Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rare kronkel in fietspad - Forum Wereldfietser

Rare kronkel in fietspad

Het fietspad langs de provinciale weg N361 heeft kort geleden op het kruispunt met de Meedenweg tegenover Groot Wetsinge een wijziging ondergaan.
Ik beschouw de Oude Weg al heel lang (sinds 1976) als een hinderlijke, opzettelijke omweg, terwijl er gewoon rechtdoor een berm breed zat voorhanden is om het fietspad recht door te trekken. Zie de oude situatie op de satellietfoto hier: (wel is mij bekend dat op dat driehoekige terrein heel vroeger een kasteel heeft gestaan, waarvan de slotgracht en een deel van dat gebouw nu onder de huidige N361 ligt). https://www.google.nl/maps/@53.3065278, ... a=!3m1!1e3

Nou is het fietspad, wat op de Meedenweg uitkwam, met rood-witte blokken afgesloten en verplaatst naar het oosten, met een zigzag-beweging. Met maar liefst vijf krappe en haakse bochten in plaats van één wat meer sierlijke boog. Leuk om tijdens gladheid in de winter op je tanden te smakken. Wie heeft vanachter de tekentafel zoiets bedacht? :roll:

DSC00375-bew.jpg
Misschien is het niet alleen een rare kronkel in het fietspad maar ook een rare kronkel in de gedachten van de ontwerpers.

Martin wat dacht je van een briefje aan provincie en/of gemeente?
L.S,
Onlangs is het fietspad locatie ....gewijzigd.
Is dit een tijdelijke of een definitieve wijziging.
Kunt u mij uitleggen waarom is gekozen voor een ontwerp met een aantal bijna haakse bochten en niet voor een ontwerp met een meer vloeiend verloop.
Met vriendelijke groet,
Martin.

Misschien zijn er een aantal ongevallen gebeurd waarbij fietsers niet tijdig snelheid minderheden.
Poppink schreef:
zo 26 sep, 2021 19:26
Misschien is het niet alleen een rare kronkel in het fietspad maar ook een rare kronkel in de gedachten van de ontwerpers.

Martin wat dacht je van een briefje aan provincie en/of gemeente?
L.S,
Onlangs is het fietspad locatie ....gewijzigd.
Is dit een tijdelijke of een definitieve wijziging.
Kunt u mij uitleggen waarom is gekozen voor een ontwerp met een aantal bijna haakse bochten en niet voor een ontwerp met een meer vloeiend verloop.
Met vriendelijke groet,
Martin.

Misschien zijn er een aantal ongevallen gebeurd waarbij fietsers niet tijdig snelheid minderheden.
Het is een betonnen fietspad, lijkt me dus niet van tijdelijke aard. Ik zal maar beter de beide instanties aanschrijven, want de N361 valt onder de provincie Groningen en de Meedenweg is van de gemeente Het Hogeland.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 26 sep, 2021 19:12
Wie heeft vanachter de tekentafel zoiets bedacht? :roll:
Ik zou contact opnemen met de Fietsersbond, zij spannen zich in voor een goede infrastructuur en wijzen overheden op onvolkomenheden zoals dat wat je hierboven noemt.
Informatie van diverse internet bronnen:
De noordelijk aansluiting van de Oude Weg op de N361 wordt afgesloten voor verkeer om de aansluiting op de fietssnelweg Winsum Groningen door te kunnen trekken langs het spoor (groot gedeelte hiervan is al klaar).
Daardoor zal meer verkeer (relatief want het gaat alleen om enkele boerenbedrijven) gebruik gaan maken van de aansluiting Meedenweg.
Studies geven aan dat de aansluiting Meedenweg nu al een hotspot is (ook relatief) wat betreft ongelukken.

Ik vermoed dat ze daarom de aansluiting van het fietspad op de Meedenweg hebben aangepast. Maar de wijze waarop met die haakse bochten ……🤪
JanH schreef:
zo 26 sep, 2021 20:26
Maar de wijze waarop met die haakse bochten ……🤪
Het lijkt wel Vlaanderen ... (of nog erger, Wallonië :shock: )
Ik vermoed dat links een greppel omkoerst moet worden en dat ze rechts het weilandje niet wilden onteigenen. Het geheel is zo te zien keurig volgens de regels aangelegd, dus als de ambtenarij bij jullie net zo is als die hier heb je geen schijn van kans, want of iets fietsvriendelijk is interesseert niemand op het stadskantoor.
Poppink schreef:
zo 26 sep, 2021 19:26
... Martin wat dacht je van een briefje aan provincie en/of gemeente? ...
Dit is een goed advies. Geen assumpties, protest
aantekenen of geklaag, maar gewoon eerst de feiten achterhalen. Het is hier verdorie geen Twitter.
JanH schreef:
zo 26 sep, 2021 20:26
Informatie van diverse internet bronnen:
De noordelijk aansluiting van de Oude Weg op de N361 wordt afgesloten voor verkeer om de aansluiting op de fietssnelweg Winsum Groningen door te kunnen trekken langs het spoor (groot gedeelte hiervan is al klaar).
Daardoor zal meer verkeer (relatief want het gaat alleen om enkele boerenbedrijven) gebruik gaan maken van de aansluiting Meedenweg.
Studies geven aan dat de aansluiting Meedenweg nu al een hotspot is (ook relatief) wat betreft ongelukken.

Ik vermoed dat ze daarom de aansluiting van het fietspad op de Meedenweg hebben aangepast. Maar de wijze waarop met die haakse bochten ……🤪
Wordt de noordelijke aansluiting van van de Oude Weg op N361 afgesloten? Hoe zit het nou met lokale fietsers, er liggen ook dorpen langs de N361. Het nieuwe fietspad langs de spoorbaan is nog lang niet klaar, vanaf de witte Walfridus-spoorbrug tot Adorp zo goed als klaar, maar richting Sauwerd nog gedeeltelijk en richting Winsum vrijwel niets. De aansluiting vanaf die genoemde spoorbrug is nog dicht.
Hier een foto vanuit de trein (11 september) ter hoogte van Harsema's Laan. Dichtbij de rails het nieuwe betonnen fietspad, de weg pal erachter is voor boerengebruik.
DSC00248-bew.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
zo 26 sep, 2021 23:47
Wordt de noordelijke aansluiting van van de Oude Weg op N361 afgesloten?
Ja, die zou dan, volgens internetbronnen (rapport van Grontmij en Provincie Groningen) afgesloten worden, dwz de aansluiting met de N361 verdwijnt. Dit heeft geen effect voor fietsers.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 26 sep, 2021 23:47
Hoe zit het nou met lokale fietsers, er liggen ook dorpen langs de N361.
In de staatscourant over de Fietsroute Plus staat dat de huidige fietspaden langs de N361 blijven bestaan.
Brieven aan de provincie en de gemeente inmiddels de deur uitgegaan.
Belle schreef:
ma 27 sep, 2021 08:05
Lijkt me niet te voldoen aan de ontwerpwijzer van CROW.
Die ontwerpwijzer is niet bindend. De wegbeheerder kan altijd prioriteiten hebben, en die hebben ze altijd.
Dat betekent dus dat als je rechtdoor wilt je eerder over moet steken. Ik denk toch om een stukje veiligheid in te bouwen, dat eiland ligt er ook pas sinds kort, dus dat is ook ter bescherming van het overige verkeer wat af wil slaan dan wel over moet steken. Niet alle fietsers houden zich nu eenmaal aan de regels, en voorkomen is beter dan genezen zullen we maar zeggen. Dat de bochten beter hadden gekund ben ik met je eens maar de vraag is ook of het al af is.
Ik zie net dat als je de "Oude weg" af fietst je gewoon weer langs de N verder kan fietsen.
Goedemiddag heer Van Doornik,

De Meedenweg word op dit moment intensief gebruikt door vrachtverkeer voor de aanleg van de 380KV verbinding Vierverlaten -> Eemshaven.
Om de veiligheid van de fietser te kunnen waarborgen is er gekozen om de huidige aansluiting met de Meedenweg tijdelijk te verplaatsen.
De slingers zitten er in om de snelheid van de fietser om laag te brengen om zo veilig de Meedenweg te kruisen.
In de wintermaanden word dit deel van het fietspad net zoals alle andere fietspaden mee genomen in de gladheidsbestrijding. Dit was afgelopen winter ook het geval.
Op het moment dat de werkzaamheden gereed zijn zal alles weer in de oude staat worde hersteld.

Hopend hiermee u een passen antwoord te hebben gegeven.

Met vriendelijke groet,
Erwin
Inspecteur wegen
Provincie Groningen
Duidelijk antwoord!
Maar wel totale onzin.
Bij bochten op die afstand voor het kruispunt haal je de snelheid er niet uit, je brengt de fietser alleen van slag. Dat is op streetview goed te zien: https://www.google.nl/maps/@53.3048368, ... 384!8i8192 De man zit hier gewoon te liegen.
Alleen de laatste bocht zal de snelheid er uit halen, maar voor zo'n lullig zijweggetje?
Als alle fietspaden die zijwegen oversteken op die manier voorzien zouden worden van bochten laag de hele wereld vol met bochten.
Bovendien zou het beleidsmatig en qua veiligheid een veel betere keuze zijn om de auto's zulke bochten te laten maken en niet de fietsers altijd de klos te laten zijn, maar geen wegbeheerder die daar het lef voor heeft. Hoe het kruispunt er nu uitziet weet ik niet, maar de situatie die ik op streetview zie is vreselijk onduidelijk voor alle verkeersdeelnemers qua voorrang.
Als laatste punt hebben de fietsers in omgekeerde rochting net zo veel last van de bochten en die hoeven helemaal niet meer over te steken.
Sorry, dubbel.
Leon schreef:
ma 27 sep, 2021 14:55
Maar ……
….. steken.
Ik denk dat Martin best wel het e-mail adres van Erwin aan je wil geven.
Het blijkt dat hij (de Inspecteur wegen dus) snel reageert op vragen en opmerkingen.
Wil je Erwin’s reactie dan ook hier achter? :wink:

Groet,
Tom.
Leon schreef:
ma 27 sep, 2021 14:55
Als alle fietspaden die zijwegen oversteken op die manier voorzien zouden worden van bochten lag de hele wereld vol met bochten.
De Duitsers doen dat veel handiger. :(
Bij iedere kruising een diepe geul aan beide kanten van de weg. :evil:
Tom vds schreef:
ma 27 sep, 2021 15:26
Ik denk dat Martin best wel het e-mail adres van {knip} aan je wil geven.
Nee laat maar. Ik heb te veel met dit soort lui te maken gehad om nog genuanceerd te kunnen reageren.

Martin en Tom, zouden jullie de naam van deze persoon van dit forum willen verwijderen. Het lijkt me niet relevant.