Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstas ergernissen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

fietstas ergernissen

121 berichten
Leon schreef:
AB schreef:Als je de zijtassen wegdenkt ga je al snel richting bikepacking.... iets wat je in europa vreemd genoeg nog weinig tegenkomt.
Als ik dat zie bekruipt me het gevoel dat die Amerikanen een probleem proberen op te lossen dat er in Europa nooit geweest is; net zoiets als waneer ze een 5,8 liter V8 zuinig proberen te maken; of een Big Mac Light.
Leon
Ik snap je laatste twee metaforen niet helemaal, maar hoop toch wel dat je de grote voordelen ziet van deze manier van je fiets bepakken. Licht, compact, snel, aerodynamisch en je kunt smal sporen op de singletracks zonder dat je voor- of achtertassen achter struiken en boomstronken blijven haken. Bikepacking is een variant op backpacking, waarbij je nu dus niet je rug belast maar je fiets op een efficiente manier inpakt. Het mountainbiken is praktisch in Amerika geboren, dus niet verwonderlijk dat je daar veel bikepackers tegenkomt. Van mij dachten ze i.i.g. met mijn grote ortliebtassen dat ik wel wat koud bier in een vrieskist had meegenomen :).

Voor Europa kan ik me ook wel zo'n variant voorstellen, bv voor op de verharde weg. Je zou een lichte race/randonneurfiets, maar ook een standaard mountainbike of reisfiets op zo'n manier kunnen bepakken. Je bespaart op zware tassen en dragers en het water kan wel in een camelbag.

Niet dat ik een groot nadeel ondervind van de vaude en ortlieb tassen, integendeel het is mooi degelijk spul. Maar je kunt er toch op zijn minst van leren en de voordelen onderkennen. Of je er dan als fabrikant iets mee doet is een tweede natuurlijk :). Anyways, het moge duidelijk zijn dat het mij (ook in Europa) wel een leuke manier van fietsreizen lijkt, niet alleen door het bos, maar ook op de weg :).
In het betoog van AB herken ik wel één en ander. Ik zou graag een lichte fiets willen die ook licht en stabiel stuurt. Om dit te bereiken moet je het gewicht zoveel mogelijk richting het zwaartepunt brengen, vandaar mijn zoektocht naar een stuurtas voor onder de voorbouw, en een mooie frametas past ook in dit plaatje.

Tassen op achterdragers en de huidige stuurtassen brengen de fiets eerder in onbalans dan eerder genoemde combi.

En ook in het kader van de oorsprong van dit draadje lijkt het me wel aardig.
Probeer meer out of the box te denken dan dat je probeert de Vaude's en Ortliebs van deze wereld te verbeteren....

Groeten
Eric
Ik gebruik altijd gewoon klassieke krantentassen, zoiets als dit:
Afbeelding
Ze bevallen me prima (VEEL RUIMTE!), de enige vernieuwing die ik zou overwegen te kopen is een verende achtertas.

Met bagage op de fiets moet je altijd heel erg hard remmen voor hobbels, om je velg een beetje te sparen. Dat komt door die enorme hoeveelheid dood gewicht die zo'n tas is. Je eigen lichaam kun je optillen, maar met 30 kilo bagage krijgt het achterwiel het ineens bijna 3x zo zwaar te verduren op zijn achterwiel.

Het moet volgens mij mogelijk zijn om de poten van de bagedrager te laten veren (net als een voorvork). Het lijkt me een stuk lekkerder fietsen op die manier. Maar dit vereist wel min of meer dat je de bagagedrager/tassen als combo verkoopt. (iets wat overigens erg praktisch is, de tassen kunnen steviger vastgezet worden en makkelijker verwijderd als je dit goed construeert)


Misschien is dit iets te radicaal voor de meesten, maar ik ga het misschien toch een keer proberen om iets dergelijks in elkaar te flansen...
:D koop dan een volledig geveerde fiets, dan bereik je hetzelfde..

Groet
Eric
Er zijn ook kleinere krantentassen, en je kunt er ook minder in doen. Maar om even op de suggesties van Ad en Eric terug te komen: er zijn oude Europese tradities om dit te doen. Voor de voortas doe je dit door een grote 12 liter stuurtas als van Gilles Berthoud met een zogenaamde decaleur te monteren op een kleine voordrager net boven je voorspatbord. Je tas zit dan zo laag mogelijk en zo dicht mogelijk tegen de balhoofdbuis aan. Wel heb je dan misschien liever een geometrie met wat minder naloop. Achter kun je dat combineren met een Carradice Camper Longflap zadeltas van 24 liter (met steuntje anders gaat het wiebelen). Samen heb je dan 36 liter, en daarmee zou je een heel eind moeten kunnen komen. Doe de spiritus van je brander in een fles aan je frame, en doe misschien nog wat kleine zware dingen ergens in een frametasje.
Wim
Ik speelde al wat langer met bovenstaande idee, om zonder zijtassen te fietsen. Dus zo net even de stoute schoenen aangetrokken en mijn 31L rackpack M volgedouwd met 90% van mijn spullen (mat, slaapzak, avondkleding, kookspullen, toilettas, paktas, binnenband, etc.), zonder dat het proppie vol zat. Tent er boven op en voila.

Afbeelding

Even een stukje mee gefietst. Voelde helemaal niet instabiel aan, sterker nog, ik voelde amper dat ik met bagage aan het fietsen was. De tas en de tent wogen samen 6150 gram. Wat mij betreft een concept dat zeker gebruikt kan worden!
Hoi Leo,
Ben benieuwd naar jouw paklijst.
Rutger
voor de bagagedrager heb ik een deeloplossing:
Voor de mountainbike heeft tubus maar 1 achterdrager en deze mag slechts 20 kilo dragen. In verband met mogelijk overbelasting door schokken in een afdaling vind ik dat te weinig. Ik heb daarom zelf een bagagedrager gemaakt en getest door op een hobbelig stuk op de drager te gaan zitten. wat gewicht betreft komt deze stalen drager in de buurt van de Tubus-drager. Het verfverlies en roesten is voor mij geen probleem want ik verf het wel weer bij, maar anders is gebruik van rvs buis (dus hol) een hele goede oplossing. Wel een goed type materiaal kiezen voor voldoende stijfheid.

met vriendelijke groet,
Joost
Pedalero schreef:
waltertje schreef: De beste oplossing blijft natuurlijk een ligfiets met banaantassen of zelfs een bagagestaartpunt wanneer je veel tegenwind verwacht.
Een stap verder: eigenlijk zou je dus een fietsende zeppelin moeten hebben (zoals die dingen van alligt.nl. In die zeppelin-carrosserie breng je dan de fietsmechaniek en bagageruimtes onder, die via deurtjes vanaf de buitenkant toegankelijk zijn. Aerodynamica is dan ook echt goed te maken. Helaas gaat een vakantiefiets dan wel erg veel op een auto lijken.
Zoiets heet een velomobiel, en er is inmiddels een ruime keuze op de markt :-) Deurtjes vanaf de buitenkant zijn eigenlijk zelden nodig, je kan eenvoudig het stoeltje naar voren klappen en dan kun je overal bij. Uitzondering is een bagageruimte in de neus, maar dat hebben de meeste types niet.

Om nou te zeggen dat het op een auto lijkt vind ik wel wat overdreven. Je hoofd zit nog steeds buiten en je moet toch echt trappen om vooruit te komen. De echte nadelen van een velomobiel als vakantiefiets zijn het gewicht en gevoeligheid voor storm. Het zijn geen bergfietsen. Eind van de zomer koop ik er ook een, maar de 100 cols ga ik er echt niet mee rijden.

Grtjs, Walter
DeFietsreiziger schreef:Ik speelde al wat langer met bovenstaande idee, om zonder zijtassen te fietsen. Dus zo net even de stoute schoenen aangetrokken en mijn 31L rackpack M volgedouwd met 90% van mijn spullen (mat, slaapzak, avondkleding, kookspullen, toilettas, paktas, binnenband, etc.), zonder dat het proppie vol zat. Tent er boven op en voila.

Afbeelding

Even een stukje mee gefietst. Voelde helemaal niet instabiel aan, sterker nog, ik voelde amper dat ik met bagage aan het fietsen was. De tas en de tent wogen samen 6150 gram. Wat mij betreft een concept dat zeker gebruikt kan worden!
Ziet er goed uit. Je zou bijna een specifieke verticale supergrote zadeltas kunnen ontwerpen, als je de rode rackpack verticaal kantelt. Met een beetje fantasie kun je de tas dan vastbinden aan zadel en zadelpen en onder laten dragen door een piepkleine achterdrager (1/3deel van de huidige tubus cargo). Aangevuld met een frametas onder je bovenbuis (met behoud van bidons), eventueel de slaapmat tussen stuurpen en stuurtas, en voila, een superlichte en aero-setting is in de maak. Wellicht ook minder instabiel omdat al je gewicht in de middellijn van het frame bevindt. Je zou ook nog een driehoekvullende frametas op maat kunnen laten maken, met in het onderste compartiment een waterreservoir met drinkslang richting stuur. Of anders een normale camelbag op de rug.

Grote voordeel van zijtassen lijkt me alleen de snelle bereikbaarheid, overigens uiteraard iets minder snel bereikbaar dan stuur- en frametas.
DeFietsreiziger schreef:Afbeelding
Afbeelding
Zoek de verschillen :D.
35L pakzak van Ortlieb, bivakzakje bovenop.
Hmm... Die oplossing van Leo en Robert Jan ziet er goed uit. Mogelijk zou je (als je meer ruimte wilt) zijtassen aan de grote tas op de bagagedrager kunnen hangen (uiteraard een stuk kleiner dan normale tassen) voor wat gemakkelijkere te bereiken dingen en als je wat meer wilt meenemen.
De door Wim geroemde Carradice zadeltassen kunnen natuurlijk ook :wink:.
DeFietsreiziger schreef:Ik speelde al wat langer met bovenstaande idee, om zonder zijtassen te fietsen. Dus zo net even de stoute schoenen aangetrokken en mijn 31L rackpack M volgedouwd met 90% van mijn spullen (mat, slaapzak, avondkleding, kookspullen, toilettas, paktas, binnenband, etc.), zonder dat het proppie vol zat. Tent er boven op en voila.

Afbeelding

Even een stukje mee gefietst. Voelde helemaal niet instabiel aan, sterker nog, ik voelde amper dat ik met bagage aan het fietsen was. De tas en de tent wogen samen 6150 gram. Wat mij betreft een concept dat zeker gebruikt kan worden!
6150 gram! wow, da's niet veel....

Bedenk nog een frametas aan je bovenbuis voor wat klein en zwaar spul en je gaat redelijk aerodynamisch op pad.

Groeten
Eric
Ja het wiel is al uitgevonden inj de vorm van de Caradice zadeltassen. Een betere drager ervoor zou nog wel mooi zijn, net als een handige manier om de tas los te maken. Zo'n grote Camper Longflap is namelijk niet echt meer een zadeltas die je ook aan je zadel wilt hangen - hij heeft steun van onderen nodig. Tas en drager wegen samen misschien 1400 gram. Ontwerp een ultralight incarnatie van die Carradice samen met een slimme drager en je kunt op misschien 800 gram uitkomen.
Wim
Wim schreef:Bicycle Quarterly heeft wel eens in een windtunnel gekeken naar de stuurtas, en die bleek toen de luchtweerstand te verminderen omdat de lucht beter rond fiets en berijder werd geleid.
Heeft BQ ooit weleens een test gedaan waarin niet naar voren kwam dat de "stijl" van fietsen die zij voorstaan tegen alle verwachting in als superieur naar voren kwam?

.tsooJ
Er komt inderdaad altijd uit wat je zou verwachten :P Anderzijds, dit was echt windtunnel onderzoek, en heel contra-intuitief is het idee ook niet. Meer in het algemeen is het ook zo dat die Franse stijl wel het product is van een traditie van zowat een eeuw ervaring in snel grote afstanden afleggen met een minimum aan bagage en over slechte wegen. Zadeltassen horen daar overigens niet bij (dat is weer echt Engels). De Franse oplossing was om juist alleen voortasen te gebruiken.
Wim
Wim schreef:knip
Ontwerp een ultralight incarnatie van die Carradice samen met een slimme drager en je kunt op misschien 800 gram uitkomen.
Wim
Yes please, maar ook iets smaller en maar wel dieper. Een soort kruising tussen een Carradice en Toppeak trunkBag.

Waarbij de looks niet persé een klassieke fiets als voorwaarde stellen. (of knickerbockers ;-)
eric190173 schreef:
Wim schreef:knip
Ontwerp een ultralight incarnatie van die Carradice samen met een slimme drager en je kunt op misschien 800 gram uitkomen.
Wim
Yes please, maar ook iets smaller en maar wel dieper. Een soort kruising tussen een Carradice en Toppeak trunkBag.

Waarbij de looks niet persé een klassieke fiets als voorwaarde stellen. (of knickerbockers ;-)
Met een beetje fantasie, the american way en hier en daar een quickfix van vaude of ortlieb :)
Stuurtas er nog af, en in plaats daarvan gps en ligstuur op het stuur monteren en dan lekker tegen de wind in rammen :)

Afbeelding
nvt