Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Interlock - Forum Wereldfietser

Interlock

Er is een aardig kickstarter project dat een nieuw soort fietsslot op de markt wil brengen. Een kabel die via je zadelpen in je framebuis verdwijnt:

Afbeelding

Meer informatie op deze pagina

Dit is geen reclame, maar ze komen nog wat fondsen te kort.
Het lijkt mij een aardig idee en ik hoop dat ze het redden.
Wat een mooi soepel kabeltje (hinthint).
In landen waar zo'n kabeltje genoeg is: goed idee.
In steden in onze landen: toch maar niet.
Leon
ART = ? :wink:
Klein kniptangetje: minuutje (of twee) werk. Betonschaar: 1 seconde werk.
Meerwaarde t.o.v. een opgerolde kabel die met zo'n ringslot te combineren is?

Renaat
Beter: Intellilock alarmslot (110 dB) van gehard staal, misschien nog te krijgen bij Bike & Trekking voor 25,-- incl. verzendkosten.
Frits
Sjonge... is er dan niemand die hier wat positiefs in ziet?

@Leon: De kabel die ik bij mijn Trelock heb heeft ongeveer dezelfde dikte en die moet ik steeds los uit mijn tas graven. En mijn vakantiefiets zet ik echt niet vol bepakt in (Nederlandse) steden zonder toezicht. Met of zonder slot.

@Matthie: Wat zegt ART nu helemaal, we hadden een tijdje geleden een slot die je met een blanko sleutel kon openen. En daar stond ook ART op.

@Renaat: Ik wil je wel eens bezig zien met een klein kniptangetje. En een betonschaar doe je weinig aan. Ook bij ART sloten. Net als een flex.

Ik vind het leuk dat mensen innovatief bezig zijn en proberen verbeteringen te verzinnen voor ons fietsers. Als we alles gelijk doodslaan, dan krijgen we nooit wat nieuws. Op zich vind ik het wel een aardig idee om de kabel in je frame op te bergen ipv in een tas of ergens buiten op.
HansvanderVeeke schreef: @Renaat: Ik wil je wel eens bezig zien met een klein kniptangetje. En een betonschaar doe je weinig aan. Ook bij ART sloten. Net als een flex.
Ik heb niet veel ervaring, dus mij zou het misschien niet lukken op één minuutje, maar anderen zeker wel.

Ik heb mijn 'fietsdiefstalopleiding' trouwens genoten van Marc Beek van BeeWise: http://www.beewise.nl/, heb tientallen opgebroken sloten in mijn handen gehad, kijk goed naar de opengebroken sloten die te vinden zijn aan grote fietsstallingen en heb me goed ingelezen in het thema.
Dus ja, ik denk dat ik weet waar ik het over heb.
En geen enkel slot is onkraakbaar, maar kabelsloten zijn sowieso enkel geschikt tegen gelegenheidsdieven en wat er op de foto te zien is, is duidelijk een flutkabeltje.

En de betere kettingen van gehard staal zijn te kraken met een slijptol, maar krijg je niet zomaar open met een betonschaar.

Renaat
Revanho schreef: En de betere kettingen van gehard staal zijn te kraken met een slijptol, maar krijg je niet zomaar open met een betonschaar.

Renaat
Hoeveel van de fietsers hier gaan op pad met een betere ketting van gehard staal? :wink:
Konden we elke fietsendief maar herkennen aan zijn "Maja de Bij" pak......... :wink: Daarom een heuse dikke ketting bij het Axa slot, zal ook best te kraken zijn maar het houdt de mannen in streep pakken even bezig. Hoop ik dan toch wel.......
HansvanderVeeke schreef: Hoeveel van de fietsers hier gaan op pad met een betere ketting van gehard staal? :wink:
Op vakantie, ik vermoed (bijna) niemand. Ik in ieder geval ook niet.

Ik zeg niet dat er geen ruimte is voor lichte kabelsloten (tegen gelegenheidsdieven), maar de meerwaarde van dit slot zie ik inderdaad niet.

Renaat
Revanho schreef: maar kabelsloten zijn sowieso enkel geschikt tegen gelegenheidsdieven
breek de standaard af, steek die in de kabel en draaien maar. Kun je niet voor op de bus wachten ;)
m-gineering schreef:
Revanho schreef: maar kabelsloten zijn sowieso enkel geschikt tegen gelegenheidsdieven
breek de standaard af, steek die in de kabel en draaien maar. Kun je niet voor op de bus wachten ;)
Die truck ken ik ook. Ik heb hier zelf een mooi voorbeeld liggen van die combinatie. De standaard steekt nog mooi in de gedraaide en gebroken kabel.

Renaat
Vind het een heel leuk idee.
Helaas in Nederland heb je pro fietsen dieven die wel eens met een beton schaar de boel in 10 sec kunnen kapot knippen.

Dit slot in combi met een vast slot vind ik best een mooi systeem.

Maar voor de wat duurdere fietsen zou ik toch een massief stalen slot hebben.
Het is een oud idee. Mijn Batavus Sprint uit 1981 had een Trelock slot, dat je uit de zadelbuis kon trekken. Heb mijn fiets daar nooit met een gerust hart mee vastgezet.

Afbeelding

Het kostte nog een hoop moeite om die zadelpen uit het frame te krijgen, vorig jaar.
HansvanderVeeke schreef:
Revanho schreef: En de betere kettingen van gehard staal zijn te kraken met een slijptol, maar krijg je niet zomaar open met een betonschaar.
Renaat
Hoeveel van de fietsers hier gaan op pad met een betere ketting van gehard staal? :wink:
Deze hier. Als ik met mijn goede fiets ergens naar toe ga waar het druk is en gewicht speelt geen grote rol gaat de Yellow Chain (een echte, geen nepperd) mee.
Leon
Pipopopo schreef:Dit slot in combi met een vast slot vind ik best een mooi systeem.
Ja, je zal ten allen tijde een extra vast slot nodig hebben of de kabel op zijn minst door een wiel moeten leiden.
Anders heb je namelijk aan één 6'je (imbus) genoeg om heel de fiets mee te nemen. Met uitzondering van de zadelpen uiteraard... :P
Een mooie Brooks halen ze er met een 6'je waarschijnlijk ook nog wel eerst even af... :twisted:

Groeten,
Bram
cycloantverpia schreef: Ja, je zal ten allen tijde een extra vast slot nodig hebben of de kabel op zijn minst door een wiel moeten leiden.
Anders heb je namelijk aan één 6'je (imbus) genoeg om heel de fiets mee te nemen. Met uitzondering van de zadelpen uiteraard..
Net als Ijsbrand heb ik in de jaren '80 een Batavus (als vakantiefiets) gebruikt die reeds van dit "NIEUWE?" slotsysteem voorzien was.
Echter, zoals Ijsbrand ook al beschrijft, de zadelpen er in z'n geheel uithalen was geen sinecure. Kan me nog goed herinneren dat het me vele minuten gedraai en getrek kostte vooraleer ik de zadelpen er in zijn geheel uit had gewerkt. Uiteraard was de zadelpen-strop daarvoor al helemaal losgedraaid.
De kabel doorzagen of knippen zal minder zweet kosten.
Mijn oranje Batavus van 1982 had ook zo'n kabelslot die in de zadelbuis kon verdwijnen. Zie de zwarte uitsteeksels net onder het zadel in de inzetfoto rechtsonder. Hier bij de bruggen van Grave gefotografeerd. Niets nieuws dus.
Nu niet meer geschikt, omdat de fietsendieven tegenwoordig beter knipgereedschap hebben.... :evil:

Afbeelding
Mijn stadsfiets (Koga CityLite) en mijn Randonneur zijn voorzien van een AXA sl9.
De bijhorende loodzware insteekketting heb ik ook.
Die lijkt me stevig, maar tegen een (oplaadbare) slijpschijf bv is die toch niet opgewassen.
Die is voldoende lang om als volgt de fiets ergens aan vast te zetten:
Strop door voorwiel en kaderbuis, dan langs een paal bv, of buis van fietsrek en achteraan ingestoken in het slot.

Het zadelpenkabeltje ziet er handig uit, of het nu stevig is of niet, ik zie het zo:
de gelegenheidsdief zal eerder de losse fiets "lenen" dan degene die gesloten is met het zadelpenkabeltje,
tenzij het om "bestellingen" gaat, en dat net jouw fiets aan de voorwaarden ervan voldoet!
die moet ik steeds los uit mijn tas graven.
Meeste fabrikanten - zoniet alle - leveren een beugeltje die je achter de moer vd zadelpen bout monteert.. :roll:
Sjonge... is er dan niemand die hier wat positiefs in ziet?
Niemand, durf ik niet te beweren maar ik zie er niets in. Gepiel op niks af!

Monteer dan 'gewoon' een degulluk frameslot.. :idea:

Staafje verdwijnt daar ook..
Tegenwoordig meestal super handig te combineren met een kabel..