Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hardrijders in Nederland - Forum Wereldfietser

Hardrijders in Nederland

Wij zijn vandaag van Weelde(België) naar Oirschot (Nederland) gefietst.

Iets telleurstellends viel min direct opviel is dat de auto's hier veel harder rijden. Ik bedoel dan vooral bij het inhalen of passeren.

Ik ben geboren in Nederland en heb er heel mijn leven gewoon totdat ik 8 jaar geleden naar België verhuist ben. Was toen 22 jaar. Als ik goed terug denk aan mijn tijd dat ik naar school fietste kan ik mij inderdaad herinneren dat de auto's hard reden. Mijn vriendin verschoot ervan. Zo'n fietsland en toch rijden ze er zo hard.
Harder als in België? Dat zou me verbazen.
Shorttrack schreef:
ma 12 jul, 2021 21:07
Wij zijn vandaag van Weelde(België) naar Oirschot (Nederland) gefietst.

Iets telleurstellends viel min direct opviel is dat de auto's hier veel harder rijden. Ik bedoel dan vooral bij het inhalen of passeren.

...Zo'n fietsland en toch rijden ze er zo hard.
Wacht eens even... Je fietst pak 'm beet 20 kilometer (een shorttrack 😉) aan de rand van een land, en trekt dan conclusies voor een heel land? N.B. Er ligt ongeveer 140.000 km aan verharde wegen in Nederland. 20/140.000=0,014286%.

Maar misschien heb je wel een punt hoor. Ik verbaas me ook over het soms nonchalante weggedrag van Nederlandse automobilisten, en vooral de geringe afstand die men hanteert bij het passeren. De Bergsche Maasdijk aan noordoever van de Maas tegenover Heusden is zo'n leuke weg: met aan weerszijden een smalle fietsstrook waar je maximaal 60 km/u mag, maar waar het gros 80 km/u of harder rijdt (100 km/u door die sneue opgeschoten dijkdorpjongens in Golfjes) en te vaak vlak langs je.
https://maps.app.goo.gl/6oWgUrfqbzr3z4337
Ik fiets daar vaak, en vrijwel elke keer maak ik een gevaarlijke situatie mee. Ik heb daarover gemaild naar de gemeente Zaltbommel (strekking: dit is gevaarlijk en gaat echt een keer goed mis, leg een apart fietspad aan) maar niemand reageert. De samenstelling van het College van B&W zal niet helpen. Misschien kan iemand me advies geven over hoe ik hiervoor wél aandacht trek.
Mijn veronderstelling is dat in Nederland fietsen en fietsers zo vanzelfsprekend zijn dat er door automobilisten ingehaald wordt zonder afstand te houden. In landen waar de fietsdichtheid kleiner is, wordt ruimer ingehaald en wordt daarbij richting aangegeven (bv Frankrijk). Opmerkelijk is dat daarbij niet gekeken wordt of tegemoetkomend verkeer mogelijk in de knel komt.
Grappig, ik zie het eerder andersom gebeuren. Ook al omdat je in Belgie toch vaker een weg moet delen, zonder vrijliggend fietspad.
Maar misschien ervaar jij de wet van de remmende voorsprong in NL: Nederlandse chauffeurs zijn zo gewend aan fietsers (meestal fietsen ze zelf ook), dat ze niet schrikken van die fietsers, en ze sneller en daardoor ook dichterbij inhalen (edit: zoals ^ ook al wordt genoemd).
De Bergsche Maasdijk
Daar kom ik nooit, want geen vrijliggend fietspad en teveel haastige golfjes.
Flix schreef:
ma 12 jul, 2021 21:42
Nederlandse chauffeurs zijn zo gewend aan fietsers (meestal fietsen ze zelf ook), dat ze niet schrikken van die fietsers, en ze sneller en daardoor ook dichterbij inhalen (edit: zoals ^ ook al wordt genoemd).
Dat idd
Shorttrack schreef:
ma 12 jul, 2021 21:07
Zo'n fietsland en toch rijden ze er zo hard.
Het is een misverstand dat iedere Nederlander een groot fietsliefhebber is, of veel fietst. Heel veel Nederlanders vinden fietsen verschrikkelijk, fietsen nooit.
willem.m schreef:
ma 12 jul, 2021 21:26
De Bergsche Maasdijk aan noordoever van de Maas tegenover Heusden is zo'n leuke weg: met aan weerszijden een smalle fietsstrook waar je maximaal 60 km/u mag, maar waar het gros 80 km/u of harder rijdt (100 km/u door die sneue opgeschoten dijkdorpjongens in Golfjes) en te vaak vlak langs je.
https://maps.app.goo.gl/6oWgUrfqbzr3z4337
Ik fiets daar vaak, en vrijwel elke keer maak ik een gevaarlijke situatie mee. Ik heb daarover gemaild naar de gemeente Zaltbommel (strekking: dit is gevaarlijk en gaat echt een keer goed mis, leg een apart fietspad aan) maar niemand reageert. De samenstelling van het College van B&W zal niet helpen. Misschien kan iemand me advies geven over hoe ik hiervoor wél aandacht trek.
Zo te lezen zijn de problemen bekend (ik weet niet waarom alleen het westelijk deel)

In het artikel kan je lezen welke partijen betrokken zijn bij de lijst en de Fietserbond lijkt me logisch. Wat betreft het "verkopen" van maatregelen helpen cynisch genoeg ongelukken en het kan ook geen kwaad te benadrukken dat met fietsinfrastructuur het beter voor de auto wordt.

De financiering zou met geld uit Europa makkelijker moeten gaan maar regelmatig zie je zelfs dat als de politiek wel wil het moeizaam gaat in het ambtelijk apparaat.
Is dit niet standaard in landelijke gebieden? Omdat het er rustiger is op de weg zie je vaker mensen als dwazen rijden.

Doet mij denken aan Blik op de weg waarbij je meestal de mensen als idioten zag rijden omdat ze nauwelijks gecontroleerd werden en het dus hun gewone manier van rijden was geworden. In de stad is de kans dat je gepakt wordt een stuk groter. Ook al wordt ik soms een beetje gestoord van die lui die hun rotte uitlaat met hoge snelheid in sommige straten komen uitproberen...
willem.m schreef:
ma 12 jul, 2021 21:26
Shorttrack schreef:
ma 12 jul, 2021 21:07
Wij zijn vandaag van Weelde(België) naar Oirschot (Nederland) gefietst.

Iets telleurstellends viel min direct opviel is dat de auto's hier veel harder rijden. Ik bedoel dan vooral bij het inhalen of passeren.

...Zo'n fietsland en toch rijden ze er zo hard.
Wacht eens even... Je fietst pak 'm beet 20 kilometer (een shorttrack 😉) aan de rand van een land, en trekt dan conclusies voor een heel land? N.B. Er ligt ongeveer 140.000 km aan verharde wegen in Nederland. 20/140.000=0,014286%.

Maar misschien heb je wel een punt hoor. Ik verbaas me ook over het soms nonchalante weggedrag van Nederlandse automobilisten, en vooral de geringe afstand die men hanteert bij het passeren. De Bergsche Maasdijk aan noordoever van de Maas tegenover Heusden is zo'n leuke weg: met aan weerszijden een smalle fietsstrook waar je maximaal 60 km/u mag, maar waar het gros 80 km/u of harder rijdt (100 km/u door die sneue opgeschoten dijkdorpjongens in Golfjes) en te vaak vlak langs je.
https://maps.app.goo.gl/6oWgUrfqbzr3z4337
Ik fiets daar vaak, en vrijwel elke keer maak ik een gevaarlijke situatie mee. Ik heb daarover gemaild naar de gemeente Zaltbommel (strekking: dit is gevaarlijk en gaat echt een keer goed mis, leg een apart fietspad aan) maar niemand reageert. De samenstelling van het College van B&W zal niet helpen. Misschien kan iemand me advies geven over hoe ik hiervoor wél aandacht trek.
Ik weet niet of het echt zo is dat NL harder rijden dan BE. Ik weet wel dat mijn ervaring is dat de afstanden bij inhalen in NL (veel te) klein zijn, ik voelde me de afgelopen vakantie echt met enige regelmaat afgesneden. Gelukkig kozen we voor autoluw, at scheelt veel.

Ik ken die dijk bij Heusden heel goed, was jaren mijn ww-verkeer-route, het jaar door om 06.30-07.00 uur naar Zaltbommel op de fiets. Het is daar inderdaad vreselijk, en er is geen alternatief. Wat je kan doen om aandacht te krijgen is te drastisch om hier te adviseren... iets met kalf en put.
Polling schreef:
di 13 jul, 2021 07:56
Ik weet niet of het echt zo is dat NL harder rijden dan BE. Ik weet wel dat mijn ervaring is dat de afstanden bij inhalen in NL (veel te) klein zijn,
Ik ga er van uit dat de deelnemers aan dit forum rekening houden met fietsers. Dus is de vraag hoe we ons kunnen wapenen tegen automobilisten die niet meelezen.

Een helm opzetten werkt averechts.
Uit meerdere keren herhaald onderzoek is gebleken dat automobilisten meer afstand houden tot een slingerende fietser.
En minder afstand tot een fietser met helm; Want dan zijn de gevolgen van een eventuele aanrijding minder ernstig
Ik ken meer dan een automobilist die echt zo denkt.

In Angelsaksische landen geldt een ClosePassRule.
Soms wel van meer dan 3 feet.
Ik weet niet hoe daar op wordt gehandhaafd.
Maar ik hoor niemand klagen. Noch automobilisten, noch fietsers.
Het zou mooi zijn als die ClosePassRule in zelfrijdende autos wordt ingeprogrammeerd.
Als we op ons vakantieplekje wat rondtoeren worden we steeds vaker door autos aangevallen.
De auto moet helemaal onder op de ladder van de rangorde komen te staan.
Waarom vanaf dat je geboren wordt, wordt je opgevoed met pas op voor de auto, heb je goed gekeken of er een auto aankomt. Weg ermee.
Wij staan op twee wielen en hullie zitten op der luie krent. Er zijjn genoeg instellingen die daar eens over kunnen nadenken.
Zelf kom ik het probleem op de routes die ik fiets in Nederland eigenlijk niet tegen maar het is ook een probleem in Stuttgart:

OpenBikeSensor

Een doosje om de afstand en snelheid van passerende auto's te registeren.

Je kan de data voor jezelf houden maar het is ook prima manier om middels de data aandacht te vragen/krijgen voor het probleem.
Ben vandaag een stukje gaan fietsen met mijn ouders waar ik momenteel verblijf. Ook hier word hard gereden. Ik vind het toch opvallend.
daulagari schreef:
wo 14 jul, 2021 23:05

OpenBikeSensor

Een doosje om de afstand en snelheid van passerende auto's te registeren.

Je kan de data voor jezelf houden maar het is ook prima manier om middels de data aandacht te vragen/krijgen voor het probleem.
Wauw!
Meten is weten.
Vanuit Stuttgart opereert ook sensor.community/nl
Die meten luchtkwaliteit.
Grandonneur schreef:
ma 12 jul, 2021 22:53
Shorttrack schreef:
ma 12 jul, 2021 21:07
Zo'n fietsland en toch rijden ze er zo hard.
Het is een misverstand dat iedere Nederlander een groot fietsliefhebber is, of veel fietst. Heel veel Nederlanders vinden fietsen verschrikkelijk, fietsen nooit.
Nederland is het fietswalhalla van de wereld toch? Met een klein beetje googlen kom je er snel achter dat er nergens meer gefietst wordt als in Nederland. In de hoofdsteden staan ze zelfs in de file met hun fietsen. Ik denk dat Nederland toch bij de top behoort als het gaat over fietsen.

Hier in belgie wordt fietsen meer gezien als vrijetijdsbesteding. "Je gaat toch zeker de fiets niet pakken om naar de bakker hier op de hoek te gaan".
Walhalla zullen we van de buitenlanders hebben gekregen. Omhoog moeten fietsen is voor de meeste fietsers het ergste wat er is.
De laatste 5 jaar zaten wij met vakantie in de omgeving van Hilvarenbeek. Soms wel 2 maanden lang. Uitstekend fiets gebied. Echter autos en fietsers het is heel vervelend aan het worden. Samen worden we ouder en het proces begint bij ons moeten we het opgeven en de weg aan de automobilisten geven. Dan maar achter elkaar.

Belgie is geen fietsland omdat een groot deel van dat land heuvelachtig is en omdat ze voorstander van lint bebouwing zijn.
Ik kom met regelmaat op Lanzarote. Daar wordt met respect met de fietsers omgegaan en gaan de meeste automobilisten er met een ruime boog omheen. Er worden geen fietsers even de greppel in gedrukt
Shorttrack schreef:
za 21 mei, 2022 23:23
Grandonneur schreef:
ma 12 jul, 2021 22:53
Het is een misverstand dat iedere Nederlander een groot fietsliefhebber is, of veel fietst. Heel veel Nederlanders vinden fietsen verschrikkelijk, fietsen nooit.
Nederland is het fietswalhalla van de wereld toch? Met een klein beetje googlen kom je er snel achter dat er nergens meer gefietst wordt als in Nederland. In de hoofdsteden staan ze zelfs in de file met hun fietsen. Ik denk dat Nederland toch bij de top behoort als het gaat over fietsen.
Het klopt dat Nederland nog steeds aan de wereldtop staat wat fietsen betreft, zowel wat kwantiteit als ook wat kwaliteit van de infrastructuur betreft. Al is de voorsprong ten opzichte van sommige andere landen wel kleiner aan het worden.

Dat neemt niet weg dat ook in Nederland nog heel veel de auto gebruikt wordt voor verplaatsingen waar mensen prima de fiets voor zouden kunnen gebruiken. De fiets mag dan meer in het DNA van de Nederlander zitten dan in dat van de inwoners van veel andere landen, het is zeker niet zo dat iedereen dol is op fietsen.
Shorttrack schreef:
za 21 mei, 2022 23:23
Hier in belgie wordt fietsen meer gezien als vrijetijdsbesteding. "Je gaat toch zeker de fiets niet pakken om naar de bakker hier op de hoek te gaan".
Dat klopt nog voor te veel Belgen en op te veel locaties. Maar in diverse steden is er de laatste jaren echt wel een sterke evolutie te zien. Men wordt in steden als Leuven, Gent, Antwerpen ... echt niet meer vreemd bekeken als men de fiets functioneel gebruikt.
WimB schreef:
zo 22 mei, 2022 11:20
Belgie is geen fietsland omdat een groot deel van dat land heuvelachtig is en omdat ze voorstander van lint bebouwing zijn.
Een aanzienlijk deel van het Nederlandssprekende gebied van België is ook behoorlijk vlak. Bovendien maakt de opkomst van de fiets met ondersteuning ook dat hellingen veel minder een drempel vormen om te fietsen. M.a.w. het zijn niet de heuvels die het verschil tussen Nederland en België verklaren.

De lintbebouwing speelt op twee manieren een rol:

- Het maakt dat mensen gemiddeld relatief ver van bestemmingen (onderwijs, werk, winkels, ...) wonen wat de drempel om te fietsen groter maakt.

- De lintbebouwing maakt de aanleg van goede fietspaden een pak uitdagender (vaak zijn onteigeningen nodig en is er te weinig ruimte om zowel goede fietspaden als voldoende brede wegen aan te leggen). Dat resulteert in veel 'moordstrookjes' (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/12/17 ... n-het-jaar). De meeste mensen (ook in Nederland) gebruiken de fiets maar functioneel voor relatief kleine afstanden. Zeker binnen de steden speelt de lintbebouwing veel minder een rol als bepalende factor in het fietsbeleid en het fietsgebruik. De Vlaamse steden hebben - mits de nodige politieke durf - perfect het potentieel om op relatief korte termijn een fietsgebruik te krijgen dat vergelijkbaar is met veel Nederlandse steden.

Het is in de steden dus vooral de politieke durf die ontbreekt. Men wil de auto niet te veel in de weg leggen. En zeker binnen steden is het beste fietsbeleid een autobeleid.

Renaat