Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noord Spanje 2018 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Noord Spanje 2018

Dank voor de reacties.

Een van de hoogtepunten van de tocht was door de Parque Natural Collados Ason met de Puerta de Sia en Portillo de Lunada. Zie hieronder de video van die dag:
De tovenaar schreef:
vr 14 sep, 2018 14:35
Hier alvast deel 1 van de filmpjes, later volgen er meer op mijn youtube kanaal.
De serie is inmiddels compleet en te bekijken op
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... MVnryFToxl
Tja, ik heb nog maar één keer in Spanje gefietst.
Het is al weer vele jaren terug - de autoslaaptrein nam fietsen mee, en er reed toen nog een autoslaaptrein naar Biarritz.
En ons parcours door Spanje betrof een soort van "proloog", een hoekje Baskische Pyreneeën. Hendaye-Irun ging prima, de vallei daarna ook, maar zelfs een laag colletje was twee stappen achteruit, daarna remmen los en duwen. Naar beneden gaf ook spierpijn (van het remmen) ... twee remmen waren nauwelijks genoeg.
Heel triest: Spanje heeft itt Griekeland en Italië de EU subsidies wel omgezet in prachtige wegen, dus sinds onze fietstocht ligt er in die mooie vallei van toen een autoweg gedrapeerd, deels is de oude weg nog aanwezig maar de autoweg maakt eigenlijk dat het mooi er van af is.

Anyway, toentertijd was er net sprake van een helmplicht in Spanje en wij fietsten helmloos, en ... die helmplicht deed nu niet echt vriendelijk aan. Het tegendeel was waar, zelfs op die ene doorgaande weg diep in de vallei reden de Spanjaarden heel correct, vrachtauto's zelfs nog correcter: alleen inhalen als er ruimte was en dus ... echt inhalen met ruim ruimte. (Ik ben vaker in Spanje geweest, maar dan automobiel, en in ieder geval overal waar het niet erg druk is rijdt men eigenlijk heel correct en voorkomend, zowel onderling als ten opzichte van bijv. fietsers.)

De lange afstanden en de toch gemiddeld nogal grove insfrastructuur maakt voor mij Spanje geen eerste-keus-fietsland maar ik weet dat de meningen daarover verdeeld zijn (waarschijnlijk speelt mee dat ik me in Frankrijk echt thuis voel, en ook meer dan afdoende de Franse taal beheers, Spanje blijft voor mij "buitenland").

En dan een recentere "ervaring":
Kennelijk is het weggedrag van automobilisten in Spanje (of althans Baskenland) niet altijd zoals gehoopt/gewenst. De hieronder getoonde bebording geeft te denken.
< Dat wil zeggen: Hier in Nederland zijn we heel blij met anderhalve meter inhaal-ruimte. >

Gl-2637 - 2014-08-04 - P1120412.jpg
Baskenland - Gl-2637 -
Ik vond het weggedrag van de Spanjaarden wel meevallen, er werd altijd keurig gewacht bij het inhalen totdat het mocht en kon, en met een grote boog werd er dan ingehaald. Als dat niet zo was dan bleek het meestal een Nederlander:
https://www.youtube.com/watch?v=1Yq6Q-RIUhk&t=246
Achteraf gezien viel het best mee, de reactie van de fietser in dat filmpje is een beetje overtrokken en misplaatst :wink: maar desalniettemin, een doorgetrokken streep betekent dat je er niet mag inhalen.
+1
In Noord-Spanje reed iedereen hoffelijk, twee weken lang. En die borden zie je inmiddels op diverse plekken in Europa.

Overigens is eerder in dit topic hetzelfde onderwerp aangesneden, dus we vervallen in herhaling.
Voor wie van mooie bergwegen houdt, gisteren waren de Picos de Europa
in de gevaarlijkste wegen op tv met bekende paden waar we in 2018 ook hadden gefietst:
https://www.npo3.nl/de-gevaarlijkste-we ... W_05505801
Ik zal vanavond eens gaan kijken. De vorige aflevering over Peru vond ik nogal tegenvallen. Weliswaar mooie beelden, maar makkelijk wegdek en m.i. niet zulke interessante deelnemers.
Ik heb er even doorheen geklikt. Je ziet een stelletje in een dikke 4wd rijden over bergwegen met en zonder verharding. Waarschijnlijk het gevaarlijkste zijn de iets bredere asfaltwegen waar ze wat harder rijden. Daar kun je immers net zo goed langs de weg terechtkomen en in het ravijn kukelen. Op de echt slechte wegen rijden ze heel langzaam, zeg 10 km/u. Bij een stuurfout heb je dan veel meer tijd om te reageren.
Ik hoop dat het daar nu niet ineens druk wordt. Dat zouden de Spanjaarden ook niet leuk vinden. Betere tip: ga er fietsen.
Leon schreef:
ma 09 jan, 2023 10:08
Ik hoop dat het daar nu niet ineens druk wordt. Dat zouden de Spanjaarden ook niet leuk vinden. Betere tip: ga er fietsen.
Zal wel meevallen, in het Somiedo park mag je niet eens met je 4WD rijden op die onverharde paden, ze hebben vast toestemming gekregen.
willem.m schreef:
za 03 nov, 2018 12:29
+1
In Noord-Spanje reed iedereen hoffelijk, twee weken lang. En die borden zie je inmiddels op diverse plekken in Europa.

Overigens is eerder in dit topic hetzelfde onderwerp aangesneden, dus we vervallen in herhaling.
Ik lees dit onderwerp met belangstelling. De Picos staan nog op ons menu, nog nooit geweest.

Die bordjes, daar kom ik toch graag nog even op terug.
20200903_1010_DSC_1945_J9110.JPG
Kunnen ze er wat mij betreft niet genoeg van plaatsen.
Die bordjes, daar kom ik toch graag nog even op terug.
@Poppink: Raad plaatje! gaat nu ook over de Picos: viewtopic.php?f=23&t=7669&start=27280#p435637

Edit: vervuiling verwijderd.
Aub dit topic niet vervuilen met bordjes 🤔
De tovenaar schreef:
ma 09 jan, 2023 09:23
Voor wie van mooie bergwegen houdt, gisteren waren de Picos de Europa
in de gevaarlijkste wegen op tv met bekende paden waar we in 2018 ook hadden gefietst:
https://www.npo3.nl/de-gevaarlijkste-we ... W_05505801
Dank je Tovenaar, ik raakte bij het zien van die beelden behoorlijk geïnspireerd.
Ga dit topic en de info van jullie eens goed tot me nemen.
Leuke aflevering van De gevaarlijkste wegen 👍
- Die Romeinse weg van dag 1 zou ik ook graag willen fietsen*.
- Op dag 2 was het een aaneenschakeling van mooie landschappen.
- Dag 3 begon wat saai, maar de Lagos de Somiedo waren wel fraai. #dejavu
- Dag 4 vond ik af en toe best mooi.

De gesprekken in de auto spraken mij persoonlijk niet zo aan.

*) Het was zo te zien het enige lastige stuk voor de auto in deze aflevering. En ze reden wel erg voorzichtig over makkelijke gravelwegen. Aflevering 1 van dit seizoen in Kosovo vond ik wat dat betreft veel leuker: ruigere wegen en lekker knallen.
berg fietser schreef:
wo 12 sep, 2018 23:05
... Je kan ook behoorlijk regenachtig weer hebben, zie de reis van Willem M.
Bij het overzetten van de website van Joomla naar Wordpress is de url veranderd in https://www.themeeg.nl/rondom-de-picos/.
Heeft iemand die route van TV op Bikerouter?
Ik niet. Maar je zou de track evt. zelf even kunnen overtrekken van de kaartjes uit de uitzending. Met de beelden erbij moet dat toch wel lukken.
Wij deden in 2017 een gedeelte van hun route,
hogerop in dit onderwerp deden we er reeds melding van:
viewtopic.php?f=22&t=32000#p315921


Afbeelding

De foto's van dit deel van onze tocht hebben we samengevat in:

[youtube]https://youtu.be/DIGMSnP4N_w[/youtube]

Ganse tocht door Spanje:

[youtube] https://youtube.com/playlist?list=PL4eo ... 3nd2u9-0xT[/youtube]

Je mag me steeds contacteren indien dit is wat je zoekt.

Grts, Swa

Bijlagen