Bert van Sprang schreef: Ook mij valt het overigens op dat veel (waarschijnlijk door Santos gesponsorde) wereldfietsers steeds op het nieuwste model fietsen en dan ook nog berichten dat het de beste fiets is die ze ooit hebben gehad, zie bijvoorbeeld berichten van Elmar en Ellen.
Santos wil zelf bepalen wie hun fietsen beoordeelt en in welke media die beoordelingen gepubliceerd worden. En ze waken ervoor dat die publicaties positief zijn. Mijn ervaring is dat Santos geen testfietsen meer uitleent als niet bij voorbaat vaststaat dat er een positief verhaal volgt. De afgelopen 2 jaar heb ik regelmatig rij-impressies van fietsen geschreven voor Op Pad. Dit waren geen uitgebreide testverslagen, maar - de naam zegt het al - beschrijvingen, waarbij ik aangaf hoe een fiets was opgebouwd, wat het rijgedrag was en in hoeverre zo'n fiets geschikt was om mee op vakantie te gaan. Dat alles in circa 600 woorden. Ik mailde dan eerst een fietsenbouwer of ik een week lang een testfiets van een bepaald type kon krijgen. De meeste fietsenbouwers vonden dat prima, maar Santos was een van de lastigste.
Mijn allereerste rij-impressie was toevallig een Santos: de Travelmatser 2.8. Op verzoek van de eindredacteur had ik om een testfiets met een derailleur gevraagd. In de voorafgaande nummers waren al fietsen met Rohloffnaven beschreven en het was niet de bedoeling dat in Op Pad alleen maar hele dure fietsen aan bod zouden komen. Ik kreeg een positieve mail terug van Santos en kon in Nieuw Vennep een testfiets ophalen.
Daar bleek echter een Rohloff-met-tandriem exemplaar klaar te staan. Ik liet weten dat ik daar niet om gevraagd had, maar werd in eerste instantie niet geloofd. Gelukkig had ik een uitdraai van mijn mail meegenomen, die ik kon laten zien. Een nieuwe Travelmaster met derailleur was op dat moment echter niet beschikbaar. Wel kon ik een wat ouder model meenemen. Aangezien ik al tegen een deadline aanzat en deze Travelmaster nog niet eerder in Op Pad had gestaan, heb ik deze fiets toen maar beschreven en er wel duidelijk bij vermeld wat de verschillen met het allernieuwste model waren.
Een jaar geleden benaderde ik Santos opnieuw voor een testfiets van de Travelmaster 3+. Ditmaal zou een Rohloff-met-tandriemexemplaar ook prima zijn voor een rij-impressie (iemand die toch al duizenden euro's voor een fiets overheeft, zal niet uit zuinigheid voor een derailleuruitvoering kiezen). Dezelfde medewerker die een jaar eerder mijn eerste testfiets had geregeld, verwees me nu door naar Robbert Rutgrink, de baas van Santos. Hij had mijn mail al doorgestuurd. Prima, dan zal er nu niks verkeerd gaan, was mijn eerste gedachte daarbij.
Mijn mail bleef echter onbeantwoord en uiteindelijk ben ik maar gaan bellen. Nu kreeg ik iemand aan de lijn die mij adviseerde om toch maar weer een mailtje te sturen. Ook prima, want als typische introvert heb ik een hekel aan telefoneren. Bovendien vind ik schriftelijke afspraken betrouwbaarder dan mondelinge. Niet voor niets had ik bij mijn eerste bezoek aan Santos een printje van mijn mail meegenomen.
Een week later kwam het antwoord van Robbert.
Tof dat je onze nieuwe Travelmaster wilt testen. Tot nu toe hebben we erg goede feedback gekregen van gebruikers.
En dat terwijl we met deze fiets toch nieuwe paden bewandelen. Want hij is anders, ontwikkeld om ergens heel goed in te zijn. Daarbij hebben we keuzes gemaakt en oplossingen bedacht die onconventioneel zijn.
Past ook wel een beetje bij ons; doen wat we denken dat het juiste is los van wat anderen daarvan vinden. Zolang het resultaat maar een beter product oplevert want daar doen we het voor.
Omdat we zoveel energie, tijd en moeite stoppen in nieuwe ontwikkelingen, en omdat ik me realiseer dat een goede fiets niet bij iedereen past (daarom zijn we custombuilt) hebben we sinds enige tijd een testprotocol.
Dit houdt in dat wij alleen testfietsen kunnen leveren als we weten wat de tester belangrijk vind en nodig heeft.
Dit om te voorkomen dat de match tussen tester en fiets niet goed is. Net als we doen bij consumenten.
Het gaat dan bv om welke banden en wielmaat, remsysteem, zitpositie, stuur, zadel en pedalen. Alsof je je eigen Santos koopt.
Dus als je mij kunt laten weten hoe en waar je hem gaat testen en wat je voorkeuren zijn dan kan ik kijken of we een fiets kunnen maken die goed bij je past.
Kunnen we die fiets maken dan graag. Kunnen we het niet of is onbekend wat belangrijk is dan kunnen we niet bouwen.
Net als bij consumenten, daar doen we het net zo.
Dat klonk positief. Ik ging direct aan de slag met de online customizer, voegde er nog wat informatie over mijzelf aan toe, liet weten dat het niet om een uitgebreide test ging maar om een korte beschrijving in 600 woorden en stuurde een mail terug. Vier dagen later kreeg ik antwoord.
Ik twijfel of ik een fiets voor de test ter beschikking stel. Wij zijn custombuilt omdat ik geloof dat alleen op die manier de best passende fiets gemaakt kan worden, voor consumenten of voor jou, dat maakt niet uit. Zomaar een fiets meegeven voor een test doen we sinds enige tijd niet meer. We hebben een testprotocol nodig; wat zijn de voorkeuren van de tester, wat is er belangrijk, wat gaat er beoordeelt worden. Hiermee wil ik voorkomen dat we een fiets leveren, custombuilt, maar niet volgens de wensen van de rijder. Wij zijn custombuilt juist omdat iedereen z'n eigen wensen en eisen heeft. Nadat die geinventariseerd zijn kunnen we pas gaan bouwen. Op deze manier past een fiets het beste bij de toekomstige gebruiker.
Graag zou ik dan ook van jou een testprotocol willen ontvangen met daarin de specificaties van hoe de testfiets er volgens jou uit moet gaan zien, wat je belangrijk vind en waar je de fiets op gaat beoordelen. Ik zal dan kijken of wij deze fiets ook kunnen maken voor je.
Zo krijg jij precies de fiets die je nodig hebt met de onderdelen die je in de test gaat beoordelen. En er wordt voorkomen dat je een hele goede fiets krijgt die niet zo goed past bij jou. (een fiets bouwen met goede onderdelen is een stuk makkelijker dan de beste fiets bouwen voor iemand).
We zouden de fiets dan na de beurzen medio maart kunnen leveren.
Vanaf woensdag ben ik weer op de zaak te bereiken. Zullen we dan even bellen om dit door te nemen?
Wat ook kan is dat je Marco Meijerink vraagt naar zijn ervaringen met de 3+. Die heeft er net een paar weken op gereden, door Kenia, met volle bepakking. Was een mooie testcase door iemand met veel vakantiefiets en fietsvakantie ervaring.
Dit waren min of meer dezelfde vragen als in zijn eerste mail, die ik al had beantwoord. De ervaringen van Marco had ik natuurlijk al gelezen, evenals de discussies daarover op dit forum (zie
hier). Ik stel de redactie van Op Pad op de hoogte van mijn mailwisseling met Santos en enkele andere fietsenbouwers. Mijn werk wordt nu even
chefsache. De eindredacteur gaat zelf met Santos bellen. Een week later mailt hij me terug.
Ik ben een paar dagen bezig geweest verschillende mensen te bereiken (Santos, Jan Janssen en Idworkx). Ging moeizaam en is nog steeds slechts ten dele gelukt. Om te beginnen Santos. Ik heb Robbert gesproken. Ik kwam er amper tussen. Ik kreeg een heel bevlogen verhaal te horen over waarom Santos kiest voor het bouwen van maatfietsen*. Dat verhaal valt denk ik onder het kopje ‘wat een merk bijzonder maakt’. Ik heb ook aangegeven dat we geen voorkeursbehandeling willen. Ik denk ook niet dat hier echt sprake van zal zijn of dat Robbert het hiermee niet eens is. Uiteraard gaan we niet de test van Marco Meijerink overnemen! Raar voorstel.
Ik denk dat we nog 1 keer een antwoord moeten sturen waarin we nogmaals aangeven wat onze wensen zijn op basis van de ‘customizer’ en bij wijze van protocol hoe we de fiets gaan beoordelen (de manier waarop dus – een paar proefritten – en op welke punten we gaan letten). Dat heb je min of meer in je laatste mail naar mij toe verwoord.[...]
Santos blijft een onbegrijpelijk verhaal, gezien de testgeschiedenis die we met ze hebben opgebouwd in de loop der jaren. Ik heb het gevoel dat er meer achter zit. We hebben ons best gedaan en moeten het maar even hierbij laten. Als we weer eens een grote vergelijkingstest doen, wordt het wat mij betreft vervolgd. Dat zal op zijn vroegst in het najaar zijn, maar waarschijnlijker in 2018. Hopelijk reageert hij in de tussentijds alsnog positief.
* I.p.v. 'maatfietsen' zal hier 'custom built' fietsen zijn gezegd
Robbert is zo te lezen een typische extravert à la Diederik Samsom, met hart voor de zaak en goed in het verwoorden van zijn visie, maar goed luisteren lijkt niet zijn sterkste kant te zijn
Op 2 februari heb ik nog een mailtje naar Robbert gestuurd.
Ik hoop dat het concept van een rij-impressie in Op Pad na het telefoongesprek wat duidelijker geworden is.
Zo'n rij-impressie is geen grote vergelijkende test tussen verschillende fietsen, maar een korte beschrijving van één fiets met foto's erbij. Ik kijk dan altijd naar bij de volgende punten:
- het frame
- de afmontage
- het rijgedrag met veel en weinig bepakking, op verharde en onverharde wegen
- voor welk gebruik de fiets het meest geschikt is
Hiervoor wil ik een testfiets graag een week lang kunnen gebruiken voor proefritten en fotosessies. Tot nu toe heb ik dit altijd rond mijn woonplaats Leiden gedaan. Buiten de proefritten en fotosessies staat de fiets altijd binnen.
Ik schrijf uiteraard niet voor mijzelf, maar voor de lezers van Op Pad, met al hun verschillende voorkeuren. Een hele goede fiets die niet zo goed bij mij past, zal ik niet slecht beoordelen. Of het rijgedrag van een fiets aan de slome of aan de nerveuze kant is, is voor de beoordeling dan ook niet zo belangrijk, tenzij het extreem wordt. Idem dito voor een meer of minder sportieve houding. Wel belangrijk vind ik dat een vakantiefiets het bij normaal gebruik jarenlang uit kan houden zonder noemenswaardige pech en dat de onderdelen die erop zitten, te vervangen zijn door universele, niet merkgebonden onderdelen.
Verder beschrijf ik graag wat een fiets, of de fabrikant van een fiets, bijzonder maakt, vergeleken met andere fietsen en fabrikanten. Dat laat zich moeilijk vangen in het routinematig afvinken van een vast testprotocol.
De Travelmaster 3+ lijkt mij een breed inzetbare vakantiefiets. Als ik de customizer doorloop, zou ik de volgende uitvoering kiezen: [...]
Een antwoord hierop heb ik tot nu toe niet ontvangen. Bij andere fietsenbouwers had ik meer succes. Van Avaghon, Poppink, Van Nicholas, Pilot en Koga kon ik zonder probleem een testfiets lenen. De eigenaar van Poppink heeft voor mij zelfs nog een testfiets van Tout Terrain uit Duitsland laten komen.
Ook bij Idworx heb ik geprobeerd om aan een testfiets te komen, maar dat is iets voor een ander topic. Die rij-impressie in Op Pad gaat er sowieso niet meer komen, nu de ANWB de stekker uit het magazine heeft getrokken. Misschien wil Frank van Rijn zijn ervaringen met zijn nieuwe Santos nog eens delen, zonder een al te roze bril op...