Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1026 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33962 berichten
Daar is het ja, alleen staat die nog niet op google maps.
https://www.openstreetmap.org/?mlat=50. ... 4/14.39813

Volgende is voor Willem.
Aan de compilatievideo te zien was het een mooie tocht, Tovenaar!

Dan weer door naar de nieuwe opgave. Hopelijk heb ik deze niet al eerder geplaatst:

Knipsel.PNG
Loerbeek met de molenstomp van Berntsen?
https://www.google.nl/maps/@51.9193123, ... 312!8i6656
Klopt! Hier rij je als je vanaf Zeddam (waar een fraaie korenmolen staat) door het mooie Montferland richting Wehl (ook molen) fietst.

Er is niet veel over van de molen in Loerbeek; ik kan me dan ook de argumentatie tegen opname op de Monumentenlijst voorstellen die de eigenaren hadden.

https://www.molendatabase.org/molendb.p ... nummer=202
Overigens heeft Zeddam drie molens.... :wink: Ik ken die molenstomp natuurlijk niet, er zijn al zoveel van in Nederland. Op Google Afbeeldingen gezocht naar molenstompen Nederland en na een hele eind scrollen heb ik hem gevonden.
Hier is dan mijn volgende raad plaatje. Ditmaal een zwart-wit negatief gescand, dus uit de oude doos.

Schilderachtig.jpg
Ook daar ben ik al eens landsgekommen op de fiets
Martin E. van Doornik schreef:
wo 20 okt, 2021 09:41
Hier is dan mijn volgende raad plaatje. Ditmaal een zwart-wit negatief gescand, dus uit de oude doos.
Ergens in 't Gooi, Laren?
Ik vind het wel een intrigerende foto.
Ik zie drie boerderijen, of eventueel vier.
Maarrrrrr ... ze zijn hetzelfde. Dat is niet zomaar. De kans dat iemand die zo'n boerderij laat bouwen dezelfde wil als zijn (toen was het zijn) buurman is nul. Ze horen daarom bij elkaar. Het zal wellicht een onderdeel van een landgoed zijn, of een loo; ik vind het te chique voor een kolonie. Google, inclusief zoektermen en Bing leverden niks op, behalve dat er veel mooie boerderijen en zijn en dat je nog best wel kozijnen kunt krijgen voor zulke halfronde ramen.
Is niet in Nederland, kijk eens hoe Poppink schreef....

Halfronde kozijnen kan een goede timmerman ook best maken hoor en niet van die afzichtelijke plastic ramen van tegenwoordig. Ambachtelijk mooi.
Kijk maar onder 'versieringen' bij https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... nummer=317
Martin E. van Doornik schreef:
wo 20 okt, 2021 13:59
Is niet in Nederland, kijk eens hoe Poppink schreef....
Dus we moeten aanwijzingen halen uit een bsm-achtige bijdrage van een medespeler?

Overigens had ik de indruk dat hij verlaat reageerde op de korenmolen in Zeddam.
En jawel hoor, de Eichenallee in Lage.

EDIT
'landsgekommen' is een verschrijving van mijn mobiel, mar wel een mooie cryptische omschrijving.
Het deed me denken aan onder anderen de Kolonie van Weldadigheid als de Ganzensteeg bij 't Medler en dus ook de Eichenallee.
De kolonie viel af zonder onderzoeken vanwege de huisjes, 't Medler vanwege het ontbreken van huizen en dan is de Eichenallee snel gevonden.
Alle drie overigens ook dit jaar langsgefietst.
Poppink, je hebt het helemaal goed! Lage is een Duits dorpje pal tegen de tandvormige noordpunt van Twente aan. Ik verbleef tijdens Kerst 1980 op jeugdherberg Brecklenkamp en maakte daar een fietstocht in de omgeving. Op een gegeven moment ontdekte ik een paadje met twee paaltjes op de Duitse grens. Ik erdoor (mocht toen eigenlijk niet: illegaal de grens over zonder douane) en kwam zodoende bij Lage uit. Ik zag een watermolen en een kasteelruïne met erachter die prachtige laan met de schilderachtige boerderijen. Het was alsof je naar rond 1900 werd teruggeworpen, iets om er stil bij te staan. Zelfs de tuinen waren op authentieke manier onderhouden. De steeds netjes aangeharkte tuinpaden van wit zand. Niks geen moderne troep in begrafeniskleuren van de grote tuincentra. Als iemand een speelfilm over het boerenleven van die tijd wilt maken, kan men daar goed terecht, er hoeft niks aan veranderd te worden. Later ben ik hier nog meerdere malen geweest.
In oktober 1983 heb ik molenaarsexamen gedaan op de molen van Hoogeveen. Eén van de kandidaten was een huisarts uit Schoonebeek, hij is nadien molenaar op de watermolen van Lage geworden!
De volgende is voor jou.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 20 okt, 2021 14:34
Het was alsof je naar rond 1900 werd teruggeworpen, iets om er stil bij te staan. Zelfs de tuinen waren op authentieke manier onderhouden. De steeds netjes aangeharkte tuinpaden van wit zand. Niks geen moderne troep in begrafeniskleuren van de grote tuincentra. Als iemand een speelfilm over het boerenleven van die tijd wilt maken, kan men daar goed terecht, er hoeft niks aan veranderd te worden.
Tsja Martin, je beschrijft de Achterhoek en Twente zoals het was en soms nog is.
Op zaterdag wordt het erf aangeharkt.
Het gras langs de openbare weg wordt ook netjes gemaaid.
De Achterhoek dat is ook dahlia's, veel dahlia's.

Maar we zijn in Duitsland terecht gekomen, Duitsland het land van de klotefietspaden en de schitterende onverharde wegen.
Vorig jaar fietsten we langs de Moezel.
doorkijkje.jpg
Waar zag Poppink dit doorkijkje?

Hint: Het is vlakbij een café met een vreselijk sacherijnige Nederlands uitbater.
Leon schreef:
wo 20 okt, 2021 12:13
Ik vind het wel een intrigerende foto.
Ik zie drie boerderijen, of eventueel vier.
Maarrrrrr ... ze zijn hetzelfde. Dat is niet zomaar.
Er staan zeven van die gelijksoortige boerderijen naast elkaar. Nummer 1 ligt wat verder naar voren en schuin aan een bocht.
Ergens in de wijngebieden langs de Rijn of Moezel?
Martin E. van Doornik schreef:
wo 20 okt, 2021 17:04
Ergens in de wijngebieden langs de Rijn of Moezel?
Aan de Moezel.
Ik vermoed dat jullie het niet 1,2,3 vinden.
Vanavond rond 22:00 uur plaats ik een extra aanwijzing.
Langs de Moezel vindt men wel veel minder vakwerkhuizen dan langs de Rijn (zoals Rüdesheim). M'n vrouw en ik hebben in september 2000 een kleine week in Neumagen-Dhron gekampeerd, maar daar zag ik alleen hoofdzakelijk "verputzte Häuser" (bepleisterd). Veel dia's gemaakt. Heb geprobeerd op satelliet een smal steegje tussen vakwerkhuizen met uitzicht op de wijnranken te vinden, maar verdraaid moeilijk langs die sterk meanderende rivier....
Gezien de slechte staat van onderhoud lijkt mij dit een achteraf straatje.
Als er al in Duitsland streetview beschikbaar is dan is dat vaak van toeristische locaties.

Ik zie geen aanknopingspunten in het plaatje om gericht te zoeken, anders dan "mosel überwuchert alte fachwerkhäuser rot". Maar de plaatjes die je dan ziet zijn "perfecte" vakwerkhuizen. :?
Er zit een spookje onder de dakpunt net boven de horizon. :D
Ik heb ook al vanalles gezocht. De richting van de wijnranken is ook een criterium. De Moezel is te lang. Café's met een Nederlandse naam werkte ook niet, maar zijn er wel.
Ik ben het jullie verschuldigd.
Meer aanwijzingen.
Bovenaanzicht.JPG
Je herkent de panden op beide foto's.