Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Merselo 2 Verona - Forum Wereldfietser

Merselo 2 Verona

Dit jaar wordt er een prachtig Brevet gereden vanuit Merselo naar Verona, 1200 km binnen 90 uren.
45 deelnemers uit 8 verschillende landen doen hier aan mee.

http://merselo2verona.wordpress.com/inschrijving/

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Dit jaar wordt er een prachtig Brevet gereden vanuit Merselo naar Verona, 1200 km binnen 90 uren.
45 deelnemers uit 8 verschillende landen doen hier aan mee.

http://merselo2verona.wordpress.com/inschrijving/

Henk

kunst en fietswerk
Gaaf!
Lijkt me weer een schitterend avontuur henk, bijvoorbaat al diep respect. Ik droom ervan ooit deel te nemen aan een dergelijke randoneé. Daarvoor moet ik echter nog vele rondjes peddelen, zitvlees en fysieke maar vooral ook mentale uithouding kweken :lol:
Hoewel de start nog relatief ver weg is kijk ik al uit naar je verslag, die inspireren mij enorm.
Alvast veel succes en vooral plezier met de voorbereiding :D
@ Michaël Dank je voor het compliment.

Ik zou zeggen, probeer eens een 200 km brevet dan kun je de sfeer proeven en ervaren hoe dat gaat. Is erg relaxed hoor.
Ik heb evt alle data voor je.

Morgen starten er twee fietsvrienden van me [waaronder 1 vrouw] van de WF te Maastricht voor hun eerste 200 km brevet.
Ben benieuwd naar hun ervaring en hoop dat het ze goed bevalt.

Zelf fiets ik morgen naar Apeldoorn voor het rondje van Rob.

Het wordt goed weer dus dat kan al niet meer stuk. :wink:


Henk

kunst en fietswerk
Hallo Michael,

Gisteren heb ik voor de eerste keer voor een brevet van 200 km gefietst. In begin dacht ik, waar ben ik aan begonnen, wind tegen en donkere wolken. Ik wilde met de eerste groep mee fietsen en dit was niet zo slim. Toen dacht ik aan wat Henk heeft gezegd. trek en eigen plan, fiets niet te hard en jij hebt voldoende tijd. Vanaf dit moment ging het een stuk beter, ik ging langzamer fietsen met mensen die ook met hetzelfde tempo fietsten. Het weer werkte zeker mee en kilometers vlogen voorbij. Ik hoopte om in 13 en half uur te kunnen halen maar in 11 uur is het mij gelukt. Het is een geweldig ervaring, jouw grenzen verlengen.
Hierbij wil ik Henk bedanken voor aanmoediging en goede tips. Deze ervaring zou ik niet willen missen.

Kasia
Ik hoop dat Henk het goed vindt als we hier een algemeen randonneuring-draadje van maken?

Lekker gemaakt door heroïsche verhalen over afzien, verbroedering door verkleuming, opstootjes over drogende sokken bij Waalse Chinezen en andere ongemakken, schreef ik me in voor het eerste randonneursbrevet van het seizoen, 23 februari 2014. Zo'n helse tocht leek me een mooie vuurdoop, maar dat viel smerig tegen.

De avond vantevoren was ik al naar Stayokay afgereisd, en na een onrustige nacht zonder medefietsers, maar met toeristen die het nodig vonden om tussen drie en zes 's nachts hun koffer te pakken, wandel ik even na zeven uur ietwat slaperig naar beneden. Er zijn al een paar deelnemers, en na een koffie is het behoorlijk druk, ik geloof dat er uiteindelijk een kleine 50 deelnemers zijn. Met wat ongeloof wordt m'n 'energiereep' (een spelt-rozijnenbrood, m'n favoriete fietsbrandstof) aanschouwd.

Vlak voor de start om acht uur realiseer ik me dat m'n helm nog bij het toilet ligt, dus uiteindelijk rijd ik zo'n beetje als laatste de parkeerplaats af. Op een rustig tempo rijd ik de stad uit en een groot deel van de deelnemers voorbij, totdat ik bij een groepje van 14 ofzo aankom met een prettig tempo. De landwegen doorsnijden een mooi golvend landschap met laaghangende zon - een prachtig begin van de dag.

Afbeelding
Tegen de tijd dat we de Meuse bereiken is er van de zon weinig meer te zien, en is er een stevige wind opgestoken. Tegelijkertijd zit het tempo er goed in, en ik realiseer me dat de groep ook wat is uitgedund. Gaat dit ook niet een beetje te hard voor mij? Ach, vantevoren dacht ik dat 200k toch niet echt een uitdaging zou zijn, dus door wat sneller te rijden krijgt het toch nog wat van een sportieve prestatie. Daarbij is zo'n groep ook wel fijn om uit de wind te fietsen, een klein beetje minder hard trappen zou betekenen dat ik in m'n eentje veel langzamer zou rijden. Ik besluit een steentje bij te dragen en ook wat kopwerk te doen, maar merk dat ik de laatste paar kilometer voor het checkpoint in Namur steeds vaker op de GPS kijk: zijn we er al?

Afbeelding
Afbeelding
De beklimming van de citadel is op eigen tempo een eitje, en boven blijkt dat er niet zo gek veel mensen voor ons rijden. Ik knabbel wat van m'n energiereep, en krijg al snel zin om weer door te rijden. Niet iedereen is zo ongeduldig, dus met z'n vijven gaat het verder naar het noorden. Het zijn allemaal duitsers, en ik denk dat dit de kleurrijkste verzameling fietsen van de dag is: een 'normale' Specialized racefiets, een oude jaren-70 gerestaureerde Bauer, een Surly Trucker DeLuxe 26" met veel chroom en andersoortige bling, een carbon fixie, en mijn vakantierandonneur. Met medefietsnerds heb je altijd iets om over te praten, zeker onder het fietsen.

Afbeelding
Afbeelding
Na een tijdje valt ons groepje uiteen: drie mannen stoppen voor een lekke band, eentje rijdt door. Ik eet wat en strek de benen, maar na een tijdje vind ik het wachten wel mooi geweest, en ga er ook vandoor. Het rijdt mooi door over een oude spoorbaan naar het noorden. De zon is weer terug, de wind heb ik nu in de rug, en het asfalt is glad. Het enige probleem is de geulen dwars over het pad bij wegkruizingen; een aanslag op je wielen. Sommigen springen er overheen, maar zo behendig ben ik niet met m'n fiets, en zeker niet op een moment dat je ook op ander verkeer moet letten. Bij de zoveelste klap op m'n voorwiel heeft m'n fiets er genoeg van: de voordrager breekt af en m'n tas rolt voor me uit het pad op. Oei. Eerder die dag had ik aan de Surlyrijder opgebiecht dat ik zijn voorrekje veel mooier vond, was dit een daad van protest?Gelukkig is de schade beperkt, en met een riempje aan het stuur kan ik al snel weer doorrijden.

Afbeelding
Afbeelding
De tweede controlepost in Drieslinter is een simpel caféetje. Ik heb nog steeds niet echt zin om te gaan zitten en koffie te gaan drinken; het fietsen gaat lekker, en het is nu nog mooi weer. "200km is te kort voor pauzes", aldus een paar mannen die een minuut na de stempel alweer op de fiets zitten. Ik vertrek ook snel weer met twee anderen, waaronder de fixierijder. Alleen hun tempo ligt toch wat hoog, dus ik laat ze gaan en rijd op eigen tempo weer tussen de fruitgaarden en heuvels richting Maastricht. Hoe dichterbij de finish, hoe steiler en frequenter de heuvels worden, en ik krijg het idee dat ze ook veel meer omhoog gaan dan naar beneden… Zou ik moe worden? En dan is er ook nog een stukje kasseien, bergop langs een kasteel. Er lopen prachtige gladde paden naast, maar die zijn op deze zonnige zondagmiddag bezaaid met voetgangers. Ja, het wordt toch wel wat pittig nu.

Vlak voor Maastricht komen drie Nederlanders me achterop. "Ha, vakantiefietser!" Met z'n vieren rijden we het laatste stukje, en ze vertellen me over een valpartij door gebrekkige groepsfietsdiscipline vandaag, en de verveling die af en toe bij ze opkwam. Het was ook hun eerste brevet, en ze zijn nog niet helemaal overtuigd of het wat voor ze is. Ik wel, ik heb me geen moment verveeld, ik vond het een mooi afwisselend parcours door een stukje België wat ik nog niet echt kende. Natuurlijk ben ik na 200k flink doortrappen wel een beetje moe, maar ik zet alvast een 300k in de agenda. We zijn voor vijf uur binnen, in een tijd van 8u55. Prima tijd om op vakantie een supermarkt en een camping op te zoeken… Hoeveel dagen achter elkaar zou ik dat volhouden?

(foto's zijn klikbaar, GPS hier)
Kasia schreef:Gisteren heb ik voor de eerste keer voor een brevet van 200 km gefietst. In begin dacht ik, waar ben ik aan begonnen, wind tegen en donkere wolken. Ik wilde met de eerste groep mee fietsen en dit was niet zo slim. Toen dacht ik aan wat Henk heeft gezegd. trek en eigen plan, fiets niet te hard en jij hebt voldoende tijd. Vanaf dit moment ging het een stuk beter, ik ging langzamer fietsen met mensen die ook met hetzelfde tempo fietsten. Het weer werkte zeker mee en kilometers vlogen voorbij. Ik hoopte om in 13 en half uur te kunnen halen maar in 11 uur is het mij gelukt.
Hey Kasia,

Mooi te lezen dat jij het ook naar je zin hebt gehad! Nog iets meegekregen van die valpartij?
@ Kasia en Robert-Jan,

Super gedaan hoor!! gefeliciteerd en hopelijk zie ik jullie op een 300 km, zou leuk zijn!! :D

Geweldig ook van jou Kasia, ik zei toch al dat je de juiste mentale en fysieke kracht hebt dit te doen en je hebt er nog plezier in ook!
Volgende keer misschien op een ietwat snellere fiets zonder al teveel lucht weerstand?

@ Kasia, was je betrokken bij een valpartij?

@ urje, leuk verhaal en mooie foto's, de Citadel lag er dit jaar wel anders bij dan vorig jaar hoor, en zo te lezen heb je niet een uur in een bejaardentehuis hoeven bijkomen van de kou zoals ik vorig jaar! :|

Erg leuk dat jullie dit gedaan hebben!

tot ziens!

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Morgen starten er twee fietsvrienden van me [waaronder 1 vrouw] van de WF te Maastricht voor hun eerste 200 km brevet.
Kasia schreef:Gisteren heb ik voor de eerste keer voor een brevet van 200 km gefietst.
urje schreef:Lekker gemaakt door heroïsche verhalen over afzien, verbroedering door verkleuming, opstootjes over drogende sokken bij Waalse Chinezen en andere ongemakken, schreef ik me in voor het eerste randonneursbrevet van het seizoen, 23 februari 2014. Zo'n helse tocht leek me een mooie vuurdoop, maar dat viel smerig tegen.
urje schreef:Het was ook hun eerste brevet, en ze zijn nog niet helemaal overtuigd of het wat voor ze is.
Het randonneren zit duidelijk in de lift. Ivo had, als ik het wel heb, 52 starters voor het 200km-brevet in Maastricht. Dat zijn er weleens (véél) minder geweest.
@ Alien,

dat is zo!

en heel leuk dat er weer een vrouw bij zit!

Henk

kunst en fietswerk
Mooi werk, leuke verhalen! Hoe gaan jullie overigens weer terug? Trein? Of hebben jullie daar iets/iemand voor geregeld?
Was weer een druk weekend, mijn moeder in Apeldoorn/IJsselvallei en ik in Maastricht. Ik kwam je achterop, 10km voor het eind. :) Gisteren was het uiteindelijk een racebaan, weinig hoogteverschil en stevige wind zorgen ervoor dat je groepjes krijgt. Op de controle in Driesplinter, na 150km, heb ik wel 15 a 20 man gezien allemaal binnen een kwartier van elkaar. Ik denk dat op de langere brevetten de spreiding wel groter wordt.

Over dat vervelen, dat was mijn reisgenoot, die wil koersen :). Ik vond het een heerlijke route, autoluw, gevarieerd en heb absoluut genoten. In Namen een benzinepomp overvallen voor Cappuchino, Cola en andere snacks en lekker in het voorjaarszonnetje gepicknicked. We beslissen na een 400-er of het blijvend is of niet. PBP 2015 is natuurlijk een leuk doel, maar een concreter doel is de TransBelgie-NZ, een non-stop mountain bike "brevet" van ruim 350km, die ik met hemelvaart ga doen.

Die valpartij was een wat oudere Duitser die 15min na jou in Driesplinter kwam. Blijkbaar geen erg. Was wel een forse klap, vlak voor de afdaling naar Huy, maar gelukkig goed neergekomen. Gelukkig droeg hij een helm.
Alien schreef:Het randonneren zit duidelijk in de lift. Ivo had, als ik het wel heb, 52 starters voor het 200km-brevet in Maastricht.
Het was mooi weer, er zullen flink wat mensen pas op het laatste moment aangehaakt zijn. En dat het een pre-PBP-jaar is helpt ook vast. Veel mensen die ik sprak reden hiermee hun tweede of derde brevet. Misschien groeit het, misschien is het iets wat mensen een paar keer proberen om daarna weer vaarwel te zeggen? Hoe dan ook, ik vind het wel leuk om in een wat groter deelnemersveld te zitten, dan kom je nog eens iemand tegen. Ik sprak ook iemand die een 600k met twee deelnemers begon, en de tweede haakte na 80km af...
Travelmaster schreef:Mooi werk, leuke verhalen! Hoe gaan jullie overigens weer terug? Trein? Of hebben jullie daar iets/iemand voor geregeld?
Dank! Ik ben lekker met de trein teruggegaan idd, maar de meeste deelnemers waren geloof ik met de auto. Veel Belgen en Duitsers uit de omgeving ook.
willem12 schreef:Ik kwam je achterop, 10km voor het eind. :)
Ah grappig. Randonneuren kan dan wel groeien; het blijft een klein wereldje :) Na aankomst ben ik ook even blijven plakken bij de finish, en er waren idd veel binnenkomers tussen 5 en half 6. En over PBP: tja, dat weet ik ook nog niet hoor. Als je hoort dat mensen last krijgen van zenuwen in de handen enzo, dan gaat me dat wel wat ver. Eerst maar eens die 300 en 400 idd :)

Oh en Henk, om nog even terug te komen op het onderwerp van het draadje: de duitser op de fixie was van plan om ook Merselo - Verona daarop te doen. Het kan altijd gekker.
@ urje Als je hoort dat mensen last krijgen van zenuwen in de handen enzo, dan gaat me dat wel wat ver. Eerst maar eens die 300 en 400 idd :)

Oh en Henk, om nog even terug te komen op het onderwerp van het draadje: de duitser op de fixie was van plan om ook Merselo - Verona daarop te doen. Het kan altijd gekker.
Ik heb nog steeds een zenuwpijn onder de bal van beide voeten, wordt heel langzaam beter.
Heeft lange tijd nodig eer het is hersteld, ik wil wel andere schoenen en andere pedalen aanschaffen maar ben er nog niet uit hoe en wat.
Volgens mij heeft het aan het schoeisel gelegen!?

Ook had ik lang last van mijn handen, kon de benzine-dop nog niet eens van de tank krijgen, maar dat is nu hersteld.

Ik zag tijdens L-E-L ook een man uit Japan of zo op een Fixie... niet voor te stellen dat ze dat redden op zo'n fiets!?


Henk

kunst en fietswerk
urje schreef:Eerst maar eens die 300 en 400 idd :)
Als je 200 kan rijden, lukt 300 ook. Daar is niet zoveel verschil tussen, het is gewoon verder. Klinkt gek, maar zo ervaar ik dat echt. Pas bij 400 begint het echt anders te worden. Dan komen ook dingen als slaappauzes om de hoek kijken.
Kasia schreef:Hallo Michael,

Hierbij wil ik Henk bedanken voor aanmoediging en goede tips. Deze ervaring zou ik niet willen missen.

Kasia
die tips willen wij ook wel horen :wink:
(krijg de 200km niet uit mijn kop :D )
leuk verslag urje
Lijkt me leuk om een keertje aan te sluiten. Kan ik ergens een agenda vinden?


groet

Jos
Op de site van Eurodax Randonnee Nederland, ERN staat de agenda voor 2014.

http://ern-ossendrecht.nl/ern3/index.ph ... 14/01/02/-

Henk

kunst en fietswerk
Alien schreef:Als je 200 kan rijden, lukt 300 ook. Daar is niet zoveel verschil tussen, het is gewoon verder. Klinkt gek, maar zo ervaar ik dat echt.
Nou, ik heb een paar keer dagetappes van rond de 200 km gedaan en ik had er toch echt alle keren niet nog 100 bij willen doen (dat was overigens wel steeds met volle bak baggage). Maar dat ben ik. :wink:
Zelf ben ik niet zo'n superlange-afstand-in-zo-min-mogelijk-tijd fanaat, maar ik zie de uitdaging er wel van. Afgelopen zomer werd ik in Noord-Zweden (iets onder het mooie Jokkmokk - prima camping aan de westzijde, gerund door Nederlands stel, maar dit terzijde) door twee Italianen op racefietsen ingehaald. Zij waren aan een soortgelijke tocht bezig, van de Noordkaap naar Venetië in 15 dagen, bijna 300 km per dag. Het was een sponsortocht ten behoeve van kinderen met Duchenne) en ze hadden de luxe van een volgwagen, inclusief kok en masseuse, maar toch. Ze gingen maar iets sneller dan ik en moeten echt lange dagen gemaakt hebben. Knappe prestatie hoor (er van uit gaande dat ze het gehaald hebben).
Randonneren is geen wedstrijdrijden, het gaat dan ook niet om "zo min mogelijk tijd." Voor een 300 staat daarom navenant meer tijd dan voor een 200.
Je hebt gelijk, ik had het anders moeten formuleren, iets met 'binnen een bepaalde tijd'. :P
Ik heb nog even gezocht naar die Italianen en het blijkt om een solotocht (nou ja, solo met een stuk of vier begeleiders dan) van ene Alessandro da Lio te gaan, de medefietser werd geregeld gewisseld. Mijn Italiaans is wat roestig, maar ik geloof dat ie het wel gehaald heeft. Hij maakt wel meer van dat soort tochten. Voor wie geïnteresseerd is, dit is zijn site: http://www.alessandrodalio.com/