Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noord Spanje 2018 - Forum Wereldfietser

Noord Spanje 2018

Noord Spanje

Collados del Asón Natural Park
Afbeelding

Puerto De Portillo De Lunada
Afbeelding

Picos de Europa - Sotres
Afbeelding

Picos de Europa
Afbeelding

Soto de Cangas, Spanje
Afbeelding

Lagos de Covadonga
Afbeelding

Senda del Oso - Desfiladero de Peñasjuntas
Afbeelding

Parque Natural de Somiedo - Valle de Lago
Afbeelding

Afbeelding

Riaño
Afbeelding

Puerto de Pandetrave - Fuente Dé
Afbeelding

Afbeelding

Puerto De Las Estacas De Trueba
Afbeelding

Bilbao
Afbeelding

Voor meer foto's zie Noord Spanje

De route:https://ridewithgps.com/routes/28254230
Fantastisch mooi!

Ik sta enorm verbaasd dat het landschap eind augustus zo enorm groen is daar.
Wat voor weer heb je daar gehad?
Had altijd gedacht dat ik (vanwege de door mij veronderstelde hitte, droogte en dorheid) Spanje maar beter kon mijden in de zomer.

Hans
Prima fietsweer. Het is inderdaad erg groen, maar twee dagen wat regen en af toe wat mist. We hebben de route daardoor wel aangepast want de Angliru in de regen en mist is niet leuk. Halverwege augustus zijn de vakanties voorbij en is het ook wat minder druk. Het ligt redelijk hoog, dus 's avonds koelt het lekker af.

Je kan ook behoorlijk regenachtig weer hebben, zie de reis van Willem M.
luddo schreef:
wo 12 sep, 2018 23:05
... want de Angliru in de regen en mist is niet leuk.
Anders wel dan??? :lol: Gezien het profiel en het gehark van de profs tijdens de koers, heb ik maar weinig goesting om hier ooit naar boven te fietsen...
Afbeelding
Verder staat Noord-Spanje wel hoog op mijn verlanglijstje. Prachtig!
Deze helling lijkt mij wel zo KNETTERstijl, en dat lang achter elkaar, dat het met kampeerbagage niet te fietsen is zonder hulpmotor. Of heeft iemand hier het hem ooit toch geflikt?

Hans
Leuk om de foto's te zien, en fijn dat jullie goed weer hadden.

Waar vond je het achteraf gezien het allermooiste om te fietsen?
Mooi, deze regio staat ook al een tijd op onze wensenlijst. Hoe zat het met verkeersdrukte op jullie route?
Bedankt voor het delen! :wink:
Prachtig gebied zeg! Het ziet er ook allemaal heel rustig uit, nauwelijks verkeer, daar houd ik van! ;)
Ik ben blij dat we de Angliru hebben overgeslagen. :lol: In de plaats daarvan hebben we een wandeling gemaakt in de Xanas kloof en hadden we meer tijd over bij Pola de Somiedo zodat we het Somiedo natuurgebied nog in konden. Véél mooier dan een steile klim opharken waarvan je weet dat je toch niet fietsend boven kan komen.
Afbeelding
Afbeelding

Het Picos de Europa gebergte is erg mooi maar erg druk en daar was ik al eerder geweest. De Somiedo regio en het gebied van de Collados del Asón vond ik een van de hoogtepunten. Je waant je eerder in Zwitserland dan in Spanje. Vanwege de koeiebellen, groene Alpenweiden, chaletjes en fietsroutes. Ook erg mooi waren de onverharde wegen van Sotres richting Fuente Dé (Willem heeft dit in omgekeerde richting gefietst) en van de Puerto de Pandetrave naar Fuente Dé. Volgens de kaart en Willem was die laatste weg goed verhard tot de Collado de Remoña, maar hij heeft kennelijk een andere interpretatie van "verhard". Het was soms een keienpad waar niet meer viel te fietsen. Kost wat meer moeite maar dan heb je ook wat :wink: De vele fietsroutes over oude spoorlijntjes door tunneltjes ed waren ook erg mooi. Verkeersdrukte viel heel erg mee. Zelfs de meeste N-wegen waren nog goed te doen, muv die naar het vliegveld van Bilbao en de weg naar de Lagos de Covadonga. Die was weliswaar afgesloten voor autoverkeer, maar de toeristen werden met bussen vervoerd. Heel erg veel bussen...
Alles was mooi, maar aan de foto's zie je wat de mooiste gebieden waren
- Parque Natural de Somiedo - Valle de Lago
- Ason /Lunada/Puerto De Las Estacas De Trueba
- Picos de Europa - Sotres
- Puerto de Pandetrave - Fuente Dé

Van en met name naar het vliegveld in Bilbao was eigenlijk niet te doen, je moet dan diverse flyovers over, met drukke snelwegen. Ook is het onduidelijk waar je wel mag fietsen.
Verder viel Bilbao reuze mee qua verkeer, door de vele fietspaden. Ze hebben op een aantal trajecten de Via Verdes aangelegd op oude spoorlijn trajecten, maar sommige zijn nog niet af en stoppen in de middle of nowhere.

Het verkeer houdt goed rekening met fietsers en gaan met een grote boog om je heen. Alleen Nederlandse caravan rijders zijn niet gewend aan deze smalle wegen en houden minder rekening met de fietsers.
Zelfs drukke N wegen bleken reuze mee te vallen qua drukte. Vaak loopt er een snelweg waardoor het veel rustiger is. De kuststrook is wel iets drukker dan het rustige binnenland.

Behoorlijk wat onverharde paden gedaan en die waren meestal wel redelijk goed befietsbaar, zeker omdat de meeste in dalende lijn waren.

Af en toe waren de wegen erg steil, dat zie je aan de Vuelta waar er steeds weer nieuwe steile weggetjes worden ontdekt.
luddo schreef:
do 13 sep, 2018 09:21
Van en met name naar het vliegveld in Bilbao was eigenlijk niet te doen, je moet dan diverse flyovers over, met drukke snelwegen. Ook is het onduidelijk waar je wel mag fietsen.
In principe mag je zelfs op de Autovía fietsen tenzij het met bebording staat aangegeven. Met de kennis van nu zou ik een andere route naar het vliegveld hebben genomen of misschien gewoon de bus pakken.
Het verkeer houdt goed rekening met fietsers en gaan met een grote boog om je heen. Alleen Nederlandse caravan rijders zijn niet gewend aan deze smalle wegen en houden minder reken met de fietsers.
Dat was alleen het geval rond Potes. Erg veel vakantieverkeer en we werden meerdere keren gesneden door campers en caravans. Zonder uitzondering allemaal Nederlanders. De Spaanse automobilisten bleven allemaal keurig achter je rijden totdat ze er écht langs konden, en dan meestal met een wijde boog.
Wij hebben ook tussen luchthaven en stad gereden, 2x een andere route, maar vonden het niet eng. Misschien was het minder druk toen wij er waren. En enger dan in Nederland kan het bijna niet worden. Godsamme wat rijden hier mensen (zowel automobilisten als fietsers) hier soms akelig dicht langs je.
luddo schreef:
wo 12 sep, 2018 22:19
Lagos de Covadonga
Afbeelding
Joh! Zonder mist?
Ik ben daar al drie keer geweest, maar ik heb dit uitzicht nooit gehad.

Met al die fotoreeksen van afgelopen maanden, krijg ik zin om er weer eens heen te gaan.
javb2812 schreef:Fantastisch mooi!
Ik sta enorm verbaasd dat het landschap eind augustus zo enorm groen is daar.
In Galicie, Asturias en Baskenland regent het meer dan in Nederland. De foto's zijn bijna allemaal genomen in het Cantabrisch gebergte of in de smalle kuststrook ten noorden daarvan. Ook al lijkt het op de Dolomieten, het ligt allemaal vlakbij de Golf van Biskaje, zeg maar het gebied waar de hollandse buien vandaan komen bij zuidwester wind.
De noordkust van Spanje heet niet voor niets Costa Verde.

Aan de andere kant van de bergen begint de Meseta, en dat is het dorre droge landschap waar spanje ons aan doet denken (hoewel het rond Leon nog best meevalt).
Prachtige beeldreeks. En toont ons dat er in die regio nog veel fijne routes kunnen ontdekt worden.
In 2017 trokken we van midden mei tot midden juni van Malaga naar Santander. Aanvankelijk met de bedoeling van de Zilverroute te doen naar Compostela maar besloten niet af te buigen naar het westen maar door de Picos naar Santander te trekken. Het is voor ons een onvergetelijk stuk Spanje geworden en ook al omschreven we toen enkele dagen als “Eens en nooit meer”, door de foto’s van jullie kriebelt het weer om de regio te bezoeken.

De luchthaven van Santander is wel vlot per fiets bereikbaar / In onze reisperiode was er in die regio op onze route weinig autoverkeer / geen noemenswaardige regen, wel koud ondanks zonnetje.

Deden ook Riano-Portilla de la Reina maar dan naar Puerto de Pandetrave-Fuente Dé-Espinama-GR202RutaDeLaReconquista-Sotres-Poncebos en daar ’n wandeldag in de Cares-kloof

Deze foto van die trip is nu omslagfoto van album over die fietsdagen in Noord-Spanje.

Afbeelding
Herkenbare plaatjes Gammon! Als je van Espinama binnendoor naar Sotres en Poncebos bent gefietst begrijp ik je Eens en nooit meer", lijkt me een loodzware klim vanaf Espinama maar wel héél mooi. De Cares kloof hebben we al eens bewandeld en deze keer overgeslagen.

Hier alvast deel 1 van de filmpjes, later volgen er meer op mijn youtube kanaal.

....
dubbel gepost
Gammon schreef:
do 13 sep, 2018 23:55

Deze foto van die trip is nu omslagfoto van album over die fietsdagen in Noord-Spanje.
Zo, ik zag heel wat mooie bruggen voorbij komen
Mooie beelden Luddo. Stond dit jaar op mijn lijstje. Leuk om de plaatjes voorbij te zien komen. Mooi Europa. Zo veelzijdig. Lekker ook onverhard.
Fraaie foto's en omgeving!