Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht 1972 Engeland en West-België - Forum Wereldfietser

Fietstocht 1972 Engeland en West-België

Ik heb weer een fraai boek gemaakt over mijn fietstocht van 1972 in Engeland en West-België.
Dit ter gelegenheid dat het nu vijftig jaar geleden plaats heeft gevonden.
Natuurlijk een gigantisch werk, zoals oude dia's scannen en bewerken. Ook gelukkig heb ik het reisverslag al onderweg geschreven in een groot schrift.
Hier is de online versie:
https://widgetviewer.photoconnector.net ... popup=true

(klik op het pijltje rechts om de pagina's om te slaan en klik op de pagina's om te vergroten/verkleinen)
Ik herken een aantal zoekplaatjes Martin.
Mooi album overigens.
Mooi gemaakt! is de moeite van de tijdsinvestering waard. iedere winter beloof ik mezelf het 1 en ander vorm te geven. Ik pak regelmatig de foto albums die ik heb bijgehouden tot de digitale camera kwam. daarna is het helaas versloft.
Mooi gemaakt Martin :!:
Mooi gemaakt!
Leuk om te zien dat je (toen) zoveel tijd besteedde aan je log/dagboek.

Volgens mij is het al es eerder gevraagd, maar met welke software maak je de routekaartjes die in je boek staan? Zien er gaaf uit.
Ik was van beroep grafisch vakman. De routekaarten heb ik getekend met Adobe Illustrator CS.
Het vergt wel wat geduld en precisie van je hand om met de muis lijnen te tekenen.
Eerst de papieren landkaarten op de scanner gedaan waarna ik met dit programma erover heb getekend.
En je kunt de kleuren, lettertypen en symbolen zelf bepalen.
Het wapen van Antwerpen op pagina 45 heb ik met Adobe Pagemaker 7.0 getekend.
Ik heb hieronder nog meer voorbeelden:
Kaart Toscane Illustrator.jpg
Fietskaart Z-Limburg en Luik.jpg
Routekaart Noorwegen-klein.jpg
Prachtig, Martin. Je boek geeft een mooi sfeerbeeld van vakantiefietsen in de jaren 1970. Voor mij herkenbaar, omdat mijn eerste echte buitenlandse fietsvakantie ook in Engeland (en een dag in Wales) was. In de bloedhete zomer van 1976, op de goedkoopste fiets met drie versnellingen die ik van mijn vakantiebaantje (4 weken lang roet vegen en stofhappen in een bloedhete warmbandwalserij van de Hoogovens) kon betalen. Ook ik sliep in jeugdherbergen, want een tent had ik toen nog niet. In mijn geval zonder zwoele avonden met jeugdherbergmeisjes. Voor small talk en flirten was ik te introvert, en mijn Engels was op mijn 18e ook nog wat povertjes. Na het eten ging ik vaak liever nog een stuk fietsen ;-). Hoe legde jij contact, ondanks de taalbarrière en je doofheid?
Tja, ik heb op school wel Duits en Engels geleerd (Frans niet, te moeilijk voor doven). Heb vooral problemen met de Engelse uitspraak, ik communiceerde vaak met pen en papier. Duits gaat wel redelijk. Maar dat belette me zeker niet om in veel landen te gaan fietsen waar ik de talen helemaal niet ken (zoals Tsjechisch, Pools, Arabisch of Russisch). Zelfs voor het Hebreeuws heb ik wat boeken gekocht en daarmee geoefend. Een reiswoordenboekje mee. Probeer de woorden te begrijpen en verdiepen. Wie niet sterk is moet slim zijn. Gewoon doen en durven.
Jullie zijn als WF-ers ook in verre landen geweest, waar veel mensen nauwelijks Engels en dergelijke spreken?
Als ik de wereldkaart eens bekijk in ons tijdschrift, met van die lijnen naar verklarende teksten waar jullie zich bevinden. Tot iedere uithoek van de aardbol. Landen met de wildvreemdste namen. Dat is juist onze kracht van het willen fietsen en contacten leggen met de locals. Door de trage (fiets)snelheid zie je meer van de omgeving. Dat vind ik het mooiste ervan, het verrijkt ons leven.
Kijk ik naar de advertenties van Corendon of Sunweb: al die afschuwelijke enorme hotels met rijendik ligbanken aan het zwembad, ik vlieg niet daarheen om als een braadworst te liggen of andere "luie" dingen doen. Ik ga ervan over m'n nek. Ik geniet van een weekendje België of Luxemburg fietsen veel meer dan een hele week zonnebaden. Ik scheur deze advertenties eruit en mieter die in de papierbak. Ik heb maar één keer over de Franse péage-wegen gereden, tussen al die zonzoekende toeristen. Nee, dat nooit meer.
Sovjet-spoorwegovergang 1991-klein.jpg
Ik was nog jong en je wilt ook wat. Buiten Engeland gebeurde zulke ontmoetingen maar weinig. Vanaf 1984 geen jeugdherbergmeiden meer, er is een vrouw in mijn leven gekomen waarmee ik nu nog gelukkig getrouwd ben. :D
Martin E. van Doornik schreef:
za 26 mar, 2022 23:54
Ik was nog jong en je wilt ook wat. Buiten Engeland gebeurde zulke ontmoetingen maar weinig. Vanaf 1984 geen jeugdherbergmeiden meer, er is een vrouw in mijn leven gekomen waarmee ik nu nog gelukkig getrouwd ben. :D
Eindelijk je jeugdherbergmoeder gevonden.
Poppink schreef:
zo 27 mar, 2022 00:53
Martin E. van Doornik schreef:
za 26 mar, 2022 23:54
Ik was nog jong en je wilt ook wat. Buiten Engeland gebeurde zulke ontmoetingen maar weinig. Vanaf 1984 geen jeugdherbergmeiden meer, er is een vrouw in mijn leven gekomen waarmee ik nu nog gelukkig getrouwd ben. :D
Eindelijk je jeugdherbergmoeder gevonden.
Eigenlijk heb ik Jeannette, zo heet m'n vrouw, in een autobus ontmoet. We zaten naast elkaar en er kwam een soort van een klik. Dat moet in 1965 zijn gebeurd.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 27 mar, 2022 10:28
Eigenlijk heb ik Jeannette, zo heet m'n vrouw, in een autobus ontmoet. We zaten naast elkaar en er kwam een soort van een klik.
Wat mooi Martin.
Doet me sterk denken aan deze klassieker.
Eerst jarenlang gewone vriendschap, Jeannette is in dezelfde straat als ik opgegroeid. In 1970 trouwde zij met een man die later bleek een alcoholist te zijn en haar ook nog mishandelde. Op een dag in 1984 stond zij onverwachts voor m'n deur, weggelopen....
Ik was al gek op haar en in 1985 zijn wij getrouwd.
Polariteit schreef:
vr 25 mar, 2022 09:34
Mooi gemaakt Martin :!:
OFFTOPIC
En hij maakte niet alleen fietsboeken Mijn oude Indische buurt in Amsterdam
jasmon schreef:
zo 27 mar, 2022 17:32
Polariteit schreef:
vr 25 mar, 2022 09:34
Mooi gemaakt Martin :!:
OFFTOPIC
En hij maakte niet alleen fietsboeken Mijn oude Indische buurt in Amsterdam
Klopt en ik heb nog meer boeken gemaakt, o.a. familiegeschiedenis en zo, maar niet geschikt voor dit forum.