Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exped Synmat UL, hoe zit het eigenlijk van binnen? - Forum Wereldfietser

Exped Synmat UL, hoe zit het eigenlijk van binnen?

Toen bij de zoveelste downmat de donsveertjes uit het ventiel vlogen besloten we om de synmat te proberen. Het verhaal gaat dat het isolatiematerial van die mat aan de stof zit gelijmd. Feit is dat we bij de synmat nog nooit iets naar buiten hebben zien komen. Één matje raakte onherstelbaar beschadigd dus tijd voor onderzoek:

Afbeelding

Afbeelding
Het is dus waar, de strengen isolatiemateriaal zitten onder en boven aan de stof gelijmd. "Stof" is misschien niet het juiste woord, eerder een laminaat van een dunne-, elastische, transparante folie (PU?) met aan de buitenzijde een zeer fijn weefsel. De tussenschotten zijn van dezelfde transparate folie en net als de isolatie onder en boven vastgelijmd. Behoorlijk geavanceerd allemaal.

En als we 'm dan toch van binnen kunnen bekijken dan ook nog foto's van de terugslagklepjes:
Afbeelding

Afbeelding

Frank
Leuk om te zien, ik vroeg me al eens af hoe dit er van binnen uit zou zien, en of er ook tussenschotten (a la Neoair) in zouden zitten. Niet dus, behalve als je die streep isolatieschuim als een ongeorganiseerde verzameling tussenschotten wilt zien :)
urje schreef:Leuk om te zien, ik vroeg me al eens af hoe dit er van binnen uit zou zien, en of er ook tussenschotten (a la Neoair) in zouden zitten. Niet dus, behalve als je die streep isolatieschuim als een ongeorganiseerde verzameling tussenschotten wilt zien :)
De Neoair en de Synmat lijden aan het zelfde probleen: in beide matten zijn grote vrije ruimtes waarbinnen lucht vrij kan circuleren.
Bij de Neoair komt dat doordat de tussenschotten ver uit elkaar liggen.
Bij de Synmat is de isolatiedeken is als een soort worst aan boven- en onderkant geplakt. Blaas je de mat op dan trek je de worst uit elkaar, de worst wordt hoger maar smaller. Links en rechts ontstaat vrije ruimte.
Om effectief te isoleren mag zo'n ruimte slechts millimeters groot zijn.
De Neoair heeft wel een paar laagjes reflecterende folie. Dat scheelt iets.

Ik denk dat de R waarde van de downmat zo veel hoger is doordat de dons niet in een streng is samengebracht maar de kanalen binnen de mat geheel vult.

Downmat gezocht voor destructief onderzoek :wink:

Frank
frank bueters schreef:Downmat gezocht voor destructief onderzoek :wink
Hoi Frank,
Bedankt voor je onderzoek; je wordt op je wenken bediend.
Het jouwe sluit mooi aan op het mijne:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=16852
Leon schreef:
frank bueters schreef:Downmat gezocht voor destructief onderzoek :wink
Hoi Frank,
Bedankt voor je onderzoek; je wordt op je wenken bediend.
Het jouwe sluit mooi aan op het mijne:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=16852
We zullen bekend worden als "the mat rippers" :)

Het lijkt alsof in de downmat het dons vrij kan ronddwarrelen, slechts gestopt door een stuk schuim aan het hoofdeind. Wellicht is er ook zo'n stuk schuim aan het voeteneind om te voorkomen dat alle dons zich in slechts enkele kanalen ophoopt.

Frank
Dat opensnijden doen ze in China ook, om 'm vervolgens na te maken. :)
Ik heb het afgelopen weekend helemaal niet koud gehad op mijn synmat dus dat isoleert behoorlijk goed.
vincent schol schreef:Dat opensnijden doen ze in China ook, om 'm vervolgens na te maken. :)
Het vooronderzoek is gedaan, voel je vrij, ik ben wel in voor hetzelfde matje tegen 30% van de prijs :wink:
Ik heb ook wat problemen gehad met mijn synmat, en heb hierover een behoorlijk zaagje gespannen op http://dewarmeketting.wordpress.com/

Tot op heden geen reactie van Exped, tja, ik ben er nu wel overheen. Niets slaapt zoals een expedje, en dat geldt voor een behoorlijk functionerend exemplaar, maar ook voor eentje dat lekt :roll:
Toen ik naar de outdoorshop in Oulu ging lag daar ook al een lekke downmat op de toonbank...

Lars
Lars,

Ik schreef het elders al eerder: ben het volkomen met je eens dat een exped-mat fantastisch slaapt, maar nadat ik er 5 heb omgeruild heb ik de hoop opgegeven. Wel erg jammer. Zijn er hier geen mensen die werken in een outdoorshop met enig inzicht over ervaren retourpercentages??
Ik vind het een beetje jammer, want ze hebben zoveel troeven: pakvolume en -gewicht, isolatie, slaapcomfort.... dus zouden ze mits een iets betere afwerking echt top zijn mijns inziens.
Het matje dat ik zag in de shop in Oulu was te kort afgenipt aan de rand, dat is toch te gek of niet?
Mijn matje was lek tussen ventiel en matras, we hebben het hersteld met 5 lagen lijm uit de herstelkit, maar voor de zekerheid ben ik nog wat (thermarest) silicone gaan afschaffen, hoewel dat niet goed droogt in de koude... maar tot op heden functioneert het dus terug. Misschien heb ik de ventieltjes iets te enthousiast opengetrokken (zal ik noooooooit meer doen) maar het lekte aan de scharnierkant en het is toch net aan de andere zijde dat de grootste krachten erop komen denk ik? Hoe dan ook kunnen ze ook hier wel een extra stevigheid voorzien, ik ben immers niet de eerste die dit probleem heeft.
lamaes schreef:Mijn matje was lek tussen ventiel en matras
Exped heeft meerdere ventielen op verschillende en zelfs op dezelfde matten. Heb je een foto van het lek?
Leon
lamaes schreef:Ik heb ook wat problemen gehad met mijn synmat, en heb hierover een behoorlijk zaagje gespannen op http://dewarmeketting.wordpress.com/
Blijft een perfect product als je even langs een dealer kan waneer hij stuk gaat, Voor lange reizen heb je er een stuk minder aan....
frank bueters schreef:De Neoair en de Synmat lijden aan het zelfde probleen: in beide matten zijn grote vrije ruimtes waarbinnen lucht vrij kan circuleren.
[...]
Om effectief te isoleren mag zo'n ruimte slechts millimeters groot zijn.
Als ik een slaapmat alleen zou kopen voor isolatie, dan zou ik het met je eens zijn: isoleren kan compacter en goedkoper. Maar als ik de verhalen moet geloven slapen deze matten fantastisch, en dat zouden ze niet doen als ze niet (in ieder geval redelijk) isoleren. Dus ik denk dat de balans tussen effectieve isolatie, andere comforteigenschappen en gewicht juist erg goed is.
Dat ze beide aan hetzelfde probleem lijden geloof ik ook wel, alleen dan is dat probleem de gebrekkige productiekwaliteit...

Maar nu we het toch over isolatie van Neoairs hebben: onder m'n self-inflatable TAR legde ik nog weleens een alu-matje voor extra isolatie, en dat werkte fijn omdat de TAR convectie tegengaat, en de alu mat straling. Alleen als zo'n Neoair vooral goed is tegen straling, dan zal een extra laag anti-straling waarschijnlijk minder schelen. Toch? Iemand ervaring hiermee?
(Excuus als dit teveel off-topic is, van mij mag ie verwijderd :roll: )
Leon schreef: Heb je een foto van het lek?
Leon
Heb je hier wat aan? het zijn allen foto's van het herstelde lek, niet echt geslaagd maar je krijgt toch een idee denk ik. Het lek heb ik ontdekt dmv een zeepsopje.


En @Shane, wat je zegt klopt, en ik volg je avonturen zo'n beetje, en weet ook van uw miserie, maar als ik van verdere problemen gespaard blijft gaat het matje toch mee op de volgende reis hoor
Met al die mensen met blijkbaar kapotte / uit elkaar gesneden matjes toch eens vragen: Iemand die toevallig nog een los zakje heeft liggen waar die matten in gestopt kunnen worden? Ongeveer formaatje Synmat UL 7 M.
Ik kwam er van het weekend achter dat ik daarin precies mijn tentje kan opbergen.. :oops:
Mocht je er vanaf willen, dan neem ik het zakje graag over!
Ik ben eigenlijk benieuwd naar de beelden maar de afbeeldingen in de eerste post werken helaas niet meer :?
Lennart-Tampico schreef:Ik ben eigenlijk benieuwd naar de beelden maar de afbeeldingen in de eerste post werken helaas niet meer :?
doorsnede 1.jpg
doorsnede 2.jpg
ventielen bi.jpg
ventielen bu.jpg
Ze staan weer in Dropbox, tijdelijk.

Frank
Ik ben een oude man (van 53), en tot-nu-toe erg tevreden: matje slaapt super de luxe........en hoe vaak heb je extra isolatie nodig? (zo daar niet andere trucs voor mogelijk zijn als een goede slaapzak of bv een aluminium dekentje onder je mat). Het geheel maakt wel een wat kwetsbaardere indruk, maar voor Europe op sappige grasvelden, zeg ik : Super
frank bueters schreef: Ze staan weer in Dropbox, tijdelijk.

Frank
Bedankt! Erg leuk om te zien