Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 20/8: La Vuelta Holanda in 's-Hertogenbosch - Forum Wereldfietser

20/8: La Vuelta Holanda in 's-Hertogenbosch

Mocht je op 20 augustus zin en tijd hebben om naar Den Bosch te fietsen, dan is het misschien leuk om de wielrenners door de straten van de binnenstad te zien rijden. (En om een verwachte reactie voor te zijn: als je dit niks vindt, mag je natuurlijk wegblijven.)
lvh-geneutraliseerde-route-den-bosch.jpg
Iemand heeft de eerste 7,8 km alvast gefietst en de video op YouTube geplaatst: https://youtu.be/0_XV_gFetkA.

Dit is onderdeel van de 183 km lange etappe naar Utrecht. Ik ben wel bang dat dit als een magneet zal werken op demoboeren...
Screenshot_20220806-141923.png
Tof!

Of 21/8 in midden-Brabant 👍🏻
en hier is het parcours van de eerste etappe in Utrecht

Leuk om de route te zien, grotendeels langs plaatsen en wegen waar ik ook wel vaak kom.

Misschien ook een gelegenheid om de zeer armzalige fietsinfrastructuur van Scherpenzeel en Woudenberg eens onder de aandacht te brengen. (ik neem aan dat ze daar over de hoofdweg fietsen waar je normaal niet mag komen)
De route loopt ook door de gemeente Heusden, en minder dan 100 meter van ons huis… kan best leuk zijn, maar als ik zie hoeveel van het straatmeubilair er is weggehaald om gevaar te vermijden, zet ik wel vraagtekens bij de kosten…
Als ik van de brug bij Heusden af kom en naar Den Bosch fiets, ga ik vanwege de /edit: kinderkopjes in het centrum meestal via het fietspad langs de zuidwal. Nu zie ik dat ze het peloton wel gewoon door de binnenstad laten stuiteren. Maar ja, vergeleken met Parijs-Roubaix stelt een stukje Heusden natuurlijk niks voor.
Ik zie zo’n peloton ook niet over dat fietspaadje rijden… de Demer is ook smal, en heeft inderdaad kinderkopjes, dat wordt wel even goed opletten!
willem.m schreef: Mocht je op 20 augustus zin en tijd hebben om naar Den Bosch te fietsen, dan is het misschien leuk om de wielrenners door de straten van de binnenstad te zien rijden.
Oeps, was ik vergeten.
Dank, staat nu wel in m'n agenda.⁰
willem.m schreef:
zo 07 aug, 2022 20:48
Als ik van de brug bij Heusden af kom en naar Den Bosch fiets, ga ik vanwege de /edit: kinderkopjes in het centrum meestal via het fietspad langs de zuidwal. Nu zie ik dat ze het peloton wel gewoon door de binnenstad laten stuiteren. Maar ja, vergeleken met Parijs-Roubaix stelt een stukje Heusden natuurlijk niks voor.
Het is voor de lokale middenstand natuurlijk aantrekkelijker om de koers erdoor te rijden in plaats van eromheen. Ik pak zelf altijd het kronkelende fietspad langs het water als verbinding tussen de Maasdijk aan weerszijden. In het verleden één keer binnendoor geweest op een racefiets, dat was meteen ook de laatste keer. Ik ga zeker even kijken, maar dan in Den Bosch.
In 2010 zoefde een vergelijkbaar circus, de Giro d'Italia, op amper 100 m van ons huis voorbij. Gewoonlijk word ik niet warm of koud van commerciële megasportevenementen, maar toen ben ik wel even gaan kijken.

Afbeelding

De renners waren heel snel voorbij...

Afbeelding

...maar het gemotoriseerde circus dat volgde, duurde nog best een tijdje.

Afbeelding
En ja hoor: zoals verwacht:
Boeren gaan actievoeren tijdens Vuelta: 'Geen hinder voor wielrenners' - https://nos.nl/l/2440021
willem.m schreef:
wo 10 aug, 2022 16:46
Boeren gaan actievoeren tijdens Vuelta.
Gebrek aan gezond boeren verstand.
Stelletje kinkels.
Hierbij nog het laatste stuk van de rit Den Bosch vanaf Austerlitz via Amersfoort, Vliegveld Soesterberg naar Utrecht.
willem.m schreef:
za 06 aug, 2022 14:12
Ik ben wel bang dat dit als een magneet zal werken op demoboeren...

Afbeelding
Le Blaireau had daar wel raad mee geweten.
Die mooie foto kende ik niet. Dank voor het delen.

Hier nog wat extra info naar aanleiding van de foto: https://bikeretrogrouch.blogspot.com/20 ... t.html?m=1
De afgelopen twee avonden heb ik een stukje van de derde etappe van 'La Vuelta' van en naar Breda gefietst. Op het moment dat het 's avonds voorzichtig wat begon af te koelen. Eergisteren de eerste 50 kilometer van Breda, over Chaam en Baarle-Nassau, naar mijn dorpsrand. Gisteren verder via Dongen, Oosterhout en Made naar Zevenbergen terug naar huis.

De omliggende dorpen hebben er al duidelijk zin in. Dongenaren hebben Spaanse vlaggen uit hun ramen gehangen, Oosterhout en Oosteind hebben hun plaatsnaambord voorzien van hun Spaanse equivalent. Zo leerde ik al fietsend nog een woordje Spaans.
20220814_200459.jpg
Het zijn welbeschouwd maar stakkers, die profrenners 😄. Ze volgen bijna overal de grote provinciale wegen. Voornamelijk mooi, glad asfalt, in Oosteind even onderbroken door hobbelige klinkers. Voor de beleving van het landschap toch niet de meest aantrekkelijke wegen. Voor mij was dat voor een keer juist wel aardig. Ik kwam over fietspaden die ik normaliter het liefst mijd. En zo tegen het vallen van de avond viel het reuze mee met de verkeersdrukte.

Boven Zevenbergen kleurde de lucht geheel in stijl rood.
20220814_211907.jpg
Even de moerdijk over en ik ben in Zevenbergen :) Lijkt me leuk.