Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Totaal gewicht bepakking en fiets - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Totaal gewicht bepakking en fiets

Jan Eleveld schreef:Het punt is dat de zogenoemde vakantiefietsen niet worden gebouwd vanuit het idee dat ze licht moeten zijn. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar onder de 15 kg zul je waarschijnlijk geen vakantiefiets in de winkel aantreffen. Tenzij je er van alles afsloopt.
Dat zegt meer over de vakantiefietsen die je in de Nederlandse winkels aantreft. Mijn Bob Jackson is duidelijk ontworpen als randonneur, onder de 15 kilo zal ie zeker zijn.
Voor wat betreft de uitrusting heb ik even snel een documentje (PDF, 59KB) gemaakt met de gewichten van de uitrusting. Zowel het gewicht excl. water, eten en brandstoffen staat erin vermeld, als incl. Ik denk dus aan een modaal gewicht van 23 kg. excl., en een gewicht van zo'n 33 kg incl. alles erop en eraan.

Voor wat betreft de fiets denk ik aan zo'n 12-18 kg.

Modaal gezien kunnen we de totalen dus zoeken tussen de 35 en de 51 kg. Hierin zijn dus variaties mogelijk naar beneden (Jim, Ivo, bij gematigder omstandigheden), alsook naar boven (Marco, Marc, Robertjan, bij extremere omstandigheden), om er maar een paar te noemen.
Dick Schuurman schreef:Wat is het verschil met koffie in een filter en dan heet water opgieten? Dat het koffiedik niet in je pan dan wel beker zit?
Nog even off-topic over koffie. Toevallig werd het afgelopen weekend genoemd in de wetenschapsbijlage van het NRC, door voedingsdeskundige Martijn Katan. Het stofje heet cafestol, zit in koffie, en wordt inderdaad tegengehouden door een koffiefilter.

Even gegoogled:
Koffiebonen bevatten vet, het zogenaamde koffievet. Dit vet wordt met het hete water uit de bonen geëxtraheerd en komt als kleine vetdruppeljes in de koffie terecht. Cafestol en kahweol zijn zulke vetten. Beide stoffen behoren tot de zogenoemde terpenoiden. Ze verhogen in beperkte mate het cholesterolgehalte van het bloed. Bij filterkoffie, gezet met een papieren filter zoals in Nederland gebruikelijk is, blijven deze stoffen echter in het filter achter. Mensen met een verhoogd cholesterolgehalte doen er daarom goed aan te kiezen voor koffie die is gezet met een papieren filter of voor oploskoffie. Ook cafeïnevrije koffie heeft geen invloed op het cholesterolgehalte van het bloed.
eindgebruiker schreef:
Dick Schuurman schreef:Wat is het verschil met koffie in een filter en dan heet water opgieten? Dat het koffiedik niet in je pan dan wel beker zit?
Nog even off-topic over koffie. Toevallig werd het afgelopen weekend genoemd in de wetenschapsbijlage van het NRC, door voedingsdeskundige Martijn Katan. Het stofje heet cafestol, zit in koffie, en wordt inderdaad tegengehouden door een koffiefilter.

Even gegoogled:
Koffiebonen bevatten vet, het zogenaamde koffievet. Dit vet wordt met het hete water uit de bonen geëxtraheerd en komt als kleine vetdruppeljes in de koffie terecht. Cafestol en kahweol zijn zulke vetten. Beide stoffen behoren tot de zogenoemde terpenoiden. Ze verhogen in beperkte mate het cholesterolgehalte van het bloed. Bij filterkoffie, gezet met een papieren filter zoals in Nederland gebruikelijk is, blijven deze stoffen echter in het filter achter. Mensen met een verhoogd cholesterolgehalte doen er daarom goed aan te kiezen voor koffie die is gezet met een papieren filter of voor oploskoffie. Ook cafeïnevrije koffie heeft geen invloed op het cholesterolgehalte van het bloed.
Kan je dit ook bij koffiepraat plaatsen dan is het helemaal on-topic.

Rutger
Jan Eleveld schreef:....maar onder de 15 kg zul je waarschijnlijk geen vakantiefiets in de winkel aantreffen.
En mijn trotse gele Giant FCR dan? Hij weegt slechts 12 kilo en heeft al nogal wat buitenlandse wegen onder zijn banden gehad. Ik heb bij de aankoop op 28 aug. 2003 speciaal op zijn gewicht gelet in verband met vliegreizen!

Afbeelding

Afbeelding
Dezelfde fiets in vakantie-uitrusting (14 kg bagage).
Ja zei de Sherry-maker call it dry and make it sweet:
Giant SUPER LIGHT 17.5 kg !!!!!!
Ga nog even kijken wat het gewicht van mijn bagage wordt

HG

Opa Leen
Wat een non discussie, stelletje kinderlozen! Luister en huiver naar onze kilo's:

1 Santos MTB incl dragers en Weber koppelstuk circa 15 kg
1 Hase Trets aanhangligfiets circa 15 kg
1 dochter circa 18 kg
4 Ortliebtassen circa 20 kg
1 familietrektent 5 kg
2 matjes 2,5 kg
1 ligfietstas 10 kg

Totaal zit mijn huidige bepakking inclusief fiets nu standaard rond de 85 kg. Ik weeg zelf nog geen 65 kg. En dan krijg ik nog verbaasde reacties in andere topics als ik op zoek ben naar een wat vlakkere route :roll:

Groeten,
Dennis
Dennis de Vries schreef:Wat een non discussie, stelletje kinderlozen!
:?: :shock: Ik heb wel degelijk 2 kinderen, maar die gaan al héél lang hun eigen weg :arrow: , zelfs op de fiets. :lol:
Dennis,
wat stelletje kinderlozen?? zal ik mijn kindertjes op je af sturen ?
1x 1.96 90 kg
1x 1.86 85 kg
beiden zijn echt mager en afgetraind :D :D :D

en als je even wacht zijn de kleinkinderen ook op een slagvaardige leeftijd en bij hen hoef je helemaal niet aan Opa te komen!!


Terug naar de topic
net mijn zooi gewogen, ga zondag verder met de Hanze route,
25.1 kg
komt nog een stuk brood bij en een pond goeie boerenkaas en natuurlijk 2.7 ltr in de bidons.
Om het helemaal compleet te maken heb ik ook de kleding aan het lichaam en het zakmes gewogen weer 1 kg
Totaal kom ik dan in de buurt van de 30 kg
Kan ik nog 10 kg besparen door van die 108 kg die ik zelf weeg.

groetjes

Opa Leen
Then you also have the minimalists…. :D

Dushanbe to Delhi Igor Kovse
6,1 kilo aan fotospullen lijkt me erg veel.
Robertjan schreef:Voor wat betreft de uitrusting heb ik even snel een documentje (PDF, 59KB) gemaakt met de gewichten van de uitrusting. Zowel het gewicht excl. water, eten en brandstoffen staat erin vermeld, als incl. Ik denk dus aan een modaal gewicht van 23 kg. excl., en een gewicht van zo'n 33 kg incl. alles erop en eraan.

Voor wat betreft de fiets denk ik aan zo'n 12-18 kg.

Modaal gezien kunnen we de totalen dus zoeken tussen de 35 en de 51 kg. Hierin zijn dus variaties mogelijk naar beneden (Jim, Ivo, bij gematigder omstandigheden), alsook naar boven (Marco, Marc, Robertjan, bij extremere omstandigheden), om er maar een paar te noemen.
rtk schreef:6,1 kilo aan fotospullen lijkt me erg veel.
Vind ik niet hoor. Maar ach, iedereen vertrekt op fietsreis ook met andere objectieven. Bij elk soort objectief hoort een ander gewicht.
ottovds schreef:Vind ik niet hoor.
200 gram voor een zonnebril lijkt mij ook wat erg veel !! 8)

Mijn 14-42 lens weegt nog geen 250 gram; m'n 40-150 ietsje meer.
camera (300 gr) + 2 lenzen, reserve batterij (80 gr) en oplaadspul (100 gr) is iets meer dan 1 kg :wink:
Michael W schreef:
ottovds schreef:Vind ik niet hoor.
200 gram voor een zonnebril lijkt mij ook wat erg veel !! 8)

Mijn 14-42 lens weegt nog geen 250 gram; m'n 40-150 ietsje meer.
camera (300 gr) + 2 lenzen, reserve batterij (80 gr) en oplaadspul (100 gr) is iets meer dan 1 kg :wink:
300g voor een serieuze body?
Ik hou van primes, en dan vooral van de wat oudere primes. Zeker als ik weet dat ik onderweg nog wat binnen ga fotograferen. Dus gaat er makkelijk 7 kilo aan fotomateriaal mee.
Ivo Miesen schreef:300g voor een serieuze body?
FF nagewogen, precies 380 gram voor een digitale spiegelreflex ja!!
Helemaal met je eens. Maar zou jij jezelf daarin modaal noemen?
Ik kom zelf voor een body, 15mm,21mm,40mm,70mm,100mm,135mm,200mm primes, teleconverter en volwaardig statief uit op ongeveer 3 kilo.
ottovds schreef:
rtk schreef:6,1 kilo aan fotospullen lijkt me erg veel.
Vind ik niet hoor. Maar ach, iedereen vertrekt op fietsreis ook met andere objectieven. Bij elk soort objectief hoort een ander gewicht.
Hmm, ik heb inderdaad de 80-200mm lens 3 keer gerekend. realistisch gezien is de 12-24mm een stuk lichter, om van de 50mm nog maar niet te spreken...! Ik denk dat het 2500 gram moet zijn i.p.v. 5400. Evengoed blijft het gewicht van alleen de gemiddelde bepakking al vrij hoog uit, als ik het tenminste vergelijk met een wandelbepakking. Gelukkig kunnen we ons dat al snel veroorloven als fietsers. :D
Mijn Surly Ogre trekking Bike deraileur 1 x 11 (wat alles aankan ) weegt 19,kg met 29 inch wielen 2.5 inch banden die samen al dik 1.5 kg wegen, maar wel tubeless, en drie water houders en 2 side pack racks aan voorvork...

Dus dat is de basis,
mijn letterlijk Stalen Ros.

Verder met alle items op keukenweegschaal gewogen kom ik op + - 14 kg bagage uit excl water flessen.
slpzak max 1 kg
tent max 3 kg
slaapmat max 1kg
pomp/ Ketting cq banden gereedschap en tubless fluid/ smeermiddelen goed 1.3 kg

Regenkleding en ook Poncho voor nodige situatie.
verder lichtgewicht fiets kleding 4 kg max of zo ? dit even uit de natte duim.

verder kookset, fles spiritus 1.5 kg
Powerbank 0.6 kg
Zonecel oplader 300 gr 2 delig..

Met de Surly Ogre heb ik mooi frontrek en rear reck...daar 2 Ortlib tassen..2x 900 gr = 1.8 kg
Ik houd niet van die volgepropte fronttassen
Achterop nog een Ortlib zak (rond langwerpig) waterdicht opberg zak weegt 0.3 kg of zo.

Flessen water weeg ik niet omdat deze doorlopend vol of leeg zijn.

Nog een goed mes en wat keuken kruiden maar je moet niet regide willen n en werkelijk alles wegen.
Maar rond de 15 kg moet je werkelijk alles bij kunnen hebben...lijkt mij.


Eten bij hebben weegt ook weer meer of minder.
Roggebrood (goed houdbaar) weegt ook al gauw halve kg per pakje maar daar zit wel zeer veel energie in die lang vrijmaakt, ipv wit bolletje met rozijnen die weer veel lichter weegt..maar binnen 1andehalf uur klimmen er weer uit is gewerkt..

Al met al net uit Noorwegen Zweden en Denemarken...

Als gematigde fietser met conditie veel geklommen met name in Nrwegen de nodige stukken in Zweden.
Een mooie ervaring wat smaakt naar meer.
Misschien dit seizoen nog een rondje met zeker nog een kg of 2 minder...
Rene 58 j
En daarnaast heeft ieder nog zijn eigen gewicht , moet je niet wegen, gewoon meenemen...;-)

Bijlagen

Da's een tijd gelee dat in dit topic gereageerd werd ;)

Blijft een leuke fiets zo'n Ogre, kun je alle kanten mee op :) En best een nette score ook als je de bagage op 14 kilo weet te houden.
Alee Denham het e.e.a. eens op een rijtje gezet: How Much Does Bike and Gear Weight Actually Slow You Down.

Hij noemt de rolweerstand van je banden en de aerodynamica van fietser en bepakking als minstens zo belangrijke factoren in de totale weerstand die je als fietser overwinnen moet.