Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Drie weken in Zweden maar niet gefietst - Forum Wereldfietser

Drie weken in Zweden maar niet gefietst

Ik ben met m'n vrouw nu weer thuis uit Zweden waar wij drie weken verbleven. Helaas, ik had zo graag mooie fietstochten willen maken in Zweden. Het lukte niet: mijn zwarte Giant bleef ongebruikt in ons tweede huis staan. Ik had het razend druk met de bouw van de nieuwe schuur. De bekende houtzaagmolen d'Heesterboom in Leiden (anno 1804) heeft er model voor gestaan, zie de zwart-wit foto's die ik in 1981 heb gemaakt. Deze molen staat in de top-100 van alle Rijksmonumenten van heel Nederland. De karakteristieke kopgevel is al fascinerend om te zien.
Het houten skelet zijn volgens de molenbouw toegepast: staande stijlen, horizontale legeringsbalken en korbelen met pen- en gat-verbindingen en houten toognagels zeer stevig in elkaar gezet. Ze gaven geen krimp bij het bespijkeren van planken. Wat is het hout echt goedkoop in Zweden: per strekkende meter nog geen 110 euro. Exclusief de dakbedekking. De gele verf heb ik zelf gemengd, de overige drie gevels worden gewoon in Zweeds falurödfärg.
Hij is 4 meter breed en wordt 6,20 meter diep, waarvan nu maar 1/3 deel af is. De deuren, eveneens naar voorbeeld van d'Heesterboom, komen ook volgende jaar. In afwachting daarvan is de ingang met zeildoek afgedekt. De hoogte is 4,35 meter inclusief de windwijzer. De oude garage was te klein voor mijn auto en is al gedeeltelijk gesloopt maar staat nog binnen in de nieuwe schuur.
Ik heb geen tekeningen gemaakt, alles op het oog gedaan en ook zonder bouwvergunning gebouwd.
Ik was maar drie weken in Zweden en aan de schuur heb ik 2½ week gewerkt (de ramen zijn al eerder thuis gemaakt) en dat is ook nog inbegrepen het vervangen van 12 m2 dak van het Zweedse woonhuis dat lek was. Waar ik met m’n ouwe 67 jaar de energie vandaan haalde is me een raadsel, want na afloop was ik helemaal kapot en moe. Kon geen hamer meer oppakken. Volgende jaar verder afbouwen en daar zal m'n zwarte Giant onderdak krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wat een mooi plekje wordt dat!
Gaaf! En zo te zien heb je nog zat plek voor die molen erachter ;-) Leuk projectje voor 2019 :lol:
gios schreef:
di 02 okt, 2018 09:11
Gaaf! En zo te zien heb je nog zat plek voor die molen erachter ;-) Leuk projectje voor 2019 :lol:
Een eigen molen, dat zou wat zijn! Als Martin voor ontwerp, materialen, instructies, afwerking en koffie zorgt, dan zijn er vast mensen te porren om te komen helpen met het grove werk.
Nee, er komt geen molen, door de bomen is er teveel windbelemmering en turbulentie. Bovendien gaat het nogal wat kosten. Het blijft gewoon een schuur annex garage. Ik ben bij Hagfors kommun (gemeente) geweest om een bouwvergunning aan te vragen, maar dat was niet nodig, buiten de stedelijke gebieden in het landelijke Zweden mag men tot een oppervlakte van 25 m2 vrij bouwen. Op voorwaarde dat dergelijke bouwwerkjes op minimaal 3,80 meter van de erfgrens verwijderd staan. Ik heb de buren (afkomstig uit Spijkenisse) hiervan op de hoogte gebracht. De schuur wordt 4 x 6,20 m groot, dus 24,80 m2 groot.
Wie de echte molen d'Heesterboom in Leiden wil bekijken https://molendatabase.nl/nederland/mole ... ummer=1025 (en klik op de rode link historische foto's), wijs ik wel erop dat de kopgevel in 1993 is vernieuwd met een sterk afwijkend uiterlijk en ook minder fraai.

Afbeelding
Dit is de oude, lelijke metalen schuur waarin onze fietsen staan ('s winters staan ze in het huis). Links erachter de oude kleine garage, waar nu de nieuwe schuur in aanbouw is. Zodra deze klaar is, wordt de metalen schuur afgebroken en naar de återvinningscentral (vuilstort) gebracht.