Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op Pad stopt er mee - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Op Pad stopt er mee

Ik lees veel online, komt omdat er ook veel online staat. Desalniettemin lees ik boeken, kranten en tijdschriften die frequent verschijnen nog altijd het liefst vanaf papier. Kom uit '81.
Ook ik (bouwjaar 1958) ben inmiddels gewend aan online lezen. Rond de eeuwwisseling printte ik online artikelen vaak nog uit voor ik ze ging lezen. Ook foto's drukte ik 15 jaar terug vaak af omdat ik foto's op een beeldscherm toen geen echte foto's vond. In bed of in de trein lees ik liever een tablet dan een opengeslagen krant. Een echt boek of tijdschrift vind ik wel fijner om vast te houden. Het kost me echter steeds meer moeite om papieren media zonder bril te lezen. Thuis heb ik nu op elke verdieping een Hema bril liggen. Ook in mijn stuurtas en de binnenzak van mijn winterjas zit er eentje. Ik ben echter ook wel eens onderweg zonder winterjas of stuurtas. Dan is het fijn om van een scherm met instelbare lettergrootte te kunnen lezen.
Het grootste pluspunt van papier vind ik toch dat het verleidt om gelezen te worden. Tijdschriften die mij via de brievenbus bereiken, open ik eerder dan de nieuwsbrieven die dagelijks in mijn mailbox belanden.
Friso* schreef:Ik lees veel online, komt omdat er ook veel online staat. Desalniettemin lees ik boeken, kranten en tijdschriften die frequent verschijnen nog altijd het liefst vanaf papier. Kom uit '81.
Dit had geheel mijn bijdrage kunnen zijn, inclusief bouwjaar.
Op het gevaar dat ik de discussie weer op laten laaien..... 8)

Ik geloof helemaal niet dat jongeren niet fietsen. Ik geloof wel dat ze anders fietsen dan velen op dit forum en ook niet hun informatie halen uit een vereniging als de Wereldfietser.
Wij komen tijdens onze tochten heel veel jongeren tegen. Allemaal met heel veel energie, open minded, interesse in de wereld maar ook die lekker eigenwijs zijn en niet op pad gaan met 6 orlieb tasjes. Ze kiezen meer en meer hun eigen configuratie. Samengesteld vanuit ervaringen van hun eigen leeftijdsgenoten en gelezen op avontuurlijke fora en/of social media. Hieronder een paar links......en ja, ik weet het, het is heel gevaarlijk een paar voorbeelden te laten zien en dat als waarheid naar voren te schuiven. Om een lang verhaal kort te maken, als wij naar buiten gaan komen we allemaal jongeren tegen die we niet bij de WF zien.

https://www.youtube.com/watch?v=-J2suR5mb4g

https://www.youtube.com/watch?v=xAPGVy9 ... pp=desktop

https://www.youtube.com/watch?v=WXiSo3yIfP8&t=174s
Marco Meijerink schreef:Op het gevaar dat ik de discussie weer op laten laaien..... 8)

Ik geloof helemaal niet dat jongeren niet fietsen. Ik geloof wel dat ze anders fietsen dan velen op dit forum en ook niet hun informatie halen uit een vereniging als de Wereldfietser.
Wij komen tijdens onze tochten heel veel jongeren tegen. Allemaal met heel veel energie, open minded, interesse in de wereld maar ook die lekker eigenwijs zijn en niet op pad gaan met 6 orlieb tasjes. Ze kiezen meer en meer hun eigen configuratie. Samengesteld vanuit ervaringen van hun eigen leeftijdsgenoten en gelezen op avontuurlijke fora en/of social media. Hieronder een paar links......en ja, ik weet het, het is heel gevaarlijk een paar voorbeelden te laten zien en dat als waarheid naar voren te schuiven. Om een lang verhaal kort te maken, als wij naar buiten gaan komen we allemaal jongeren tegen die we niet bij de WF zien.

https://www.youtube.com/watch?v=-J2suR5mb4g

https://www.youtube.com/watch?v=xAPGVy9 ... pp=desktop

https://www.youtube.com/watch?v=WXiSo3yIfP8&t=174s
Weinig Nederlands Marco
PeterVanRijn schreef:Nederlandse jonge fietsers:
https://www.youtube.com/watch?v=tuKhhfctmfM&t=1s
Haha, geweldig! Deze meiden hebben een filmpje gemaakt van mijn eerste echte fietsvakantie in 1985, samen met vier vrienden en twee - jawel - blonde zusjes van die vrienden. :D

We moeten trouwens ook niet vergeten dat ook het merendeel van de oudere (35+ en nog ouder...) vakantiefietsers GEEN lid zijn van de vereniging en ook niet aan dit forum deelnemen. Ik heb zelf ook een aantal vrienden die menig fietsreis maken maar geen behoefte hebben om daar verder iets mee te doen. (De twee zusjes horen daar niet bij, die zijn nooit meer op fietsvakantie gegaan)

Fantaserend over hoe ik het gedaan zou hebben als ik nu, met de mogelijkhedern van nu, opgegroeid zou zijn, denk ik dat jongeren waarschijnlijk minder behoefte hebben aan een vereniging omdat ze al zoveel vrienden (en facebookvrienden, voor wat die waard zijn) hebben. Vinden van informatie is tegenwoordig veel minder een probleem.
Ook wij zijn genoeg jongeren tegen gekomen onderweg, inderdaad niet altijd met de "echte" vakantiefiets en Ortliebtassen configuratie.
Onze zoon, van toen 17, ging met zijn Cortina transportfiets op pad, wel met twee Ortlieb Cityrollers (op aandringen van ons), maar voor de rest met een plastic kratje voorop en andere spullen verpakt in plastic tasjes.
Geen stuurtas, geen voortassen, geen navigatie, etc.

Dit jaar met zijn mountainbike en op aandringen van ons met Ortlieb tassen (we hebben een paar op reserve), maar voor hemzelf hoeft dat geloof ik niet zo.
Dit jaar is hij alleen naar de Bodensee gefietst en daarna met ons door het Murgtal en vanaf Basel langs de Rijn naar huis.
Geïnteresseerd in de Wereldfietser? Of in een magazine als Op Pad? Nou nee...

Enige nuance: niet elke (Wereld)fietser is per definitie geïnteresseerd in een magazine als Op Pad of een vereniging/forum als de Wereldfietser. En ook zal het aandeel jongeren onder de vakantiefietsers in verhouding zijn met het aandeel jongeren onder andere soorten vakanties.
Er liggen nu eenmaal meer vakantievierders in all inclusive resorts, op zonnige stranden en in hun ligstoel op de tuinkaboutercamping dan dat er vakantievierders op de fiets hun vakantie doorbrengen. Jong en oud.

En deze meerderheid van vakantievierders lijken mij niet de doelgroep voor een magazine als Op Pad...
Edwin* schreef:Ook wij zijn genoeg jongeren tegen gekomen onderweg, inderdaad niet altijd met de "echte" vakantiefiets en Ortliebtassen configuratie.
Onze zoon, van toen 17, ging met zijn Cortina transportfiets op pad, wel met twee Ortlieb Cityrollers (op aandringen van ons), maar voor de rest met een plastic kratje voorop en andere spullen verpakt in plastic tasjes.
Geen stuurtas, geen voortassen, geen navigatie, etc.
Herkenbaar! Zelf ging ik op mijn 17e tien dagen fietsen op de enige fiets die ik had, een Gazelle Impala met terugtraprem en zonder versnellingen. Met de canvas krantentassen, die mijn ouders 20 jaar eerder hadden gebruikt op een van hun schaarse fietsvakanties. Uit hun verhalen had ik begrepen dat je op fietsvakantie moest gaan voor het daarvoor te laat was, en je gebukt ging onder een bestaan vol verplichtingen, waarin risico's zoveel mogelijk moesten worden vermeden. Door scha en schande wijs worden was volgens mijn ouders wel het stomste wat je kon doen.

Later hebben zij het nog vaak gehad over die ene week fietsen in de jaren 50. In de jaren 70 hebben ze het heel voorzichtig nog een weekje geprobeerd met korte dagafstanden en ver van tevoren gereserveerde overnachtingen in natuurvriendenhuizen. En natuurlijk werd er toen iemand ziek, wat volgens mijn moeder niet gebeurd zou zijn als ze in een schoon vakantiehuisje hadden gebivakkeerd. Een tent hebben ze nooit gehad: alleen al het aanschouwen van een verregende camping was voor mijn moeder voldoende om daar niet aan te beginnen. Pas toen mijn ouders zo oud waren als ik nu ben, kwamen ze voor het eerst op campings: met een vouwcaravan.

Na mijn eerste vakantiebaan kocht ik een fiets met 3 versnellingen. De rest van mijn budget ging op aan jeugdherbergovernachtingen. Na mijn tweede vakantiebaan kocht ik een 'racefiets' (Gazelle Tour de France) met 10 versnellingen. Een jaar later wilde ik mijn vakantieweken zo min mogelijk vergallen met schoonmaak- of productiewerk (beter werk kon ik niet krijgen) maar wel 5 weken lang kunnen fietsen (zie hier). Dat kon alleen door een kampeeruitrusting aan te schaffen. Geen Hilleberg/Thermarest/Tatteljee, maar een merkloos noktentje van de NBBS, een spartaans foam matrasje en een slaapzak van de Kijkgrijp in IJmuiden, die ik in een vuilniszak bovenop de bagagedrager vervoerde. Hartmut Ortlieb moest zijn eerste waterdichte fietstas toen nog uitvinden. Ook heb ik proefondervindelijk ervaren hoe mijn Gazelle in elkaar zat.

Als er in die tijd goede spullen en fietsreparatiecursussen geweest waren, dan had ik zoveel vakanties aan treurigmakende baantjes op moeten offeren om het benodigde budget bij elkaar te kunnen krijgen, dat ik geen tijd meer over had gehad om op pad te gaan. Misschien had ik dan wel een rijbewijs gehaald en was ik nu rijp geweest voor een campervakantie van de ANWB ;-)
Tijden veranderen. Ik heb abonnementen op aardig wat fietstijdschriften, maar lees ze zelden meer want op internet staat ook veel informatie.

Maar Op Pad was vroeger wel een naam om rekening mee te houden. Zeker de Op Pad beurzen waren echt festivals en hartstikke leuk. Tot ze zichzelf moesten bedruipen en het van marketingpost een kostenpost werd.

Redactieleden en niet redactieleden van Op Pad dank voor alle inspirerende jaren, goede tests, technische verhalen en heel veel leesplezier. Kees, en nog eens Kees, Roel Sjiva, Mathhijs, Gijs, Jan Mark, Tjeerd en iedereen die ik vergeet: Dank!

Eric Schuijt
Af en toe krijg ik nog mailtjes van mensen die de website oppad.nl hebben bezocht. Ook vandaag weer:

'Wij gaan in september fietsen in Noorwegen (3 weken).
Zag bij oppad.nl jou fietsroute “tussen fjord en flells”.
Waar ergens kan ik eventueel de GPX route aanschaffen?
Bij oppad staat dat deze te downloaden is, maar vind dit nergens op de site terug.
Kan jij mij meer info geven hieromtrent?


Mijn antwoord:

'Sinds het tijdschrift 'Op Pad' niet meer bestaat, is de website oppad.nl in handen van SNP. Mijn fietsreportage over Noorwegen dateert nog uit de tijd van het tijdschrift. Wat nu nog op de website is te lezen, was bedoeld als achtergrondinformatie bij het verhaal dat in het papieren tijdschrift heeft gestaan. Met deze informatie konden lezers zelf de beschreven reis maken. Voor SNP is de website oppad.nl vooral interessant vanwege de naamsbekendheid. Iedereen die de site bezoekt, wordt nu met advertenties en weblinks verleid om door te klikken naar snp.nl, waar reizen worden verkocht. Mensen die hun reis helemaal zelf willen regelen, passen niet in het verdienmodel van SNP. Ik vermoed dat SNP daarom de gps-tracks van oude reportages voor Op Pad verwijderd heeft.

Gelukkig heb ik deze tracks bewaard in mijn gps-archief. Je vind ze in het zip-bestand in de bijlage.
'

Enkele maanden terug kreeg ik het verzoek om enkele pagina's over fietsen in Frankrijk op oppad.nl te herschrijven:

'Deze pagina moet zo herschreven worden, dat de 20 meest interessante/ bekendste/ leukste fietsroutes overblijven. Titel van de pagina wordt dan: de mooiste fietsroutes in Frankrijk
Het doel van de pagina is het inspireren van de lezer, maar bij voorkeur zo dat ze op oppad.nl blijven, of via banners doorklikken naar SNP.nl (die banners/ linkjes regelen wij). Heel praktisch betekent dat dat we per route maximaal 1 link willen hebben naar een externe site. Als mensen echt meer informatie willen hebben, dan kunnen ze ook zelf googelen.

De tweede pagina die eigenlijk helemaal opnieuw geschreven moet worden is: https://www.oppad.nl/xxx.
Op deze pagina staan nu heel veel linkjes naar externe websites. Dat was toen de pagina gemaakt is prima, maar daar willen we nu vanaf. Fietsroutes in de gebieden mogen genoemd worden, maar de link erachter halen we weg. Op logische plekken gaan we verwijzen naar de bovenstaande pagina, de mooiste fietsroutes in Frankrijk.

Laat het weten of je hier tijd en zin in hebt, dan mail ik je nog een iets uitgebreidere instructie.


Vroeger had ik altijd wel tijd voor en zin in (betaalde) klussen voor Op Pad, maar wat nu van mij gevraagd werd, beviel me niet. Ik heb als volgt gereageerd:

'Ik heb er even over nagedacht en besloten dat ik van deze klus afzie. Ik vind de kwaliteit van de artikelen namelijk niet beter worden door de voorgestelde wijzigingen. Door externe links te verwijderen, lezers te verleiden door te klikken naar snp.nl en zoveel mogelijk weg te blijven van andere informatie, verandert een informatief artikel uit de tijd van Op Pad in een advertorial voor SNP. Door zo’n advertorial niet op snp.nl te zetten maar op oppad.nl te laten staan, met namen van voormalige Op Pad-auteurs eronder, kunnen nietsvermoedende lezers denken dat oppad.nl een voortzetting is van het voormalige tijdschrift. Natuurlijk kunnen mensen die meer informatie willen, zelf gaan googelen. Als ze tenminste het kaf van het koren kunnen scheiden, want ook Google werkt met dubieuze algoritmes, waarmee mensen in een bubble van eenzijdige informatie terecht kunnen komen. Juist daarom voorzie ik artikelen altijd van weblinks naar de sites waar ik zelf informatie vandaan heb gehaald.'
keesswart schreef:
di 27 jul, 2021 15:50
'Ik heb er even over nagedacht en besloten dat ik van deze klus afzie. Ik vind de kwaliteit van de artikelen namelijk niet beter worden door de voorgestelde wijzigingen. Door externe links te verwijderen, lezers te verleiden door te klikken naar snp.nl en zoveel mogelijk weg te blijven van andere informatie, verandert een informatief artikel uit de tijd van Op Pad in een advertorial voor SNP. Door zo’n advertorial niet op snp.nl te zetten maar op oppad.nl te laten staan, met namen van voormalige Op Pad-auteurs eronder, kunnen nietsvermoedende lezers denken dat oppad.nl een voortzetting is van het voormalige tijdschrift. '
Dus nu gaat SNP misschien met je artikel aan de haal in een bewerking die je niet wilt. Kun je het niet van de site laten verwijderen (je hebt tenslotte het auteursrecht) en op je eigen site plaatsen in de vorm die jij wilt?
Sorry, maar ik heb eigenlijk nog nooit van Op Pad gehoord.... :roll:
Martin E. van Doornik schreef:
di 27 jul, 2021 18:34
Sorry, maar ik heb eigenlijk nog nooit van Op Pad gehoord.... :roll:
Ik moest ook diep graven in mijn geheugen - het staat me bij dat we eind jaren '90 een of twee jaar lid waren... Het was een papieren magazine over outdoorreizen met daarin o.a. reisverslagen, materiaaltesten en (al dan niet verkapte) reclame voor producten en reisbestemmingen. Een beetje zoals het tijdschrift van de WF, maar dan ook over (berg)wandelen en mét commercieel verdienmodel, voor zowel uitgever als auteurs van content. Het tijdschrift voorzag in een leesmarkt van actieve (dan wel wanne be) buitensporters die gedurende het jaar wilden wegdromen bij mooie verhalen en plaatjes. Totdat je dit soort informatie veel beter online kon vinden. ⚰️ Zelf waren we toen allang afgehaakt, want de formule werd wat eentonig.

Mocht je nog interesse hebben, kijk dan eens hier:

https://www.marktplaats.nl/a/boeken/tij ... enuit.html
eindgebruiker schreef:
wo 22 nov, 2017 23:02
Over oud vs jong zou ik me niet al te druk maken. De Wereldfietser heeft bijvoorbeeld nog steeds veel aanwas van oudere leden. Die willen blijkbaar allemaal ons tijdschrift lezen.
Welnee. Ik lees het tijdschrift nooit, en lid omdat er ooit een levendig en goed forum was waar veel informatie te vinden is, en dat wilde ik steunen.
Algemeen over papier en digitaal: ik lees vrijwel niets meer op papier. Kranten, nieuws en tijdschriften lees ik liefst digitl, op de iPad. Reclameborden, posters en menukaarten lees ik liever analoog. Boeken via een abo en de digitale boekwinkel op mijn Kobo-ereader. Ooit gekocht om lekker te kunnen lezen tijdens de fietsvakanties, maar inmiddels honderden papieren boeken verkocht en het enige boek dat ik nog op papier lees, is de bijbel.
Mee eens, Belle. Was een prima blad.
En wat is er mis met het "wegdromen bij mooie verhalen en plaatjes"? Ikzelf vind het altijd per sé moeten uitvoeren van je dromen ('bucket list') een zwaar overschatte bezigheid. er zijn genoeg dromen, die dromen mogen blijven, maar waar het leuk over lezen is. Dan maar wanne be fietser/reiziger.

O.a. Kees Swart, en ik dacht ook Marco Meijerink, schreven voor Op Pad. Fijne stukjes om te lezen!
Ja, ook met Belle eens, was een leuk tijdschrift, ik was ook jaren abonnee,
Ja, ik ook.
Ondertussen is de SNP weer los van de ANWB. Het management van de SNP heeft zich uitgekocht. De digitale Op Pad is meegegaan.