Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat kost dat nou? - Forum Wereldfietser

Wat kost dat nou?

Ik heb onlangs een fiets gekocht ter waarde van 3500 euro. Ik ben eens aan het rekenen geslagen wat mij het mij maandelijks kost, als ik over een aantal jaren mijn huidige fiets inruil en een vergelijkbare fiets koop.

Ik ben uitgegaan van 20% afschrijving in waarde het eerste jaar en daarna elk jaar 10% afschrijving.
Daarnaast ben ik uitgegaan van 3% inflatie per jaar.

Als ik het overzicht zie, trek ik de conclusie dat na een jaar of 4 de maandbedragen dusdanig bij elkaar liggen dat het dan interessant is om een nieuwe fiets te kopen. Na 9 jaar is het maandbedrag zelfs minder dan een euro ten opzichte van een jaar ervoor en lijkt het mij dus onzin om op een fiets ouder dan 9 jaar rond te fietsen, tenzij je natuurlijk heel erg gehecht bent aan je fiets :) .

Ik heb in mijn overzicht slijtage van onderdelen en onderhoudskosten niet meegenomen. Ik kan mij voorstellen dat een oudere fiets meer onderhoud vraagt waardoor de getallen misschien nog veranderen.

Wat vinden jullie ervan?

Hieronder het schemaatje.

Groet, Milonus

Afbeelding
:?
Ik denk dat je met zo'n fiets al 800 euro afschrijft op het moment dat je de winkel uitloopt.
Daarna moet je rekening houden met o.a. de vraag of de fiets courant en modieus blijft. Koga's met donkerblauwe lak doen het nog wel, maar die lichtpaarse met spinnewebmotief echt niet.
Ik denk dat je overigens de fiets beter exponentieel af kunt schrijven. Ik heb eens autoprijzen uit het anwb-boekje gelineariseerd en kwam daar op een halfwaardetijd van 3 jaar voor de leasebakken en 4,5 jaarvoor populaire kleine auto's. Dat kwam veel beter overeen dan lineair.
En dan is er de vraag of de fiets veel gebruikt en goed onderhouden is. Als je een fiets flink gebruikt ("slechts één vakantie gebruikt ... een vakantie van 40.000 km in 4 jaar") krijg je er na die 4 jaar echt geen 200 euro meer voor terug van de fietsenmaker, maar kun je er zelf nog jaren plezier van hebben.

Ik vind het overigens een heel rare conclusie van de dat wanneer de fiets weinig afschrijft het minder aantrekkelijk wordt om er op te fietsen. Integendeel.
Mij is ooit verteld door de plaatselijke citroëndealer dat hij nog 1000 gulden voor mijn auto zou geven. De zes jaar (en 120.000 km) die ik daarna probleemloos met het ding gereden heb waren de meest zorgeloze autokilometers die ik ooit gereden heb!
Leon
Ik studeer geen economie, maar waarom zou het interessant zijn een nieuwe fiets met (volgens uw manier van rekenen) hogere maandelijkse kost te kopen en mijn goed functionerende fiets verkopen?

Vergeet niet dat fietsen veel langer mee gaan dan bv auto's (in jaren tenminste) en dat je in veel gevallen 30 jaar later nog steeds zonder problemen door rijdt, vaak ook zonder echt achter te lopen op moderne verbeteringen. Onnodige investeringen zijn toch altijd een slecht idee? Je verdient er tenslotte toch niets aan? Zonder de onderhoudskosten in rekening te brengen, is het nogal onzinnig op basis van die cijfers te beslissen lijkt mij.

Een beter excuus om een nieuwe fiets te kopen: n+1 fietsen in je garage is beter dan n fietsen in je garage ;)
Inderdaad Blanche: :?
Ik denk dat de meeste (wereld)fietsers er een andere filosofie op na houden.
Geen fictieve afschrijvingstabelletjes met inflatie en devaluaties.
Je koopt gewoon een goeie fiets waarop je lekker kan fietsen en je houdt dat ding zo lang mogelijk ongeacht de restwaarde of wat dan ook. Zolang er geen mechanische reden is om een nieuwe te kopen blijf je die ouwe fiets gebruiken, al is het maar uit symbolisch respect voor de beperkte grondstoffen.
Trouwens, je kan ook lekker emotioneel vergroeid raken met een ouwe fiets die aan elkaar hangt van de belevenissen. Dat is niet in een tabelletje te vatten.
Maar hey, iedereen mag z'n eigen redenen hebben om nu en dan een nieuwe fiets te kopen. :wink:
Hmm, ik snap hier niets van. Een paar jaar geleden heb ik en nieuwe fiets gekocht (laten maken) voor mijn vakantiereisjes en eigenlijk hoop ik tot mijn dood (liever niet al te snel) mee te gaan doen. Ik zie geen enkele (economische) reden om mijn fiets te vervangen als hij het nog goed doet. Alleen af en toe een band, een ketting en wat olie.
Dus sorry... ik kan niks met je rekensommetjes en sluit me bij Blanche aan :?
:lol:

Fietsen is geen economie, maar als je het goed wil vergelijken....

Kijk eens wat je afschrijving per maand is als je in 16 jaar elke 4 jaar een nieuwe fiets koopt, óf 16 jaar met één fiets fietst...... :wink:

Maar koop rustig een nieuwe fiets als je er zin in hebt en er geld voor over hebt.. Goed voor de economie!

In het kader van economische prietpraat....

Ooit heb ik met een medekampeerder, die ik ergens in het midden van Frankrijk op een camping ontmoette, een leuk gesprek gehad. Toen hij zag dat ik op de fiets was zei hij 'Lekker goedkoop'. Vervolgens heb ik hem voorgerekend dat een fietsreis per kilometer vele malen duurder is dan met de auto.... :wink:

Groet
Eric
dit voelt voor mij ook echt als een 'ver van m'n bed show' ... :shock:
Mijn fiets was 'maar' 1400 euro (ofzo), rij er nu al 4 jaar met veel plezier op, heb er nog geen onkosten aan gehad en ga net zo lang door met repareren totdat misschien mijn frame eens een keer breekt ofzo. Aangezien dat hoogst onwaarschijnlijk is hoop ik er nog m'n leven lang mee te doen...
Ik heb ergens een tabelletje met geschatte afstanden per fiets en hun respectievelijke aankoop/onderhoudskosten. Als een fiets niet genoeg opbrengt dan tracht ik hem te verkopen of om te vormen naar iets dat ik vaker gebruik.

Uitzondering op deze regel zijn onze vouwfiets en de vrachtfiets (Yuba Mundo) die een specifieke functie vervullen en minder km's doen.

Met een fictieve waarde van 0.15 €/km (vindt maar eens een goedkoper transportmiddel) kom ik zo aan positieve waarden voor praktisch al onze gebruikte fietsen. Hoe langer een fiets in dienst blijft, hoe hoger het bedrag want voorlopig wegen de onderhoudskosten niet op tegen het aantal extra km's.
Ik heb even geen tijd om het uit te leggen, maar dit is natuurlijk economische onzin. Natuurlijk is een oude fiets goedkoper om te rijden, omdat de afschrijving kleiner is, en het renteverlies ook. Kortom, het is juist goedkoper een fiets lang af te rijden (net als bij auto's). Het enige wat daartegenover staat is dat een oude fiets misschien niet meer zo goed is.
Wim
om wellicht de kou wat uit de lucht te halen nog wat achtergrondinfo om deze tabel in context te zetten.

Fietsen is mijn grootste hobby, mijn passie!
Naast een 'vrije' geest heb je ook materiaal nodig. Zoals gezegd heb ik een fan-tas-tische fiets gekocht. Het geld hiervoor heb ik niet op de plank liggen en heb ik ook niet in mijn achterzak. Ik moet daar voor sparen! De ene wereldfietser wacht tot zijn fiets uit elkaar valt, rijdt zijn fiets helemaal op en sluit daarna een lening af/ gebruikt zijn vakantiegeld of iets dergelijks, de ander zet maandelijks een bedrag opzij. Met alle voorbeelden niets mis en heeft volgens mij ook niets te maken met een bepaalde 'filosofie' zoals hierboven genoemd.

De techniek van de fietsen en fietsonderdelen is continu in ontwikkeling. Ik ben bijvoorbeeld op dit moment erg blij met mijn magura HS33 remmen tov mijn oude v-brakes. Natuurlijk brengen v-brakes je ook over de hele wereld maar...

Ik kies er voor om eens in de zoveel jaar een fiets te kopen die voorzien is van de laatste techniek.

Maar nogmaals, degene die zijn fiets helemaal op rijdt, respect! Dat is mijn filosofie; respect voor diegene die zijn eigen route kiest, geen kuddegedrag!

Groet,
Milonus
Milonus schreef:Afbeelding
Hoi Milonus, ik ben geen econoom maar ik vraag me af of je een product wat je nu koopt met terugwerkende kracht mag afschrijven. Neem bijvoorbeeld die laatste fiets, die kost ruim 5100 euro. Je krijgt (denk je) nog bijna 800 euro voor je 13 jaar oude fiets en dan zou je dus, afgaande op de netto prijs van je nieuwe fiets, de afgelopen 13 jaar voor 28 euro per maand hebt gereden? Ik weet niet of er officieel zo'n afschrijvingsmodel bestaat. Ik ben wel benieuwd.
Blanche schreef::?
:lol: :lol:
Milonus schreef:knip
Ik kies er voor om eens in de zoveel jaar een fiets te kopen die voorzien is van de laatste techniek.
knip

Groet,
Milonus
Je hebt helemaal gelijk!! Als je om mooie spullen geeft dan moet je dat gewoon doen!!
Maar je kunt beter niet proberen dat economisch te verantwoorden :wink:
Lasse schreef:Vergeet niet dat fietsen veel langer mee gaan dan bv auto's (in jaren tenminste) en dat je in veel gevallen 30 jaar later nog steeds zonder problemen door rijdt,
Dan rijdt je te veel in je auto en te weinig op je fiets. :D
Toen ik ooit mijn Avaghon kocht zei ik tegen de man dat ik hoopte hem in 10 jaar volledig te verslijten. Zijn onbegrjipende blik deed me uitleggen dat ik bedoelde dat ik hoopte er zo'n 5000 km per jaar op hoopte te rijden. Dat ik dat niet gehaald heb heeft overigens alleen te maken met het feit dat ik er later een andere fiets bijgekocht heb, dus de levensduur in jaren van de Avaghon wordt wat opgerekt. Wel verwacht ik van geen enkele fiets dat hij het meer dan 50.000 km bij mij en hier in de buurt uithoudt.
eric190173 schreef: Ooit heb ik met een medekampeerder, die ik ergens in het midden van Frankrijk op een camping ontmoette, een leuk gesprek gehad. Toen hij zag dat ik op de fiets was zei hij 'Lekker goedkoop'. Vervolgens heb ik hem voorgerekend dat een fietsreis per kilometer vele malen duurder is dan met de auto.... :wink:
Om de voetreis naar Santiago dan maar te vergeten :lol:

Leon
@Leon: 50 000 km met een fiets is perfect haalbaar, hoor. Fietskoeriers rijden ongeveer 40 000km per jaar, bij (hard oefenende) randonneurs kom je gelijkaardige km standen tegen. Als je bij de velomobiels gaat kijken kom je nog hogere kilometerstanden tegen.

Mijn huidige tweedehandsfietsje is met de vorige eigenaar jarenlang naar het werk gereden en heeft verschillende europese reizen meegemaakt. Hoeveel km's er echt op staan daar heb ik het raden naar, maar zelfs al hield de vorige eigenaar het op 3000 per jaar dan heeft ie er nog 45 000 op gezet en doe ik er 8000 bij per jaar. :-)
Wanneer is een fiets versleten?

Bij een stalen fiets kan ik me voorstellen dat op een gegeven moment het doorgeroest is, al is er op mijn 15 jaar oude stalen ros nog niet veel corrosie te vinden. Voor de rest is toch alles vervangbaar. Net zo als de kloofbijl van de boswachter van Noordenveld, hij heeft nog steeds dezelfde als 25 jaar geleden, het blad is 3 keer vervangen, de steel 5 keer....

Eric
eric190173 schreef:Bij een stalen fiets kan ik me voorstellen dat op een gegeven moment het doorgeroest is, al is er op mijn 15 jaar oude stalen ros nog niet veel corrosie te vinden.
Daarom zit toch lak op een frame? Het staal waar een goeie fiets van gemaakt is, is bovendien niet zomaar ijzer (Fe) en roest ook niet zomaar.

Een frame schrijf je eerder af omdat het een smak heeft gemaakt, krom is of zichtbaar beschadigd.
EnriceV schreef:Fietskoeriers rijden ongeveer 40 000km per jaar
Niet overdrijven: 100km op een dag is al een heel eind voor een fietskoerier, 50 is normaler. Ik deed ±10.000km in een jaar bij driedaagse werkweek.

Een nieuwe fiets kopen is een van de leukere dingen om te doen, maar iemand anders de afschrijving laten betalen voor jij fietsplezier gaat beleven is ook niet gek natuurlijk ;)

Ik ken iemand die bij hoog en laag beweert dat het het voordeligst is om iedere twee jaar een nieuwe auto te kopen, omdat de kosten dan laag blijven. Hij ziet dan voor het gemak even over het hoofd dat je dan wel voor het eerste exemplaar een flink startkapitaal nodig hebt...

Sjors
Sjors schreef:Ik ken iemand die bij hoog en laag beweert dat het het voordeligst is om iedere twee jaar een nieuwe auto te kopen, omdat de kosten dan laag blijven. Hij ziet dan voor het gemak even over het hoofd dat je dan wel voor het eerste exemplaar een flink startkapitaal nodig hebt...
Dat startkapitaal heb je nodig, maar het is geen kostenpost natuurlijk. De investering in een auto is slechts een verschuiving binnen je vermogensbestanddelen: afname liquiditeit, even grote toename vervoermiddelen op de balans. Zolang die iemand de afschrijving en het eventuele renteverlies niet over het hoofd ziet, kan hij best gelijk hebben als hij zijn auto's tegen een leuk prijsje weet te verkopen.
Mutatis mutandis geldt dit verhaal misschien ook wel voor een fiets.
[quote="EnriceV"]

Met een fictieve waarde van 0.15 €/km (vindt maar eens een goedkoper transportmiddel) quote]
0,20€/km woon-werk fietvergoeding!! Mijn fietsen verdiennen zich zo terug.
(aan 10.000km/jaar :twisted: )