Additionally, paste this code immediately after the opening tag: BURCO, iemand BURCO? - Forum Wereldfietser

BURCO, iemand BURCO?

Ok, hiermee zit ik op de limiet van waar het in dit forum om gaat, maar, ter mijner verdediging, toen ik deze vond hing er een flinke stuurtas aan:
Afbeelding

Een Burco (gelabelde) baanfiets, gemutileerd en wel. Nu ken ik Burco alleen van Wikipedia (fietscontract voor de politie in de jaren 70!) - verwijzingen naar race of baanfietsen zijn niet te vinden. Ik zou de fiets graag in ere herstellen (openluchtbaan op een steenworp) en ben op zoek naar info.Weet iemand meer? Links, herinneringen of wat dan ook...
Burco was een Amsterdamse fietsenfabriek. Frans van Buuren en A. Wijnschenk richtten op 1 februari 1939 de rijwielfabriek F. van Buuren & Co. op en gingen onder de naam Burco fietsen produceren.

In de jaren na de Tweede Wereldoorlog is Burco een middelgrote fietsenfabriek, die in haar topjaren 20.000 exemplaren per jaar produceert. De fabriek mag in de jaren zeventig de dienstfietsen leveren aan de politie.

In 1988 wordt de productiefaciliteit nagenoeg geheel opgeheven en laat Burco de frames fabriceren in Aalten, bij de firma van Raam. In Amsterdam is de grrothandel gevestigd en wordt dan alleen nog geassembleerd.

Mede-oprichter en ex-directeur A. Wijnschenk overlijdt in 1998. Tot een jaar voor zijn overlijden is hij actief geweest in het bedrijf, de dagelijkse leiding ligt dan bij J. Wijnschenk. In 2000 vertrekt Burco uit de Amsterdamse grachtengordel naar een nieuwe locatie in Zeeburg en vier jaar later wordt Burco overgenomen door het Heerenveense Accell Group. Per 1 januari 2005 wordt dan de Amsterdamse vestiging gesloten en is de laatste Amsterdamse fietsenfabriek historie. De merknaam Burco is voor toekomstig gebruik dan nog beschikbaar voor Accell Group.

Accel is eigenaar van o.a.: Koga, sparta, batavus, loekie en nog een aantal merken.
CarlW schreef:Ok, hiermee zit ik op de limiet van waar het in dit forum om gaat, maar, ter mijner verdediging, toen ik deze vond hing er een flinke stuurtas aan:
leuke vondst! 1e vraag bij zoiets is zit er een geklonken balhoofdplaatje op en kloppen de gaten met het frame.
Geen balhoofdplaatje/decal en geen ingegraveerde codes, Marten. Bedoel je met "gaten" de doorboring van de vork en zo? Die zijn later "toegevoegd", zullen we maar zeggen. Check het tuinhek:
Afbeelding

Ziet er voor de rest wel een klasseframe uit, voor zover ik kan beoordelen (ben nieuw in het vintagegebeuren). Is het vervangen van het hek door een normale brug een haalbare zaak?
CarlW schreef:Geen balhoofdplaatje/decal en geen ingegraveerde codes, Marten. Bedoel je met "gaten" de doorboring van de vork en zo? Die zijn later "toegevoegd", zullen we maar zeggen. Check het tuinhek:

Ziet er voor de rest wel een klasseframe uit, voor zover ik kan beoordelen (ben nieuw in het vintagegebeuren). Is het vervangen van het hek door een normale brug een haalbare zaak?
Als het echt een Burco is zou je verwachten dat er een balhoofdplaatje opgezeten zou hebben, ebn die zitten met twee nageltjes (links en rechts) vast
Afbeelding
Als die gaatjes er niet zijn of op een andere plek zitten zouden de Burco transfers niet origineel kunnen zijn

Een mannetje in stijl van de fiets aanbrengen is wel te doen, de fiets is het waard
De voorvork heeft misschien ook een tikje gehad, maar dat kan aan de foto liggen

NB: die Stronglight cranks moet je verwijderen met een niet standaard Stronglight trekker
Geen gaatjes, heel misschien sporen van een verdwenen decal. De decals op liggende en staande buis zien er toch behoorlijk authentiek uit (zitten onder de afwerklak). Op het Classic and Vintage forum wordt de piste geopperd dat een kleine framebouwer het frame voor Burco heeft gemaakt (Zieleman of zo). De vork is ok denk ik, is nu eenmaal een baanvork.

Ha, de Stronglight. Ik heb deze winter een Peugeot PX10 opgekalefaterd en de cranktrekker heeft me een arm en been gekost (ze worden nog gemaakt en verkocht in de VS). Wel zo fijn om hem nog eens aan het werk te kunnen zetten.
CarlW schreef:Geen gaatjes, heel misschien sporen van een verdwenen decal. De decals op liggende en staande buis zien er toch behoorlijk authentiek uit (zitten onder de afwerklak). Op het Classic and Vintage forum wordt de piste geopperd dat een kleine framebouwer het frame voor Burco heeft gemaakt (Zieleman of zo).
een Zieleman zou een framenummer moeten hebben in het bracket, ook als er geen zieleman opstaat
De vork is ok denk ik, is nu eenmaal een baanvork.
dehartlijn van de bovenpoten moet in een lijn staan met de binnenbalhoofdbuis

Ha, de Stronglight. Ik heb deze winter een Peugeot PX10 opgekalefaterd en de cranktrekker heeft me een arm en been gekost (ze worden nog gemaakt en verkocht in de VS).
En in Kiel Wineweer :D
dehartlijn van de bovenpoten moet in een lijn staan met de binnenbalhoofdbuis
Op het zicht is dat zeker het geval
En in Kiel Wineweer :D
Wel, dat spijt me. Maar ik heb zeker je website gecheckt en daar heb ik veel info vandaan, jammer genoeg niet omtrent de beschikbaarheid van de cranktrekker.
m-gineering schreef:
CarlW schreef:Geen gaatjes, heel misschien sporen van een verdwenen decal. De decals op liggende en staande buis zien er toch behoorlijk authentiek uit (zitten onder de afwerklak). Op het Classic and Vintage forum wordt de piste geopperd dat een kleine framebouwer het frame voor Burco heeft gemaakt (Zieleman of zo).
een Zieleman zou een framenummer moeten hebben in het bracket, ook als er geen zieleman opstaat
De vork is ok denk ik, is nu eenmaal een baanvork.
dehartlijn van de bovenpoten moet in een lijn staan met de binnenbalhoofdbuis

Ha, de Stronglight. Ik heb deze winter een Peugeot PX10 opgekalefaterd en de cranktrekker heeft me een arm en been gekost (ze worden nog gemaakt en verkocht in de VS).
En in Kiel Wineweer :D
Ha, dat had ik ook eerder moeten weten.. mijn werkplaats is te modern soms...