Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets in de trein. mensen ontevreden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fiets in de trein. mensen ontevreden

Kritisch gesteld. Zo dom is de NS zeker niet. Treinruimte kost geld. Een afweging over de inrichting van een trein is noodzaak. Waar ruimte wordt gemaakt voor bijvoorbeeld fietsen kunnen geen passagiers meer zitten. Het vervoeren van passagiers is een kerntaak.

Het fietsvervoer van de Deense Spoorwegen kost geld. Dat moet worden betaald door de reizende passagiers, ook zonder fiets, of worden betaald van belastinggeld. Dan vermoedelijk uit de kas van de gemeente Kopenhagen.

Nederlanders lopen niet warm om extra te betalen voor fietsruimte in treinen. Die zitten liever dan dat ze staan.

Piet.
Precies. We hebben met zijn alleen NS gedwongen een echt bedrijf te worden. Als we hun handelen nu willen beinvloeden zullen we dus met echt bedrijfsmatige oplossingen moeten komen. Laten we het economisch voor ze maken om goede fietsfaciliteiten te bieden.
Wim
Wim schreef:We hebben met zijn allen NS gedwongen een echt bedrijf te worden.
Als je bedoelt 'de overheid heeft ons een bedrijf opgedrongen dat, net als alle bedrijven, beoogt winst te maken in plaats van een publieke dienst te leveren', dan ben ik het met je eens. :wink:

Natuurlijk, waar fietsen staan, kunnen geen betalende passagiers zitten. En waar zich een toilet bevindt, kunnen ook geen betalende passagiers zitten (- nou ja, eentje dan). Toch kunnen veel mensen bedenken dat het van slechte service getuigt om klanten een half uur tot enkele uren in een trein zonder wc te laten zitten. Evenzo lijkt het mij een goed idee om, zeker als je mensen wilt stimuleren geen gebruik te maken van de auto, (genoeg) fietsvervoer aan te bieden in de trein. Kwestie van prioriteiten.

(Alleen fietsen zonder de trein te nemen is natuurlijk leuker! Maar soms nu eenmaal niet haalbaar.)

Groeten,

Carl
Fietsen nemen flink wat plek in beslag en al teveel fietsen kunnen de dienstregeling ook verstoren.
Dat verstoren van de dienstregeling zou wel eens kunnen liggen aan de hoge instap. Als ze, uit de meer opbrengst van het duurdere fietskaartje, dan het verschil in hoogte tussen deur en perron opheffen, is dat andere probleem van de dienstregeling ook opgelost: iedereen kan sneller in en uit stappen.

Groet Erik
PietV schreef:Kritisch gesteld. Zo dom is de NS zeker niet. Treinruimte kost geld. Een afweging over de inrichting van een trein is noodzaak. Waar ruimte wordt gemaakt voor bijvoorbeeld fietsen kunnen geen passagiers meer zitten. Het vervoeren van passagiers is een kerntaak.

In de spits mag je geen fiets meenemen. Anders gezegd, je mag alleen een fiets -betaald- meenemen als de NS de ruimte niet aan passagiers verkocht krijgt. In de spits is het vee blij als ze nog mee kunnen, dus dan is het ontbreken van ruimtevretende zitplaatsen voor de NS ook geen pre. Enige rationele argument dat ik kan bedenken is dat er een subsidiemodel is waarbij het lonend is zoveel mogelijk stoelen rond te laten rijden.
PietV schreef:Het vervoeren van passagiers is een kerntaak.
Wim schreef:Precies. We hebben met zijn alleen NS gedwongen een echt bedrijf te worden. Als we hun handelen nu willen beinvloeden zullen we dus met echt bedrijfsmatige oplossingen moeten komen.
Kerntaak is wat wij (bij monde van de overheid) zeggen dat de kerntaak is, en als we NS willen dwingen dingen anders te doen, hebben we de SLA voor de gunning maar aan te passen.

.tsooJ
erikheijn schreef:
Fietsen nemen flink wat plek in beslag en al teveel fietsen kunnen de dienstregeling ook verstoren.
Dat verstoren van de dienstregeling zou wel eens kunnen liggen aan de hoge instap. Als ze, uit de meer opbrengst van het duurdere fietskaartje, dan het verschil in hoogte tussen deur en perron opheffen, is dat andere probleem van de dienstregeling ook opgelost: iedereen kan sneller in en uit stappen.
Dat probleem is nog groter bij de meeste Belgische treinen dan in Nederland. Ik heb het systeem waarbij men de conducteur moet verwittigen die dan ergens een aparte ruimte voor de fietsen moet openen nooit begrepen. Als er geen fietsers zijn kan die ruimte ook niet voor passagiers, bagage, ... gebruikt worden en het is hopeloos omslachtig en tijdverslindend.

Enkele dagen geleden zag ik nog vier fietsers die wilde opstappen in een klein stationnetje. Op dat moment weet je dat je trein zeker 2 minuten vertraging oploopt. Het waren gezonde, sterke volwassenen (of zo zagen ze er toch uit), dus als ze zelf hun fiets in een publiek deel hadden kunnen zetten, was er helemaal geen vertraging geweest.

Ik heb ook eens voor gehad dat de conducteur vergeten was waar ik er met de fiets uit moest. Enkel door (gebarend) tegen de trein te blijven leunen kon ik voorkomen dat die man het vertreksignaal gaf en had hij uiteindelijk door dat ik mijn fiets wel graag terug had gehad.

Renaat
Revanho schreef:Dat probleem is nog groter bij de meeste Belgische treinen dan in Nederland. Ik heb het systeem waarbij men de conducteur moet verwittigen die dan ergens een aparte ruimte voor de fietsen moet openen nooit begrepen.
En als je je fiets dan hebt ingeladen en je bent de enige in die grote lege bagagewagen,
moeten ook nog alle tassen van je fiets af anders vertrekt hij niet 8)
Dit bericht verbaast mij niets.

Ik neem de fiets veel mee met de trein. Zelfs als het niet mooi weer is dan is er geen plek.

De Fietsersbond is weer eens niet duidelijk. Concreet gaat het hier vooral om de zgn. Koplopers. Voorheen hadden deze treinen aan beide uiteindes plek voor fietsen, 3 fietsen per uiteinde. Sinds de Koplopers gemoderniseerd zijn, is er nog maar plek in één van de uiteindes. Vooral als er een Koploper rijdt met slechts één rijtuig, dan is de kans groot dat je er niet meer bij kan. Je moet dan op plekken staan met je fiets waar het eigenlijk niet mag. Soms zijn de fiets-plekken zelfs bezet door vouwfietsen, die gratis meegenomen worden. En als klap op de vuurpijl heeft NS ook nog klapstoeltjes bevestigd bij de weinige fietsplekken, waar keer op keer mensen gaan zitten terwijl er elders ruimte zat is. Van enige handhaving is geen sprake. Een ander probleem is dat het niet te voorspellen is waar de fietsplek zit. Soms moet je echt rennen om op tijd bij de juiste deur te zijn, het is immer voor of achter.

Het is een grote schande dat NS in het grootste fietsland van Europa zo'n streek uithaalt. Bij alle moderniseringen, nu zijn ze bezig met de dubbeldekkers met het groene interieur, gaat het aantal fietsplaatsen (en toiletten) flink achteruit.

Iets anders dat scheef is, is het feit dat voor kinderwagens niets betaald hoeft te worden en voor fietsen wel. Dat is niet eerlijk. Een kinderwagen neemt zelfs net zoveel ruimte in als 2 fietsen.

Wat de NS moet doen is, zijn 2 dingen:
- Een ticket invoeren voor grote bagage. Daar vallen fietsen, grote muziekinstrumenten (zoals een contrabas) en kinderwagens onder. Dat kan dan flink goedkoper, omdat meer mensen moeten betalen.
- Grote flex-ruimtes maken waar zowel fietsen, kinderwagens als rolstoelen terecht kunnen. ZONDER rijen klapstoeltjes. Alleen enkele verspreide klapstoeltjes voor mensen met kinderwagens (bij je kind kun je niet weglopen) of mensen die meereizen met rolstoelgebruikers.

Dat de fietsersbond en Rover hier nu pas mee aan komen zetten laat zien dat deze clubs volledig los staan van de dagelijkse realiteit.
Wim schreef:Wat mij betreft maken ze het fietsvervoer duurder. Fietsen nemen flink wat plek in beslag en al teveel fietsen kunnen de dienstregeling ook verstoren. Het is dus niet gek dat de NS van de fietsen af wil. De enige manier om die trend te keren is zorgen dat NS eraan kan verdienen. Schaarse ruimte gratis aanbieden is vragen om moeilijkheden.
De opbrengst moet voor de NS groter worden dan de kosten. Voor incidenteel fietsvervoer zoals vakantie kan dat voor niemand bezwaarlijk zijn. Voor forensen is een compacte vouwfiets een prima oplossing.
Wim
Verhaal slaat nergens op. Vouwfietsen nemen in verhouding veel ruimte, vooral omdat ze vaak niet stabiel kunnen staan, dus dat is helemaal geen prima oplossing. Om nog maar te zwijgen van al die kinderwagens. En aangezien kinderen krijgen (en deze vervolgens meenemen in de trein) en fietsen (en deze vervolgens meenemen in de trein) beide vrije keuzes zijn, moeten beide gelijke prioriteit krijgen. Overigens ontstaan er ook al problemen als er meerdere kinderwagens en/of rolstoelen mee moeten. Terwijl die problemen in Duitsland een stuk minder zijn, zeker bij enkele private vervoerders die zeer slimme flexibele ruimtes hebben op ieder balkon. De NS reageert de incompetentie weer eens af op de reizigers.
PietV schreef:
erikheijn schreef:De €6,- is om het even welke afstand; Of ik nu van Delfzijl naar Middelburg ga of van Arnemuiden naar Middelburg; het is en blijft €6,-. Mooier zou zijn als de prijs voor de fiets ook afstand gerelateerd is.

Groet Erik
Dit is zakelijk gezien een prima idee. 6 euro opstaptarief en 5 cent per kilometer. Draagt de fietser ook wat bij aan de komende bezuinigingen.

Piet.
Dit idee slaat kant noch wal. Dan kost Groningen - Maastricht al gauw rond de 20 euro voor een fiets. Als ik dan ook nog eens voor mezelf moet betalen, dan kan ik net zo goed met de auto gaan.

Dit is zelfs duurder dan een internationaal fietskaartje, waarmee ik voor 12 euro naar bijvoorbeeld Budapest kan.

Als er één groep is die niet moet bijdragen aan die idiote "bezuinigingen" (lastenverzwaringen) dan zijn het fietsers. Fiets-toerisme stimuleert de lokale economie, is ontzettend duurzaam, dat ontmoedigen is het stomste wat je kan doen. Zolang er nog subsidies worden gegeven voor cursussen hoofddoek vouwen, Nederlands geld overal ter wereld wordt uitgedeeld en tonnen naar kunstbobo's gaan voel ik mij niet geroepen om bij te dragen aan bezuinigingen.

Overigens zijn er weinig bedrijven waar zoveel geld wordt verspild als bij de NS. Al die zinloze prestigeprojecten, verbouwingen van stations, de Fyra, de mislukte OV-chipkaart die een vermogen heeft gekost en die ons door de strot is geduwd. Bij de NS en Prorail zijn zonder een centje pijn honderden miljoenen te besparen.
Revanho schreef: Dat probleem is nog groter bij de meeste Belgische treinen dan in Nederland. Ik heb het systeem waarbij men de conducteur moet verwittigen die dan ergens een aparte ruimte voor de fietsen moet openen nooit begrepen. Als er geen fietsers zijn kan die ruimte ook niet voor passagiers, bagage, ... gebruikt worden en het is hopeloos omslachtig en tijdverslindend.
..
Grootste nadeel van dat systeem vind ik dat je niet zeker weet of de fiets goed wordt neergezet. In sommige Tsjechische treinen wordt met hetzelfde systeem gewerkt, ik heb de fiets wel eens met verbogen spatborden terug gekregen.

Overigens ligt in België en sommige andere landen de nadruk niet zo extreem op punctualiteit als hier in Nederland. Daarnaast zijn er minder fietsen die mee moeten. Sommige nieuwere treinen hebben wel zelfbediening als het om fietsen gaat dus het zal in België ook wel veranderen.
SvMp schreef:....Dat de fietsersbond en Rover hier nu pas mee aan komen zetten laat zien dat deze clubs volledig los staan van de dagelijkse realiteit.
+1
Dat laatste denk ik ook vaak van de fietsersbond.
SvMp schreef:
PietV schreef:
erikheijn schreef:De €6,- is om het even welke afstand; Of ik nu van Delfzijl naar Middelburg ga of van Arnemuiden naar Middelburg; het is en blijft €6,-. Mooier zou zijn als de prijs voor de fiets ook afstand gerelateerd is.

Groet Erik
Dit is zakelijk gezien een prima idee. 6 euro opstaptarief en 5 cent per kilometer. Draagt de fietser ook wat bij aan de komende bezuinigingen.

Piet.
Dit idee slaat kant noch wal. Dan kost Groningen - Maastricht al gauw rond de 20 euro voor een fiets. Als ik dan ook nog eens voor mezelf moet betalen, dan kan ik net zo goed met de auto gaan.

Als er één groep is die niet moet bijdragen aan die idiote "bezuinigingen" (lastenverzwaringen) dan zijn het fietsers. Fiets-toerisme stimuleert de lokale economie, is ontzettend duurzaam, dat ontmoedigen is het stomste wat je kan doen. Zolang er nog subsidies worden gegeven voor cursussen hoofddoek vouwen, Nederlands geld overal ter wereld wordt uitgedeeld en tonnen naar kunstbobo's gaan voel ik mij niet geroepen om bij te dragen aan bezuinigingen.
Het staat je vrij om de auto te nemen. 20 euro voor de fiets van Groningen naar Maastricht is een redelijk bedrag.

Bezuinigen in de uitgave van overheden, waaronder het beperken van subsidies , gaat alle Nederlanders aan. Ook fietsers. Die betalen niets extra voor het gebruik van wegen en (fiets)paden. Wees blij dat je geen houderschapsbelasting moet betalen voor je fiets.

Subsidies op cursussen voor het vouwen van hoofddoekjes is een flauwe opmerking. Gelijk het wijzen naar subsidies aan minder bedeelden in onze globale samenleving. Subsidies waarover in het verleden democratisch is besloten en voor een lange termijn is aangegaan.

En het woord "duurzaam" is het meest vage en misbruikte woord van de laatste tijd.

Piet.
PietV schreef: Het staat je vrij om de auto te nemen. 20 euro voor de fiets van Groningen naar Maastricht is een redelijk bedrag.
Waanzinnig om dit op een fietsersforum te lezen.

De prijzen in Nederland zijn sowieso niet redelijk. Niet voor niets doe ik al mijn (fiets)vakanties in Oost-Europa.
PietV schreef: Bezuinigen in de uitgave van overheden, waaronder het beperken van subsidies , gaat alle Nederlanders aan. Ook fietsers. Die betalen niets extra voor het gebruik van wegen en (fiets)paden. Wees blij dat je geen houderschapsbelasting moet betalen voor je fiets.

Subsidies op cursussen voor het vouwen van hoofddoekjes is een flauwe opmerking. Gelijk het wijzen naar subsidies aan minder bedeelden in onze globale samenleving. Subsidies waarover in het verleden democratisch is besloten en voor een lange termijn is aangegaan.

Piet.
Er wordt al teveel belasting geheven. Van mijn inkomen betaal ik als ik alle soorten belastingen bij elkaar optel, heel veel. Ik kom zelfs over de 70% heen voor mijn werkzaamheden als zelfstandige (inkomstenbelasting, btw, accijns, gemeentelijke belastingen, enz..).

De minstbedeelden krijgen in dit land méér dan genoeg, daar hoeven geen onzinnige subsidies bij. Een toeslag om te kunnen wonen vind ik prima, cursussen en activiteiten zijn je eigen verantwoordelijkheid. Zeker niet als het om de multikul gaat. Ter lering en vermaak: http://www.geenstijl.nl/archives/images ... terdam.pdf

"Wees blij dat je geen houderschapsbelasting hoeft te betalen voor je fiets" is echt het toppunt. Dus ik moet dankbaar zijn dat ik van het kleine bedrag wat niet op gaat aan belastingen niet nog meer belastingen moet betalen?

Natuurlijk zijn die fietspaden (en wegen) niet gratis. Die betaal ik al via die 70% die ik al afdraag. Dat lijkt mij meer dan genoeg.

Het geld van de houderschapsbelasting op auto's gaat overigens niet naar wegen, maar naar provincies die daar allerlei "leuke" dingen voor doen zoals kunst subsidiëren. Slechts een deel gaat naar wegen. Houderschapsbelasting voor fietsen zal met deze overheid vooral veel leuke projectjes in Afrika opleveren, maar geen meter extra fietspad.
PietV schreef: En het woord "duurzaam" is het meest vage en misbruikte woord van de laatste tijd.
Daar ben ik het wel mee eens. Het wordt ook misbruikt om vele onzinnige belastingen goed te praten.
SvMp: Je verhaal is totaal inconsistent: je geeft af op sommige subsidies (zoals op kunst), maar wilt tegelijk niet dat een andere subsidie (op fietsvervoer) wordt beeindigd. Mijn argument is simpel: als we betere fietsfaciliteiten willen moeten we daar marktconform voor betalen. En nee, mijn Brompton neemt niet veel ruimte in beslag.
Maar als mijn verhaal nergens op slaat hou ik mijn mond maar bij zoveel rancuneus gereutel.
Wim
Wim schreef: als we betere fietsfaciliteiten willen moeten we daar marktconform voor betalen.
Niks op tegen, als er een markt zou zijn. Maar met een monopolistische aanbieder, die wel erg nauwe banden met de staat heeft, en een enorme disconnect met de reiziger (Fyra?) is daar weinig kans op.

Maar in mijn auto kan de fiets nog steeds gratis mee ;)
De oplossing is heel simpel. Gebruik die Fyra treinen voor het vervoeren van fietsen. :D :D
Dat zou ik mijn fietsen niet willen aandoen... :wink:
Maar volgens mij zijn de voorzieningen voor internationale fietsreizigers sterk verbeterd nu de Fyra op de lange baan wordt geschoven. Gebrek aan belangenbehartiging van ons uit vóór het Fyra-debacle maakt achteraf dus weinig uit, daar heeft NS zelf al voor gezorgd. :D
Rutger schreef:De oplossing is heel simpel. Gebruik die Fyra treinen voor het vervoeren van fietsen. :D :D
Liever niet, ik wil wel zeker zijn dat mijn fiets ook aankomt :wink:
Rutger schreef:De oplossing is heel simpel. Gebruik die Fyra treinen voor het vervoeren van fietsen. :D :D
Dat wordt wel een heel grote aanhanger achter mijn fiets! :D
Op 10 juni j.l. reisde ik per trein van Groningen naar Maastricht, met Ettelbrück in Luxemburg als uiteindelijke bestemming. In de Koploper zaten mensen op klapstoeltjes met grote koffers, geen plek voor een fiets, dan maar in een andere wagon, waar de mensen wel beleefd opzij gingen voor mijn fiets. Aangezien het 7.42 uur 's morgens was, had ik geen boodschap aan de grens van 9.00 uur "vanwege internationale aansluitingen". De conducteur ging akkoord. Maar tja, de reis verliep toch anders wegens een storing bij Amersfoort, iedereen uitstappen en bekijk maar verder. Al met al met twee uur vertraging aangekomen in Maastricht, via Duivendrecht.
Vooral treinen naar België (via Roosendaal en Maastricht) moeten goede fietscompartimenten hebben!