Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Korte fietstochtjes onder herfstkleuren - Forum Wereldfietser

Korte fietstochtjes onder herfstkleuren

Ik heb eind september-begin oktober 2022 wat lokale fietstochten gemaakt onder prachtige herfstkleuren in Zweden en Noorwegen. Hoewel ik daar al een andere fiets heb staan, heb ik m'n gele Giant alsnog meegenomen. Op het framebuis is namelijk een Noorse vlag geschilderd. Daar heb ik in 2004 gefietst, maar heb er helaas geen foto's van. Best sneu. Op de terugreis naar de veerboot van Kristiansand is er een overnachting gepland, dus een ideale kans om nog een keer op Noors grondgebied te fietsen!
20220930_130649.jpg
Voor de "Heesterboom"-schuur die ik bij ons Zweedse huis heb gebouwd
20221006_140420.jpg
Op de Klarälvsbanan tussen Munkfors en Råda
DSC03629.jpg
DSC03680.jpg
DSC03823.jpg
Fraaie herfstkleuren
Hier een vervolg (er kan maar vijf foto's geplaatst worden per blokje):
DSC03852.jpg
Onderweg overnacht in de jeugdherberg van Kongsberg, helaas het enige adres ten zuiden van Oslo....
Boven, in het tweede raam van links kijkt m'n vrouw toe. Maar ook uniek dat onze twee katten in onze kamer mochten verblijven!

DSC03853.jpg
Heerlijk, fietsen op Noors grondgebied
20221008_105452.jpg
Zo heb ik mijn fiets vervoerd op het dak van de auto. Linker trapper eraf, stuur kwartslag gedraaid. Met ratel-spanbanden op de dakdragers vastgemaakt. Natuurlijk met bescherming middels buizenisolatie (goed te zien na tweemaal klikken om te vergroten)
Slim gedaan met die buisisolatie Martin!

Bij de Action heb je prima spanbanden zonder ratel.
https://www.action.com/nl-nl/p/spanband-2
Ze zijn beslist niet duur.
Aanspannen door te trekken aan het uiteinde van de spanband en gelijktijdig de fiets wat heen en weer te bewegen.

Een andere, bedroefde methode is het gebruik van fietsbanden.
Ga naar de fietsenmaker en vraag of die nog wat binnenbanen heeft liggen.
Bij voorkeur niet knopen maar met lussen om uitstekende delen strak trekken.
Dit heb ik geleerd van de roeivereniging.
Je kunt boten veilig op de aanhanger vastzetten met die fietsbanden.
Als ik een aanhangertje vol met tuinafval en takken heb stapel ik het rustig hoog op.
Fietsbanden er omheen spannen en de lading zakt vanzelf tijdens het rijden.

Ik heb het idee dat je met ratel de spanning te hoog opvoert.
De door jou voorgestelde spanbanden heb ik ook. Maar de gespen konden nogal eens afbreken. Een Action is voor mij een dumpplaats voor "Made in China"-rommel. Daar kom ik nooit.
Ik heb heel goed doordacht hoe m'n fiets op de twee dakdragers vast te spannen. Alleen de achtervork op de achterste dakdrager en de voorvork op de voorste. Nooit rondom beide dakdragers tegelijk ombinden, want dan worden die naar elkaar toe getrokken. Tegen het schommelen van het voorwiel is hij met een los bandje zonder ratel aan het frame vastgebonden. Met 130 km/u over een snelweg bleef m'n fiets mooi op het dak vast liggen. Wel het fietscomputertje en het NL-bordje eraf halen. Ik heb hier en daar beschermingen aangebracht met buizenisolatie, zie hier
20221010_133012.jpg
Op de heenreis lag de fiets gewoon binnen in de auto, over de bagagevloer met weggeklapte achterbank. Het reservewiel, die in een grote ruimte onder de vloer lag, heb ik eruit gehaald en de tassen met onze kleren erin gedaan, zodat ik bij evt. lekke band het wiel meteen zou pakken.
Op de terugweg hadden we meer spullen mee, zoals 36 pakken (heerlijke!) Zweedse koffie en dingen die we in het Zweedse huis niet meer nodig hebben. En dan was er een grote kattenbench (74 x 110 cm) onder het dak van de auto opgehangen, compleet met ingebouwde kattentoilet. En ze gedroegen zich uitstekend! Is al hun achtste reis mee. Daarom de fiets op het autodak.
In de jeugdherberg van Kongsberg stond mijn fiets veiligheidshalve binnen, want er lag aan de overkant een skatebaan met halfpipes waar wat jongeren rondhingen.
IMG_20210630_122227.jpg
Dan is er mogelijk sprake van een ander type gesp.
Ik gebruik ze in de camper om de Poppink en de elektrische fiets van mijn vrouw mee te bevestigen.
Geen probleem mee gehad tot nu toe.
Misschien toch weer een keer naar de Action gaan?

Ik schrijf bovenstaand niet om een discussie over de Action en gespen uit te lokken hoor.
Het is al net als met die fietstassen in een ander draadje, of met bandenslijtage, remblokjes enzovoort.

Ik lees het en beslis later bij een aankoop met datgene wat ik hier op het forum lees in het achterhoofd.
Ik beschouw de inbreng van iedereen dan ook als heel waardevol en kom hier met plezier en sterk het nodige op over allerlei zaken rond de fiets.
Heren, misschien een ander topic openen?

Terug naar de titel met een ietwat afwijkende herfstkleur.
KnipselH.JPG
Poppink schreef:
wo 12 okt, 2022 15:16
Dan is er mogelijk sprake van een ander type gesp.
Ik gebruik ze in de camper om de Poppink en de elektrische fiets van mijn vrouw mee te bevestigen.
Geen probleem mee gehad tot nu toe.
Misschien toch weer een keer naar de Action gaan?

Ik schrijf bovenstaand niet om een discussie over de Action en gespen uit te lokken hoor.
Het is al net als met die fietstassen in een ander draadje, of met bandenslijtage, remblokjes enzovoort.

Ik lees het en beslis later bij een aankoop met datgene wat ik hier op het forum lees in het achterhoofd.
Ik beschouw de inbreng van iedereen dan ook als heel waardevol en kom hier met plezier en sterk het nodige op over allerlei zaken rond de fiets.
Tja, ieder zijn eigen meug en opvattingen. Natuurlijk niet discussiëren. Het gaat er om wat ik heb ervaren.
Verder wens ik jullie ook mooie herfst-fietstocjten!

Trouwens, mijn ratelspanbanden kwamen van www.biltema.se
Dank voor de mooie foto's! Mooi staaltje color coordination, ook, met die fiets. :D

Maar mijn favoriete foto is deze. Hebben we eigenlijk al een kattentopic?

Afbeelding
Nog geen kattentopic. Maar dan heb ik wel 1000 foto's om te gaan plaatsen. Niet alleen van onze eigen katten, maar bijvoorbeeld ook van deze poes genaamd "Malibu" aka "Oma" op mijn Campspace adres in Zeeland afgelopen weekend.
PXL_20221008_065408818.PORTRAIT-01.jpeg
Of wat te denken van deze Zeeuwse tijger, die vlak na het nemen van deze foto een hap in de broodzak neemt:
PXL_20221007_141754734-01.jpeg