Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het dal van de Warche - Forum Wereldfietser

Het dal van de Warche

Vanuit Nederland een 2-daagse tocht gemaakt via Eupen naar het dal van de Warche. Soms over grotere maar vooral op zoek naar de kleinste weggetjes ;)
DSC03157.JPG
DSC03117.JPG
DSC03102.JPG
DSC03052.JPG
DSC03047.JPG
DSC03328.JPG
DSC03290.JPG
DSC03255.JPG
DSC03211.JPG
DSC03205.JPG
Mooi!
Mooi!
Mooi!
Mooi! Zou zo op de fiets willen springen.
Heerlijk, dit zijn ook mijn favoriete weggetjes. Op de ene foto is het gras al lentegroen, op een andere is het nog geelbruin. Vanwege hoogteverschil of verschil tussen noord- en zuidkant van heuvels?
Die tocht is georganiseerd door, of wie heef die geweldige weggetjes bij elkaar gezocht?
WimB schreef:
za 23 apr, 2022 11:23
Die tocht is georganiseerd door, of wie heef die geweldige weggetjes bij elkaar gezocht?
My guess is dat TS daarvoor gewoon zelf op de kaart heeft gekeken. Een route uitzetten is geen rocket science en bovendien leuk om te doen.

Het is daar overigens heel mooi, ook om te mountainbiken, racefietsen en te wandelen. En je fietst er vanaf de NS stations Maastricht of Heerlen zo naar toe.

Komt er ook een verslagje? Al was het maar om het techiek- en materiaalgeleuter op het forum wat tegen te gaan.
willem.m schreef:
za 23 apr, 2022 12:02
Al was het maar om het techiek- en materiaalgeleuter op het forum wat tegen te gaan.
Willem, ik ben het deze keer volledig met jou eens.
Ziet er uit als een enorme aanrader! Bedankt, idee voor toekomstig tochtje is geboren.
willem.m schreef:
za 23 apr, 2022 12:02
My guess is dat TS daarvoor gewoon zelf op de kaart heeft gekeken. Een route uitzetten is geen rocket science en bovendien leuk om te doen.
Dit. Ik heb zelf geen GPS gebruikt deze keer maar puur op gevoel gefietst nadat ik de kaart grotendeels in mijn hoofd hard geprent (en soms ff raadplegen, had op de telefoon foto's gemaakt van kaarten op mijn beeldscherm) maar voor de rest heb ik redelijk willekeurig gereden. Eisen: zo veel mogelijk beekjes kruisen en de kleinste weggetjes (de witte op Brouter) nemen. Alleen op de heenroute (via Baraque Michel) en de terugroute (via Signal de Botragne) heb ik concessies gedaan om snel in het gebied te komen. De weg tussen Mont Rigi en Signal de Botragne was overigens volledig afgesloten dus op de heenweg al een andere route dan gepland gereden en terug via een fraaie gravelweg van de ene naar de andere hoofdweg gereden. Overigens kan je ook prima via de Vennbahn in het gebied komen (nu reed ik ook via Aachen). Dat ga ik een volgende keer (deels) doen waarschijnlijk.

In het gebied zelf ook soms de Vennbahn en Vennquerbahn genomen en je hebt vaak mooie uitzichten omdat het fietspad maar weinig door een geul loopt.


Tips die ik nu onderbouwd kan geven ;):

Het knooppuntennetwerk tussen Eupen en Malmedy voert je over zeer afgelegen en vaak fraaie weggetjes. Reken wel op gravel.

Na de Baraque Michel heb je op het hoogste punt een asfaltweggetje (slagboom) naar rechts. Loopt een bijzonder fraai beekdalletje (met schuilhut) in. Verderop (je passeert knooppunt 71) kom je weer op de weg naar Malmedy uit. Hier kan je ook rechtdoor richting Signal de Botragne.

Het gebied is behoorlijk ruraal al zijn er wel best wel wat voorzieningen en goed onderhouden dorpjes. Vooral rondom de Bütgenbacher See zijn leuke slingerende klimmetjes omhoog. Soms kom je ook op de kleinste weggetjes nog bewegwijzering tegen zodat je die gerust "spontaan" in kan slaan.

De weg van Sourbroth naar Elsenborn is ronduit saai en de wind heeft er vrij spel. Ook weinig uitzicht. Zo snel mogelijk verlaten dus ;)

De Vennquerbahn (RAVel L45a) is een relaxte manier om tussen Weywertz en Büllingen te fietsen. Zo vermijdt je de hoofdwegen (en andere doorlopende wegen zijn er vrijwel niet tussen deze plaatsen op wat gravelwegen na).

De meeste klimmetjes in het gebied zijn kort en relatief vriendelijk. Slecht soms kom je een pittige instinker tegen. En de klimmen naar het hoogste gebied van België zijn wel ronduit lang (maar verder niet zwaar). In Eupen zelf kan je ook pittige hellingen tegenkomen.
O ja, de route (ruw genomen):

Dag 1: NL - Eupen - Longfaye - Ovivat - Elsenborn - Berg - Krinkelt - Mürringen - Wirtzfeld: 121 km,1800 hm (deze volgens routeplanner).
Dag 2: Wirtzfeld - Bullingen - Bütgenbach - Nidrum - Weywertz - Robertville - Eupen - NL: 108 km, 1200 hm.
Je schreef eerder op het forum dat je wat kracht te kort kwam, maar dat heeft je er niet van weerhouden om veel hoogtemeters te maken. Chapeau! 👍
keesswart schreef:
vr 22 apr, 2022 23:16
Op de ene foto is het gras al lentegroen, op een andere is het nog geelbruin. Vanwege hoogteverschil of verschil tussen noord- en zuidkant van heuvels?
Ik denk het laatste want ze zijn allemaal binnen die 2 dagen genomen en bijv. de laatste 2 foto's van de eerste post ook nog maar een paar honderd meter van elkaar. Ook kan de inval van het zonlicht (en de tijd) invloed hebben misschien.

Over hoogteverschil gesproken: vanuit Eupen omhoog heeft wel een mooi effect op de vegetatie die wisselt van dicht loofbos naar berkenbos, naaldbos en uiteindelijk veengebied. En dat op slechts 400m hoogteverschil.
De lente is in de Hoge Venen altijd een aantal weken later. Het is er immers continu zo'n 3 à 4 graden kouder dan in het Maasdal.

BTW Het is Baraque Michel, niet Michelle en ook niet de la. Michel was een kerel.
De laatste keer dat ik er was hadden ze voortreffelijke maaltijdsoep.

Kennelijk was de N68 nu (deels?) afgesloten. Normaalgesproken moet je die weg echt mijden. Er zijn tussen Eupen en Botrange afaik geen fietsstroken en de automobilisten zijn er niet bedacht op fietsers en rijden hard.
Leon schreef:
za 23 apr, 2022 18:45
BTW Het is Baraque Michel, niet Michelle en ook niet de la. Michel was een kerel.
Aangepast :)
Kennelijk was de N68 nu (deels?) afgesloten. Normaalgesproken moet je die weg echt mijden. Er zijn tussen Eupen en Botrange afaik geen fietsstroken en de automobilisten zijn er niet bedacht op fietsers en rijden hard.
De N676 was afgesloten. De N68 is wel open. Ik heb enkele stukjes van die weg meegepakt om mooie weggetjes aan elkaar te koppelen en ik vond het wel meevallen. Er wordt ruim ingehaald en slechts enkele auto's reden echt hard. En er zijn wel regelmatig wielrenners te vinden trouwens.

Op de terugweg wel vanuit het zuiden naar Signal de Botrange gereden juist omdat de weg afgesloten en dus lekker rustig was ;)
Afgelopen dagen weer het gebied bezocht :). Wel via een andere route er naar toe gefietst.
4.JPG
5.JPG
3.JPG
2.JPG
1.JPG
6.JPG
8.JPG
7.JPG
De N676 was afgesloten
Nog steeds?