Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wildroosters zijn levensgevaarlijk - Forum Wereldfietser

wildroosters zijn levensgevaarlijk

Prachtig die discussie en foto's rond fietspaaltjes. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met fietsen over wildroosters. Ooit eens vast komen te zitten. Graag met bijbehorende filmpjes. :D
Rutger
Tot nu toe nog geen problemen ondervonden met roosters voor koeien en schapen. Ik kan er nogal wat tegen komen als ik dat zou willen. Ze liggen niet altijd lekker glad in de weg, rails voor tram-en trein daar mankeert ook wel iets aan. :lol:
Ik ga hier natuurlijk niet toegeven dat ik er overheen gefietst ben, want dan krijg ik alsnog een boete. Er staat immers altijd een bordje bij "fietsers afstappen". En omdat er overheen lopen heel eng is ga ik dus altijd terug... :roll: :wink:
Ieder anders fietst altijd gewoon door overigens.
Leon schreef:Ik ga hier natuurlijk niet toegeven dat ik er overheen gefietst ben, want dan krijg ik alsnog een boete. Er staat immers altijd een bordje bij "fietsers afstappen".
\
Niet een bordje dat je terugvindt in het RVV, net als het bordje 'Automobilisten uitstappen en duwen' , dus het heeft mi geen wettelijke basis.
Ik passeer regelmatig vee- of wildrooster in de Flevopolder of op de Noordwest Veluwe. Prima oplossing die roosters, om mooie gebieden vrij toegankelijk te maken voor fietsers. Zeker niet gevaarlijk.
Kom ook hekken tegen op fietswegen. Een hek geeft oponthoud en je moet afstappen voor het openen en sluiten.

De meeste passeerplaatsen zijn voorzien van borden volgens de Bijlage 2 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

De meest voorkomende gevaarsborden:
Bord J1 (slecht wegdek) + onderbord Veerooster
Bord J29 (vee) + onderbord Veerooster
Bord J38 (gevaar algemeen met onderbord) Veerooster of Wildrooster.

Levensgevaarlijk heb ik nog nooit meegemaakt. Dat lijkt mij ook overdreven.

Piet.
gewoon voldoende snelheid, stuur rechthouden en kont naar achteren ;-)
m-gineering schreef: Niet een bordje dat je terugvindt in het RVV, net als het bordje 'Automobilisten uitstappen en duwen' , dus het heeft mi geen wettelijke basis.
Ha die Maarten,

Zou wel aardig zijn om dat laatste op te nemen in het RVV.

Groetjes uit het Beierse Woud.
Zolang ze correct georiënteerd liggen zijn die roosters geen probleem, dit lijkt me minder...
In Flevoland liggen redelijk wat wildroosters. Op een groot aantal punten sluit het fietspad niet goed aan op het wildrooster, met als gevolg dat als je er met een snelheid van ca 25 km p/u over heen rijdt (racefietsers), je of een krom wiel hebt of er een paar spaken breken. Ik heb meestal een stuk stoepkrijt bij mij en schrijf dan "pas op slecht wegdek". Echter na een paar regenbuien is het weer weg. De Gemeente alsmede de Fietsersbond schenken hier ook te weinig aandacht aan.
Wildroosters passeer ik dus altijd maar stapvoets.
Overigens is het vaak wel gaaf dat je tussen de schapen, paarden en koeien door fietst!
Frits
Mijn ervaring is dat met name de wildroosters in Canada nogal gevaarlijk zijn.

Een verzameling I-binten die nogal vrij ruim van elkaar af liggen. Als je die niet haaks neemt met twee handen stevig aan het stuur, dan schiet je er geheid in met je voorwiel.

Afstappen kan natuurlijk ook, maar dat is voor watjes: :wink:
Afbeelding
Ik heb wildroosters (hier in de veiligste gemeente van Nederland heten ze trouwens veeroosters) nooit als een obstakel gezien. Gewoon haaks overheen fietsen, vooral niet remmen of afstappen!
Als ze wat lager of hoger dan het wegdek liggen, beetje snelheid minderen en de bips van het zadel. Nog nooit gebroken spaken of andere schade gehad.
Ze liggen hier in landweggetjes en in de vele voormalige kerkepaden en jaagpaden die tot prachtige, vrijliggende fietspaden getransformeerd zijn.
Tijdens een gemiddeld trainingsrondje van zo'n 30 km. kom ik er minimaal 6 tegen. Nergens staan waarschuwingsborden bij.
Ze worden pas een uitdaging in combinatie met een tourniquet, zoals ik langs de Waddendijk in Groningen tegengekomen ben :D
Peter_K schreef:Mijn ervaring is dat met name de wildroosters in Canada nogal gevaarlijk zijn.
In Amerika kunnen/konden(?) ze er ook wat van. 10 jaar geleden een afdaling in Utah, stond het bord 'pas op wildrooster' niet voor, maar een paar meter achter het rooster :? Resulaat: lekke band en een vouw in m'n velg. Heb twee dagen met een ovale velg gereden.....
Engelstaligen zijn altijd erg verbaasd over dat waarschuwingsbordje:

Wild roosters? Have you seen any crossing the road? Do they bite?
hester b. schreef:Ik heb wildroosters (hier in de veiligste gemeente van Nederland heten ze trouwens veeroosters) nooit als een obstakel gezien. Gewoon haaks overheen fietsen, vooral niet remmen of afstappen!
Als ze wat lager of hoger dan het wegdek liggen, beetje snelheid minderen en de bips van het zadel. Nog nooit gebroken spaken of andere schade gehad.
Ze liggen hier in landweggetjes en in de vele voormalige kerkepaden en jaagpaden die tot prachtige, vrijliggende fietspaden getransformeerd zijn.
Tijdens een gemiddeld trainingsrondje van zo'n 30 km. kom ik er minimaal 6 tegen. Nergens staan waarschuwingsborden bij.
Ze worden pas een uitdaging in combinatie met een tourniquet, zoals ik langs de Waddendijk in Groningen tegengekomen ben :D
Wat is de veiligste gemeente van Nederland? En hoe is dat bepaald?
En wat is een tourniquet? :D :D
Rutger schreef: En wat is een tourniquet? :D :D
Klaphekje 8)
:shock: :shock: :shock:
Tourniquet = draaihekje en Littenseradiel is de veiligste gemeente van Nederland wat betreft aantal inbraken, overvallen e.d.
Michael W schreef:
Rutger schreef: En wat is een tourniquet? :D :D
Klaphekje 8)
In verband met de vraag wat een tourniquet is, ben ik vanmiddag voor jullie naar de waddenzeedijk gefietst, 2,3 km ten noorden van mijn huis. Hier links staat zo'n klaphekje. Op het eerste gezicht lijkt het hekje nog rechtop te staan, maar doordat de horizontale armen van de scharnieren hier niet even lang zijn, valt het hekje door zijn eigen gewicht dicht. Voor de foto heb ik het grote hek rechts dicht gedaan (er stond hier een dienstwagen van het waterschap geparkeerd, dus het personeel is ergens de zeedijk over gelopen). Hier liggen de staven wat verder uit elkaar, gegarandeerd een lekke band als je er overheen stuitert! Dus op alle wildroosters ALTIJD afstappen, je weet maar nóóit.... Ook links op de eerste foto.
Volgens het boek "Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen?" van Wim Dussel wordt zo'n rooster in Amerika "cattle guard" genoemd. De afbeelding in dat boek toont een houten rooster.

Afbeelding

Afbeelding
In en rond om de oostvaarders plassen kan je gewoon door jakkeren. doe ik ook 8)
Maar die klaphekjes die schuin omhoog gaan die zijn pas heul erg :shock: irritant!
In Canada ben ik wildroosters tegengekomen die onder stroom stonden (sorry, vergeten een foto te maken). Middels borden werd je gewaarschuwd er niet overheen te lopen of te fietsen. Hoewel ik mijn twijfel had (rubber fietsbanden geleiden toch net zo min als rubber autobanden), heb ik toch maar het klaphekje naast het veerooster genomen.

Gerd
Smitty schreef:Engelstaligen zijn altijd erg verbaasd over dat waarschuwingsbordje:

Wild roosters? Have you seen any crossing the road? Do they bite?

:lol: :D :lol: :lol: