Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen volgens een routeboekje of niet - Forum Wereldfietser

fietsen volgens een routeboekje of niet

hallo beste fietsmensen.

ik zal me even voorstellen mijn naam is eelco, ik zie hier op het forum dat dat een goede fietsernaam is aangezien ik niet de enige ben. :wink:

Ik ben afgelopen voorjaar voor de eerste keer op fietsvakantie geweest, dat was een rondje nederland, en ben in september nog een keer weggeweest. Wat me goed bevallen is.

Dus ik heb even stevig moeten onderhandelen met mijn werkgever, en heb nu zes weken vakantie afgedwongen in het voorjaar :lol:
Ik ben van plan om richting het zuiden te fietsen, maar zit te twijfelen of ik een beschreven route neem, of zelf een route uitstippel, wat is wijsheid.

Ik ben bang als ik een beschreven route neem van bv benjaminse dat ik dan half fietsend nederland tegenkom, en daar zit ik eigenlijk niet op te wachten.
Dus mijn vraag is hoe druk is het op die routes.
Ik fiets op konningendag aan, omdat ik al meer als 30 jaar haar verjaardag vier en zij heeft nog nooit mijn verjaardag geviert :wink:

Dus beste mensen wat is wijsheid.

groetjes eelco
Zonder routeboekje natuurlijk!
Lekker voorpret als je je (globale) route uitzet op een kaart en de verrassingen van alle niet verwachte dingen onderweg. Heerlijk!
Met routeboekje natuurlijk! :D

Zo ben je ervan verzekerd dat je de mooiste en rustigste fietswegen hebt en niet die drukke autoweg omdat die toevallig wel op de kaart stond.

Prachtig!

Hans

p.s.
Er moet natuurlijk altijd ruimte zijn om af te wijken
Zonder routeboekje natuurlijk. In het verleden overigens wel eens de route "langs oude wegen" gefietst. Zelf uitzetten en inlezen heeft mijn voorkeur.
Dit jaar na een paar jaar buiten Europa opnieuw richting Spanje zeg maar globaal Almere, Maastricht, Barcelona, Pamplona, Chartres, Almere. Voor deze reis een 10 jaar oude Michelin atlas Frankrijk (1:200) gekocht voor 3 euro bij de kringloop en we zien wel welke bladen we gebruiken. Blad afgefietst, uitscheuren en in het oud papier. Van Almere naar de Franse grens is wel bekend doen we maar uit het hoofd. In Spanje een boekshop opzoeken voor een lokale kaart van Catalonie.

Groet,

Paul Snoeij
Elk voordeel hep z'n nadeel". Sprak de filosoof.

Als je in het voorjaar gaat fietsen tref je echt nog niet half Nederland aan. Alleen Koninginnedag en waarschijnlijk ook de dagen daarna moet je rekening houden met drukte. Als je dan Nederland uit wilt fietsen, moet je, zeker met mooi weer dat voor lief nemen.

Het voordeel van uitgezette routes is dat je soms over weggetjes en paden komt die je zelf niet had gevonden.
Ik vind het zelf een nadeel dat dit soort routes vaak zoveel mogelijk hellingen vermijdt, maar dat kan ook weer een voordeel zijn.

Zeker nu je doel zo lekker vaag is, HET ZUIDEN, zou ik zeggen, zorg voor goed gedetailleerde kaarten. Voor Frankrijk en België is 1:200.000 een mooie schaal.
Zoek eventueel thuis na waar je in ieder geval langs wilt gaan en bepaal van dag tot dag je route.

Peter
In 2005 heb ik een mislukte poging gedaan om naar Barcelona te fietsen met gebruikmaking van route boekje Benjaminse. In die 600 km die ik inmiddels had afgelegd ben ik niet één fietsende Nederlander tegengekomen. Op campings trof ik wel landgenoten aan met hun caravans, maar dat leverde meer belangstelling op met soms een aanbod om mee te eten of te drinken. Na ervaringen in Azie ben ik steeds meer mijn eigen route gaan bepalen en dat biedt zoals Blanche al zij, de nodige verrassingen op. Kortom het valt best mee wat betreft fietsende landgenoten.
Ik heb hier thuis de nieuwe michelin gids van frankrijk liggen 1:200 en ik dacht als ik nu die dunne wegen pak dan vermijd ik toch al een heel eind de drukkere wegen. overnachtingsplaatsen word camping of wildkamperen maakt mij niet uit.

Ik pak trouwens de autoslaaptrein vanaf italie terug naar den bosch.
Maar als ik spanje binnenfiets kan ik nog altijd met de boot wat eiland hoppend naar italie toe.

eelco
Ik heb twee jaar geleden in mei op weg naar Santiago de Compostela de route 'Langs oude wegen" van Clemens Sweerman door Frankrijk gevolgd, maar als we per dag vier andere fietsers tegenkwamen, was het veel. Zelfs de Donauroute door Oostenrijk, zo'n beetje de drukste fietsroute van Europa, is in het voorjaar heel goed te doen (alleen op zondag met mooi weer is het daar erg druk).
Ik vind het zelf erg prettig een routeboekje te hebben, niet als bijbel maar als leidraad. De routeboekauteur heeft al het nodige voorwerk verricht wat betreft attracties, drukte en steilte van de wegen, onderdak, winkels en restaurants, en het is alleen maar reuze makkelijk daarvan te kunnen profiteren. Maar als een auteur wat doordraaft, zoals Sweerman met zijn eindeloze hellingen over kronkelwegen in Midden-Frankrijk, dan kies ik gewoon een alternatief aan de hand van de Michelin-kaart.
HansvanderVeeke schreef:
....niet die drukke autoweg omdat die toevallig wel op de kaart stond.
Ach dat is een kwestie van kaartlezen leren :D

Te oude kaarten hebben wel een nadeel. Een weg kan opgewaardeerd zijn, er kan ineens een autoweg liggen.
En er kan ineens een stuwmeer liggen.

Dat is mij een keer overkomen in Frankrijk. En toen ben ik echt aan het dwalen geraakt.

Peter
Met routeboekje natuurlijk. Het is in Europa zo druk op de weg met al die auto's dat je veel lekkerder rijdt als je gebruik maakt van alle fietspaden en fietsroutes die er zijn. Die routeboekjes zijn meestal een compilatie van alle bestaande lokale routes en paden. Erg veel anderen kom je ook op de drukste routes echt niet tegen.
Wim
Wij rijden altijd zonder boekje, maar hebben gemerkt dat als je op basis van de kaart een rustige route kiest je vaak op een fietsroute terecht komt. Als die bewegwijzerd is dan volgen we ze een stukje tot ze niet meer onze richting uitgaat.

In Portugal hebben we erg leuke stukken gereden door ouderen aan te spreken. Zij kennen vaak nog wegen die niet op de kaart staan wegens niet meer in gebruik. (tenzij je misschien stafkaarten gebruikt, maar dan sleep je tonnen papier mee) Soms loopt het mis, maar heel vaak kom je op prachtige plaatsen waar geen toerist langs komt.

(en om sommige hier helemaal dol te maken: wij plannen onze route niet enkel beginpunt en beginrichting liggen min of meer vast, de rest ontwikkeld zich vanzelf 8) )
Ik zou zeggen, maak van beide gebruik. Een route-boekje (Groene Route bijvoorbeeld) om in het zuiden te geraken en vandaar verder op de kaart (bijv. 1 - 200.000 kaarten van Michelin).
Je hebt dan een beetje gevoel wat op een dag te doen is en plan je van dag tot dag een route.

En je hoeft echt niet bang te zijn om in colonne naar het zuiden te fietsen. Ik zou zeggen dat je in mei hooguit 10 mensen tegenkomt op de hele route naar de middellandse zee.

Zelf heb ik de route een jaar of 12 geleden gefietst in het hoogseizoen en misschien 10 andere fietsers tegengekomen...

Veel voorpret gewenst!

Eric
Wim schreef:... Het is in Europa zo druk op de weg met al die auto's ...
Ik zou dit toch wat ongenuanceerd willen noemen. :?

Er zijn inderdaad plekken, waar op kleine weggetjes redelijk wat auto's rijden, maar zeker in een land als Frankrijk kan je een hele dag doorbrengen op de weg en, behoudens in dorpen (als ze niet leeggelopen zijn) zo nu en dan een auto tegen komt.
En die dorpen kunnen dan weer handig zijn om wat eten in te slaan.

Peter
eric190173 schreef:Ik zou zeggen, maak van beide gebruik.
Hehe,eindelijk. Ik was bang dat ik de enige was die dat ging zeggen. :wink:
Globaal met het boekje en als je op de kaart iets interessants ziet ga je daar op af.
Als het boekje tegenvalt maak je er een kampvuur van, anders gooi je het na 20 jaar toch weg.
Leon
Mijn idee, een combinatie van beiden. Neem een routeboekje als uitgangspunt en bepaal daarnaast je eigen route. Wanneer je door Frankrijk fietst kun je uitstekend gebruik maken van de kaarten van de Michelin atlas, de schaal is goed en je kunt de kaarten van het gebied waar je doorheen wilt fietsen gewoon uit de atlas scheuren en los meenemen. Eventueel vooraf al met een markeerstift een bepaalde route inkleuren.

Het routeboekje is ook erg handig voor tips om ergens te slapen of te eten.
Zowel je eigen route uitstippelen als het volgen van een voor jou nieuwe route kunnen voor verrassingen zorgen.

Maar... het zelf uitstippelen van de route is al een deel van je vakantie, de voorpret om het zo maar te noemen (ten minste, dat vind ik!). Een stukje extra avontuur! Afwijken kan natuurlijk altijd, ook als je een routeboekje volgt. Voor ons is het zelf uitstippelen een nog groter avontuur, dus daar gaat onze voorkeur naar uit.

Wij kijken altijd naar welke leuke/mooie bezienswaardigheden willen we tijdens een reis/vakantie zien en hoe komen we daar op de leukste manier!

Succes met je fietsreis!
Ik zit hier de michelin gids van frankrijk 2011 te bekijken en ik zie dat er ook fietsroutes ingetekend zijn, wandelroutes en sightseeingroutes, dus de voorpret kan beginnen met het uitstippelen van een route richting het zuiden. :P

alvast bedankt voor de vele en snelle reacties als iemand nog iets weet wat ik zeker niet mag missen dan hoor ik het graag.

oja ik zie dat ik eigenlijk in het verkeerde topic zit, maarja er zijn ergere dingen in de wereld.

eelco
diekleur schreef:Ik zit hier de michelin gids van frankrijk 2011 te bekijken en ik zie dat er ook fietsroutes ingetekend zijn, wandelroutes en sightseeingroutes, dus de voorpret kan beginnen met het uitstippelen van een route richting het zuiden. :P
Als de Firma Michelin fietsroutes intekent op een kaart moet je je wel een paar keer achter de oren krabben. Zijn die routes uitgezet door fietsers? Wat voor fietsers? Van wanneer dateren die routes?
Leon
Van restaurant naar restaurant......
Wim
Wim schreef:Van restaurant naar restaurant......
Wim
Dan zijn ze vrij recent. Ik neem tenminste aan dat de eerste routes gingen van benzinedepot houdende apotheek tot station (vanwaar je je geplofte banden naar Michelin & Cie, en Gare, Clermont Ferrand kon opsturen) tot de volgende mechanicien-voituriste ;)