Additionally, paste this code immediately after the opening tag: warme versus koude wereldfietsers - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

warme versus koude wereldfietsers

Ik ben een Koud Weer fietser. Afgelopen jaar Alaska (verrassend goed weer overgiens, 1 dag regen, rest rond de 20gr) en daarvoor voornamelijk Scandinavie.

Daarnaast wordt het deze winter in Februari mijn derde winterreis naar Noorden van Ivalo naar Mehamn. Maar dat is echt afzien, daar weet Shane ook alles van :wink:
Behalve hier in Nederland heb ik geen ervaring met koud weer fietsen,het is dan enkel functioneel,maar ook in Nederland pak ik zelden de auto met koud weer

FietsVakanties vrijwel altijd in Z Europa of Azië. :D
Mooi weer, lekker eten een biertje en een wijntje, heeeeeeerlijk

Slapen doe ik (niet meer)in een tentje, maar wij zijn ook 60 plus
Moet er niet aan denken om met lage temperatuur in een tentje te liggen
Koud of warm, het maakt mij niet uit. Al fiets ik niet graag bij méér dan 30-32 °C en fiets niet graag op besneeuwde of beijzelde wegen.
De fiets omgeving is mij aanmerkelijk belangrijker dan de weersomstandigheden.
Aangezien ik niet van suiker zijn, fiets ik en pas mijn kleding daarop aan.
Bij kou neem ik een glas wijn of een whisky en bij zomerse temperaturen ga ik graag het terras op voor een heerlijk koel vers getapt biertje.
Toen ik nog jong en onbedorven was, ging ik graag de warmte in. Maar op een bepaalde :D leeftijd kon ik niet meer tegen de warmte.
Ik kies nu meestal mijn doelen wat noordelijker in de hoop wat aangenamere temperaturen te vinden. En ach, regen is niet prettig, maar het valt bijna niet te vermijden. Overigens heb ik het afgelopen jaar in 4 weken Zweden geen regenkleding aangehad, omdat het alleen 's nachts een paar keer geregend heeft.
dik5 schreef:Slapen doe ik (niet meer)in een tentje, maar wij zijn ook 60 plus
En slapen doe ik het liefst in mijn tent, ofschoon ik als 60+ ben. :lol:

Peter
Temperaturen tussen 12(14 voor mijn partner) en 22 graden zijn voor ons het aangenaamst. Voor alternatieven blijven we niet thuis, hoewel Shanes avonturen ons iets te ver voeren. En zolang we overeind kunnen komen blijven we kamperen, al zijn we de 65 wel gepasseerd. De grijze golf neemt het ook hier over :lol:
Potver, Yopie. Je maakt het wel hééééééél aantrekkelijk om de omgeving van Jokkmokk/Kvikkjokk nog eens 's winters op te zoeken, maar dan om te fietsen...
Van de andere kant vind ik de woestijnen (hartje zomer of niet, maakt me niet uit) ook wel erg belevingsvol. Een zandstorm is echter wel weer een ander verhaal: erg vervelend.

Zwaardere weersomstandigheden vind ik ook nog niet eens zo erg, want ook daartegen kun je je kleden. Zo lang m'n uitrusting maar in orde is vind ik heel veel leuk. Als het niet op het moment zelf is, dan is het wel achteraf. De leukste fietstochten die ik maakte vond ik op het moment zelf niet zo bijster leuk: teveel stuiteren (25km in 5 uur fietsen in een woestijn), een week lang regen tussen 3500 en 4800m hoogte (en koud), veel sleuren en hangen en trekken om over een 'public footpath' een andere Glen te bereiken (met veel midges en ook wat regen).
Ik denk dat ik iets liever in (voor Nederlandse termen) hitte fiets dan in Schotse of IJslandse frisheid. Maar echte 40+-hitte heb ik nog niet meegemaakt, en ik laat ook geen hele mooie landschappen links liggen omdat het daar een paar graadjes kouder is.

Grote variatie in temperatuur is wel vervelend omdat je dan meer kleren moet meenemen.

Ik vroeg me trouwens al eens af waarom verschillen in voorkeur voor reisbestemmingen altijd zo vreedzaam besproken worden zoals hier, terwijl discussies over materiaal of training zo makkelijk ontsporen.
Ik weet niet of ik specifiek een warme of koude WF-er ben, maar vaak wel er tussenin. Ik heb zelfs zowel tijdens een koude winter met een dikke pak sneeuw in USA als door Arabische woestijnen gefietst, maar niet zonder risico. Nog geen week geleden was ik in Zweden (vaak regenachtig) en hoewel ik daar een fiets heb staan, heb ik geen meter gefietst (schande) omdat ons Zweedse huis in verbouwing was.
Echt een voorkeur heb ik niet, zolang ik 's avonds maar een lekkere bak prut naar binnen kan schuiven en (heel belangrijk, maar wat minder belangrijk als het heul warm is) een droge slaapzak heb en 's morgens een bakje koffie.
ReinierLamers schreef:Ik vroeg me trouwens al eens af waarom verschillen in voorkeur voor reisbestemmingen altijd zo vreedzaam besproken worden zoals hier, terwijl discussies over materiaal of training zo makkelijk ontsporen.
Dit topic trekt vreedzame mensen aan. :wink:

Zonder gekheid: de mensen die zeer actief zijn op de techniektopics (fiets, uitrusting) zijn blijkbaar niet zo actief op de topics over reisbestemmingen en reisverslagen.
willem.m schreef:Zonder gekheid: de mensen die zeer actief zijn op de techniektopics (fiets, uitrusting) zijn blijkbaar niet zo actief op de topics over reisbestemmingen en reisverslagen.
Er valt toch niks over te bekvechten, de een houdt van spruitjes, de ander niet, So What? :wink:
Michael W schreef:
willem.m schreef:Zonder gekheid: de mensen die zeer actief zijn op de techniektopics (fiets, uitrusting) zijn blijkbaar niet zo actief op de topics over reisbestemmingen en reisverslagen.
Er valt toch niks over te bekvechten, de een houdt van spruitjes, de ander niet, So What? :wink:
Zullen we het dan eens hebben over helm en warmte. :lol: :lol:

Peter
ok, on-topic dan...

Een voordeel van de 'koude' Scandinavische landen in de zomer is dat het lang licht is. Je kunt daardoor lang doorfietsen en hoeft pas laat te beginnen met koken en eten (wij aten op IJsland meestal tussen 20.30 en 22.00 uur). Daarna snel de slaapzak in. Je hebt daardoor niet zoveel last van de kou.
willem.m schreef: Een voordeel van de 'koude' Scandinavische landen in de zomer is dat het lang licht is.
Kun je al om 5 uur opstaan en om 6 uur vertrekken. :D

Peter
Hier gaf de thermometer 50 graden aan, later zou het nog warmer worden.

Midden in Kazachstan.

Heeft me echt gesloopt die hitte, 11 flessen van 1,5 liter water had ik op mijn fiets geknupt.

Afbeelding

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Hier gaf de thermometer 50 graden aan, later zou het nog warmer worden.

Midden in Kazachstan.
Krijg je bij zulke temperaturen geen last van krampen? En die VDO die smokkelt er wel wat graden bij, maar dan is het nog steeds erg heet :oops:

Doet me denken aan de beklimming van de Col de la Forclaz vanuit Martigny, Zwitserland. Ik kwam toen eind vd ochtend uit Nederland met de trein, nauwelijks geslapen, en fietste gelijk met 30 graden (de VDO MC 1.0 smokkelde er onder invloed van de zon 10 graden bij...) de schaduwarme en best wel steile pas op. Dat vonden mijn benen niet leuk. Zelfde problemen meegemaakt in de Dolomieten en tijdens de Marmotte: steile lange klimmen boven de 30 graden en mijn benen gaan tegensputteren.
Een hete VDO MC1.0 op 50 graden kan ik ook leveren Henk :-)
Maar ik zal eerlijk zijn...het was die dag in Frankrijk 'slechts' een graad of 37, maar ik had m'n fiets in de zon gezet tijdens mijn terrasje :-)

Maar on-topic: geef mij maar warm weer. Tropische hitte, hoge luchtvochtigheid, een tropische plensbui, allemaal niet erg. In de kou fietsen vind ik minder leuk, maar ik kan dan wel genieten van het mooie stille landschap (en het licht gekraak van de sneeuw onder m'n wielen).

Afbeelding
@ willem. En die VDO die smokkelt er wel wat graden bij
Zal misschien 2 graden teveel zijn, maar ik had ook een andere thermometer en later stond de VDO op 52 graden, dus laten we zeggen 50 graden. :D

De kracht zuigt dan weg uit mijn lijf, ik ondervond dat ook in Ghana, maar daar was het benauwd heet. In Kazachstan [landklimaat] was het erg droog.

Kramp had ik geen last van, wel was het midden op de middag en in de avond ondragelijk, je moet je voorstellen dat er nergens schaduw is. Slechts steppe zover het oog rijkt.
Ik had ook nog een vervelende steenpuist op mijn arm die me parten speelde en het loopvlak van mijn banden liet los. Dat was het grootste probleem nog. :cry:

Henk

kunst en fietswerk
Bij dat soort temperaturen is het wellicht een idee om vroeg te gaan fietsen (6 á 7 uur), een siësta te houden van 12 tot 16 (onder een zelfgebouwde schaduw) en de dag weer rollend af te sluiten van 16 tot zonsondergang (18?).
Robertjan schreef:Potver, Yopie. Je maakt het wel hééééééél aantrekkelijk om de omgeving van Jokkmokk/Kvikkjokk nog eens 's winters op te zoeken, maar dan om te fietsen...
Ha die Robertjan! :D
Helaas ga ik het nu wat minder aantrekkelijk maken. In het bos kun je alleen over een dik pak sneeuw fietsen als dat keihard bevroren is want door verse/zachte sneeuw is bijna niet doorheen te ploegen en daar het in maart veel sneeuwt moet je eigenlijk in jan/feb zijn waarin het dus lang donker is. En dan kan het bos ook levensgevaarlijk zijn, want bij fietspech (bij -20C bijna onmogelijk te repareren) of als je verkeerd valt (erg gemakkelijk) en je daardoor niet meer kan fietsen/lopen en het wordt stikdonker, geen gsmbereik en de temp. zakt richting -35C wil je daar echt niet zijn. Dat is te spannend. :wink:
Robertjan schreef: Zwaardere weersomstandigheden vind ik ook nog niet eens zo erg, want ook daartegen kun je je kleden. Zo lang m'n uitrusting maar in orde is vind ik heel veel leuk.
Het is wel jammer dat het winterfietsen om een veel betere uitrusting vraagt, het kost daardoor meer en is ook nog eens veel zwaarder.
Ik heb bv nu een andere wintertent (een expeditietentje die wel een meter sneeuw op zijn dak kan hebben) maar hij weegt ook 4.8kg waardoor m'n fiets gelijk niet meer vooruit te branden is. :(
Wat dat betreft kun je beter in de zomer fietsen, maar ja dan mis je wel weer wat. :wink: