Additionally, paste this code immediately after the opening tag: retro of de nieuwe trend? - Forum Wereldfietser

retro of de nieuwe trend?

Junzo feels the time is right to re-enter the bicycle component business. As he puts it “the market is too race-centric; carbon fiber, electric shifting, full suspension, 11 speed, doesn’t really enhance the enjoyment of cycling. In the 1970’s and 80’s we cycled to be closer to nature, for the environment, for our health, for the simple beauty of cycling.” For these reasons SunXCD will focus on touring and randonneuring components which were the focus of SunTour during its heyday.


https://stan-pun.squarespace.com/about/
Wow dit is eigenlijk heel goed nieuws. Shimano laat de tourfietser en radonneur immers meer en meer in de steek. Ik zie mooie cranks met vast een heel lage q, en ook een extra smalle cassette naaf. Hoe die laatste precies werkt kan ik niet helemaal ontwaren: is dit een 7 speed Shimano stijl in 120 mm breed? Samen met de cranks zou dat een heel lage q mogelijk maken.
Wim
120mm past in een fixie/ss/baan frame, die naaf is voor 5-speed casettes dacht ik

Mooie velgen trouwens.. ik snap werkelijk niet dat er niet meer 17mm velgen zijn; toevallig net een Exal LX17 binnen (Stan's 340 volgt :lol: ), die randonneur velg ziet er toch erg netjes uit!
Er gaat niets boven Gro... uhmmm... een mooie randonneur! :D

Henk

kunst en fietswerk
Mooi!

En jij gaat dit natuurlijk leveren, Marten! Wat gaat dat kosten, zo'n wielsetje?
gios schreef:Mooi!

En jij gaat dit natuurlijk leveren, Marten!
dan had ik het wel in commercieele zaken gepost
m-gineering schreef:
gios schreef:Mooi!

En jij gaat dit natuurlijk leveren, Marten!
dan had ik het wel in commercieele zaken gepost
Was ook eigenlijk meer een aansporing :wink: Je weet geen prijzen?
Ik zie niet zoveel bijzonders. Gewoon een ondernemer die mee wil liften op de huidige "retro/vintage"-trent, en denkt een voordeeltje te halen door een oude, bekende naam af te stoffen.

.tsooJ
Nee dit is de oude baas van Suntour zelf. En aan zulke cranks is best wel behoefte, net als aan een smalle cassette naaf (al weet ik dus niet wat dit precies is).
Wim
Da's voor 5-speed casettes, reed frank van rijn ooit niet op een 2x5 ofzo, zoiets dus
Iedereen van boven de 50 is ooit begonnen met 2x5 en ook daarmee kwam je overal boven, dus iets meer respect! :D
Matthie9000 schreef:Da's voor 5-speed casettes, reed frank van rijn ooit niet op een 2x5 ofzo, zoiets dus
een cassettenaaf is wat anders dan een freewheelnaaf, die waren 30-40 jaar geleden onzichtbaar.

Maar cassettenaven met korte freehubs zijn er ook van oa Hope en DT, maar dan zijn ze uiteraard wel opeens vet:

Afbeelding
De wielen moeten $ 450 dollar kosten.

De cranks zonder bladen $ 200.

Retro, maar vooral bling dus.
Die wielset is duur, maar wielen zijn in de VS duur. Die cranks zijn duurder dan die van Velo Orange, maar goedkoper dan de Rene Herse cranks van Compass. Over de kwaliteit valt natuurlijk niet veel te zeggen. Op die van VO is kritiek geweest. Nadeel van de Herse cranks is dat ze niet compatibel zijn met moderne tandwielen behalve van Compass zelf. Als ik het zo zie hebben deze Suntour cranks als double een 110 mm buitenblad en een 74 mm binnenblad. Dat zou erg handig zijn voor wie een ultracompact double wil hebben (randonneurs?).
Wim
Wim schreef: Als ik het zo zie hebben deze Suntour cranks als double een 110 mm buitenblad en een 74 mm binnenblad. Dat zou erg handig zijn voor wie een ultracompact double wil hebben (randonneurs?).
Wim
de sterren zijn voor triples gedacht, gezien de positie voor een blad aan de buitenkant van de ster. Maar een andere ster maken is natuurlijk niet moeilijk, of iets met cyclotouriste achtige bladen kan ook nog steeds.

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat er kennelijk een markt aan het ontstaan is voor niet-race maar reis fietsen.
Beter..

Dank voor het delen 8)


Gaan we jouw naam - binnenkort - ook in dit rijtje zien?

Afbeelding