Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstas ergernissen - Forum Wereldfietser

fietstas ergernissen

121 berichten
Beste Leden van wereldfietser

Ik ben een student aan de HAN, ik en mijn team gaan een nieuw product ontwerpen voor de echte vakantie fietser!
Het wordt een bijzondere fietstas, dus nu wil ik jullie graag vragen:

Waar erger je je het meest aan bij je huidige fietstassen?

Al het commentaar is welkom!
Alvast bedankt! groetjes Elja

[opmerking moderator: verplaatst naar Kletspraat]
Ik heb tassen van het merk Madden.
Het zijn hele sterke tassen en het enige waar ik me aan erger is het sluitingsysteem.
Dat moet je losmaken door een knopje in te drukken op het riempje waarmee je je tas strak trekt aan je drager.
Dat knopje zit dan dus aan de achterkant van je tas en vrij laag dus je kunt moeilijk kracht zetten om dat knopje goed in te drukken.
Bij de combi Tubus Tara lowrider en Ortlieb voortassen willen de haakjes wel eens los schieten als je over een hobbel of kuil fietst. Verder wel eens last gehad van bevestigingen tussen tas en achterplaat die na verloop van tijd lostrillen en popnagel-achtige verbindingen die het begaven.
Ik heb Ortlieb Classic fietstassen.

Stuurtas:
- plastic kaarthouder is wat onhandig met dat klittenband
- als je harde wind mee hebt waait de kaarthouder steeds naar voren

Voortassen:
- ophanghaken zijn niet afdoende bij offroad
- bij hobbelige wegen of een gat in de weg in een afdaling flikkeren die tassen er zomaar af, levensgevaarlijk
- inbusboutjes gevoelig voor kapot draaien (systeem is misschien al veranderd)
- de draaiknoppen van de extra haken krijg je niet muurvast

Achtertassen:
- ook hier laten de onderste haken soms los bij hobbel/gat (en nee dat ligt niet aan de afstelling
- inbusboutjes gevoelig voor kapot draaien (systeem is misschien al veranderd)
- de draaiknoppen van de extra haken krijg je niet muurvast

Gelukkig dat ze duur en waterdicht zijn, anders had ik ze allang verruild voor Vaude tassen.

w
Deze eigenaar van Ortlieb tassen ergert zich nogal eens dat 'ie altijd de verkeerde tas openmaakt.

"Zaten de koekjes nu links of toch in de rechtertas?"

Waarna je links openmaakt en er dan achterkomt dat de koekjes toch rechts zaten.
Het wachten is op een fabrikant die tassen en dager(s) integreert.
De tassen moeten wel snel afneembaar zijn, maar zouden niet meer ergens aangehaakt moeten worden. Ze moeten hun eigen frame en snelkoppelingen hebben.
Doel: gewichtsbesparing, minder slijtage, minder klapperen.
Dat lijkt me een leuke ontwerpopdracht die tot iets echt nieuws kan leiden.
irisbom schreef:Deze eigenaar van Ortlieb tassen ergert zich nogal eens dat 'ie altijd de verkeerde tas openmaakt.

"Zaten de koekjes nu links of toch in de rechtertas?"

Waarna je links openmaakt en er dan achterkomt dat de koekjes toch rechts zaten.

Hahahaha, en na drie weken weet je het eindelijk en dan is je vakantie voorbij. :D
Als ik op mijn bagagedrager mijn tent in een rugzak heb gebonden kan ik niet zo makkelijk meer in de achtertassen (Ortlieb). Een sluiting die net even asymmetrisch naar buiten staat zou m.i. een verbetering zijn.

[en offtopic aandacht voor mijn onderschrift :-) ]

Gr Hans
Elja schreef:Beste Leden van wereldfietser

Ik ben een student aan de HAN, ik en mijn team gaan een nieuw product ontwerpen voor de echte vakantie fietser!
Het wordt een bijzondere fietstas, dus nu wil ik jullie graag vragen:

Waar erger je je het meest aan bij je huidige fietstassen?

Al het commentaar is welkom!
Alvast bedankt! groetjes Elja

[opmerking moderator: verplaatst naar Kletspraat]
Vragen terug!!!
Wat is HAN? Wie ben jezelf precies? Wie is jouw team? Graag wat meer achtergrond. Heb je zelf ervaringen met fietstassen en fietstassen en waarom dit project? En mogen de wereldfietsers de ontworpen tassen dan testen? Tip: spreek eens af voor een middag of avondje met wat wereldfietser om alles over fietstassen te horen ipv gewoon een vraagje op dit forum. Ik denk dat alle 3000 leden van de Wereldfietser wel geinteresseerd zijn in de ultieme fietstas. Dus redelijk betaalbaar, kwaliteit, duurzaam, goed ophangsysteem dat makkelijk te bevestigen is en klemvast past op allerlei dragers.
Rutger (wereldfietser sinds 1992 en ervaring met diverse merken)
Beste leden van de Weredlfietser

Ontzettend bedankt voor al jullie opmerkingen tot nu toe!

Even wat meer informatie over ons:
Wij zijn vier studenten aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN)
We doen de opleiding Industrieel product ontwerpen. Voor 8 weken hebben wij een opdracht gekregen om een vakantie tas te ontwerpen voor een bekende outdoor producent. De tas word niet echt geproduceerd helaas. Maar er komen wel bedrijven naar onze beurspresentatie van het ontwerp en model kijken, dus wie weet.

Meer reacties zijn altijd welkom, hoe meer hoe beter.

Met de groetjes van het ontwerpteam van de HAN
Wat mij irriteerde aan mijn Ortlieb Classics op mijn Tubus Cargo: die tassen zitten niet volledig vast waardoor ze bij bulten etc in de weg altijd een cm of 2 opzij vliegen (aan de onderkant) en terugslaan. Dat maakt lawaai en in geen tijd begint de verf van de bagagedrager af te zien en voor je het weet heb je de eerste roestplekken. Ik heb ondertussen mijn bagagedrager op alle raakpunten ingepakt met binnenband om dat tegen te gaan...
Toen jullie acht weken geleden de opdracht kregen hebben jullie vast eerst research gedaan. Wat is jullie opgevallen aan hedendaagse fietstassen?
M'n zwarte Vaude tassen voldoen prima maar ze zijn zo donker van binnen.
willem.m schreef:Ortlieb Classic
- bij hobbelige wegen of een gat in de weg in een afdaling flikkeren die tassen er zomaar af
Dat gaat zeker over de versie met inzetstukjes voor diverse dragers? Ik heb de classic-classic versie voor de achter tassen en de versie daarvóór voor de voortassen. Die zijn er bij mij nog nooit afgedonderd. Haken van tassen moeten inderdaad bomproof zijn voordat ze goed zijn.
Nadeel van de versies met de spanbandjes onderaan is dat ze klepperen en dat je je vingers gemakkelijk pijn doet aan de binnenplaten als je in de tas grijpt.
Nadeel van de ortlieb stuurtas vond ik dat ik heb niet met één hand open en dicht kon - tijdens het fietsen natuurlijk. De klep moet erg strak rond de tas. Ik heb ook eens een Agu-stuurtas gezien met en ronde onderkant. Die kon je dus nergens rechtop neerzetten, een knetter van een ontwerpfout vond ik.
Kaarthouders vind ik altijd ondingen. Die van mijn Agu-tas was ontworpen voor een formaat kaarten dat al jaren niet meer in zwang is. Ortlieb heeft eens een houder gemaakt met het logo precies op de plek waar je wilde kijken; dat was ook niet zo slim.
Het beste idee is om een goede tas te pakken en die te optimaliseren. Opnieuw ontwerpen leidt altijd tot nieuwe fouten, dat zie je bijvoorbeeld bij elk automodel "Type I". Maar dat hoef ik de ontwerpers echt niet uit te leggen!
Succes,
Leon
Je moet echt proberen vernieuwend te zijn denk ik. Het klapperen is denk ik wel een probleem wat geen enkele fabrikant nog echt goed onder de knie heeft. Dus als je dat oplost score je goed. De haken boven zijn meestal niet het probleem. Zorg er voor dat er iets van een t-stuk (vrouwtje) in het midden van de as komt en doe een schuifbaar t-stuk (mannetje) op de tas en de boel kan niet klapperen. De details laat ik aan jullie over. :wink:
Ik ben benieuwd waar jullie mee komen! Veel succes!
Hier wat tips van een mede-Industrieel Ontwerper.

- Probeer eens een ophangsysteem te bedenken die geen losse inzetstukjes nodig heeft om de haken pas te maken op de dragers. (Kijk bijv. eens naar Agu)

- Ook zou het fijn zijn als dit systeem van zichzelf al zorgt dat de tas horizontaal niet kan schuiven. Nu moet je de haken nog zo plaatsen dat deze binnen twee dwarsstangen van de drager vallen. Dit is een lastige... ;)

- Het zou handig zijn als alle tassen op zichzelf rechtop kunnen staan.

- Kleine extra vakjes aan de buitenkant van de tas zijn ook handig.
Christophorus schreef:- Kleine extra vakjes aan de buitenkant van de tas zijn ook handig.
Dat maakt de tassen wel duurder, zwaarder en gecompliceerder. Afgaande op de meestverkochte tassen - zichtbaar tijdens weekends van deze club - ligt de prioriteit toch bij laag gewicht en goedkopere tassen.
Eenvoud is dus een van de sterke ontwerpeisen.
Repareerbaarheid trouwens ook. Toen een van de klinkverbindingen van mijn ortlieb een brak (bij nader inzien niet zo verwondelijk want er stond wel erg veel spanning op) was ik tamelijk verheugd dat ik er binnen een paar minuten een M5-boutje in had zitten.
Leon
DeFietsreiziger schreef:Je moet echt proberen vernieuwend te zijn denk ik. Het klapperen is denk ik wel een probleem wat geen enkele fabrikant nog echt goed onder de knie heeft. Dus als je dat oplost score je goed. De haken boven zijn meestal niet het probleem. Zorg er voor dat er iets van een t-stuk (vrouwtje) in het midden van de as komt en doe een schuifbaar t-stuk (mannetje) op de tas en de boel kan niet klapperen. De details laat ik aan jullie over. :wink:
De Madden tassen van mij klapperen niet.
Hoi,
Ik heb nu Vaudetassen, die met zijn vijven (2xvoor,2xachter,stuur) leeg al 4-5 kg wegen. Het zou heel mooi zijn als er lichter materiaal gebruikt wordt dat net zo waterdicht is. De opmerking over klittenband bij de stuurtas geldt voor mij ook, lastig als je met enige regelmatig je fietsroute eruit moet halen. dus wellicht daar een meer ingenieuze oplossing voor bedenken?
Veel succes!
Groet, Petra.
Petra137 schreef:De opmerking over klittenband bij de stuurtas geldt voor mij ook, lastig als je met enige regelmatig je fietsroute eruit moet halen. dus wellicht daar een meer ingenieuze oplossing voor bedenken?
Liefst een minder ingenieuze oplossing. Die van mijn Agu Quorum 520 bevalt mij het beste: een ruim vallende klep met enkele kliksluiting.
Afbeelding
(nb, het gaat me hier alleen over de sluiting, niet dat deze tas verder ideaal is)