Additionally, paste this code immediately after the opening tag: warme versus koude wereldfietsers - Forum Wereldfietser

warme versus koude wereldfietsers

Zojuist met veel bewondering op het forum de fietsverhalen van Ijsland gelezen..........ik kan me er niets bij voorstellen.
Mensen die zweren bij Schotland, Noorwegen of Ierland......ik heb er niets mee.
Driekwart van mijn fietsplezier bestaat uit; fietsen in een dun T-shirtje,zweet, na het fietsen een biertje op het terras, en eindeloos met een fles wijn voor je tentje zitten.
Ik ben een warme wereldfietser, maar blijkbaar zijn er ook gelukkige koudefietsers.....wat ben jij?
Ik ben een warme vakantiefietser. Bergje op en af. Ik geniet dan 3 keer. Behalve bij slecht weer of lage temperaturen dan is het maar 2 keer. :(
Ik ben een echte "koude" reiziger. (al is dat betrekkelijk... Noorwegen kan in de zomer ook goed warm zijn).

Vind het heerlijk om in Noorwegen en Zweden te zijn.
[moderator]Onderwerp verplaatst naar kletspraat. [/moderator]

Hans (die graag in Schotland en Ierland mag fietsen, maar ook de warmte van Zuid-Frankrijk lekker vindt)
Ook ik ben een koude reiziger, ga daarom ook graag naar Scandinavie.
Natuurlijk heb ik wel een voorkeur voor mooi koud weer, zoiets als vandaag hier in NL.

Volgende week gaan we kamperen op Texel, weer of geen weer. :P


Ik kan heel slecht tegen erge warmte, wordt gek als het zweet me over de rug gutst, daarbij kampeer ik graag vrij, met die warmte word je dan weer afhankelijk van douches..
Het gaat me in eerste instantie om het landschap; het klimaat is een gegeven. Sterker: juist tijdens of vlak na regen kun je vaak de mooiste foto's maken.

De regen en temperaturen overdag op IJsland (5-15 graden) zijn nog wel te harden (als je niet teveel op de -niet zo waterdichte- waterdichte sealskinz handschoenen vertrouwt), maar ik geef toe: in plaats van bibberen in de tent wil ik liever op een terras zitten met zwoel zomeravondweer en een fles ijskoude pils in de hand.
Alles boven de 25 graden vind ik niet nodig, boven de 28 te warm en na de 30 graden gepasseerd te zijn, ga ik lijden. 'Overleven' is dan het credo.
Rond het vriespunt en eronder is mij te koud op de fiets. Dan moet ik gaan lopen om warme voeten te krijgen.
Affijn, zal wel een 'middenmoter' zijn. Loes
Ik ben een warm weer fietser. Onmiskenbaar. Als de mussen van het dak vallen, rij ik de stenen uit de straat; als het vijf graden en miezert word ik ingehaald door oma op een stadfiets.

30 graden, een zonnetje en een lange klim. Heerlijk :lol:
hoi,

ik vind alle seizoenen in Nederland hun eigen unieke sfeer hebben. Echter vind ik een temperatuur van ongeveer 20 graden het comfortabelste fietsen.

Ik fiets ook in de winter, weliswaar wat minder dan in de zomer. Vorig jaar fietste ik van Emmen (NL) naar Leer (DL) op een prachtige zonnige winterdag. 's Morgens vertrekken bij enkele graden onder nul in het donker en dan de hele dag droog en zonnig weer. 's Avonds in het donker weer thuiskomen.

Deze winterse tochten vind ik vooral mentaal misschien wel bijzonderder dan de "eenvoudige" zomerse tochten. Hoewel tot 's avonds laat of diep in de nacht doorfietsen rond de langste dag ook speciaal is.
willem.m schreef:Het gaat me in eerste instantie om het landschap; het klimaat is een gegeven.
Yep, helemaal mee eens.

Ik hou erg van het (zweedse) winterlandschap, ik fiets dan niet over de gewone wegen maar door het bos over sneeuwscooterpaden, steek gigantische grote meren over, glij over eindeloze moerassen, kom op plekken waar ik anders nooit kan komen (of wilt komen vanwege miljoenen muggen).
En het is ook gelijk een heel andere wereld: wit, ijzig stil, verlaten maar toch veel dierensporen, met bevroren watervallen, opgestuwde metershoge ijsblokken, bomen die kraken, splijten en omvallen .. en ik weet ook niet of je het fietsen mag noemen, het is meer vallen, glijden, worstelen, zweten (ook bij -30C), vloeken, afzien en genieten, vooral genieten ja.
En tis ook niet helemaal zonder gevaar (vooral de solotochten) en dat heeft ook iets aantrekkelijks, uitdagends en is zelfs enigszins verslavend, althans dat ervaar ik.

Maar toch heeft de lente mijn voorkeur: een racefiets, een mini-tentje en gaan met die banaan. :D
bergbeklimmer schreef:Ik ben een warm weer fietser. Onmiskenbaar. Als de mussen van het dak vallen, rij ik de stenen uit de straat; als het vijf graden en miezert word ik ingehaald door oma op een stadfiets.

30 graden, een zonnetje en een lange klim. Heerlijk :lol:
nou dan lig ik naast die dooie mus :D
Een onderwerp naar mijn hart. Ik ben een absolute 100% mooiweerman. Al krijg ik het op de fiets boven de 35 graden wel wat zwaarder 8)
Warm weer, vanaf een graadje of 20 8)
Ik ben pas erg: ik heb het altijd of te koud, of te warm. Hopeloos :wink:
Warm weer fietser. Boven de 25 graden is het pas aantrekkelijk zo nu en dan een tropische stortbij is niet erg maar veel regen is niet leuk. Zelfs als het water uit mijn fietspetje drupt is het nog leuk.

Paul Snoeij
Ik kan heel makkelijk de knop omzetten en gewoon het weer zoals het is accepteren. Met extreme warmte (40 graden plus) heb ik geen probleem al zoek je dan natuurlijk wel wat sneller de schaduw op.
Op het meeste koude weer kan je je prima kleden, al vind ik het wel een nadeel van koud weer dat je wat meer in de weer bent om alles droog te houden want nat en koud wordt op een gegeven moment wel ellende vind ik.

Maarten
Wij zijn echte mooi ( warm ) weer fietsers. Zodra het boven de 18 graden wordt durven we onze fietsen van stal te halen en boven de 20 graden worden we langzaam aan gelukkiger.

's winters staan de ligfietsen sowieso op stal en de gewone fiets wordt dan af en toe gebruikt om even naar het dorp te fietsen voor een boodschapje.

In de winter wandelen we. Om toch wel een beetje beweging te krijgen.
Fietsen is te leuk om van weer af te laten afhangen. Alles heeft zijn charmes en zijn onprettige kanten. Zelfs in de stromende regen fietsen is leuk als je het wilt zien (en goed gekleed bent). Ik verheug me op de winter. Lekker die koude lucht in mijn longen. De stilte die nog stiller is.
Ik voel me super best in het voorjaar en in het herfst weer wat we nu hebben.

Heb ook in erge hitte gefietst, zelfs bij 50 graden en meer, dat sloopt me wel moet ik zeggen.

Regen is geen probleem mits het maar niet te koud is.

Ik fiets wel in de winter maar het is niet echt mijn ding, dat kamperen in de sneeuw laat ik liever aan anderen [Shane] over, in de winter loop ik liever.

Henk

kunst en fietserk
Ik ben een droog weer fietsen :? Woon werk maakt me niet uit wat voor weer het is maar voor mijn vakanties heb ik het liever droog.

Zelf vind het een sport om de grens te zoeken bij wat voor extreme ik nog comfortabel kan reizen zonder dat het overleven wordt. Bij warm weer is dat voor mij ergens rond 35-40 graden (daarboven zweet ik meer dan ik kan drinken dus het houd gauw op) , de andere kant ben ik nog aan het onderzoeken waar de grens ligt.
Droog is ook voor mij het belangrijkste. Wat je ook aan trekt, bij aanhoudende regen wordt je nat en uiteindelijk koud. 20plus is wel het mooiste weer met af en toe een zonnetje. Een dagje door de sneeuw heeft ook zijn charme en een dagje regen kan ook weer fijn zijn om het droge weer te waarderen. Als alles nat is geregend, is bij mij de pret snel over.