Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Glibberen en glijden op een nieuw Brooks zadel - Forum Wereldfietser

Glibberen en glijden op een nieuw Brooks zadel

Vandaag een brookszadel B17 aangeschaft. Het huidige zadel was een gel zadel en na enkele maanden van proberen was het wel duidelijk, dit gaat hem niet worden. Ook al heb ik niet zoveel zitvlees tussen de zitbotjes en het zadel, pijn deed het elke keer.
Na veel op internet en dit forum gekeken te hebben is vandaag dus een B17 zadel aangekocht en gemonteerd. Toen ik voelde hoe hard dit zadel was twijfelde ik toch wel of dit mijn probleem ging oplossen maar na montage en een eerste kleine rit moet ik bekennen dat het al beter aanvoelt dan het gel zadel.
Wat me wel opviel was het gegibber en geglij op het leder. Nadat ik het zadel van voren wat hoger had gezet gleed ik er al niet meer af maar door de beweging van de benen is het toch nog wel een flink geglij.
Al met al ben ik echter enorm blij met het zadel en ga er even vanuit dat als het zadel ingereden is ik ook uitgegleden ben.
De fiets is er in elk geval weer een stuk mooier van geworden.

Groet, Jan
Beste Jan,

Na zo'n 750 km zal je uiterst tevreden zijn over de B17.

Bram
Ik weet dat er fietsers zijn die hun te gladde zadel wat opruwen met een schuurpapiertje om van het glijden af te zijn. Schijnt prima te werken maar, zelf geen ervaring mee...
berger schreef:Ik weet dat er fietsers zijn die hun te gladde zadel wat opruwen met een schuurpapiertje om van het glijden af te zijn. Schijnt prima te werken maar, zelf geen ervaring mee...

Misschien na de 750 km inrijden, maar vooralsnog niet. Vind hem veel te mooi nu! :lol:
Sterkte :evil:
Had je een fietsbroek aan? Zonder fietsbroek maar met een spijkerbroek oid bleef het bij mij glibberen. Met fietsbroek was dat een stuk minder. Om die reden ligt m'n brooks nu in de kast.
janth schreef:Nadat ik het zadel van voren wat hoger had gezet gleed ik er al niet meer af.
Al met al ben ik echter enorm blij met het zadel en ga er even vanuit dat als het zadel ingereden is ik ook uitgegleden ben.Jan
Toen mijn B17 net nieuw was was ie ook te glad. Inderdaad lost dit zich op als het straks door jou ingereden is

De voorkant hoger zetten heeft als nadeel dat de kroonjuwelen onder druk komen te staan.
janth schreef:... Toen ik voelde hoe hard dit zadel was
Het is niet de indrukking die je met een vinger bereikt door er met 1 kgf op te drukken, maar de indrukking die je bereikt door er met je komt met 100 kgf op te drukken die bepaalt hoe hard een zadel is. Dan zijn leren zadels ineens zachter dan ze eerste leken.
Leo.
Het ultra gladde verdwijnt vanzelf maar is eventueel te versnellen door het bovendek van het zadel voorzichtig te ontvetten. Dat is wat voor mij werkte, wel ik heb vrijwel meteen de onderzijde van het zadel ingevet om uitdroging te voorkomen.

Mvg, Leendert.
Beste Jan,

Even een kleine waarschuwing over dat opruwen met schuurpapier.
Ik had jarenlang een oude stadsfiets met een Brooks zadel. De gladde bovenlaag was op een bepaald moment wat weggesleten. Als het zadel natregende zoog het zich vol, werd het slapper en als ik ermee fietste had ik een mooie bruine plek op m'n kont.
Als je het gaat opschuren gebeurt waarschijnlijk hetzelfde. Als je fiets zelden natregent maakt het natuurlijk niet uit en misschien weegt het niet meer glibberen op tegen af en toe een bruine plek op je broek, maar het is denk ik goed om te weten voor je gaat schuren.
Ik zou inderdaad oppassen met opschuren, en vooral eerst even geduld hebben. Als het zadel eenmaal ingezeten is, heeft hij zich beter gevormd naar je derrière, en heb je een soort van vorm passing, glij je meteen een stuk minder (helemaal glijloos is die van mij ook niet)

Roef
Is het zadel in de lengterichting niet te veel naar achteren gemonteerd?
Bibberen en glijden:
met deze: http://www.brooksengland.com/cambium/ heb je er geen last van. De stof voelt stroef aan.

Ik heb een test exemplaar meegekregen van de fm.
Op het eerste zicht valt het zadel reuze mee.
Een flinke tocht eerstdaags zal pro en contra wel aan het licht brengen.
Ik ben benieuwd Benie :)
Ja, ik ben ook erg benieuwd, aangezien dit volgens mij voor het eerst in tijden is dat Brooks een nieuw zadel uitbrengt waarbij ze echt fundamenteel naar materiaal en constructie hebben gekeken om tot een vernieuwend en comfortabel zadel te komen. Maar zoals ze zeggen: 'the proof of the pudding is in the eating', dus benieuwd of t ook echt zo doordacht is als t lijkt.

Roef
Als je je zitpositie probeert behouden door met behulp van de stroefheid van het zadel aan je huid te trekken dan is de vorm van het zadel en/of de afstelling ervan niet passend bij de vorm van je achterste en/of de zithouding op je fiets. Het lijkt mij een fout lapmiddel waar je huid niet blij van zal worden.
Leon
@ Leon.

Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt.
Uitgangspositie is dat het zadel in de lengte richting goed staat.
Afstand tot het stuur en horizontale stand en de hoogte.
Als deze drie zaken in orde zijn, dan is de stroeve stof lekker meegenomen

Deze namiddag ga ik rondje maken...

Mvg
Benie
Na 50 km te hebben gefietst met dit zadel en over gevarieerd wegdek:
Kledij: http://us.levi.com/product/index.jsp?productId=21467666&
Geen fietsbroek dus.

Dit zadel is me te hard qua materie. De pasvorm valt wel reuze mee. De stroeve stof ook.
Op kasseien is het net flexibel genoeg. (Ik zet 67 kilo op de weegschaal.)
De lederen zadels passen zich na verloop van tijd aan naar hetgeen ermee in aanraking komt.
Deze blijft zoals die is.

Nu ga ik nog eens rondje maken maar dan met fietskledij.

Liefhebbers raad ik zeker aan om een testexemplaar op de kop te tikken en paar dagen mee rond te toeren.
Maar dit geldt in feite voor elk zadel.
Interessant om te lezen dat sommige mensen zo'n last kunnen hebben van een zadel. Ik heb eigenlijk nooit last van een zadel (en anders altijd aan de voorkant) nu heb ik een behoorlijk achterste (extra vering dus :D ) maar zelfs op de atb nooit last.
Interessant om te lezen dat sommige mensen zo'n last kunnen hebben van een zadel.
Normaal gesproken heb ik ook nergens last van.

Maar het volgend viel me op:
met dezelfde jeans ben ik het testzadel gaan ophalen bij de fm, 35km van bij mij.
Fiets: Dahon vouwer met Brooks Swift. (met trein terug :-) )
Rijdt als een zonnetje. ( de vouwer met de Brooks!)

Gisteren heb ik de Cambium op de vouwer gemonteerd en met dezelfde jeans ben ik een rondje gaan maken.
Wel, het voelt heel anders aan. Harder.
Dit zadel schreeuwt om een fietsbroek. Maar dit draag ik niet altijd.
Bv naar het werk, boodschappen ed... heb ik geen fietsbroek aan.

Dit zijn mijn ervaringen. Hopelijk hebben jullie er iets aan. Best mogelijk dat iemand anders tot gans andere conclusie komt.
Het zadel is nu bij een collega...

Mvg