Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Plots wil iedereen schijfremmen op zijn wielrenfiets. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Plots wil iedereen schijfremmen op zijn wielrenfiets.

Mic schreef:
zo 01 aug, 2021 02:03
Deze site heet toch wereldfietser?
vergis je niet. tijden veranderen. ik ben de afgelopen weken een behoorlijk aantal racefietsers op vakantie tegengekomen. Twee keer een praatje gemaakt op de camping. Een stel reed zo'n 150km per dag, een man begon na de koffie op zijn gemakje zijn rit van 190km.

Ook voor langere (wereld)reizen zullen lichtere fietsen met minder bepakking relevante voordelen kunnen hebben zoals véél makkelijker klimmen, véél langere dagafstanden mogelijk, en véél makkelijker met transport.
Mr. Z schreef:
za 31 jul, 2021 23:39
Je hebt er al 1 geprobeerd dus?
Alleen op mijn mtb, en dat remt uitstekend.

Het is de vraag wanneer iets goed of uitstekend moet zijn. Voor mij is goed al snel voldoende.

Op mijn racefiets, bedoeld voor op asfalt rijden (en al vele bergen gedaan), remmen de velgremmen goed.

P.S.
Ik ben wat allergisch voor mensen die hun mening als De Waarheid verkondigen. Dat doet me aan Jehovagetuigen denken.
willem.m schreef:
zo 01 aug, 2021 09:46
Mr. Z schreef:
za 31 jul, 2021 23:39
Je hebt er al 1 geprobeerd dus?
Alleen op mijn mtb, en dat remt uitstekend.

Het is de vraag wanneer iets goed of uitstekend moet zijn. Voor mij is goed al snel voldoende.

Op mijn racefiets, bedoeld voor op asfalt rijden (en al vele bergen gedaan), remmen de velgremmen goed.

P.S.
Ik ben wat allergisch voor mensen die hun mening als De Waarheid verkondigen. Dat doet me aan Jehovagetuigen denken.
Op een MTB zou ik nooit twijfelen. Schijfremmen krijgen dan merkelijk minder vuil te verwerken dan velgremmen.

Het blijft een feit dat schijfremmen een pak nauwkeuriger werken, en minder gevoelig zijn aan overhitting. In elk geval, je kan beter een schijf wat heet stoken dan een velg, want als de band het daardoor begeeft, dan heb je een groot probleem. Sowieso krijg je dat in NL toch niet voor elkaar, maar een stevige afdaling in de Alpen wordt dan gevaarlijker.
Blackbelt schreef:
zo 01 aug, 2021 10:11
..
Het blijft een feit dat schijfremmen een pak nauwkeuriger werken, en minder gevoelig zijn aan overhitting. In elk geval, je kan beter een schijf wat heet stoken dan een velg, want als de band het daardoor begeeft, dan heb je een groot probleem. Sowieso krijg je dat in NL toch niet voor elkaar, maar een stevige afdaling in de Alpen wordt dan gevaarlijker.
Daar heb je gelijk in, Blackbelt. Schijfremmen remmen nauwkeuriger en zijn veiliger.

Maar laten we elkaar ook niet gaan aanpraten dat afdalen in de Alpen met velgemmen heel gevaarlijk zou zijn. Hoeveel gevallen ken jij van gewone amateurracefietsers die als gevolg van velgremmen zijn verongelukt? (Verder moet je in een afdaling ook niet de hele tijd in de remmen gaan knijpen, daar krijg je alleen maar last van je handen van. Maar goed, dat is een ander verhaal.)

Voor mij dus geen reden om nu hals over de kop mijn prima racefiets van vier jaar oud te gaan vervangen door een exemplaar met schijfremmen.
Mr. Z schreef:
za 31 jul, 2021 23:39
willem.m schreef:
za 31 jul, 2021 21:46
Mr. Z schreef:
za 31 jul, 2021 21:39
... dan snap je het echt wel, het remt zo veel beter dan velgremmen dat er geen 1 redenen is om ze niet te nemen en je het beetje extra gewicht voor lief neemt. ...
Wat een lulverhaal 😉
Je hebt er al 1 geprobeerd dus?
Ik denk dat w het heeft over "dat er geen 1 redenen is om ze niet te nemen".
willem.m schreef:
zo 01 aug, 2021 10:23
Blackbelt schreef:
zo 01 aug, 2021 10:11
..
Het blijft een feit dat schijfremmen een pak nauwkeuriger werken, en minder gevoelig zijn aan overhitting. In elk geval, je kan beter een schijf wat heet stoken dan een velg, want als de band het daardoor begeeft, dan heb je een groot probleem. Sowieso krijg je dat in NL toch niet voor elkaar, maar een stevige afdaling in de Alpen wordt dan gevaarlijker.
Daar heb je gelijk in, Blackbelt. Schijfremmen remmen nauwkeuriger en zijn veiliger.

Maar laten we elkaar ook niet gaan aanpraten dat afdalen in de Alpen met velgemmen heel gevaarlijk zou zijn. Hoeveel gevallen ken jij van gewone amateurracefietsers die als gevolg van velgremmen zijn verongelukt? (Verder moet je in een afdaling ook niet de hele tijd in de remmen gaan knijpen, daar krijg je alleen maar last van je handen van. Maar goed, dat is een ander verhaal.)

Voor mij dus geen reden om nu hals over de kop mijn prima racefiets van vier jaar oud te gaan vervangen door een exemplaar met schijfremmen.
Hiermee ben ik het zeker eens.
Als je aan wat hogere snelheid afdaalt helpt goed recht gaan zitten ook al om wat luchtweerstand te krijgen.
Gewoon je verstand gebruiken en je leven niet willen riskeren tijdens een afdaling werkt ook best goed vind ik. Goede remmen zijn uiteraard noodzakelijk. Maar zowel schijfremmen als velgremmen werken goed wanneer deze in orde zijn.

Ik vind dat de pro renners al veel te veel willen. Men heeft het er al over dat de tour niet meer veilig zou zijn. Maar als je ziet met welke snelheden ze tegenwoordig van de berg razen dan heb ik daar toch ook mijn vragen bij. Veiligheid voorop natuurlijk. Maar zelf heb je daar toch de grootste kijk op vind ik. Als je ziet dat er ergens geen kussen of strobalen staan bij een gevaarlijke bocht, dan kun je daar zelf ook rekening mee houden.
Shorttrack schreef:
zo 01 aug, 2021 14:12
Maar als je ziet met welke snelheden ze tegenwoordig van de berg razen
Wagtmans kon er ook al wat van hoor!
Shorttrack schreef:
zo 01 aug, 2021 14:12

Ik vind dat de pro renners al veel te veel willen. Men heeft het er al over dat de tour niet meer veilig zou zijn. Maar als je ziet met welke snelheden ze tegenwoordig van de berg razen dan heb ik daar toch ook mijn vragen bij. Veiligheid voorop natuurlijk. Maar zelf heb je daar toch de grootste kijk op vind ik. Als je ziet dat er ergens geen kussen of strobalen staan bij een gevaarlijke bocht, dan kun je daar zelf ook rekening mee houden.
Daar zit geen verschil tussen. De snelheid die gehaald bij het afdalen wordt bepaald door de helling naar beneden en het frontale oppervlak van de wielrenner.
Ik denk dat er veel renners tussen zitten die enorme vermogens kunnen trappen maar niet brutaal genoeg of te angstig op de fiets zitten. Ze moeten van de ploegleider in het wiel blijven naar beneden.
willem.m schreef:
zo 01 aug, 2021 09:46
Mr. Z schreef:
za 31 jul, 2021 23:39
Je hebt er al 1 geprobeerd dus?
Alleen op mijn mtb, en dat remt uitstekend.

Het is de vraag wanneer iets goed of uitstekend moet zijn. Voor mij is goed al snel voldoende.

Op mijn racefiets, bedoeld voor op asfalt rijden (en al vele bergen gedaan), remmen de velgremmen goed.

P.S.
Ik ben wat allergisch voor mensen die hun mening als De Waarheid verkondigen. Dat doet me aan Jehovagetuigen denken.
Fijn die vergelijking, maar iedereen heeft recht op jouw mening.
Feit blijft dat je geen moderne racefiets hebt geprobeerd, en daarom nu misschien een feit af serveert als een mening...
Een mening is dat een oud Dafje goed genoeg is, een feit is dat een moderne Golf tocht echt veel beter is.

Nu ben ik weer klaar met het op de man spelen, morgen weer lekker fietsen
Je schreef:
Mr. Z schreef:
za 31 jul, 2021 21:39
... dat er geen 1 redenen is om ze niet te nemen en je het beetje extra gewicht voor lief neemt. ...
Je veegt hiermee dus alle redenen (op gewicht na) van tafel. Ook redenen die voor én na jouw reactie door anderen worden genoemd. Probeer dat eens in een echt gesprek, en kijk wat er gebeurt.

Fiets ze!
Bijna alle wielrenner in wedstrijden rijden met schijfremmen. Ook in de bergen. Remt gewoon veel beter. Tweede voordeel is dat je een remschijf simpeler vervangt dan een velg. Van regelmatig remmen in het veld slijten de velgen snel door aanhangend zand en bagger. De veldrijders rijden allemaal met schijfremmen.
Grandonneur schreef:
zo 01 aug, 2021 09:43
vergis je niet. tijden veranderen. ik ben de afgelopen weken een behoorlijk aantal racefietsers op vakantie tegengekomen. Twee keer een praatje gemaakt op de camping. Een stel reed zo'n 150km per dag, een man begon na de koffie op zijn gemakje zijn rit van 190km.

Ook voor langere (wereld)reizen zullen lichtere fietsen met minder bepakking relevante voordelen kunnen hebben zoals véél makkelijker klimmen, véél langere dagafstanden mogelijk, ....
Volgens dit topic zou het niet veel uit moeten maken: viewtopic.php?f=3&t=36321#start
En dan m.n. dit: https://www.cyclingabout.com/why-we-sho ... ar-weight/

Gevoelsmatig twijfel ik daar erg aan naar de getallen zeggen blijkbaar anders.

Dan spelen aerodynamica en snellere banden een grotere rol.
Natuurlijk kom je met een lichtere fiets verder. Iedereen die dat ontkent, raad ik aan het eens uit te proberen. Zelfs in een vlak terrein is een lichtere fiets in het voordeel, scheelt bij iedere bocht kracht om weer op snelheid te komen. Of het belangrijk is dat je verder komt is een andere vraag. Overigens ben ik wel enthousiast over mijn schijfremmen op mijn MTB en fitnessbike, het remt erg fijn en ik vind het een prettig idee dat ik mijn velgen niet op rem. Op mijn volgende vakantiefiets komen ook schijfremmen, niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Fedor schreef:
ma 02 aug, 2021 14:02
Grandonneur schreef:
zo 01 aug, 2021 09:43
vergis je niet. tijden veranderen. ik ben de afgelopen weken een behoorlijk aantal racefietsers op vakantie tegengekomen. Twee keer een praatje gemaakt op de camping. Een stel reed zo'n 150km per dag, een man begon na de koffie op zijn gemakje zijn rit van 190km.

Ook voor langere (wereld)reizen zullen lichtere fietsen met minder bepakking relevante voordelen kunnen hebben zoals véél makkelijker klimmen, véél langere dagafstanden mogelijk, ....
Volgens dit topic zou het niet veel uit moeten maken: viewtopic.php?f=3&t=36321#start
En dan m.n. dit: https://www.cyclingabout.com/why-we-sho ... ar-weight/

Gevoelsmatig twijfel ik daar erg aan naar de getallen zeggen blijkbaar anders.

Dan spelen aerodynamica en snellere banden een grotere rol.
Het is vooral bij de zware hellingen (stukken van 10% en meer) dat het gewicht je heel zwaar gaat uitputten omdat je in de laagste versnelling de boel niet meer rond krijgt. Als je dan noodgedwongen aan 50 rpm moet gaan stampen, dan haal je echt minder kilometers dan dat je aan 70 rpm rustig omhoog kachelt.

De obessie gaat te ver als mensen honderen (of duizenden) euro's gaan uitgeven om 20g te sparen.

Wat schijfremmen betreft, voor mij geldt ook dat het betrouwbare gevoel om genoeg remkracht te hebben en altijd hetzelfde consistente gedrag te voelen, enorm bijdraagt tot comfort en gevoel van veiligheid.
Zou de transitie eerder gebeurt zijn als er geen verbod geweest zou zijn?
De opkomst van schijfremmen, in ieder geval voor profs, is volgens mij ook een gevolg van de steeds lichtere carbon frames die gemaakt kunnen worden. De UCI hanteert al jarenlang een limiet, een fiets moet een minimaal gewicht hebben. Initieel lukte het volgens mij niet om op deze limiet te blijven met de zwaardere schijfremmen, maar door de lichtere frames is dat tegenwoordig wel mogelijk.
Persoonlijk vind ik mijn (hydrolische) schijfremmen ook beter en nauwkeurig remmen als de velgremmen op mijn racefiets.

Als ik aan topsport zou doen zou ik ook zeker schijfremmen nemen. Maar om nu een nieuwe fiets te kopen waar dat wel op zit vind ik weggesmeten geld. Als amateur haal je daar toch weinig voordeel uit.

Dit tenzij je heel veel in de bergen fietst. Dan is het een ander verhaald denk ik. Dan toch liever schijfremmen. Maar enkel als dat zeer regelmatig is. (Niet op die ene jaarlijkse vakantie).
ThomasG schreef:
ma 02 aug, 2021 17:00
De opkomst van schijfremmen, in ieder geval voor profs, is volgens mij ook een gevolg van de steeds lichtere carbon frames die gemaakt kunnen worden. De UCI hanteert al jarenlang een limiet, een fiets moet een minimaal gewicht hebben. Initieel lukte het volgens mij niet om op deze limiet te blijven met de zwaardere schijfremmen, maar door de lichtere frames is dat tegenwoordig wel mogelijk.
En - al eerder genoemd - carbon velgen houden niet zo van de warmte van velgremmen :wink:
Shorttrack schreef:
di 03 aug, 2021 11:41
Als amateur haal je daar toch weinig voordeel uit.
Mmm, ik denk dat het net omgekeerd is.
Een prof (op de weg, geen MTB) haalt zeer weinig of geen voordeel uit schijfremmen.
Ik vermoed dat een gelegenheidsrijder er wel van kan profiteren.
Het profpeloton rijdt nu grotendeels met schijven, maar dat heeft meer te maken met sponsors, publiciteit etc.