Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Totaal gewicht bepakking en fiets - Forum Wereldfietser

Totaal gewicht bepakking en fiets

Ging laatst een weekje alleen fietsen in de eiffel en ardennen en moest dus alles alleen meesjouwen.Ik kampeer en kook onderweg en heb dus 2 bidons en een petfles water mee.allemaal best veel gewicht dus.Nu lees ik wel eens die verhalen van medefietsers die alles wegen en dan op 18 tot 25kg bagage uitkomen.Als ik dan vaak die foto's zie van volgehangen fietsen met 4 tassen roltassen en stuurtasjes denk ik wel eens dat moet toch veel meer gewicht zijn.Ik heb zelf een koga randonneur die in de folder iets van 17 kg weegt maar in het echt met pomp en bidonhouders toch op 20kg uitkomt.Nu mijn concrete vraag :heeft iemand zijn bepakte fiets wel eens gewogen.Helemaal vakantieklaar welteverstaan dus met volle bidons en alles er op en eraan.
Ik ben op de weegschaal gaan staan en heb mijn fiets opgepakt en minus mijn eigengewicht kwam ik uit op 56kg.Vond het wel een beetje veel maar ik neem echt niet meer mee als de gemiddelde kampeerder.De enige luxe is dat ik een vouwbaar stoeltje meesjouw.
Wie volgt mijn voorbeeld en weegt zijn kant en klare fiets ook eens voor vertrek.Ik denk dat de meeste van jullie ook wel zullen schrikken van het gewicht.
gr. japie
Ik denk dat mijn fiets met zware rohloff naaf en bidons ca. 20 kg weegt.
Bij een fietsvakantie wegen de fietstassen met inhoud (incl 2p tent, mat, slaapzak, kleding, eten, kookgerei etc, incl. vrij veel gereedschap en excl. extra buitenband) ongeveer 22 kg, geloof ik. Opgeteld dus 42 kg.

Dan is 56 kg wel vrij veel. Je stoeltje (ik gebruik een plastic zak) kan dit verschil niet volledig verklaren.
Vorig jaar de bagage en fiets gewogen voordat ik bergachtig terrein in ging. Fiets 18 en bagage 32, ik sleep nogal wat eten mee,gereedschap, een dik boek etc. Maar toch ook 1700hm op een dag gemaakt,
Het moet wel leuk blijven. Pff, 56 kg! Om te beginnen mag je fietspomp + bidonhouders geen 3 kg wegen. Maar een fiets van 17 kg vind ik ook al behoorlijk zwaar.

Wij fietsen vergeleken daarmee al behoorlijk lichtgewicht.
Fietsen resp. 11,5 en 12 kg.
Eén BOB-trailer: 6 kg.
Eén rekje, tassen en inhoud voor 2 personen: 32 kg.
Totaal: 61,5 kg.
NB. Dit was in Azië zonder tent. Voor een kampeervakantie moet je er nog ca. 7 kg bij rekenen.
Meer dan 35 kg pp zal het niet worden, tenzij je water en levensmiddelen meerekent.

Nog lichter moet gemakkelijk kunnen. Een BOB is natuurlijk vrij zwaar en zou vervangen kunnen worden door een rekje met 2 of 3 tassen.
Mijn m-gineering met Rohloff en Son weegt een 16 kg. Op de recente Wereldfietser tocht in de Achterhoek had ik 19 kg bij me, inclusief wat eten, maar exclusief water in de bidons. Ik was voorbereid op redelijk fris weer, maar zeker niet op winters weer of onherbergzame gebieden. Als ik nog wat meer mijn best had gedaan en meer geld had uitgegeven voor onder meer een aparte solotent, dan had ik het bagagegewicht tot iets van 15 kg kunnen reduceren zonder heel extreem te gaan doen. Voor Europa in de warme helft van het jaar moet dus alles in twee achtertassen passen, dunkt me. Dat bespaart op zich al weer 2-2,5 kg gewicht aan tassen en drager, en een kleine 200 euri die je kunt gebruiken om lichtere en compactere spullen te kopen. Volume speelt dan dus inderdaad ook een belangrijke rol: door een gering volume van je bagage heb je onder deze omstandigheden geen voortassen nodig. Mijn fiets is zonder voortassen heel goed hanteerder (misschien omdat ik door een racebocht wat meer voorover zit, en dus genoeg druk op de voorkant uitoefen).
Je kunt een heleboel zooi gewoon thuislaten. Daarnaast zijn er voor veel kleinere dingen prima alternatieven die vaak slechts de helft wegen van wat je gewend was. Als je niet alles in een keer doet hoeft dat helemaal niet veel te kosten; soms is lichter zelfs goedkoper. Wel begint het ermee dat je ook van kleine dingen steeds kijkt of er een goed alternatief is van bijvoorbeeld 50 gram in plaats van 100 gram. Je kunt denken dat die 50 gram niet te merken zijn, maar het is wel de helft, en als je zo twintig keer doorpakt heb je een kilo bespaart, en dat merk je wel. Misschien moeten we eens een lijst maken van handige goedkope oplossingen voor lichte spullen. Duur hoeft echt niet: Lexan bestek kost een fractie van titanium, en is nog lichter ook.
Wim
Japio schreef:Ging laatst een weekje alleen fietsen in de eiffel en ardennen en moest dus alles alleen meesjouwen.Ik kampeer en kook onderweg en heb dus 2 bidons en een petfles water mee.allemaal best veel gewicht dus.
Waarom twee bidons en ook nog een petfles? Je kunt in de Ardennen toch overal (bij elk benzinestation bijvoorbeeld) aan water komen? Dat scheelt alweer minstens anderhalve kilo, en dat is pas het begin...
Ik schrik weer van de gewichten die ik in deze draad voorbij zie komen. Vaak begint de ellende volgens mij met de kleding. Als ik soms zie op campings wat mensen allemaal uit hun tassen tevoorschijn toveren: drie fietsbroeken, vier T-shirts, twee truien, twee of drie lange broeken... dat weegt allemaal enorm veel en juist daarop kun je veel bezuinigen. Je moet misschien iets vaker wassen, maar dat is het me dubbel en dwars waard.
Mijn fiets (Van Herwerden Roadmaster) weegt 15 kg incl. voor en achterrekken en lege bidons. Voor kleine tochten of tochten door bijv. Frankrijk heb ik geen voortassen nodig. Wel neem ik altijd kampeeruitrusting mee. Tent met haringen etc is 3 kg (ik streef nog naar een lichtere), slaapzak 900 gram, matje ook zoiets. Brander en pan, gas, bestek, laplandmokken iets van 1,5 kilo. Het totaal met kleding etc erbij is meestal zo rond de 18 kilogram. Dus met 33 kg totaal scoor ik volgens mij niet slecht. Aan water neem ik meestal 1,5 liter mee, brengt het totaal dus op 34,5. Van die 18 kilogram is ook ongeveer een kilo aan fotoapparatuur (camera, lenzen). En mijn notitieboekje is voor mij als schrijver heilig.

Rutger
www.rutgersreizen.nl
Japio schreef:koga die in het echt met pomp en bidonhouders toch op 20kg uitkomt.
Ik ben op de weegschaal gaan staan en heb mijn fiets opgepakt en minus mijn eigengewicht kwam ik uit op 56kg.Vond het wel een beetje veel maar ik neem echt niet meer mee als de gemiddelde kampeerder.
Ik sta bij de WF bekend als veelsjouwer en ik weeg als het even kan de hele zaak met water en al thuis ook. Ik kom tegenwoordig dan niet meer boven 32 kg bagage uit (eerder 28), en dat is inclusief tent van 4 kilo, slaapzak van 1,5 kilo, veel kleren, uitgebreide kookspullen met 2 pannen en 3 borden, 3 bidons en 1 petfles, zware camera, reservespullen, de grote en de kleine reparatieset, 1 paar extra schoenen etc. etc. Waar die 4 kilo vandaan komen die jij nóg meer hebt is interessant om eens na te lopen want de meeste fietsen die ik wel eens heb mogen `tillen` waren een stuk lichter.
Groet,
Leon
Dank voor jullie reacties.Ben de zolder maar eens opgegaan met de weegschaal en heb eea eens gewogen.Was mijn vakantie begonnen met misschien te veel eten.500gr macaroni met pot saus,ook gauw 500gr dacht ik.Ook nog 2 pakjes waar alleen heet water bij moet ook gauw 400gr.Normaal gaan we altijd met z'n tweetjes dus we hebben een tunneltent 3 pers.weegt 4.3kg.Haringzak met paar soorten haringen 1.5kg.Het vouwstoeltje woog ook 1.7kg.Die 3 ltr water is omdat ik meestal tussen de middag warm eet en dan heb je die aantal liters wel nodig om ook nog wat af te kunnen wassen.Kleren heb ik bijna geen bij me.Neem wel altijd een reserve binnen en buitenband mee en gereedschapstooltje.
Maar wat ik hier eingelijk ook mee aan wou geven is dat van de gewichten die in de folders van fietsfabrikanten en ook van andere merken staan je niet veel van op aan kan.Weeg ik mijn tent met stokken en binnentent zonder de haringen dan kom ik op 4.3 kg uit.in de folder staat hij voor 3.7kg.maar de tent gaat dus in een foedraal en dat gewicht mis je dus al.Geld dus voor je donzen slaapzak, slaapmatje enz.Ga je dus op die manier wegen klopt er dus niet veel meer van,vandaar dat ik hem dus helemaal bepakt en gezakt met volle bidons en incl.eten gewogen heb.
Inderdaad zijn die gewichten waardeloos. Ik heb zojuist mijn avaghon met rohloff, voor- en achterdragers en slot gewogen, en kom op 18,7 kg. Op de website van Avaghon staat: "Een Avaghon: (...) Heeft een laag gewicht: de complete fiets weegt 12,5 tot 16,5 kg, afhankelijk van maat en afmontage." Hum...
Japio schreef:Normaal gaan we altijd met z'n tweetjes dus we hebben een tunneltent 3 pers.weegt 4.3kg.Haringzak met paar soorten haringen 1.5kg.Het vouwstoeltje woog ook 1.7kg.
Erg zwaar allemaal lijkt mij, maar dat verdeel je toch zeker wel over 2 fietsen?

Ik heb fiberglasharingen, wegen bijna niks. :wink:
Als je met z'n tweeën fietst heb je ook geen 3-persoonstent nodig :wink:
Mijn twee-persoonstentje weegt maar 2500 gram en is meer dan ruim genoeg.

Afbeelding
peter de rijk schreef:Vaak begint de ellende volgens mij met de kleding.
2 fietsbroeken met zeem (eentje gaat iedere dag mee onder de doesj), 1 T-shirt en 1 hemdje zonder mouwtjes, 1 warme trui (ook als kussen te gebruiken in een kussensloop) 1 lange trainingsbroek, 4 paar dunne zwarte sokken, wat ondergoed en klaar. Hou ruimte over in m'n 2 voortassen voor kaartmateriaal enzo. Wel altijd 2 paar schoenen; een paar om mee te fietsen, een paar lichte gympen voor 's avonds. Van de regenkleding gaat alleen het jasje mee.
Verders; alles wat je onderweg kan kopen kan je thuis laten (en dat gaat bij mij redelijk ver). :wink:
Tja, een tent van bijna 6 kg. Een reserve buitenband vind ik ook overbodig, zeker in Europa. Over die sofa zal ik het verder maar niet hebben.
Ik blijf van mening dat een fiets van 20 kg alle perken te buiten gaat. Op vlak terrein merk je dat misschien niet zo, maar berg op tellen al die extra kilo's wel degelijk. Mijn 15 jaar oude Giant Expedition (60 cm) met 2 rekjes, pomp, standaard, bidonhouders, spatborden en verlichting weegt 15 kg, dus ik snap echt niet waarom het 5 kg zwaarder zou moeten zijn. Ik gebruik hem nu niet meer omdat ik hem nog te zwaar vind...

Boodschappen doe ik (in de bewoonde gebieden) onderweg, liefst tegen het eind van de dag. Daar heb je dan ook niet zoveel last meer van.
Jan Eleveld schreef:Mijn 15 jaar oude Giant Expedition (60 cm) met 2 rekjes, pomp, standaard, bidonhouders, spatborden en verlichting weegt 15 kg, dus ik snap echt niet waarom het 5 kg zwaarder zou moeten zijn.
Ook inclusief slot?
Ja, die was ik nog vergeten, zo'n ringslot. En een fietscomputer, bar-ends.... meer niet geloof ik.
De lichtste zinvolle variant die ik me kan voorstellen is een audax/brevet fiets voor asfalt van zo'n 10-11 kg, met daarop een grote 10 liter stuurtas als van Gilles Berthould, plus een grote 24 liter zadel tas als de Camper Longflap van Carradice. Als je heel compacte bagage hebt past alles voor een niet te wilde tocht erin. Het bagage gewicht zal dan ook wel in de buurt van de 10 kg blijven. Alles bijeen heb je dan een perfecte outfit voor het hele snelle asfalt werk in Europa, zoals een collentocht met tent.
Voor de rest is het natuurlijk steeds enerzijds een verhaal van welke functionaliteit heb ik nodig, en welke niet, en anderzijds een verhaal van kan ik (bijna) dezelfde functionaliteit ook bereiken met veel minder gewicht. Ik heb bijvoorbeeld een Ikea bord van ruim 50 gram, en dat is vast minder dan een derde van het gewicht van een Mepal bord. Ik heb een stoeltje van 280 gram, en dat is heel wat minder dan de kilo die anderen meezeulen voor bijna hetzelfde gemak. Maar soms laat ik het stoeltje helemaal thuis. Dat kan ook, en is nog weer lichter. Helemaal geen stoeltje kopen is bovendien de goedkoopste oplossing.
Wim
Het probleem is hier dat mensen al een fiets hebben en die weegt wat hij weegt... altijd te véél. Je kunt er natuurlijk wel van alles afslopen, zoals dat AXA slot van een kilo of zo, spatborden, dynamo en verlichting. Je kunt zelfs je computertje thuislaten.... Uiteindelijk heeft je fiets een bepaald gewicht.
Waar je natuurlijk ook winst kunt behalen: die petfles leeg meenemen als er onderweg overal water voorhanden is en alleen vullen als je gaat wildkamperen. Voedselvoorraad? Alleen het hoognodige of een ietsje meer als er helemaal niets te koop is waar ik ga fietsen.
Wat je verder meeneemt aan "woning" en -inrichting, kleding etc.: Check eens na een reis wat je niet of heel weinig hebt gebruikt en laat dat de volgende keer lekker thuis...
En een stoel(tje)... :shock: Deze oude man neemt alleen een muismatje mee om op te zitten en let op... :wink: die eenzame arme man krijgt op de campings heel regelmatig een heerlijke stoel aangeboden. Vaak ook nog koffie of een koud pilsje uit de koelkast van de caravan... 8)

Al met al ga ik, als het écht zwaar wordt met 17,2 kg. Snel, maximaal 23 kg. bagage (mijn record, zonder de boodschappen onderweg.. :lol: ) en zo'n 76, 77 kg. berijder (daar valt vaak óók flink op te besparen...) op pad.
Tja, maar het is ook vakantie en geen overlevingstocht. En een kwestie van prioriteiten stellen.

Afgelopen weekend voor het eerst sinds lang een stalen percolator meegezeuld om echte koffie te maken op de benzinebrander. Mmm, dat is echt veel lekkerder dan filterkoffie of oplosmeuk. Die gaat dus mee naar Spanje straks (+1kg). Dan blijft er iets anders thuis. Bijvoorbeeld de extra fietsbroek en shirt, zodat ik wat vaker moet wassen. Geen buitenband meer mee. En de komende weken een paar boterhammen minder eten.
Jan Eleveld schreef:Maar een fiets van 17 kg vind ik ook al behoorlijk zwaar.
Inderdaad veuls te zwaar, zeker als je gaat vliegen. Mijn gele Giant weegt 12 kg. Ik gebruik max. 14 kg bagage, dat is al voldoende zat.
liz schreef:Tja, maar het is ook vakantie en geen overlevingstocht. En een kwestie van prioriteiten stellen.

Afgelopen weekend voor het eerst sinds lang een stalen percolator meegezeuld om echte koffie te maken op de benzinebrander. Mmm, dat is echt veel lekkerder dan filterkoffie of oplosmeuk. Die gaat dus mee naar Spanje straks (+1kg).
Zo'n aluminium Hema expressoapparaat is net over de 6 ons!

Mij nog veel te zwaar, ik maak wel turkse koffie in de pan :D
Wim schreef:De lichtste zinvolle variant die ik me kan voorstellen is een audax/brevet fiets voor asfalt van zo'n 10-11 kg, met daarop een grote 10 liter stuurtas als van Gilles Berthould, plus een grote 24 liter zadel tas als de Camper Longflap van Carradice. Als je heel compacte bagage hebt past alles voor een niet te wilde tocht erin.
Een Tubus fly weegt 250 gram of zo, twee achtertassen zal ook wel naar de kilo gaan. Is ok een optie.

Waar kun je nog meer op sparen zonder gelijk extreem geld uit te geven:
1) thuislaten: heb je dat licht & standaard & ringslot & spatborden echt nodig?
2) banden: rubber is zwaar en de ene (binnen)band weegt de helft van de andere. Een maatje kleiner scheelt ook
3) zadel: een Brooks met veren is gauw een kilo, een Flite met Ti gestel 2 ons om maar even wat extremen aan te geven
4) stuurpen: een verstelbaar geval kan zo 2-3 ons zwaarder zijn dan een niet verstelbare.
5) zadelpen: zit ook veel variatie in