Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 30% Bellende* automobilisten, grrrrr! - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

30% Bellende* automobilisten, grrrrr!

134 berichten
Het gaat in dit topic over bellende automobilisten, en zoals blijkt is dit een onderwerp dat alle kanten op kan waaieren. Graag on topic blijven! Als de zelfbeheersing onvoldoende aanwezig blij[fk]t zal het topic een slotje krijgen.
Hier TS,
Ik vind het in subforum Kletspraat niet zo erg als het een beetje waaiert, maar het zou wel iets met fietsen te maken moeten hebben of er op zijn minst invloed op hebben, vind ik. Het zou jammer zijn als er op een gegeven moment niet meer op het onderwerp teruggekomen kon worden.
Een vriendin zei me laatst dat het kennelijk de appende automobilist ontbreekt aan sociaal bewustzijn.
Dat je medemens van elkaar bent.
Zorg voor elkaar hebben.
Bekommernis toont om elkaars veiligheid.

Waarom moet er een autoriteit zijn die ons controleert op naleving van regels.
En wie controleert de controleurs?

Laatst in de krant een artikel dat steeds meer mensen moeite hebben met het theorie-examen.
In 2002 lag het slagingspercentage op 65 procent, nu is het al jaren net iets boven de 40 procent, blijkt uit cijfers van het CBR. Ongeveer 6 procent doet een eerste poging en haakt definitief af.

Invoering van de "slimme camera" vind al plaats. Of dit zal helpen veiligheid in het verkeer terug te brengen?
joukon schreef:
wo 08 feb, 2023 17:55
Een vriendin zei me laatst dat het kennelijk de appende automobilist ontbreekt aan sociaal bewustzijn.
Dat je medemens van elkaar bent.
Zorg voor elkaar hebben.
Bekommernis toont om elkaars veiligheid.
...
Zolang de vriendin dan maar niet concludeert dat alle automobilisten vanzelfsprekend een gebrek hebben aan sociaal bewustzijn, of dat iedereen met zo'n gebrek dús auto rijdt. 😉

Zonder gekheid, het gaat dus om appende/bellende verkeersdeelnemers, met al naar gelang het type verkeersmiddel, de locatie en omstandigheden verschillende gradaties van risico en mogelijke impact. Plat slaan tot 'De appende/bellende automobilist' is iets voor krantenkoppen.
Een probleem in het verkeer is de onbewuste ontmenselijking van de medeweggebruikers, die daardoor niet langer worden gezien als medemensen, maar als auto's, brommers, fietsen, etc. Hierdoor wordt de drempel om ze een greppel in te rijden een stuk lager, zoals ik al heel vaak aan den lijve heb mogen ervaren. Soms gebeurt zoiets zelfs moedwillig.

Zelf heb ik overigens om principiële redenen noch een auto, noch een rijbewijs.
Het probleem urgentie ontbreekt in het autoverkeer om een gsm in de auto te verbieden.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van allerhande nieuwe wetten en regels om gewenst gedrag te bevorderen. Ik ben geen voorstander van een surveillancestaat.
Wat voor de automobilist geldt, komt ook voor bij "langzaam rijdend verkeer" helaas. Onoplettendheid t.g.v. de gsm in de hand. Zelfs als voetganger ontkom je niet altijd aan een botsing door gebruik van de gsm met een mede voetganger.

Een rijbewijs heb ik op mijn 18e behaald. Later nog groot rijbewijs en heb het genoegen mogen smaken om een aantal jaren op Amsterdam te rijden. Met name binnen de centrumring. In de jaren 70 was het een stuk minder druk dan tegenwoordig. Al waren er ook toen files. En deed je er van alles aan om voor de files de stad uit te zijn.

In de auto zit de gsm in een standaard. Gebeld worden zou handsfree kunnen met bluetooth op de autoradio. Zelf bellen doe ik niet. Bij urgentie zoek ik een plekje op waar ik kan parkeren.
Heeft men dat handsfree in België nog niet ontdekt?
joukon schreef:
do 09 feb, 2023 08:28
Het probleem urgentie ontbreekt in het autoverkeer om een gsm in de auto te verbieden.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van allerhande nieuwe wetten en regels om gewenst gedrag te bevorderen. Ik ben geen voorstander van een surveillancestaat.
Hoeveel doden heb je nodig?
Er is ook nauwelijks een nieuwe wet nodig. Er staat vast wel ergens in een negetiendeeeuwse wet dat degene die zich in het verkeer beweegt zijn ogen moet richten op hegeen er om hem heen gebeurt. Zitten appen is daar duidelijk een vergrijp tegen, dat is pure fysica.
Wat meer neuro dan fysica zou ik zeggen. Het gaat immers om het gebruik van je hersenen, of je nou in de auto zit, fietst of loopt. Je moet je aandacht op de juiste zaken richten.
Leon schreef:
do 09 feb, 2023 11:39
joukon schreef:
do 09 feb, 2023 08:28
Het probleem urgentie ontbreekt in het autoverkeer om een gsm in de auto te verbieden.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van allerhande nieuwe wetten en regels om gewenst gedrag te bevorderen. Ik ben geen voorstander van een surveillancestaat.
Hoeveel doden heb je nodig?
Er is ook nauwelijks een nieuwe wet nodig. Er staat vast wel ergens in een negetiendeeeuwse wet dat degene die zich in het verkeer beweegt zijn ogen moet richten op hegeen er om hem heen gebeurt. Zitten appen is daar duidelijk een vergrijp tegen, dat is pure fysica.
dan komt het verschil om de hoek kijken tussen wet en wethandshaving.
Het laatste is in de realiteit ook een politiek proces geworden waarbij prioriteiten bepaald worden adhv het al dan niet toekennen van budgetten.

stel: partij A wil zieltjes winnen door een strenge wet op appen achter het stuur af te dwingen
partij B kan dan, mits de juiste ministerportefeuille bij hen ligt van die wet een dode letter maken door de prioriteit op heel laag te zetten.

wat je soms ziet bij fiscaliteit en armoedebestrijding.
fiscale zondaars gaan relatief vrijuit door de afkoopwet of gebrek aan middelen om te procederen.
sociale huurders met een geerfde bouwvallige woning in het buitenland verliezen hun sociale huurwoning want 'ze hebben reeds een woning'.

ik laat het hierbij, maar deze portie cynisme kon ik toch niet meer inslikken :)
Een aspect wat volgens mij nog niet aan de orde is gekomen: het gebruik van een mobiele telefoon is behoorlijk verslavend:

https://lab.nos.nl/projects/telefoonver ... index.html

Dit maakt het extra lastig om het gebruik terug te dringen. Klassieke methoden als het bestraffen ervan of het confronteren met de mogelijke negatieve gevolgen ervan, zullen dan vaak niet werken, aangezien de gebruiker door zijn eigen hersenen juist voor het gedrag wordt beloond middels een flinke dopaminestoot.
Het sim- en ip-nummer blokkeren of iets dergelijks dus. Moet je eens opletten; werkt als een tierelier.
alleen een boete is niet voldoende, ook een week of twee rijbewijs afnemen gaat veel beter werken.
Vooral als je afhankelijk bent van een auto/ busje voor werk en dan geen ah ah je hebt het nodig voor je werk, NEE, niet meer rijden Klaar.
Misschien offtopic, maar hoe zou dat kunnen werken met aso-fietsers? Want die kunnen er soms ook wat van: door rood rijden, te hard rijden op een ebike, zonder helm als dat verstandig is, in stealth-grijze kleding fietsen, (in groepen) met brede fietstassen rijden - dat levert een schier eindeloze lijst met gevaarlijke situaties op. Een fietsrijbewijs is helaas niet verplicht, dus wat doe je dan?
We zijn toch aannhet fantaseren, dus doe een voorstel.
Ehmm... verplicht meedoen aan 'Ik vertrek' of 'Expeditie Robinson'? Dat lijkt me wel een zware straf en daarmee afschrikwekkend.
In de praktijk staan er op overtredingen en onvoorzichtig rijgedrag op de fiets, niet zelden zware lijfstraffen, aangezien een losbandige fietser toch vooral een gevaar vormt voor zichzelf, terwijl een onvoorzichtige automobilist eerder een gevaar vormt voor anderen.
...anderen, zoals bomen
5794c5b0-cf45-11eb-b791-0218eaf05005.jpg
Of een groepje fietsers dat daar toevallig net rijdt, of een eenzame wandelaar die juist daar net loopt...
Als we dit nou hebben opgelost moeten we wel doorpakken met een oplossing voor de drugsproblematiek, oververmoeide mensen, epilepsie, apkongekeurde auto's uit het voormalig oostblok en ouderdom.

We kunnen het.
alma schreef:
do 09 feb, 2023 20:20
...aangezien een losbandige fietser toch vooral een gevaar vormt voor zichzelf ...
https://www.anwb.nl/fiets/veiligheid/to ... ongelukken
Klopt! Volgens deze website zijn de meeste bij de spoedeisende hulp geregistreerde fietsongevallen met letsel enkelvoudig. Een kwart van de ongevallen komt door toedoen van het gedrag van andere verkeersdeelnemers, waarvan -neem ik aan- een deel door automobilisten (waarbij het denk ik nog de vraag is wie niet goed oplette: de fietser of de chauffeur).