met hun mobieltje zitten te klooien? Het voertuig is niet het probleem, maar de (sommige) gebruikers.
Hmm, laten we dit eens vergelijken met de auto die de Hummer als de favoriet van Oud-Zuid heeft opgevolgd.

Een Tesla Model S heeft een accu met 85 kWh in 600 kilo.

Een fitte fietser trapt in de orde van 100 W bij rustig toeren, 300 W bij vol duurvermogen, en 500 W in keiharde sprint (gebaseerd op schattingen van mijn Strava en het naafdynamo-topic).

Bij een dagje vakantiefietsen trap je dan normaal gesproken dus niet meer dan 0,15 kW gemiddeld ofzo, keer 8 uur daadwerkelijk rollen is 1,2 kWh.

Om al die energie in een accu op te slaan heb je dan, als het op die schaal net zo efficiënt kan als een Tesla, dus (600 * 1,2) / 85 is 8,47 kilo nodig.

Dat valt eigenlijk reuze mee. Er zullen vast schaalnadelen zijn, maar zelfs als je een fietser de halve dag (met opladen tijdens de lunch) met de halve hoeveelheid energie kunt bijstaan is dat al een hele hulp.

Ik vrees dat elektrisch vakantiefietsen een mooie toekomst tegemoet gaat.
Riny Visser schreef: Het voertuig is niet het probleem, maar de (sommige) gebruikers.
+1

Ik heb vroeger veel gefietst, racefiets, afstanden, mountainbike. 220 km op 1 dag was toen nog haalbaar. Auto ongeluk en leeftijd (59) maken dat dit niet meer haalbaar is. Ik train nu wekelijks om mijn conditie terug te krijgen, op de fiets in 3 dagen zo'n 100-150 km, op de sportschool 2 dagen. Toch kan ik niet meer wat ik kon en ga ik dat ook niet meer halen. Ook de gemiddelde snelheid komt maar heel moeizaam omhoog.
Mijn eerste tocht naar Denemarken in mei heb ik dan ook niet helemaal gehaald. Op mijn tweede tocht had ik best wel wat moeite met de heuvels in de Vogezen. ik durf me nog niet op te geven voor een wereldfietser aktiviteit omdat als ik de video zie van John Telleman (http://vimeo.com/groups/wereldfietser/videos/42748632) ik mezelf die snelheid nog niet zie halen.
Ik orienteer me op een nieuwe uitdaging. De NSCR trekt me heel erg, maar zal ik in stukjes moeten knippen met mijn conditie nu.

Daarom lonk ik best wel eens naar de Idworx Power Rohler. Dat zou me helpen om de NSCR wellicht in 1 of 2 keer te halen. Het gaat mij niet om luier fietsen, want ik zou de trapondersteuning zo minimaal inzetten, dat mijn actieradius vergroot wordt.
Ik zie het als een hulp om zoals ik nu ben met mijn beperkingen toch nog weer in de richting te komen van wat ik vroeger kon.

Ik rij al wel eens op een fiets met trapondersteuning van een vriend en ik durf rustig van mezelf te zeggen dat ik die fiets prima beheers. Ook ik zie wel oudere rijders bochten uitvliegen omdat de fiets harder gaat dan ze verwacht hadden, maar dat gaat echt niet voor iedereen op.

En ik zou me echt niet schamen als ik met een power rohler op een wereldfietser weekend kom.
wimbas schreef:En ik zou me echt niet schamen als ik met een power rohler op een wereldfietser weekend kom.
Dat schamen moet je ook zeker niet doen. Je bent een voorloper, want electrisch ondersteund fietsen wordt heel groot. Sterker: als ik deze zomermaanden op werkdagen eens een rondje fiets hier in de heuvels of langs de Belgische kanalen dan lijk ik vaak een minderheid zonder electrische ondersteuning.
wimbas schreef:


Ik rij al wel eens op een fiets met trapondersteuning van een vriend en ik durf rustig van mezelf te zeggen dat ik die fiets prima beheers. Ook ik zie wel oudere rijders bochten uitvliegen omdat de fiets harder gaat dan ze verwacht hadden, maar dat gaat echt niet voor iedereen op.

En ik zou me echt niet schamen als ik met een power rohler op een wereldfietser weekend kom.
[/quote]

Wim, aan jouw stuurmanskunsten twijfel ik niet, maar dezelfde mensen die met minder dan 15 km. per uur door het verkeer sukkelen, knallen nu in een keer op hun e-bike met 25 km per uur door de binnenstad. Dat doet niet iedereen, maar het zijn er wel een heleboel. In feite geldt voor een e-bike dat deze pas veilig is in de handen van een geroutineerde fietser. Ervaring op de motor of brommer wil ook wel helpen, lijkt mij. De gebruikelijke e-bikes zijn sneller en zwaarder dan een gewone fiets en vragen dus meer stuurmanskunst en verkeersinzicht.

Ik ben het helemaal met jou en een aantal anderen eens dat een e-bike ook voor vakantiefietsers een mooie oplossing is als het zonder hulp wat moeizamer gaat, maar je wel graag wilt blijven fietsen. Mocht het bij mij minder gaan, dan zie ik een e-bike ook als de mooiste oplossing. Toch mooier dan een brommer, laat staan de snorfiets...
Riny Visser schreef: Wim, aan jouw stuurmanskunsten twijfel ik niet, maar dezelfde mensen die met minder dan 15 km. per uur door het verkeer sukkelen, knallen nu in een keer op hun e-bike met 25 km per uur door de binnenstad. Dat doet niet iedereen, maar het zijn er wel een heleboel. In feite geldt voor een e-bike dat deze pas veilig is in de handen van een geroutineerde fietser. Ervaring op de motor of brommer wil ook wel helpen, lijkt mij. De gebruikelijke e-bikes zijn sneller en zwaarder dan een gewone fiets en vragen dus meer stuurmanskunst en verkeersinzicht.
Ik zag afgelopen vrijdag 2 e-bikes de Furka op kachelen en hield alvast mijn hart vast voor als ze toe waren aan hun afdaling - misschien niet helemaal terecht, maar wel mijn eerste gedachte, ze zagen er op het eerste gezicht niet direct uit als gelouterde fietsers.
Vorige zomer ben ik een koppel Australiërs tegengekomen in Pollinkhove, zij deden een wereldreis waarvan de man op een e-bike met kinderwagen erachter en 2 snotneuzen er in, ene van 4.5 (kon nog niet lang fietsen en er lag bovenop die kar zo en klein fietsje zodat hij af en toe mee kon rijden) en de andere was pas 2 jaar.



Zo zie je maar dat alles mogelijk is en dus ook op een e-bike. Uiteraard zullen we niet "the pad less travelled nemen".
.bericht verplaatst
verwijderd