Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wildroosters zijn levensgevaarlijk - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

wildroosters zijn levensgevaarlijk

@Jurr
Wegbeheerders zijn verantwoordelijk voor een veilige inrichting van de weg; uiteraard volgens de kennis van het moment en de redelijke mogelijkheden. Zo mogen er midden op de A2 geen betonblokken liggen. Jij zou dat raar kunnen vinden want het is nog nooit aangetoond dat betonblokken op de A2 gevaarlijk zijn.
Wat echter wel aangetoond is, ten kosten van een aantal mensenlevens en duizenden vaak ernstig gewonde fietsers, is dat onhandig, onzichtbaar, onjuist en overbodig geplaatste paaltjes gevaar opleveren voor fietsers. Ik heb het dus niet over juist geplaatste paaltjes die een duidelijk nut hebben in verhouding tot de last die ze veroorzaken, maar over de paaltjes die evident verkeerd zijn geplaatst.
Om dat weg te redeneren met dat je op moet letten herinnert me aan (naar ik ooit gelezen heb) de houding van autofabrikanten tot begin jaren 60. Met de auto's van die tijd kon je je al bij 30 km/u doodrijden, want een vriend van mijn vader trouwens inderdaad gelukt is. Toch zeiden fabrikanten dat de ongelukken niet hun schuld waren. Dat de stuurkolom als bij een botsing van niks als een speer de borst van de bestuurder doorboorde kon je goed voorkomen door nergens tegenaan te rijden. Geen speld tussen te krijgen natuurlijk. Autofabrikanten hebben jarenlang tegengehouden om veiligere auto's te maken.
Jammer dat er voor fietsers soms nog steeds op die manier wordt gedacht.
Ik ben zelf bij het ontwerpproces van een nieuwe autosnelweg werkzaam geweest. Je kunt je geen voorstelling maken van de precisie waarmee er dan aan alle eisen wordt voldaan en de moeite die er wordt gedaan als er iets 10 centimeter niet klopt. Het kostte een team van 135 mensen iets van tien jaar om een stuk weg van 42 km te ontwerpen. En het is exact zo gebouwd. Tot op de centimeter.
Als je dan ziet hoe anders het bij fietsvoorzieningen gaat springen mij de tranen in de ogen.

Bij paatjes zijn de oplossingen ook niet moeilijk of duur: https://www.fietsberaad.nl/Kennisbank/Diverse-paaltjes
Leon schreef:
za 11 feb, 2023 11:13

Zo mogen er midden op de A2 geen betonblokken liggen. Jij zou dat raar kunnen vinden want het is nog nooit aangetoond dat betonblokken op de A2 gevaarlijk zijn.
Maar Leon, je snapt toch zelf ook wel dat die vergelijking mank gaat? Op de A2 geldt een maximumsnelheid van 100 tot 130km/h, iedereen rijdt dezelfde kant op en er zijn geen gelijkvloerse kruisingen. Precies wat die A2 een autosnelweg maakt. En als je die betonblokken wel neer wil liggen dan ga je de snelheid gefaseerd naar beneden brengen en er vervolgens een slagboom en een hokje neerzetten en noem je 'm 'Péage'. ;)

De gemiddelde fietser zal die 130km/h in het vlakke Nederland ongemotoriseerd niet gaan halen, en dat er daar dan een kleiner team op staat dan het stuk A2 wat jij mede ontworpen hebt lijkt me niet meer dan logisch.

Wat niet wegneemt dat er ook gevaarlijke situaties kunnen ontstaan door onoverzichtelijke paaltjes, het plaatsen van zo'n paaltje is immers mensenwerk. En met een minder groot team minder kans op correctie in het proces van plaatsen.

Volgens mij zijn we het een stuk minder oneens dan jij denkt (-:
Jurr schreef:
za 11 feb, 2023 11:40
Volgens mij zijn we het een stuk minder oneens dan jij denkt (-:
Meestal zijn wij het best wel met elkaar eens inderdaad. Het verbaasde me dat je hier ineens advocaat van de duivel ging spelen.
Met jouw Péagevoorbeeld illustreer je trouwens precies mijn wensen: je kunt betonblokken leggen cq. paaltjes plaatsen, maar dan moet je dat wel goed doen en met de benodigde veiligheidsvoorzieningen.
Dus ook daarover zijn we het eens. :D
Leon schreef:
za 11 feb, 2023 11:51
Meestal zijn wij het best wel met elkaar eens inderdaad. Het verbaasde me dat je hier ineens advocaat van de duivel ging spelen.
Misschien zeg ik het ook niet altijd als ik het met je oneens ben ;)
Jurr schreef:
za 11 feb, 2023 10:41
Natuurlijk zullen er paaltjes zijn die verkeerd geplaatst zijn, maar mijn ervaring is dat ik het overgrote deel van de paaltjes in het verkeer al van verre al aan zie komen.
Elk paaltje op een fietspad is een verkeerd geplaatst paaltje!!
Het is puur een kwestie van tijd voordat elke fietser, dus ook Jurr, op de harde manier zal merken dat die dingen gewoon niet op een fietspad thuis horen.

Alleen al doordat bv voorgaande fietsers het zicht op dat enkele paaltje belemmeren, en zo'n ding dan in één keer vanuit het niets, ahw vanuit je voorganger, op je af komt.

Over wildroosters denk ik wat genuanceerder, omdat die veel minder voorkomen, vaak wel duidelijk(er) te zien zijn, én ook nog eens duidelijk worden aangegeven, en liggen op plekken waar je ze ook wel kunt verwachten.
Als het moet, stap ik daar wel voor af.
Flix schreef:
za 11 feb, 2023 13:26

Elk paaltje op een fietspad is een verkeerd geplaatst paaltje!!
Paaltjes worden soms op "fietspaden" geplaatst om bijvoorbeeld automobilisten te weren.
Ideaal is het niet.

In het handboek ‘Ontwerpwijzer Fietsverkeer’ staat duidelijk dat paaltjes een noodmaatregel zijn. Alleen als ze dringend noodzakelijk zijn en het fietspad anders in gebruik raakt als parkeerplaats of rijbaan.
fietspaaltjes.jpg
fietspaaltje
Paaltjes.png
Keurig opgelost.
Met de juiste waarschuwingsbelijning in reliëf.
Daar houd je geen wild mee tegen hoor :wink:
Ik vergeet dit beeld nog steeds nooit: het kruispunt Plantage Middenlaan hoek Roeterstraat in Amsterdam, waar een heel stel tramrails door elkaar liepen. Tramlijn 9 ging hier rechtdoor, waar ik dagelijks bij het Wertheimerpark (ja, van de Auschwitz-herdenking) uitstapte om naar school te lopen.
En tramlijn 10 ging hier linksaf. Hoe vaak heb ik hier 's winters of bij regenweer fietsers op straat zien smakken, soms met jankende remmen van de tram waar ik in zat, om op tijd te stoppen....

https://www.google.nl/maps/@52.3663636, ... 384!8i8192

De twee fietsers links wilden kennelijk voorzichtig naar rechts (langs de hoofdingang van Artis) oversteken door op de voorgrond de tramrails goed haaks te passeren.