Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hövding - Forum Wereldfietser

Hövding

Uit de Volkskrant van vandaag.

Wie erop gaat letten, ziet ze overal in Stockholm: fietsers met een zwarte nekband om. Het lijkt op een nekwarmer, maar dat is het niet. Dat zou ook een beetje gek zijn op zonnige zomerdagen zoals deze. Het kan ook geen hipstersjaaltje zijn, daarvoor oogt het net te dik en te oncomfortabel.

Nee, de Zweden die deze ochtend met zo'n dikke kraag voorbijrazen op Götgatan, een drukke straat in het centrum van de Zweedse hoofdstad, dragen een heuse airbag met zich mee. Mochten ze ergens tegenaan botsen of van hun fiets vallen, dan vormt zich in 0,1 seconde een airbag rond hun hoofd.

De hövding ('opperhoofd'), zoals de Zweedse uitvinding heet, is populair. Naar schatting een op de tien fietsers in Zweden draagt er een. De meeste van hen zijn vrouwen, die de airbag verkiezen boven een helm. Zoals de 47-jarige administrateur Susanne Ghlisjö, die puffend de licht stijgende straat opfietst richting haar werk. 'Ik hou niet van het dragen van een helm. Mijn haar raakt ervan in de war en het is warm. Als mijn hoofd vrij is, kan ik tenminste een beetje stoom afblazen.'

Ook advocaat Lotta Wendensson (40), die verderop staat te wachten voor een rood licht, koos voor de airbag vanwege haar haardracht. 'Ik vind het heel fijn dat het goed zit als ik op mijn werk kom', zegt Wendensson, die boven haar airbag ook een zonnebril en oortjes draagt. 'Maar los daarvan fietst het ook gewoon fijner.'

Twee Zweedse industrieel ontwerpers bedachten het concept van de draagbare airbag in 2005, toen in Zweden een fietshelmplicht werd ingevoerd voor kinderen onder de 15. In het kielzog van deze wetswijziging ontstond een discussie of volwassen fietsers niet ook standaard een helm zouden moeten dragen. De ontwerpers wilden een 'onzichtbare helm' maken die iedereen zou willen dragen. Inmiddels is Hövding een beursgenoteerd bedrijf en zijn er 300 duizend exemplaren verkocht.

De hövding is geprogrammeerd om bij een abnormale beweging de airbag te activeren. Met stuntartiesten en dummies werden allerlei testen uitgevoerd om de bewegingspatronen van fietsers bij een ongeval in kaart te brengen. Dat werd toegevoegd aan data over normale bewegingen van fietsers. Zo leerde het systeem wanneer het moest ingrijpen. Gebruikers zetten de kraag aan door deze met een drukknop te sluiten. Voordat ze afstappen moeten ze de knop weer lostrekken, anders blaast de airbag zich op zodra ze bijvoorbeeld bukken om hun fiets op slot te zetten. Als de airbag eenmaal is geactiveerd, kun je hem niet opnieuw gebruiken en moet je een nieuwe kopen. De nekairbag kost 300 euro.

Het succes van de airbagkraag is mede te danken aan het feit dat veel Zweden zich op de fiets willen beschermen, ook al is het niet verplicht. Onder hen zijn veel ouders die door de helmplicht voor hun kinderen in een ongemakkelijke positie terechtkwamen. 'Ik heb kinderen en kan tegenover hen niet verantwoorden dat zij wel een helm moeten dragen en ik niet', zegt advocaat Wendensson.

Daarnaast is het imago van de hoofdbescherming in het verkeer ook veranderd. 'Toen ik jong was, was een helm dragen het sufste wat er was.

(ik zie achteraf dat de hövding al sinds 2012 op dit forum besproken wordt)
Tja, in de VS zijn er ook al veel plekken waar kinderen een helm dragen op een speelplaats met klimattributen, schommels, e.d.

En aan de andere kant (ook letterlijk): iedereen die wel eens in het verre oosten is geweest, heeft het vast wel eens gezien, bouwvakkers die met betonemmers, betonvlechtijzers of zo op teenslippertjes of een glibberig pad lopen.
Poppink schreef:
za 13 aug, 2022 07:50
In het kielzog van deze wetswijziging ontstond een discussie of volwassen fietsers niet ook standaard een helm zouden moeten dragen.
Ik ben altijd gefascineerd geweest door het gegeven dat mensen elkaar altijd maar op willen leggen wat goed en niet goed is. Komt waarschijnlijk omdat ik dat gen mis; als ik voor mezelf besluit op de fiets een helm op te zetten dan doe ik dat, maar ben dan niet zo ondersteboven van mijn besluit dat ik meteen ook maar anderen wil verplichten hetzelfde te doen.
Het goede aan de Hovding vind ik dat hij je beschermt tegen een hersenschudding.
De gangbare wielrennershelm beschermt je beslist niet tegen een hersenschudding.
Een hersenschudding is een groot risico voor de fietser.
Waarvan de gevolgen niet moet worden onderschat.

Het grote nadeel van de Hovding is dat er electronica in is verwerkt.
HighTech die het wel eens laat afweten.
Er zit een storingslampje op die je daar op attendeert.
Waarna je hem kan retourneren naar de fabriek voor een nieuw exemplaar.

Tot zover geen probleem.
Maar die dingen zijn zo duur dat niemand een reserveexemplaar heeft liggen ter overbrugging.
Speeder300 schreef:
za 13 aug, 2022 11:36


Ik ben altijd gefascineerd geweest door het gegeven dat mensen elkaar altijd maar op willen leggen wat goed en niet goed is. Komt waarschijnlijk omdat ik dat gen mis; als ik voor mezelf besluit op de fiets een helm op te zetten dan doe ik dat, maar ben dan niet zo ondersteboven van mijn besluit dat ik meteen ook maar anderen wil verplichten hetzelfde te doen.
Vrije geest, houden zo.

Ik ben er ook geen voorstander van om anderen iets op te leggen wat ik persoonlijk van belang vind.
Groepsdwang, ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de boeren acties en de woke gemeenschap, kan ook hele nare vormen aannemen.

Anders wordt het wanneer het algemeen belang om de hoek komt kijken.
Neem nou het besluit om de katalysator in te voeren, het besluit om de veiligheidsriem verplicht te stellen.
Ik kan me zomaar voorstellen dat een overheid besluit, op grond van het aantal dodelijke ongevallen met fietsers, om het dragen van een veiligheidshelm verplicht te stellen.

Het gaat echter niet aan dat een stelletje wijsneuzen anderen zou willen verplichten een helmpje te dragen.
In het artikel uit de krant laten ouders weten dat ze moeite hebben een eigen keuze te maken omdat het voor kinderen verplicht is.
Ze willen tegenover hun kinderen niet achterblijven.
Je ziet dat ook het imago meespeelt, getuige de laatste zinnen van het artikel.
Poppink schreef:
za 13 aug, 2022 12:24
(...)
Anders wordt het wanneer het algemeen belang om de hoek komt kijken.
Neem nou het besluit om de katalysator in te voeren, het besluit om de veiligheidsriem verplicht te stellen.
Ik kan me zomaar voorstellen dat een overheid besluit, op grond van het aantal dodelijke ongevallen met fietsers, om het dragen van een veiligheidshelm verplicht te stellen.
(...)
Het voorbeeld van de katalysator kan ik volgen, maar gezien de relatie tussen bevolkingsomvang en milieubelasting zou ik denken dat juist een verbod op het dragen autogordels en helmen het algemeen belang dient.

En als ik Darwin goed begrepen heb, wordt de bevolking er op termijn ook nog intelligenter van.

Discuss. :)
non-fixie schreef:
za 13 aug, 2022 12:42
maar gezien de relatie tussen bevolkingsomvang en milieubelasting zou ik denken dat juist een verbod op het dragen autogordels en helmen het algemeen belang dient.
:idea: :wink:

Breng wereldwijd de overheden niet op een idee.
Als we alle problemen rond milieu en klimaatverandering links laten liggen lost het probleem zich ook binnen een paar decennia op.

Leesvoer bij bovenstaand: De Weg van Cormac McCarthy
Poppink schreef:
za 13 aug, 2022 12:24
en de woke gemeenschap, kan ook hele nare vormen aannemen.
Ja, daar zeg je zo wat. Ik bedoel, als een blanke Nederlander in zijn eigen land op de radio gaat zitten huilen omdat ie het woord “knecht” heeft gebruikt ga ik me toch ook voorzichtig achter de oren krabben :wink: .
Ik heb de Zweden ook zien fietsen met zo’n kraag. Niet 1:10 overigens. Niks voor mij. Ik heb geen haar dat in de war kan raken en een helm zorg juist voor koelte en ventilatie (in mijn geval tov een pet). Ik vergat regelmatig dat ik een helm op had en liep ermee door de supermarkt 🫢😊
Die kraag zou ik vast en zeker per ongeluk activeren bij het afstappen. Weg €300