Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Toeristische hotspot tijdens je fietsvakantie: kiek nou es! - Forum Wereldfietser

Toeristische hotspot tijdens je fietsvakantie: kiek nou es!

Ik lees wel eens verhalen dat het toerisme wereldwijd enorm toeneemt, onder andere doordat de middenklasse van bevolkingsrijke en voorheen armere landen meer te besteden heeft. Ook krijg ik de indruk dat steeds meer jongeren naar de hotspots gaan om daar de bucket list af te werken.

Heb jij een leuke of treffende foto van een toeristische plek waar je op fietsvakantie was?
(En ja, ik ben zelf net zo goed een toerist :wink: )

Hieronder een aftrap:
Strokkur, IJsland (2007) Ben benieuwd hoe druk het er tegenwoordig is...
Afbeelding
Nou, in 1994 was ik in Hoi An, Vietnam:
hoi an-1.jpg
En vorig jaar kwam ik er terug (rechts op de foto):
hoi-an-2.jpg
Dus ja, ik denk wel dat ze in Azië meer te besteden hebben intussen.
Doet me denken aan de ingang van een trein in de spits 8)
Ik heb wel eens per fiets toeristische bezienswaardigheden gezien, gefotografeerd of bezocht. Buckingham Palace, Londen (1972), de Niagara Falls (1973), the Lincoln Memorial in D.C. (1974), Vigeland Parken in Olso (1975), de Klaagmuur in Jeruzalem (1979), concentratiekamp Auschwitz-Birkenau (1981 - zie foto), het St. Pietersplein in het Vaticaan (2006) en nog zo véél, véél meer.... Die zijn tegenwoordig vaak veel drukker. Probeer maar eens bij de Uffizi in Firenze! Juist daarom is fietsen door de "achtertuin" van landen veel mooier. Ontmoetingen met locals.

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:
za 16 mar, 2019 14:33
Vigeland Parken in Olso
Afbeelding

:)
En een keer in februari...
vigelandparken.jpg
helaas geen betere foto van. bij toeristische trekpleisters denk ik al snel "er zijn al zoveel foto's van gemaakt".
Ook vind ik drukke toeristische trekpleisters iets om te vermijden op fietsvakanties. Ook vanwege het gedoe met fiets veilig parkeren enz. Die kunnen beter een andere keer bezocht worden. Bv een keer met de trein op en neer naar Parijs.
bast1aan schreef:
za 16 mar, 2019 16:04
Ook vind ik drukke toeristische trekpleisters iets om te vermijden op fietsvakanties.
Ik ben net terug van een bezoekje aan/door de plaatselijke toeristische hotspot die het centrum hier in Maastricht wel is. Een paar keer per week een dosis daarvan vind ik wel genoeg.
Vergat ik erbij te zeggen dat ik Auschwitz-Birkenau in 1997 nog een keer heb bezocht, samen met m'n vrouw per auto. Geen visum voor Polen meer nodig en het was al veel drukker dan in 1981.
Hier nog een kiekje:

In colonne lopen in het gebied bij Krafla, nabij Myvatn, IJsland.
https://goo.gl/maps/KRLKMMt5JPw

De keren dat wij op IJsland waren zagen we erg veel toeristen bij de 'top 10 van must sees', terwijl er elders ook zoveel moois te zien was (maar die plekken worden dan blijkbaar niet gepromoot ofzo).

Afbeelding
Je moet 's morgens vroeg gaan, dan is er nog niet veel volk. En zolang er niet meer dan een man of 5, 10 in beeld komt photoshop je die zo weg.

Bijlagen

Groetjes uit Pisa.JPG
eindgebruiker schreef:
zo 17 mar, 2019 14:34
Groetjes uit Pisa.JPG
Ha ha, allemaal die unieke foto, zoals je die ook hebt van de Eiffeltoren en vast ook een hoop andere hoge bouwwerken.
Op de Getreidegasse in Salzburg, waar het geboortehuis van Mozart staat, keek ik in 2016 over de hoofden van massa's toeristen heen, hier en daar zwaaiend met selfie-sticks.... Het was niet makkelijk om ongehinderd een foto van mijn fiets voor dat huis te maken.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 17 mar, 2019 19:58
Op de Getreidegasse in Salzburg, waar het geboortehuis van Mozart staat, keek ik in 2016 over de hoofden van massa's toeristen heen, hier en daar zwaaiend met selfie-sticks.... Het was niet makkelijk om ongehinderd een foto van mijn fiets voor dat huis te maken.
Waar is die foto?
(Dit is een fototopic 8))
willem.m schreef:
zo 17 mar, 2019 20:16
Martin E. van Doornik schreef:
zo 17 mar, 2019 19:58
Op de Getreidegasse in Salzburg, waar het geboortehuis van Mozart staat, keek ik in 2016 over de hoofden van massa's toeristen heen, hier en daar zwaaiend met selfie-sticks.... Het was niet makkelijk om ongehinderd een foto van mijn fiets voor dat huis te maken.
Waar is die foto?
(Dit is een fototopic 8))
Heeft eerder in Raad plaatje! gestaan (zie hieronder). Maar om de voorgevel compleet met de belettering te tonen, zal ik de originele foto opnieuw moeten uploaden bij tinypics. Daar heb ik de laptop van m'n vrouw voor nodig. Mijn vaste computer werkt niet bij tinypics.
Ik wachtte lang het moment af tot er minder mensen in beeld waren. En dan klik!

Afbeelding
Op de Karelsbrug in Praag kon je in 1984 nog onbelemmerd fietsen (zie ook dit reisverslag). De meeste passanten op de brug waren toen Tsjechen. Soms hoorde ik ook Duits spreken, dat waren dan meestal bezoekers uit de DDR. Soms zat er een lokale muzikant liedjes van de Beatles te zingen.

Afbeelding

In 1985 en 1987 was ik hier weer en was er weinig veranderd. Kort na de instorting van het IJzeren Gordijn reed ik op een nieuwe fiets weer naar Praag. (Nu voor het eerst via de DDR, waar buitenlandse fietsers een jaar eerder nog niet welkom waren.) In de stad en op de brug zinderde het van optimisme en hoop op andere tijden die veel vrijheid zouden brengen.

Er kwam inderdaad meer vrijheid, maar anders dan veel Tsjechen gehoopt hadden. Met de komst van Easyjet en Ryanair namen toeristenmassa's (waaronder opvallend veel rijk getatoeëerde Britten die geen moer geven om cultuurhistorie, maar hier vooral lijken te komen om met veel pivo hun bachelor parties te vieren), prullariaverkopers en zakkenrollers als een nieuw bezettingsleger de oude stad en de Karelsbrug in.
Ook wemelt het er nu van de Nederlanders, al moeten die zich nog wel kunnen redden in hun Dunglish of Steenkolenduits. (In de nachttrein uit Praag heb ik eens een couchette gedeeld met een bejaard Nederlands stel dat zich maar bleef beklagen over het feit dat ze in Praag niet gewoon in hun eigen taal werden bediend.)

In september 2001, mei 2008 en april 2012 was ik weer even in Praag. De laatste keer zag ik rond de Karelsbrug duizenden love locks hangen.

Afbeelding

Google Streetview is in de zomer van 2017 op de Karelsbrug geweest. Als ik dit zie, moet ik denken aan een scène in 'De ondraaglijke lichtheid van het bestaan' van Milan Kundera, waarin de Praagse kunstenares Sabina de mooie term 'uglification' gebruikt: “Everywhere, music is turning into noise. Look at these plastic flowers. They even put them in water. And look out there–those buildings…the uglification of the world. The only place we can find beauty is if its persecutors have overlooked it. It’s a planetary process…and I can’t stand it” (zie hier). Ik vrees dat ook de Karelsbrug nu ten prooi gevallen is aan deze uglification.

Afbeelding
Een wordt beetje een elitair topic. Klagen dat er op bekende plekken nu veel meer toeristen komen als vroeger. Ik vind het ook jammer dat ik nu midden op de hei "bejaarden" op E-bikes tegen kom :D. Ik vind het erg positief dat ook mensen uit voorheen arme delen van de wereld hun vleugels kunnen uitslaan. Waarom zou dit voorbehouden moeten blijven aan "rijke" westerlingen. Gelukkig zijn er (zelfs in West-Europa) nog genoeg rustige, mooie plekken.
Belachelijk, wat moet een bejaarde nou op de hei?
Bert van Sprang schreef:
ma 18 mar, 2019 10:10
Een wordt beetje een elitair topic. Klagen dat er op bekende plekken nu veel meer toeristen komen als vroeger. Ik vind het ook jammer dat ik nu midden op de hei "bejaarden" op E-bikes tegen kom :D. Ik vind het erg positief dat ook mensen uit voorheen arme delen van de wereld hun vleugels kunnen uitslaan. Waarom zou dit voorbehouden moeten blijven aan "rijke" westerlingen. Gelukkig zijn er (zelfs in West-Europa) nog genoeg rustige, mooie plekken.
Als je een hekel hebt aan mensenmassa's moet je niet zeuren maar gewoon het juiste moment kiezen voor een bezoek aan toeristische hotspots. Zelfs in Venetië en Florence is het eind november heerlijk rustig, en de Karelsbrug bij minus 16 in december is ook nostalgisch "authentiek" zonder blootborstige Britten.
venetie-1.jpg
(geen fiets op de foto om voor de hand liggende redenen)
De Karlúv Most (Karelsbrug) in Praha (Praag), daar ben ik in 1981 ook met m'n fiets geweest, zie foto onder! Het was slecht weer, drie dagen heeft het achtereen geregend (200 mm!). De Vltava (Moldau) steeg tot de onderkant van de brugbogen; er stroomde water door de ramen van de laagste verdiepingen van de huizen langs de oevers. Deze rivier is de zijrivier van de Labe (Elbe). Op een van de weinige droge momenten liepen er ook niet veel mensen op de beroemde brug. Tsjechoslowakije zuchtte onder het juk van de hamer en sikkel; in de stad was het erg moeilijk om wat te eten te vinden. Rijen mensen voor de winkels.

Afbeelding

Later, in 1997, zijn m'n vrouw en ik per auto naar Praag geweest. Inderdaad heel wat drukker; de panden in het historische centrum zagen er goed opgeknapt uit, met frisse kleuren. In 1981 bladderde alles zowat eraf.