Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schotland (dirt) tour fotoverslag. - Forum Wereldfietser

Schotland (dirt) tour fotoverslag.

Een beetje voorgenomen nooit meer naar Schotland te gaan. Maar ik moest in de UK blijven. Geen spijt, het was een schitterende tocht begin mei. Badger divide naar het noorden, en via de Outer Hebrides naar beneden.



Deel 1 van mijn Schotland tocht.


Afbeelding
Mijn set up: eten en koken in voortas. Tent aan de vork. Gereedschap En toiletspulle in frametas. Kleding, slaapzak en mat achterop.

Afbeelding
Kilin, waar ik de Badger Divide route oppakte. Het was koud en guur, nog wel droog.

Afbeelding
De oude weg van glen Lyon naar loch Rhannoch.

Afbeelding
De Road to the Isles. Van Rhannoch station naar Corrour.

Afbeelding
De ligging van Loh Ossian jeugdherberg is fantastisch. Maar het was erg winderig en nat toen ik aankwam.

Afbeelding
De etappe na Loch Ossian was geweldig.

Afbeelding
De Corrieyairack pass had een verrassing op de top.

Afbeelding
Loch Vaich, vanaf Garve richting het noorden. Een erg mooie onverharde weg.

Afbeelding Verder richting Croick.

Afbeelding De schoolhouse bothy was mijn slaapplek na een onstuimige dag.
Mooi!
Mooi! Heb je toevallig ook een kaartje met de route?
Deel 2.

Afbeelding
Het pad was soms slecht, moerassig. Vooral het stuk tussen Croick en Rhidorroch Lodge was bij vlagen moeilijk begaanbaar met mijn beladen ongeveerde fiets.

Afbeelding
De wind uit het oosten blies me naar Ullapool. De hooglanden blokkeerde veel regen dus aan de westkust was het weer veel beter. Dit weer zou ik de rest van mijn toch houden.

Afbeelding
Veerboot van Ullapool naar Stornoway.

Afbeelding
Prima fietsen op Harris. Moest wel een beetje doortrappen om de veerboot naar Noord Uist te halen.

Afbeelding
Ik heb de Outer Hebrides alleen geslapen op campings. Die waren meestal erg goed en goedkoop. Deze op Barra was veruit de mooiste.

Afbeelding
Ze stond er een beetje eenzaam maar tijd om haar gezelschap te houden had ik niet.

Afbeelding
Vanuit Castlebay had ik de boot terug naar Oban, van waar ik de trein nam naar Crianlarich, van waar ik de auto nam naar huis.

Het was echt een hele toffe route. Ik kan dit iedereen aanraden die ook af en toe onverharde paden wil volgen zonder het al te gek te maken.
ErikB81 schreef:
di 25 mei, 2021 20:36
Mooi! Heb je toevallig ook een kaartje met de route?
Die zal ik komend weekend eens uploaden hier. Ben nu van huis met alleen mijn telefoon.
Vanwaar het voornemen, en heb je dat nu opnieuw?
timvanveen schreef:
di 25 mei, 2021 19:53
Een beetje voorgenomen nooit meer naar Schotland te gaan. Maar ik moest in de UK blijven. Geen spijt, het was een schitterende tocht begin mei.
Eigenlijk vanwege het weer. Ik woon nu vier jaar in Wales en ben in die tijd drie keer naar Schotland geweest. Plus, er staat nog een fietstocht in Ijsland op de planning, ook al zo'n regenland. Ik zou erg graag de komende jaren eens wat mooi-weer-landen bezoeken.
Mooie reportage!

Zijn die bothy's eigenlijk "bemenst" of gewoon vrij toegankelijk?
Ze zijn vrij toegankelijk. Soms gesloten vanwege onderhoud of als de eigenaar van het land het vereist (tijdens het jachtseizoen of zo). Je moet je er niet te veel bij voorstellen maar zeker bij slecht weer zijn het goede plekken om in je route op te nemen. Vaak kan je je tent ook prima naast de bothy opzetten.
Wat fantastisch mooi. Ik heb ooit ook in die regio gefietst en gewandeld, en het is inderdaad vaak koud en nat, maar indrukwekkend mooi.
timvanveen schreef:
di 25 mei, 2021 23:24
... er staat nog een fietstocht in Ijsland op de planning, ook al zo'n regenland. ...
Maar dat kan meevallen.
Ik heb in 2018 vier weken gefietst op IJsland, volgens de lokale kranten was het de slechtste zomer in 100 jaar. Ik kreeg daarover ook Appjes vanuit Nederland. Het weerbeeld van die zomer wordt ook bevestigd op deze site: https://en.vedur.is/about-imo/news/the- ... nd-in-2018

Maar ik moet zeggen dat het mij aardig gelukt is de buien te ontlopen. Ik denk dat ik drie keer korte tijd (1 à 2 uur) in de regen heb gefietst, 2 keer moest ik mijn tent in de regen opzetten, 1 dag regende het de hele dag maar dat was op een geplande rustdag.
Blijft toch mooi dat Schotland :) Dank voor het delen :)
Heimwee.
Of Shit, waarom hij wel?
Wil ook weer.
Schotland, het mooiste land om te fietsen.
De regen. Soms waardeloos. Soms het recept voor de mooiste beelden.

Afbeelding

Peter
Leuk een foto verslag :D zijn er nog meer foto’s?
Inderdaad, wat een mooi verslag! :D Ik heb met plezier meegelezen.

Het concept van bothy's kende ik nog niet. Wel goed om te weten dat die bestaan.
Het duurde even voordat alltrails website mijn route goedkeurde. Hier is de gps: https://www.alltrails.com/trail/scotlan ... -dirt-tour