Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nachtrust verstoord... Wat doe je dan? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nachtrust verstoord... Wat doe je dan?

Ook slecht voor de nachtrust, kampeer in Zwitserland nooit naast een weiland. Dan kun je de hele nacht naar het klokkenspel van de koeien luisteren.
Plaats je tent nooit nabij/onder een lantaarnpaal want (hoe stil het ook is) , je doet echt geen oog dicht..... :twisted:
Ik erger me ook vreselijk aan ongewenste geluiden.
Maar iedere keer weer wordt de ergernis onderbroken door de slaap.
Nee, dan 's nachts in de regen de tent uit om te plassen, da's pas erg.
Over wat wenselijk of onwenselijk geluid is, kan je een aardig draadje over opzetten.

Lowlands 2022 drie nachten onafgebroken muziek op schaal van 60 dB - 80 dB heb ik prima geslapen.
Ik lag op veld twee in de buurt van de ingang nabij de muziektenten, Mijn favoriete camping veld. Er wordt goede muziek gedraaid dat scheelt.
Maar als eenzelfde 60 dB bij mij in de straat klinkt omdat een café buiten een disco draait, lig ik daar wakker van. Volgende dag moet ik er weer bijtijds uit voor mijn vrijwilligerswerk Maker Faire in Eindhoven. Dat speelt hierin zeker mee. Volgende keer toch alerter erop zijn als zo'n vergunningaanvraag langs komt om bezwaar ertegen aan te tekenen kan optie zijn. Of het helpt?

Heb je controle over een situatie omdat je het zelf verkoos dan lijkt geluid minder je nachtrust te verstoren dan wanneer je daar zelf geen controle op hebt.
in de wereld van geur is er de hedonische waarde... daarin speelt je waardering (aard) van een geur ( dus :D of :twisted: ) mee in of je de geur als hinderlijk ervaart (en dan valt bij niet al snel het wordt 'stank'). (dit is niet meer dan zo'n dingetje dat uit m'n opleiding is blijven hangen :oops: )
andere zeggen: 'de situatie'. of 'de context'.

Mathieu vdPoel is inmiddels op weg naar huis, na een boete voor z'n gedrag op het ervaren van overlast, zo lees ik op nos.nl . zijn advocaat gaat in beroep, dus - wordt vervolgd -

ik denk dat ze in het wielrennen beter een boompje kunnen opzetten over hun arbo-omstandigheden: als je toch ziet hoe vergaande invloed valpartijen hebben op het verloop van het seizoen van (dure) renners... bijvoorbeeld Roglic, die na een val in alle hectiek van de eerste koersdagen een grote ronde moest verlaten... dit gaat verder dan dat je met een helmplicht op kunt lossen, zeg maar.
ik heb de oplossing ook niet en er meer een jury-sport van maken (met gele of rode kaarten of zo) is niet leuk, maar in veel andere beroepen pakken ze het anders aan qua (kans op) letsel oplopen en de gevolgen daarvan! ook vanuit de werkgevers gaat er een hoop geld zo het putje in als je kopman (m/v) uit koers is. ook het niet meer in de gelegenheid zijn om zijn/haar beroep uit te kunnen oefenen is een aspect.
LHTJoost schreef:
zo 25 sep, 2022 17:04
Hier gaat toch iets mis tussen renner en ploegleiding.
De renner is op het WK niet met z'n ploeg op pad maar met de bond, de KNWU. De KNWU heeft een veel kleiner budget dan de ploeg. Als ik de gazet mag geloven dan is een kwart van het complete jaarbudget van de bond dit jaar opgegaan aan het WK in Australië.
Mag duidelijk zijn dat ik hier de bondscoach en knwu bedoel.
Waar waren die ouders? Dat was mijn eerste vraag toen ik het hoorde.

Als ik mij zo had gedragen als 14 jarige in een hotel dan was er geen aangifte gedaan en was ik aan mijn oor mee gesleurd door mijn moeder of vader en had ik mijn excuses aan moeten bieden aan MVP!!! Daarna had ik een lesje van hun gekregen hoe gedraag ik mij in een hotel waar ook andere mensen logeren. Dat ik een schaafwondje zou hebben zouden mijn ouders zeggen eigen schuld!!! Daarna zou ik het lef niet meer hebben om mij te misdragen.
Brigitta schreef:
ma 26 sep, 2022 12:50
Waar waren die ouders? Dat was mijn eerste vraag toen ik het hoorde.

Als ik mij zo had gedragen als 14 jarige in een hotel dan was er geen aangifte gedaan en was ik aan mijn oor mee gesleurd door mijn moeder of vader en had ik mijn excuses aan moeten bieden aan MVP!!! Daarna had ik een lesje van hun gekregen hoe gedraag ik mij in een hotel waar ook andere mensen logeren. Dat ik een schaafwondje zou hebben zouden mijn ouders zeggen eigen schuld!!! Daarna zou ik het lef niet meer hebben om mij te misdragen.
Zo zou ik het als ouder ook aanpakken. Dat het anders is gelopen zegt waarschijnlijk iets over de cultuur in Australië. Los daarvan is het tegenwoordig heel ongebruikelijk andermans kinderen een tik of zet te geven. Ik ga inmiddels ruim zestig jaar mee. Vroeger kon je zomaar een tik van een buurman krijgen als je kattenkwaad uithaalde.

Maar goed. Als hier op straat aan het klieren zijn, 'dan gaan we even samen naar je vader en moeder'. Zo heb ik het althans aangepakt met oudjaar, vuurwerk en onze hond. Die jongen was de rest van de avond binnen en uit de situatie gehaald.

Als je door alles wat er vooraf gegaan is in de stress raakt, dan kun je niet meer goed nadenken. Of je stopt zelfs met rustig nadenken over wat het beste is in de gegeven situatie. Dan nemen je reflexen de overhand en geef je een kind een zet. "En nu opgehoepeld". In België of Nederland was er dan waarschijnlijk daarna niets gebeurd.
Doortrekkend naar onderwerp 'fietsreizen'; dit heb ik als 1 van de grote voordelen van wildkamperen ervaren. Kans op (geluids)overlast van vervelende mensen veel kleiner. Als je het goed doet tenminste.
bast1aan schreef:
di 27 sep, 2022 13:07
Doortrekkend naar onderwerp 'fietsreizen'; dit heb ik als 1 van de grote voordelen van wildkamperen ervaren. Kans op (geluids)overlast van vervelende mensen veel kleiner. Als je het goed doet tenminste.
Laten we deze doorgeven aan de wielerbond.Met wildkamperen was dit niet gebeurd, gasten”. (Grap).
Als ik mij zo had gedragen als 14 jarige in een hotel dan was er geen aangifte gedaan en was ik aan mijn oor mee gesleurd door mijn moeder of vader en had ik mijn excuses aan moeten bieden aan MVP!!! Daarna had ik een lesje van hun gekregen hoe gedraag ik mij in een hotel waar ook andere mensen logeren. Dat ik een schaafwondje zou hebben zouden mijn ouders zeggen eigen schuld!!! Daarna zou ik het lef niet meer hebben om mij te misdragen.

[/quote]
Zo zou ik het als ouder ook aanpakken. Dat het anders is gelopen zegt waarschijnlijk iets over de cultuur in Australië. Los daarvan is het tegenwoordig heel ongebruikelijk andermans kinderen een tik of zet te geven. Ik ga inmiddels ruim zestig jaar mee. Vroeger kon je zomaar een tik van een buurman krijgen als je kattenkwaad uithaalde.
[/quote]

Er is nu wat meer naar buiten gekomen. Van de site van de NOS:
Op beelden, die ook in handen zijn van de NOS, is te zien hoe Van der Poel achter de meisjes aanrent, hun kamer inkomt en over een bed springt richting één van de meisjes.

Achter tieners aanrennen hun hotelkamer in vind ik toch wel andere koek dan alle aannames die hier eerder zijn gedaan en de daaruit voortkomende vergoelijkingen. Daarnaast best vreemd dat zoveel mensen nog voorstander zijn van de zogenaamde 'corrigerende tik', zonder de situatie te kennen. Elke klap tegen een kind omdat het niet doet wat je zegt of iets doet wat je niet fijn vindt is een brevet van onvermogen. Hoe 'mooi' de resultaten van zo'n klap ook kunnen zijn.
In 1997 sliep ik in een schronisko (Pools voor jeugdherberg) in Kraków, 's nachts kabaal in de gangen door dronken Italiaanse jongelui. Pas om half 4 in de ochtend eindelijk rust. De leiding heeft ze eruit gegooid.
HenkS schreef:
di 27 sep, 2022 15:48
Laten we deze doorgeven aan de wielerbond.Met wildkamperen was dit niet gebeurd, gasten”. (Grap).
Ja, WK is natuurlijk ook een vorm van fietsreizen. Gewoon tentje naast de start, kan je gelijk uit je tent beginnen aan het WK[1], zo fris als een hoentje.

1) Ik heb lang geleden wel eens stiekem in dit hok naast de wielerbaan geslapen waar we de volgende ochtend een wedstrijd hadden.
We weten niet wat er in werkelijkheid gebeurd is.
Maar als die video's echt zijn, dan vind ik dit toch bedenkelijk: ostentatief en herhaaldelijk aan iemands deur kloppen in de gang van een hotel terwijl dat gefilmd wordt? Dat lijkt geen gewoon kattenkwaad meer.
Een soort van binnenshuis (binnenshotels) belletje trekken zonde bel. Naar verluid een geintje wat beide dames wel vaker uithaalden, wat wordt gestaafd door het filmen van de situatie. De reactie van VDP wordt daar niet minder dom van, maar in mijn ogen wel begrijpelijker. De ouders lagen in een kamer ernaast, het lijkt me stug dat die niks hebben gehoord.
Polling schreef:
di 27 sep, 2022 19:18
Een soort van binnenshuis (binnenshotels) belletje trekken zonde bel. Naar verluid een geintje wat beide dames wel vaker uithaalden, wat wordt gestaafd door het filmen van de situatie. De reactie van VDP wordt daar niet minder dom van, maar in mijn ogen wel begrijpelijker. De ouders lagen in een kamer ernaast, het lijkt me stug dat die niks hebben gehoord.
Disclaimer: is de feitelijkheid van het filmpje al aangetoond. Of is het in elkaar gezet door een paar grapjassen?
Mijn mening is dat je niet ergens moet gaan slapen waar dit soort dingen kunnen gebeuren. Typisch Nederlands om een goedkoop hotel te nemen. Als er normale mensen op de etage verblijven dan heb je het niet voor elkaar als sport team. Eigen schuld dus als er overlast is. Je gaat voor een kampioenschap en je loopt het mis door zuinig te zijn.

Een jaar geleden ongeveer was ik in Valkenswaard gezellig aan het winkelen. Je hebt daar een stukje stoep en dan een fietspad en weer een stukje stoep naar de weg en stoplicht. Mensen kijken dan even of er geen fiets komt en steken over naar de weg. Je verwacht geen wielrenner die met 50km/h over dat fietspad raast. Ik stak over en die wielrenner moest remmen en uitwijken. Toen was ik de kwaaie pier. Vol adrenaline gaf hij mij de schuld en wilde me uit kwaadheid bijna aanvallen. Nou ben ik een stevige man en kon dat goed pareren, maar ik merk wel echt dat er een bepaalde agressiviteit onder wielrenners is. Hoezo ga je los op iemand terwijl je zelf fout bent? Ik dacht meteen bij dit verhaal dat er een overmatige agressiviteit aan de hand was door mijn ervaring. Vond de reactie van de vader van de kinderen daarom helemaal top.
Even los van dat agressieve gedrag van een één persoon dat ik niet wil goedpraten, heb ik enkele verduidelijkingsvragen om je reactie te begrijpen:
LeonV schreef:
do 29 sep, 2022 02:19
... Je verwacht geen wielrenner die met 50km/h over dat fietspad raast. Ik stak over en die wielrenner moest remmen en uitwijken. ...
Hoe hard mag men daar rijden?

Hoe weet je dat de wielrenner 50 km/u reed?
(50 km/u is de snelheid in een supersnelle touretappe of van een toptijdrijder.)

Keek jij zelf goed of er iemand aan kwam?

Maakte je gebruik van een duidelijke oversteekplaats, zoals een zebrapad?
LeonV schreef:
do 29 sep, 2022 02:19
... ik merk wel echt dat er een bepaalde agressiviteit onder wielrenners is. Hoezo ga je los op iemand terwijl je zelf fout bent? Ik dacht meteen bij dit verhaal dat er een overmatige agressiviteit aan de hand was door mijn ervaring. ...
Waarom ontbreekt ook hier zelfreflectie?

Waarom generaliseer je jouw ervaring naar een hele groep wielrenners?

Verder:
- Ik kan me voorstellen dat iemand van een bijna-aanrijding erg schrikt en emotioneel wordt. Een valpartij is niet niks en je kunt er de rest van je leven last van houden. En nogmaals, ik wil hiermee agressie niet goedkeuren - dat is gewoon fout.
- Over het gedrag van groepen fietsers (wielrenners, ebikers, pubers, ouderen etc) zijn al vele topics op dit forum, inclusief pogingen om n=1 situaties als argument te gebruiken om hele groepen over één kam te scheren en te bashen.
- Het topic waar we ons nu in bevinden gaat over wat je zelf doet bij verstoring van de nachtrust (tijdens fietsvakanties).
in de situatie van MvdP vind ik twee partijen schitteren door afwezigheid: het hotel als leveraar van de dienst (normaal gebruik van een hotel en kamer, dus zonder overlast. beheerder van de ruimte (gang)) en de ouders die weten dat dit overlast-gevende gedrag door hun kinderen wel vaker vertoond wordt en in deze situatie niet wisten wat hun kinderen deden of waar ze waren.
Je kunt ook zeggen: "Je mag de kinderen zeker aanspreken (en dat had het hotel en de ouders eerder al moeten doen!) en een rechter kan dat in de behandeling benoemen en meenemen in de strafmaat aan MvdPoel) , maar weer niet zo 'stevig' aanspreken en hoe het hier ging met een duw en iemand anders zijn/haar kamer binnenvliegen want dan kom je onder wat daar 'common assault' schijnt te heten.
Ik vraag me ook af of de kinderen toestemming van het hotel hadden om op de gang te filmen: ik denk het niet dus dat lijkt me ook niet de bedoeling.
'het is ook nooit goed' :wink:

Deze zaak is inmiddels behandeld, de betrokkene is bestraft en heeft gezegd dat/waar 'ie fout zat. 'klaar'

Het is als met rechts inhalen op de snelweg: als je daarvoor aangesproken of bestraft (beboet) wordt, wat gebeurd er dan met de auto('s) die onnodig links reden?
Ik haal geregeld rechts in want ik ga weer naar rechts als het daar vrij is en doe liefst niet mee aan het 'treintje op de linkerbaan'. Ben er nog niet voor beboet, maar dat lijkt me een kwestie van tijd :( :wink:
(en: blijven lachen , al is het om jezelf want het leven is soms ook een hoop gedoe)