Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wilfried stuitert van Parijs naar Roubaix - Forum Wereldfietser

Wilfried stuitert van Parijs naar Roubaix

Straks op nl3, 21:35: Wilfried stuitert van Parijs naar Roubaix

Over het nut van dikke banden, de beperkingen van carbon, de grenzen van het onmogelijke en andere schitterende beelden. Kijken dus ;)
Zeker! Net een voorstukje gezien bij DWDD en zaten prachtige opnames bij!
Over het nut van dikke banden, de beperkingen van carbon
Ik heb goed opgelet, maar volgens Wilfried de Jong zijn de moderne carbon frames toch beter in staat om de schokken op te vangen dan vroeger de stalen frames. Echt dikke banden hebben ze ook al niet, wel een tamelijk lage bandenspanning, rond 5,0 bar.

Wel een mooie film, prachtig gedaan.
Jan Eleveld schreef:
Over het nut van dikke banden, de beperkingen van carbon
Ik heb goed opgelet, maar volgens Wilfried de Jong zijn de moderne carbon frames toch beter in staat om de schokken op te vangen dan vroeger de stalen frames. Echt dikke banden hebben ze ook al niet, wel een tamelijk lage bandenspanning, rond 5,0 bar.

Wel een mooie film, prachtig gedaan.
Die uitspraak viel me ook op.

Mooiste vond ik de slowmotion beelden van de spieren en banden. Die krijgen behoorlijk wat te verduren. Bij slecht wegdek dus druk op de pedalen houden op de steentjes, niet te licht en zeker niet te zwaar fietsen.... handjes bovenop het stuur.

En na 200km koers vervolgens 20km uit het zadel fietsen wegens afgebroken zadel, pffffff... als iets de benen verzuurt.
Schitterend!
Gelukkig bestaan in het desolate NL'se televisielandschap nog programmamakers als Wilfried de Jong. Petje af!
Die beelden zijn pure poezie.

*hoopt op veel regen a.s. zondag*
Jan Eleveld schreef:
Over het nut van dikke banden, de beperkingen van carbon
Ik heb goed opgelet, maar volgens Wilfried de Jong ........
en de technische kwalificaties van de gemiddelde hilversumse teevee redactie zijn.....
:roll:
m-gineering schreef:
Jan Eleveld schreef:
Over het nut van dikke banden, de beperkingen van carbon
Ik heb goed opgelet, maar volgens Wilfried de Jong ........
en de technische kwalificaties van de gemiddelde hilversumse teevee redactie zijn.....
:roll:
vermakelijk? :D
m-gineering schreef: en de technische kwalificaties van de gemiddelde hilversumse teevee redactie zijn.....
:roll:
En in welke mate ben jij ervaringsdeskundige dat je dit kan beoordelen? Kwaliteit van programma's heeft met veel meer te maken dan alleen de technische kwaliteiten van de mensen.
Beetje jammer zo'n onterechte en ongegronde steek.

ontopic: Het was inderdaad weer een prachtige productie

edit: uit je tweede opmerking begrijp ik, denk ik, dat je met technische knowhow, niet zozeer het hebt over de techniek (camera/licht/geluid etc...) maar over de fietstechniek m.a.w. dat carbon beter zou zijn. Als dit laatste het geval is dan geef ik je gelijk.
In mijn ogen zou staal ook beter zijn. Bedenk echter dat zo'n programma niet altijd 100% eerlijk kan zijn. Misschien dat ze alleen een interview met Cancellara kregen door te zeggen dat de specialized (logo kwam vaak in beeld) Parijs-Roubaix Fiets de beste is. oid.
Hier zullen vast wel afspraken over zijn gemaakt. Ik vind het niet zo erg, ik vind het belangrijker dat Fabian in de special zit dan helemaal geen renner. Als je dan een klein "leugentje" moet vertellen tsjaa Soit......
m-gineering schreef:en de technische kwalificaties van de gemiddelde hilversumse teevee redactie zijn.....
:roll:
Beetje flauw, als je het programma gezien hebt, weet je dat De Jong bij uitstek weet waarover hij praat, als ervaringsdeskundige en gerenommeerd interviewer van talloze profrenners. Daar heeft hij echt geen redactie voor nodig.
Ik heb er maar een klein stukje van gezien, van daaruit begrijp ik de opmerking van Marten wel... Het gaat uiteraard niet over de documentaire op zich maar over de technisch inhoudelijke zaken. Dat doet er voor het gros van de kijkers natuurlijk niet toe, maar iedereen kijkt nou eenmaal met een andere bril.
Wat was er nou dan allemaal weer mis?
Ik heb er erg van genoten. Mooie beelden, De Jong verheft de race tot een wederkerende epische gebeurtenis. Inderdaad is het een mooie 'productie'.

Ging De Jong bewust niet onder de douche omdat hij vindt dat die douche alleen is voorbehouden aan de echte rijders?

Ach, die opmerking over carbon heb ik maar voor lief genomen. Ik rij op staal, dus ik ben staalgelovige. En vroeg hij nou of Cancellara op zoek was naar zijn bodyguard (security)?
SjirkM schreef:Ging De Jong bewust niet onder de douche omdat hij vindt dat die douche alleen is voorbehouden aan de echte rijders?
Hij doet het liever in de openlucht :lol:

Afbeelding
Pedalero schreef:Wat was er nou dan allemaal weer mis?
Ik heb hier op dit forum wel eens gelezen dat staal beter in staat is om de schokken op te vangen, zonder dat het ten koste van snelheid gaat. De theorie was dat de geabsorbeerde energie dan terug zou veren. Misschien veert het bij Parijs_Roubaix wel rechtstreeks terug in de polsen ;) (als het waar is dat staal zwaarder fietst dan carbon).

Persoonlijk vindt ik Parijs-Roubaix altijd wel een mooi voorbeeld wat smalle bandjes, een stijf frame en een getraind atleet aan kunnen, ook al gaat het nog zo vaak over de grens. Het leert ook dat bij smalle-banden-diepe-houding-geen-geveerde-voorvork-fietsen de beste vering is "druk op de pedalen" en een houding die het midden houdt tussen rechtop en te diep. De hogere snelheid zal het geschud ook niveleren. Niet aan te bevelen voor de gemiddelde vakantiefietser aangezien ze dan waarschijnlijk hun nieren achter de longen terug vinden en hun handgespaakte wielen iets teveel getest wordt op de zwakste spaak. Toch verbaast het me telkens weer dat ze met relatief smalle banden rijden, kennelijk wordt dat nadeel toch op de goede stukken goed gemaakt.

uitzending is hier nog terug te vinden: http://weblogs.vpro.nl/hollandsport/
Ach ja, het bewijst alleen maar weer dat topsport ongezond is; al heeft het nog zoveel charme!
In totaal zit er 'maar' iets van veertig kilometer kasseien in Parijs-Roubaix. De hele wedstrijd duurt 260 kilometer. Je kunt dus ook weer niet teveel concessies doen aan de kasseien.

Mooi om gisteren te zien dat verschillende renners afzonderlijk uitlegden dat het niet alleen over bandendruk en -keuze gaat, maar ook over fietstechniek: fiets zijn weg laten zoeken, stuur losjes bovenop vasthouden, juiste spoor zoeken en de juiste trapfrequentie vinden om niet te bonken op het zadel, maar ook niet teveel kracht te gebruiken. En natuurlijk het gas erop houden, zodat je er makkelijker overheen vliegt.
Matthie9000 schreef:Ach ja, het bewijst alleen maar weer dat topsport ongezond is; al heeft het nog zoveel charme.
Het hele leven is ongezond. Uiteindelijk ga je er altijd dood van.
Pedalero schreef:
Matthie9000 schreef:Ach ja, het bewijst alleen maar weer dat topsport ongezond is; al heeft het nog zoveel charme.
Het hele leven is ongezond. Uiteindelijk ga je er altijd dood van.
Dooddoener 8)
:lol:
Pedalero schreef::lol:
;-)